לומדים (לא רק) נגרות: בונים משחק גומי-שולחן

בבית המלאכה

בסדרת המדריכים לומדים נגרות, אשתף אתכם במספר פרוייקטים לפי רמות קושי, שניתן לעשות עם הילדים בבית, בדגש על לימוד מיומנויות הנגרות. הפעם נבנה משחק שראינו בפינטרנסט, שקראנו לו בעברית “גומי שולחן”. נגרות ברמה של מתחילים – סימון, ניסור, הדבקה, קדיחה והברגה

נגרות, חוץ מאשר שהיא פעילות מהנה שאפשר לעשות עם הילדים, מביאה עימה הרבה למידה בעולמות ידע שונים – חשבון פשוט וגיאומטריה, חוזק חומרים, מוטוריקה עדינה וגסה, התמדה, קריאת תוכנית (אנגלית/ עברית ומספרים), תכנון, ניסוי וטעיה, ועוד. וככזו, היא דרך נפלאה לעשות משהו ממשי, ותוך כדי ללמוד ולתרגל.

בסדרת מדריכים זו, “לומדים (לא רק) נגרות”, נתרכז בתוכנית נגרות משולבת להורה וילד, כשהילד במרכז.

במדריך זה, השני במספר, נלמד כיצד להכין משחק ספורטיבי שראינו בפינטרסט והעתקנו את הרעיו שלו, ולו אנחנו קוראים בבית “גומי שולחן” (על תקן טניס שולחן).

מדידה וסימון

מכיוון שהשתמשנו בלוח MDF בעובי 18 מ”מ שהיה קיים כבר ולא שינינו כלל את הגודל שלו, מדדנו אותו עם מטר – 96 ס”מ אורך ורוחב 38.5 מ”מ. לנו הגודל הזה בדיעבד התגלה כטוב. קטן מזה היה הופך את המשחק ללא מאתגר מספיק (אולי?) וגדול מזה היה קשה לאחסן אותו (גם ככה קצת קשה).

בהתחלה חשבנו אולי להתחכם ולעשות לוח לשלושה שחקנים, אבל ירדנו מזה, כי הבנו שיהיה אזור מפורז באמצע שיהיה קשה להחליט של מי הדיסקיות שם. אבל אולי שווה לנסות. אנחנו לא ניסינו בסוף.

הלייסטים שהשתמשנו בהם לדפנו היו ברוחב 5 ס”מ ובעובי 8 מ”מ, בול לצורך שלנו. סימנו את הלייסטים בסרגל זווית כדי להתכונן לניסור, לפי האורך והרוחב של המסגרת החיצונית.

דגשים ללימוד:

  • מטר (סרט מדידה קפיצי ממתכת) נראה לא מזיק אבל הוא מסוכן. כשהוא חוזר במהירות לתוך הקופסא שלו הוא יכול לפצוע. תזכירו להזהר, ותהיו מוכנים שמתי שהוא יגיע חתך.
  • כשמודדים עם מטר חשוב לשמור את המדידה מקבילה לאורך שמודדים אחרת אתם מקבלים מדידה לא מדויקת (אלכסון הוא אסון גם בנגרות). תראו לילדים למה המדידה לא מדויקת באלכסון. זה חשוב לדעת (אחר כך הם יפגשו את זה גם בטריגו בחטיבת הבינים)
  • כשמסמנים קו עם זווית נגרים, שתפקידה לספק לנו זווית ישרה, צריך לשים לב שהם מצמידים את החלק של הסרגל ללוח/ קרש שעליו הם מסמנים את הקו. אם הוא לא צמוד הוא באלכסון ואז שוב הקו יוצא עקום. שווה לתת להם להתנסות, ואז להראות להם למה ראוי להצמיד. רק ככה לומדים.
מדידת לוח MDF

מדידת לוח MDF

בהתחלה חשבנו אולי להתחכם ולעשות לוח לשלושה שחקנים

בהתחלה חשבנו אולי להתחכם ולעשות לוח לשלושה שחקנים

סימון קו ישר עם זווית נגרים על הלייסט

סימון קו ישר עם זווית נגרים על הלייסט

ניסור

איך אפשר נגרות בלי ניסור? אי אפשר… ניסור הלייסט בקו ישר.

דגשים ללימוד:

  • כמובן שלפני הניסור צריך לקלוב את החומר לשולחן, וזאת משימה בפני עצמה לרוב הילדים.
  • חשוב לקלוב בשתי נקודות, כי אחרת הלוח מסתובב. אפשר לתת להם להתנסות בניסור עם קליבה אחת ולהבין למה זה לא משהו.
  • עברנו על רזי הניסור במדריך הקודם בסדרה, חשוב כאן להזכיר לנסר ביד ישרה, להשתמש יותר במשיכה מאשר בדחיפה, ולדאוג להאט לקראת סוף הניסור.
ניסור קו ישר שסומן מלכתחילה עם זווית נגרים

ניסור קו ישר שסומן מלכתחילה עם זווית נגרים

מריחת דבק נגרים לחיבור הדפנות של המשחק

דגשים ללימוד:

  • זה חלק לא מסוכן, שווה לשחרר כאן את הילדים ללמידה עצמאית יותר, אם אפשר.
  • המטרה היא ללמוד את כמות הדבק המתאימה, לא מעט מדי (שתהיה שכבה אחידה לאורך כל השטח שמיועד להדבק) ולא הרבה מדי, שלא ייזל אחרי ההצמדה.

https://youtu.be/ddHqzZtjevI

מריחת דבק

מריחת דבק

קודחים קדח מוביל, מחליפים ממקדח לראש הברגה, ומבריגים

כאן בפעם הראשונה אנחנו פוגשים בעצם כלי חשמלי. המברגה היא אחד הכלים החשובים בעבודה עם ילדים כיוון שיש כאן המון למידה של מוטוריקה עדינה, והרבה נזק היא לא יכולה לעשות. מברגה טובה, יחד עם השגחה, גם לא תחווה הרבה נזק מצידה במהלך עבודה לא נכונה.

דגשים ללימוד:

  • כדי לא לשבור את המקדחים או לשחוק את ראשי הברגים וראשי ההברגה, יש תמיד לדאוג להחזיק את המברגה בזנית, ישר למעלה מעל החור/ ראש הבורג. יש להקפיד כדי ללמד איך נכון להחזיק.
  • לחלק מהילדים מברגות גדולות יהיו קצת מסורבלות, אבל חשוב לשם דגש כיצד נכון להחזיק, איפה צריך להפעיל קצת יותר כוח, כמו ללחוץ ישר מלמעלה על גב המקדחה/מברגה בעת העבודה, ואיפה צריך פחות, כמו על הדק הכלי.
  • החלפת המקדח לראש ההברגה היא פעולה שדורשת קורדינציה, והיא תרגול חשוב. שווה להשתמש בזה במקום להתבאס על הזמן הארוך שזה גוזל.
הברגת בורג לחור המוביל

הברגת בורג לחור המוביל

לאט לאט כל הדפנות במקום

לאט לאט כל הדפנות במקום

כל הדפנות במקום

כל הדפנות במקום

ניסור מתקדם: ניסור אלכסון וניסור אופקי במסור קשת -

כעת, אחרי שכבר התנסנו הרבה יחסית בניסור בקו ישר, התכנון שלנו אילץ אותנו, בשביל המחיצה שבין שני חצאי המגרש, לנסר שלושה ניסורים מיוחדים. ניסור באלכסון, וניסור במסור קשת.

דגשים ללימוד:

  • סימון קו אלכסוני שרירותי דורש החלטה כלשהי, החלטה עיצובית. אל תמהרו לקבל אותה עבור הילדים, תנו להם להתסבך עם זה קצת.
  • ניסור במסור קשת מקביל לניסור במסור אנכי, ומאפשר לעשות ניסור אופקי לאורך הקורה בניצב לאורך שלה, מה שמסור גמיש רגיל לא מאפשר לעשות. מעבר לזה שמסור קשת הוא כלי מאוד שמיש בין כלי עבודה של ילדים, ובין ניסורים מיוחדים, הקורדינציה שנדרשת כדי להחליף מסורית, וזה שהוא לא מסוכן, זה כלי נפלט.
  • אחרי החיתוך נכון לנקות את הסיבים בשופין ואז נייר ליטוש. שוב, זה תרגול מעולה של קורדינאציה.
ניסור באלכסון של פינות המחיצה

ניסור באלכסון של פינות המחיצה

סימון השער במחיצה והתחלת ניסור

סימון השער במחיצה והתחלת ניסור

מעט אחרי התחלת הניסור האנכי

מעט אחרי התחלת הניסור האנכי

ניקוי הסיבים הגסים באמצעות שופין

ניקוי הסיבים הגסים באמצעות שופין

ניקוי הסיבים העדינים באמצעות ניר ליטוש

ניקוי הסיבים העדינים באמצעות ניר ליטוש

הברגת ברגים בגב הלוח, לחיזוק המחיצה בין המגרשים

המברגה נכנסת שוב לפעולה, ואחרי מיקום המחיצה בצד הפנימי ומריחת דבק, אנחנו הופכים את הלוח, קודחים חור מוביל ומבריגים שני ברגים כדי להחזיק את המחיצה במקום. הדגשים ללמידה יהיו המשך תרגול היד הישרה וחלוקת המשקל מהקדיחה וההברגה שהתחלנו איתם בתחילת המדריך.

https://youtu.be/CBFSWM89EVs

קדיחה של ארבעת החורים לגומי

שוב קדיחה. הפעם גם צריך להחליט איפה נכון למקם את הגומי.

כאן יש דגש תכנוני חשוב: הגומי שאנחנו השתמשנו בו הוא גומי תחתונים, וצריך למקם את החורים במקום שתאפשר מתיחה מקסימלית בלי לגעת בקיר האחורי של הלוח. אבל כמובן שזה עניין גמיש (תרתי משמע) כי אפשר לדאוג שהגומי יהיה קצת מתוח (או הרבה מתוח) במצב מנוחה, ואז מקטינים את הזוויות של המשולש שנוצר במתיחה. אפשר לעשות גם על זה שיעור טריגונומטריה מלא.

לאחר המדידה והקדיחה משחילים את הגומי ומקבעים באמצעות שני קשרים ואם צריך אז גם סיכות מאקדח סיכות (תכלס לא צריך)

מדידת הגומי

מדידת הגומי

גומי מתוח בחצי מהמשחק

גומי מתוח בחצי מהמשחק

הגומי מתוח בשני חצאי המגרש - הגיע הזמן לבדוק אם זה עובד

הגומי מתוח בשני חצאי המגרש - הגיע הזמן לבדוק אם זה עובד

בודקים את הגומי עם שחקנים של משחק אחר

הכנת הדיסקיות הסופיות

מהניסוי הקודם הבנו שהדיסקיות צריכות להיות יחסית כבדות, ובגובה של לפחות פי שתיים מהגומי אחרת הגומי מחליק מעליהן במתיחה. אז לקחנו ענף בקוטר ממוצע של 4 ס”מ, וחתכנו לפרוסות באמצעות מסור ענפים. השתדלנו בחיתוך בעובי אחיד, ואם יצא משהו מאוד שונה פשוט התעלמנו ממנו.

לאחר החיתוך ליטשנו קצוות, עיניים בעץ, ואת המשטחים על נייר ליטוש גס ואז עדין, עד גרעיון 180, ואפשר גם יותר.

ענף תוך כדי חיתוך

ענף תוך כדי חיתוך

ליטוש על נייר גס

ליטוש על נייר גס

לסיכום - כיף לייצר וכיף לשחק

עלינו שלב, ואחרי סולם יעקב מהמדריך הקודם, המדריך כאן עולה רמה ועושה שימוש בכלים מגוונים ואפילו במברגה שהיא כבר כלי ממונע. עם זאת, אנחנו לא שוכחים את הצורך בתרגול, ועובדים על סימון, מדידה וניסור ישר גם אחרי שהמשכנו הלאה. התרגול חשוב לאורך כל הדרך.

 

גומי שולחן, המשחק שמשגע לנו את הבית

גומי שולחן, המשחק שמשגע לנו את הבית

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן