הזדמנות לבריאות

גוף בריא

בימים אלו שבריאות האדם עולה לסדר העדיפויות העולמי, זו הזדמנות לדבר על מה היא בריאות האדם ואיך ניתן לטפח אותה.

זמנים משונים עוברים עלינו. פתאום לכולנו יש אויב משותף, והאנושות מתאחדת מולו.
בימים אלו שבריאות האדם עולה לסדר העדיפויות העולמי, זו הזדמנות לדבר על מה היא בריאות האדם ואיך ניתן לטפח אותה.

גוף האדם הוא מערכת אקולוגית הזקוקה לאיזון מתמיד ויש הרבה שאנו יכולים לעשות כדי לחזק את המערכת האקולוגית הזו, את בריאותנו. ישנם פעולות יום יומיות שמחזקות לא רק את מערכת החיסון אלא את כל מערכות הגוף, וכאשר הן עובדות בהרמוניה- אנו מרגישים בריאים, שמחים, חסונים ועם כוחות לחיות ולממש את החלומות שלנו.

מה שמחזק את הגוף שלנו, הם לא דברים שתצטרכו לקנות או להשיג. הם דברים שבידיים של כל אחד מאיתנו לבחור לעשות:

שעון ביולוגי– שינה טובה במשך הלילה.
יש בגוף שלנו שעון ביולוגי, ולפיו הוא פועל. במשך שינת הלילה תאי הגוף מתחדשים ועוברים תחזוקה חיונית ומיטיבה. אם אנו לא ישנים מספיק שעות ברצף בלילה, נזכה משמעותית פחות מיתרונות אלו. שעת שינה נוספת אינה “בזבוז” של זמן ערות אלא תוספת של איכות ויעילות להמשך היום. אפשר להתחיל בלקבוע מראש שעה בה אנחנו רוצים לסגור הכל וללכת לישון.

– פעילות גופנית יום יומית.
הגוף שלנו נועד לזוז. תנועה משפרת את כל מערכות הגוף: את זרימת נוזלי הלימפה, את דרכי העיכול, את זרימת הדם, את המערכת העצבית, את מצב הרוח ועוד שורה ארוכה של יתרונות. אפשר למשל לצאת להליכה בקצב שנעים לכם (ואם יש בעיה לצאת… עליה וירידה במדרגות הבניין), לרקוד בבית עם מוזיקה שאוהבים, לתרגל יוגה, פלדנקרייז. גם לעצור את הכל לכמה רגעים להניע את הגוף ולעשות מתיחות יעשו פלאים.

 – עיסוק בדברים שאוהבים.
לנגן? לצייר? לשיר? לגנן? לכתוב? לקרוא? לתפור? להנביט? לרקוד? מה אתם אוהבים לעשות? זה הזמן לעשות! כאשר אנחנו עוסקים בפעילות שאנו אוהבים אנחנו מרגישים חיוביים וחזקים.

– תרגול נשימות.
נשימות עמוקות מיטיבות עם הריאות, ועל כן כל הגוף שלנו נהנה מהספקה משובחת של חמצן. הנשימות גם מאזנות את מערכת העצבים, מורידות סטרס וחרדה ומעלות שימחה בלב (-:

אוויר, כדאי לפתוח את חלונות הבית!
אוויר מחומצן ו”טרי” הוא חיוני לנו. גם כאשר קר ואתם מחממים את הבית, השאירו חלון קצת פתוח שיאפשר תחלופה של אוויר.

– אור שמש.
השמש היא חשובה לתפקוד תקין של מערכות גוף האדם, למשל יצירת ויטמין D פעיל לחיזוק השיניים והעצמות ועוד. יש להיחשף לשמש בשעות הבוקר או אחר הצהריים. גם כאשר אנחנו בבית אפשר לפתוח חלון, להוריד בגדים ולהינות מחמימות קרני השמש. במשך הצהריים ממש לא כדאי להיחשף לשמש, גם לא עם “קרם הגנה”.

– אכלו מזון מיטיב.
המזון שאנו אוכלים מהווה חומר הגלם שאיתו הגוף שלנו עובד ובונה רקמות. חומר גלם ירוד משמעו רקמות פחות בריאות. חומר גלם איכותי בונה גוף בריא וחיוני.

מה הוא מזון מיטיב לגוף שלנו?
מזונות מלאים המכילים נוטריאנטים, ויטמינים ומינרלים חיוניים לגוף שלנו: ירקות, פירות, עלים ירוקים, שורשים, זרעים ואגוזים במצבם הטבעי. גם דגנים מלאים וקטניות. אם אוכלים מבושל מבשלים בעזרת מים, או באפייה בתנור.
כדאי מאוד להכניס לשיגרת היום לפחות ארוחה אחת של פירות טריים: זו דרך להינות מהטעם העסיסי והיתרונות התזונתיים של הפירות: אנרגיה זמינה, ויטמינים מגוונים, נוגדי חימצון, פיטוכימיקלים, סיבים תזונתיים ועוד חומרים המיטיבים עם גוף האדם.
עדיף לבחור במזונות מהצומח שגודלו ללא חומרי הדברה והורמונים. הם גם מזינים יותר וגם פוגעים פחות באדמה ובבריאות כדור הארץ. מזון מהצומח מזין אותנו וגם את החייידקים החיים אצלנו במעיים. לחיידקים תפקידים רבים התומכים בבריאותנו הפיזית והרגשית. מחקרים רבים וחדשניים מראים שאיזון ושיגשוג פלורת המעיים שלנו תלויה בהחלט במזונות שאנו צורכים: תפריט עשיר בפירות וירקות חיים מזין אותנו ואת החיידקים המיטיבים עימנו. עכשיו שהחובזות במלוא תפארתן, זה זמן טוב להתנסות ב”שייק הירוק”, הינה לינק עם עוד קצת מידע https://www.bayadaim.org.il/2012/03/הירוק-היום-ירוק-מאוד-אך-מה-יהיה-מחר/

מה הוא מזון שמזיק לגוף שלנו? מזון מתועש, הוא לרוב רווי בשומנים ובמלח, בחומרי צבע, טעם, ריח ומייצבים מלאכותיים המזיקים לגוף האדם וחוץ מקלוריות אינו תורם חומר גלם איכותי לגוף שלנו. אוכל מטוגן מזיק מאוד לבריאות האדם! אוכל מבושל יחד עם שמן, גם עם בתנור הוא אוכל מטוגן לכל דבר. זהו מזון שבין היתר גם פוגע בבריאות הלב וכלי הדם. אם אתם אוהבים שמן, תוסיפו לאחר הבישול שמן זית מקומי למזון כאשר הוא בצלחת שלכם.

השעון הביולגי של מערכת העיכול– תאכלו בשעות היום ואל תאכלו בשעות הלילה.
מחקרים על השעון הביולוגי של גוף האדם מראים ששעות הלילה מיועדות למנוחה ולתחזוקת הגוף. כאשר אנחנו אוכלים בשעות הלילה אנו מפעילים את מערכת העיכול (שכבר לא אמורה לעכל) ועל-ידי ניתוב האנרגיה שלנו למערכת זו – מונעים פעילות של מערכות אחרות העוסקות בהבראה, ניקוי והתחדשות העובדות בעיקר בלילה בזמן שישנים. כאשר אנחנו פועלים לפי השעון הביולוגי שלנו, אנחנו מקבלים את כל היתרונות של מנגנוני התחזוק של גוף האדם. הגוף שלנו נהנה מבריאות איתנה יותר עקב התחזוקה היעילה יותר. בנוסף, מחקרים מראים ש-*מתי* אוכלים חשוב לא פחות מאשר *מה* אוכלים.
איך עושים זאת? קובעים שעה מוקדמת יותר לארוחת ערב, בין 6 ל8, ולאחר הארוחה הזו לא אוכלים יותר. אחרי כמה ימים של ארוחת ערב מוקדמת, תחושת הרעב הלילית עוברת ובמקומה מתפנה זמן להתעסקות אחרת. אם הנושא הזה מדבר אליכם, תוכלו לחפש עוד מידע על “חלונות אכילה” או “צום לסרוגין”.

– צחוק טוב (-:
כדאי למצוא הזדמנויות לצחוק משחרר ומשמח. הצחוק יכול למלא אותנו בשמחה, חיוניות, תקווה ובכוחות. “חיוך הוא הקו העקום היחיד שיכול ליישר כל דבר בחיים.” פיליס דילר

– חיבוקים.
לא תאמינו איזה כוח יש לחיבוקים! אם אתם בהסגר עם משפחה או חברים, כדאי מאוד להקפיד על חיבוקים (-: באמת! חיבוקים תומכים בנו רגשית, מורידים סטרס, מחזקים את מערכת החיסון. יש בכוחם לסייע לנו עם פחדים, עשויים להפחית כאבים ולעזור לנו לתקשר יותר טוב. בכלל, חיבוקים מיטיבים עמנו. חווה אלבשרטיין ממליצה על “כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק” (-:


ממה כדאי להימנע?

– מעישון הפוגע בריאות ובהספקת החמצן לכל הגוף,
– מחומרים ממריצים המטישים את הגוף,
– ממחשבות שליליות המחלישות אותנו.

 

זיכרו שבריאות זה מכלול ההרגלים שאנו בוחרים לאמץ לחיים שלנו, וזה לגמרי בידנו (-:
איחולים לימים של בריאות מעשה ידנו.

 

 

 

לינקים מעניינים:
על הקשר בין בריאות למזון:
– הספר “תזונת האדם ובריאותו” מאת יצחק בן אורי ז”ל
– TED – Dr Fuhrman, Nutritional Science
https://www.youtube.com/watch?v=E4katnfHzXA

על נשימות:
– הנשימות המרגיעות טקסט של דר’ ברוך אליצור, פסיכולוג קליני-רפואי

– תרגול נשימת מיינדפולנס עמוס עבישר, הבינתחוני הרצליה, קובץ שמע

 

על השעון הביולוגי של גוף האדם:

Pay attention to your body’s master clock,  Emily Manoogian, TED

 – מבוא לספר The Circadian Code, Satchin Panda PhD

– צום לסרוגין, כתבה ב”הארץ”
https://www.haaretz.co.il/magazine/.premium.highlight-MAGAZINE-1.8587602


על חיבוקים

– 5 סיבות מדעיות הקובעות שחיבוק טוב לבריאות, מקו
https://www.mako.co.il/good-news-inspiration/Article-e62a810e2243361006.htm

– Science Says You Should Embrace Hugging
https://time.com/5413957/hugs-are-good-for-you

What Are the Benefits of Hugging?
https://www.healthline.com/health/hugging-benefits#4

 

על תנועה
– TED – Wendy Suzuki, The brain changing benefits of exercise

– אפשרות לעשות שיעורי תנועה דרך המחשב:
– אתר https://yoganow.co.il (יוגה, פילטס, פלדנקרייז, נשימות)
– יש גם מגוון שיעורי יוגה, פילטס ופלדנקרייז חינמיים ביוטיוב

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן