10 צעדים חשובים לגידול צמחים בריאים בגינה

גינון וחקלאות

אם יש לכם גינה ביתית שבה ברצונכם לגדל פירות, ירקות או פשוט צמחי נוי, תצטרכו לעשות כמה פעולות כדי לוודא שלא יסבלו ממחלות ושלא יגיעו מזיקים שיהרסו את כל העבודה הקשה שלכם. אני למדתי את זה בדרך הקשה, ואמנם זה הצריך ממני קצת עבודה ומחקר, אך כעת הגינה שלי פרחונית ונקייה לחלוטין ממזיקים, וברצוני לסייע לכם להשיג את אותה תוצאה. לכן הכנתי בשבילכם 10 צעדים שיעזרו לכם לגדל צמחים בריאים בגינה נקייה ממזיקים.

1. דאגו שתהיה לצמחים אדמה בריאה

אדמה בריאה היא הכרחית לגידול צמחים בריאים בעלי מערכת חיסונית חזקה שמסייעת להם להילחם נגד מחלות ולדחות מזיקים. את זה תעשו בעזרת דישון פעם בחודש לפחות עם קומפוסט או הומוס, ומומלץ לפעול לפי ההוראות שעל האריזה, או אף לדשן עם פחות מהכמות הרשומה – לא יותר!

 

2. גדלו זני צמחים חזקים ועמידים

הטיפ הזה קל ופשוט למי שרק מתחיל לגדל צמחים בגינה – בחרו לגדל את אלו שעמידים בפני מזיקים יותר מאשר אחרים. יש המון כאלה, כשכמה מהם הם גרמית, וידליה, ירקה, נציץ, סיגלית אוסטרלית, רוזמרין ועוד… אם אתם מעוניינים לגדל צמחי תבלין בגינתכם, העדיפו את הלוונדר, גרניום לימוני, מרווה או למון גראס (עשב לימון).

 

מרווה

 

3. שתלו במקום הנכון

יש צמחים שדורשים אור שמש לאורך כל שעות היום, ואילו אחרים צריכים רק כמה שעות בודדות של שמש או תנאי צל. יחד עם זאת, יש גידולים שדורשים הרבה מים כדי להישאר בריאים, ואילו אחרים צריכים אדמה פחות לחה. חשוב שתדאגו שהאדמה שבה אתם שותלים את הצמחים תהיה במיקום שמתאים להם, ושתשתלו צמחים שצריכים תנאי השקיה דומה אחד ליד השני ובנפרד מכאלה שצריכים תנאי השקיה שונים.

 

שתילת צמחים

4. משכו חרקים מועילים לגינה בעזרת צמחים

יש חרקים שמסייעים להרחיק מהצמחים שלכם מזיקים אחרים, וזאת בתמורה לנקטר של הפרחים שלכם או למקלט שגינתכם תספק להם. ברחבי גינתכם מומלץ לשתול ציפורני חתול, כוסברה, ריחן ומנטה, ובקצוות שלה שתלו צמחים כמו חמניות ואכילאה אלף העלה.

 

5. הרחיקו חרקים מזיקים מהגינה בעזרת צמחים

צמחים בעלי ריח חזק יכולים להרחיק חרקים מזיקים מגינת ירק, כשהמומלצים ביותר הם שוב ציפורני חתול וכוסברה, אך גם שום. בקצה הגינה מומלץ שתשתלו בצל ירוק ותימין, בהם תוכלו להשתמש גם בבישולים.

 

שום

 

6. שתלו צמחים ברוטציה

כדי לבלבל את המזיקים ולגרום לכך שלא יתרכזו במקום אחד בלבד, החליפו את מיקומי הצמחים בגינה וכן את הזנים שאתם שותלים. המתינו שנתיים בין גידול צמחים מאותה משפחה באזור אחד ספציפי בגינה, ואמנם זה יכול להיות קצת קשה אם יש לכם גינה קטנה, אך זה ישתלם.

 

7. שתלו גידולים משולבים

יש צמחים מסוימים שמומלץ לשתות אחד ליד השני, משום שהם מסייעים האחד לאחר לשגשג ולצמוח בכך שהם מרחיקים מזיקים ספציפיים שתוקפים את חבריהם. את הצמחים האלה תצטרכו לשתול ממש אחד ליד השני, ומומלץ לחקור את הנושא לעומק כי הוא מכיל הרבה מאוד מידע שקשה לסכם כאן בקצרה. לדוגמה רק אציין למשל את הבצל, שמומלץ לשתילה לצד לפת, עגבנייה, תות שדה, קישוא, פלפל, חסה, קרישה, קולרבי, מלפפון, סלרי, גזר ושעועית.

 

8. צרו שבילי הליכה קבועים

שבילי הליכה קבועים מסייעים לחרקים מועילים לחיות בגינתכם במקומות שראויים להם, בעוד שמחסור בשבילים גורם לכם להתהלך עליהם ולמנוע מהם לשגשג. לא משנה איך תבנו שביל – בעזרת בטון או חצץ – שבילי הליכה קבועים יעזרו לכם לשמור על הגינה שלכם טוב יותר על ידי כך שלא תרחיקו ממנה חרקים שרוצים לעזור לכם.

 

9. מצאתם קצת מזיקים? עזבו אותם לנפשם

מעט מזיקים בגינה זה דווקא דבר טוב, אף על פי שנראה כי ההפך הוא הנכון. אם אלו הם רק כמה חרקים בודדים, הם ישמשו כפיתיונות לחרקים אחרים שניזונים מהם ואשר יגיעו לגינתכם ויישארו בה לאורך זמן. כל עוד לא מדובר במתקפה רצינית, העדיפו לחכות קצת ולראות האם הבעיה נפתרת מעצמה או לא.

 

10. אם יש מתקפה בצעו הדברה בזמן

כשמעט המזיקים הופכים להרבה, תצטרכו ככל הנראה להיפטר מהצמח או להזמין מדביר שיסייע לכם להדביר את המזיקים שתוקפים אותו. אם אתם מזמינים מדביר, דאגו לבקש ממנו שישתמש אך ורק בחומרי הדברה אורגניים ולא כימיים כל עוד זה אפשרי.

מקורות מידע:

המדביר שמציל: https://www.ha-madbir.co.il

https://www.tenthacrefarm.com/preventing-garden-pests/

בא במייל: http://www.baba-mail.co.il/content.aspx?emailid=34291

תמונות מאתר: https://pixabay.com

 

לתוכן זה נכתבה תגובה אחת

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן