מפסולת פלסטיק לאוצר

יצירה ושימוש חוזר

הכנת מוצרים מפסולת פלסטיק – המדריך המקוצר

תמיד הפחידו אותי המראות של פסולת פלסטיק – בחוף ים הן בתפזורת ובחלקיקים קטנים, בשמורות הטבע, הן בתצורת שקיות מעופפות ובקבוקים זרוקים ובאזורי תעשייה הפסולת נמצא בצורת ערימות של פלסטיקים במכולות האשפה השונות.

יש כמה דרכים לטפל בבעיה העצומה הזאת, במיקרו ובמאקרו.
אני מאמין ששינוי קורה במקביל – מלעלה ומלמטה, ואם נסתכל על השינויים הגדולים ביותר שקרו בהיסטוריית האדם – הן התחילו מלמטה.

אז הפיכת פסולת פלסטיק למוצרים, בתחילה תהיה בקנה מידה קטן וההשפעה על הבעיה העצומה תהיה קטנה.
אבל היי, כל מסע מתחיל בצעד אחד קטן, הנה כבר התחלנו את המסע.

השיגו פסולת פלסטיק

שלב ראשון- השיגו פסולת פלסטיק.
נשמע מורכב? לא כל-כך, פלסטיק נמצא סביבנו בכל מקום. ופסולת לא חסרה. אז איפה הטוויסט?
פלסטיק הינו משפחת חומרים ולא חומר אחד, וכל סוג פלסטיק בנוי מולקולרית בצורה שונה, בעל צפיפות שונה וטמפרטורת התכה אחרת. זה ישפיע על המשך התהליך. וכאן מגיע השלב הבא

הפרדת הפלסטיק לסוגיו

כיצד נבדיל?
בחלק ממוצרי הפלסטיק יש סימון בצורת משולש עם ספרה או אותיות באנגלית בתוך המשולש. כל ספרה מייצגת סוג אחר של פלסטיק.
אצלי בסדנה אני אוהב לעבד מחדש פלסטיק מסוג 2,4,5,6 או כמצוין באותיות באנגלית – LDPE,HDPE,PP,PS.
במוצרים שאינם מסומנים – יש מספר דרכים למצוא את ההבדלים – מהדרך הפשוטה ביותר (אך הכי פחות אמינה) – להציף את הפלסטיק בנוזלים בעלי צפיפות שונה ולראות איזה פלסטיק צף ואיזה לא לבין סנסורים מדויקים אשר פועלים על ידי ניתוח החזרי גלי רדיו ששולחים לעבר האובייקט. (מאוד מדויקים, מאוד יקרים)
את טבלאות צפיפות החומר ניתן למצוא באינטרנט

אז קדימה, תתחילו להפריד.
מומלץ להפריד בין הצבעים השונים (יעזור לנו בהמשך מבחינה עיצובית של המוצר הסופי)

 

חיתוך הפלסטיק

השלב הבא:
חותכים את הפלסטיק לחתיכות קטנות כדי שיהיה ניתן לעבד אותו מחדש – בכך שחתכנו את הפלסטיק לחתיכות קטנות, ניתן יהיה ליצור חיבורים חדשים בין מולקולות הפלסטיק לאחר שנתיך אותן
ניתן לחתוך במספריים פשוטות, חלקי פלסטיק עבים יותר דורשים כלים מעט יותר מקצועיים וחזקים

חימום הפלסטיק

השלב הרביעי: נחמם את הפלסטיק בתנור – שימו לב, אין לחצות טמפרטות התכה – כל סוג פלסטיק עם טמפרטורה שונה – ניתן לראות את הטבלאות באינטרנט. שימו לב, לא לחמם את הפלסטיק בתנור בו יבושל אוכל לאחר מכן, סכנת שריפה, נשימת פליטות מזהמים. מומלץ לעשות את תהליך חימום הפלסטיק בסביבה מבוקרת, עם ידע, הגיון בריא ומחשבה. אצלי בסדנא אני משתמש במערכת פילטר ולובש מסכת מגן כבטיחות נוספת.

יציקה לתבנית

השלב הבא- יש ליצוק את הפלסטיק המחומם לתבנית רצויה – תבניות ניתן ליצור מעץ (הכי זול, הכי חלש והכי נדבק לפלסטיק), וסוגי מתכות שונות.
יש ללחוץ את הפלסטיק כך שיתפוס את הצורה של התבנית – לחיצה יכולה להיות עם מכבש, מכבש ידני, לחיצה עם משקל כבד כנגד התבנית. טיפ זהב- פלסטיק מסוג PP (מספר 5) יכול לתפוס את צורת התבנית כמעט וללא הפעלת לחץ.

פינישים

שלב אחרון – גילוף, שיוף והרכבה. יש להתאים את לוח הפלסטיק שנוצר לשימוש הרצוי ממנו – האם זה יהיה מגש? אדנית? קערה? תמונה? בצעו את ההתאמות- לדוגמה -חיתוך הקצוות, קדיחת חורים, הדבקה, הרכבה וכו‘.

לסיכום

לסיכום – במאמר עברתי ממש בקצרה על התהליך, כמובן שהתהליך יותר מורכב ודורש ידע, הבנה ויכולת טכנית סבירה אבל אל תתנו לאתגרים להפריע לכם.
אני ממליץ לראות סרטוני הסברה שקיימים באינטרנט, לקרוא ספרים רלוונטים לתחום, ולנסות, פשוט לנסות.

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן