על פטישים

בבית המלאכה

פטיש הוא כלי שאפילו לאמא שלי יש בבית. לכאורה זה כלי פשוט – מטיל מתכת אליו מחוברת ידית אחיזה. בעזרת כמה דוגמאות, נראה כמה הכלי הזה מורכב יותר

פטיש הוא לכאורה כלי פשוט. הפילוסוף מרטין היידגר כתב ב”אנליזת הכלים” שכאשר אדם עובד עם פטיש, הוא אינו שם לב לכלי אלא מתרכז בעבודה עצמה. הכלי “מוכן ליד” ובעת עבודתו אינו שם לב לטכנולוגיה של הכלי. הפילוסוף בן זמננו דון איידי המשיך והגדיר כלים כאלה כ- embodiment, מונח שתורגם לעברית כ”הגפנה”, כלומר בעת שימוש בפטיש נרגיש שהוא מהווה חלק של גופנו.

מה לי ולכל הפילוסופיה הזאת? זוגתי שתחיה היא ד”ר לפילוסופיה של הטכנולוגיה, ותרגמה לעברית את ספרו של איידי “פוסטפנומנולוגיה וטכנומדע”. אל תשאלו אותי מה זה אומר, הבאתי את הפסקה לעיל כדוגמא שגם פילוסופים דגולים וחכמים ממני מצאו עניין בכלי הזה.

פטישי פלדה

הכלי העליון הנראה בתמונה הבאה הוא כנראה הדבר הראשון שרובנו נחשוב עליו בתור פטיש. ראש בחתך ריבועי במשקל כ- 300 גרם, ידית עץ – והנה יש לנו עם מה לתלות תמונות על הקיר.

באמצע פטיש דומה בעיצוב קצת אחר. למרות שהוא מודרני, מחובר ראש הפטיש לידית ברצועות מתכת, בדומה למה שהיה נהוג לפני מאות שנים – אז היתה יציקת ראש הפטיש לעתים גסה מכדי ליצור בה חור מדויק לידית.

גם מידות ראש הפטיש עשויות להשתנות – למטה פטיש מאולתר עם ראש במשקל כ- 50 גרם שמישהו הכין לעצמו לעבודה עדינה כלשהי

פטישים משולבי חולץ מסמרים

כל מי שחילץ פעם מסמר מלוח עץ ישן מכיר את הפטישים האלה. אלה בדרך כלל פטישים עם ראש במשקל כחצי קילו שבחלקו העליון זוג שיניים חולצות. למטה “פטיש טפסנים” של איקאה העשוי כולו מתכת. הידית מדגימה את מקומות האחיזה הנוחים – סמוך לעקב הידית מקום נוח ליד להכאה בפטיש בכוח, ניתן גם לאחוז בצוואר הידית לעבודה עדינה. בפטישים מסורתיים מסוג זה לעתים הידית מצופה עור במקום גומי.

למעלה, וגם בתמונה השניה, פטיש דומה אשר פניו התחתונות מחורצות – זה “פטיש גגנים” המיועד למסמרים גדולים יותר שראשיהם מחוספסים.

את הרעיון לפטיש שבאמצע קיבלתי מספר נגרות ישן. אם אתם צריכים להרכיב רהיט עם מסמרים במקום צר, נניח ארונות מטבח כאשר עוד היו בונים אותם מעץ מלא ומחברים במסמרים, זה הפטיש עבורכם – ראש בגודל מלא וידית קצרה. לי אין הרבה מה לעשות איתו אבל היה לי ראש פטיש לא מנוצל והכנתי לו ידית.

פניו התחתונות מחורצות - זה "פטיש גגנים"

פניו התחתונות מחורצות – זה “פטיש גגנים”

נפחות ומסגרות

פטישי נפחים ומסגרים הם עניין בפני עצמו. הם גדולים וכבדים יותר – לפטיש העליון ראש במשקל קילו. אני לא בנוי לכלים במשקל הזה ולא לעומס העבודה של נפח שהולם בפטיש כמה מאות פעמים ביום, כל יום.

לשני הפטישים העליונים צד אחד שטוח וצד אחד מעוגל, ball peen hammer. לפטיש התחתון צד אחד שטוח והשני מחודד, אולי זה פטיש נפחים בסגנון צרפתי ואולי לא, וכבר ראיתי שמרכיבים את הראש הפוך מאשר אצלי. גם הידית כאן בתמונה ממש לא רצינית.

פטישי נפחים ומסגרים

פטישי נפחים ומסגרים

פטישי פליז

לא רק פלדה – לשני הפטישים האלה ראשי פליז. הם קלים יותר – 100 ו- 200 גרם, ומיועדים לכוונון מקצועות עץ. ראש הפטיש רך יותר מלהב המקצועה ולכן לא יגרום לו נזק

פטישי פליז

פטישי פליז

פטישי עץ ומקבות

יש גם פטישים העשויים עץ קשה, מקבות. זו שלמעלה משמשת בעבודה עם מפסלות נגרות, פני המקבת בשיפוע כיוון שמשתמשים בה בתנועות קצרות סמוך לכתף כדי להלום בעקב המפסלת. זאת להבדיל מפטיש רגיל המתוכנן להלום בעצם המונח של שולחן, רחוק יותר מאיתנו.

נגרים השתמשו באופן מסורתי במקבות להרכבה ופירוק של רהיטים, שכן הם לא אמורות לפגוע בפני העץ, עם זאת עדיין מוטב להוסיף פיסת עץ קטנה לספיגת החבטה. יש פטישים כאלה בהן אחת הלחיים מצופה עור.

המקבת בתמונה התחתונה היא ניסוי בסגנון מקבות גילוף. אלה מקבות בעלות חתך עגול המיועדת לעבודה עם מפסלות גילוף, כלומר מפסלות שהלהב שלהן אינו שטוח אלא בעל צורה מסוימת. חדי העין ישימו לב שפני המקבת עשויות מעץ רך בעוד שהיה מוטב לבנות את המקבת כולה מליבת העץ הכהה. זו מקבת שבניתי מתוך סקרנות והיא אינה בשימוש.

מקבת

מקבת

מקבת גילוף

מקבת גילוף

פטיש גומי

הנה עוד פטיש עם פנים רכות, העשוי לשמש להרכבה ופירוק של רהיטים. בנגרות המסורתית השתמשו לשם כך בפטישי עץ או פטישי עור בהן ראש הפטיש עשוי עור גס מגולגל ומודבק rawhide mallet.

פטיש גומי משמש גם בעבודות אחרות בהן נרצה לשמור על פני המשטח מנזקים, כמו עבודות  אלומיניום וריצוף.

רצפים משתמשים גם בפטישי פלדה די כבדים עם ידית עץ קצרה ועבה, כאשר חלק מהמהלומות ניתן בעזרת עקב הידית.

פטיש גומי

פטיש גומי

פטישים משולבים

בימים בהם בעל המקצוע היה נודד ממקום למקום ברגל או על אופניו, היה חשוב לצמצם את המשקל שנשא ולכן כל כלי מילא כמה פונקציות.

למעלה כלי שקצת מזכיר לי את “הנוסע השמיני”. הוא שימש בוני גדרות מסוג מסוים בארה”ב ומכיל מגזרי תיל, צבת, פטיש לחיבור המסמרים לעמודי העץ של הגדר ושן חולצת המתאימה למסמרים בצורת האות “ח”.

למטה כלי של סנדלרים, איתו יכול הסנדלר למתוח את העור על האימום ולנעוץ את המסמרים, מבלי להניח את הכלי מהידיים

פטישים משולבים

פטישים משולבים

לסיכום

כפי שראינו, פטישים הם כלים יותר מורכבים ויותר רבגוניים ממה שניתן לחשוב. בין אם אתם מתחברים לפילוסופים שהוזכרו לעיל או סתם אוהבים לעבוד בידיים

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן