עציץ צף – עציץ הידרופוני קליל למתחילים

גינון וחקלאות

במדריך זה נבנה עציץ הידרופוני פשוט מהיר ואמין, ללא משאבת מים ולכן גם ללא תקלות…עציץ נהדר למגדלים מתחילים

כפי שכבר קראתם במדריכים הקודמים, ישנם שיטות הידרופוניקה שונות ומשונות. במדריך זה המתאים מאוד למגדלים מתחילים, נבנה עציץ הידרופוני בשיטת מים עמוקים עם קלקר צף. בשונה משיטת הדליים ההידרופונים האהובה עלי כל כך שבה הצמחים קבועים במקומם על המכסה, בגידול זה הצמחים צפים ולכן נמצאים כל הזמן בתוך המים. כמו כן קל לראות שחסרים מים כי הקלקר המחזיק את הצמחים פשוט יורד למטה, וכך הוא משמש גם כמעין מדיד גובה. אז הכינו את הציוד וכלי העבודה שלכם, לא תאמינו כמה זה פשוט. את כל הציוד תוכלו למצוא בטמבוריה רצינית, נסו להשיג קלקר כמה שיותר עבה וצפוף (3 ס”מ לפחות כדי שלא ישבר יותר מידי מהר.

חיתוך הקלקר לפי מידה

בעזרת סרגל מתכת וסכין יפני חדה, חיתכו את הקלקר לגודל המדוייק של כלי הפלסטיק שלכם (חשוב לדייק אחרת יתושים ימצאו דרכם פנימה).

 

קידוח חורים בקלקר

בעזרת מקדח כוס קידחו חורים בלוח הקלקר. מומלץ לקבע את הקלקר ולעבוד עם מלחציים כדי לא להגיע לתוצאה מיטבית. בעציץ שלי השתמשתי בעציצים הידרופונים קטנים של 2 צול. אך למעשה תוכלו להשתמש בכל עציץ רגיל שרק צריך תוספת של חורים עם מקדחה או סכין, (גם רשת מרובעת של פטריות תעבוד). עציצים הידרופונים תוכלו למצוא בחברת ליווינג גרין וחנויות הידרופוניקה למינהן. קידחו חור אחד וודאו התאמה של העציץ.

המרווח בין החורים תלוי בצמחים אותם תבחרו לגדל, והגודל הסופי של צמחים אליהם תרצו להגיע. אני מעדיף יותר צמחים קטנים ולכן המרווחים הינם של 20 או 15 ס”מ בתצורת סגול (הסימן הזה של הניקוד מכיתה א’). בכל מקרה עומק המיכל הרדוד יחסית מתאים לירקות עלים או לתותים.

משאבת אוויר - שלב אופציונאלי

הוספת משאבת אוויר מחמצנת את המים ומשפרת את תוצאות הגידול (במיוחד בקיץ שבגלל הטמ”פ הגבוה ריכוז החמצן במים נמוך). חברו את משאבת האוויר ל2 אבני אוויר או לאבן אוויר אחת מאורכת ומקמו אותה בתחתית המיכל.

הכנת תמיסת הגידול

תוכלו להכין את תמיסת הגידול במיכל אחר או ישירות במיכל הגידול. הוסיפו דשן הידרופוני בלבד (לא, 20-20-20 לא יעבוד) ירקות עלים לא צורכים הרבה. הוסיפו דשן לפי הכתוב בתווית של הדשן שקניתם. (מוליכות חשמלית 800-1200 מיקרוסימנס).

מלאו את הכלי עד סופו שהקלקר צף לו ואתם יכולים לראות את התמיסה בתוף העציצים הריקים.

שתילה

שטפו את השתיל שלכם בעדינות בכדי להוריד שאריות מצע גידול, שימו לב לא לקרוע את השורשים.הניחו את השתילים בעציצים ההידרופונים. כסו במעט טוף 4-8 או חצץ דק רק כדי לייצב את השתיל ולמנוע מים חשופים להטלה של יתושות…זה יעבוד גם בלי מצע בכלל. (סרטון עם הסבר על שטיפת שתילים לגידול הידרופוני תוכלו למצוא כאן דקה 7:30)

לסיכום

נכון שזה הכי פשוט…אם לא השתמשתם במשאבת אוויר, תצטרכו להחליף את תמיסת הגידול לעיתים תכופות יותר (3-4 שבועות) תנו לצמחים שלכם כמה שיותר שמש ישירה. מידע מפורט על גידול הידרופוני, כולל טבלאות דישון תמצאו באתר FARMIT תחת מידע למגדל.

תצליחו!

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן