8 סטודנטים, שתילי אפונה ומה שביניהם

חינוך, חברה וקהילה

כיצד שיתוף פעולה בין 8 סטודנטים מכל העולם -אשר נמצאים ב”חווה ואדם” לתקופה של 5 חודשים- במשימת בניית מתקן להדליית אפונה, משקף את המצבים הריגשיים של כל אחד מהם.

בסביבה ירוקה וטבעית, אני מוצאת את עצמי מתבוננת בקבוצת צעירים וצעירות, בגילאי 18-25, שהגיעו ברובם מארה”ב לחווה. המשימה :עליהם לבנות יחד מתקן להדליית אפונה.

המתקן צריך להיות חזק ויציב, יחד עם זאת בעל יכולת גמישות מסוימת.

מדובר בקבוצת סטודנטים יהודים שהגיעו ל”חווה ואדם” לתקופה של חצי שנה כחלק מתכנית מסע, התכנית בחווה כוללת לימודי פרמקלצ’ר, הכשרות בתחומים שונים ומגוונים בחווה,שילוב ועבודה משותפת עם חברי קהילת הש”ש ורכזי התחומים, הכרה וידיעת הארץ על כל גווניה ורבדיה. הם חווים את ישראל ומהי ישראליות בעיניהם.

כל אחד ממשתתפי התכנית עובר תהליך אישי ,קבוצתי ביחד ולחוד בכדי לצאת מודעים, מחוזקים ושייכים לקהילה כלל עולמית שמדברת קיימות, ולקיחת אחריות אישית בתחומים רבים,במינונים המתאימים לכל אחד ואחת ממשתתפי המסע.

איך 8 חבר’ה יצליחו לחבר את המוטות יחד, יקשרו חוטים, ימקמו את המתקן במקום המתאים מבחינת כיוון השמש, הרוח וכל זאת בהסכמת כולם ובהבנת הצורך ששתילי האפונה זקוקים לתמיכה, להישענות, למתקן שיאפשר להם הגנה מחד, יחד עם צמיחה ומשענת לטיפוס מעלה עד להבשלת האפונים.

ואיך כל זה קשור לגינון הטיפולי?
בטיפול הריגשי משתמשים בכלים שונים ומגוונים שדרכם ניתן לעשות השלכה ואנלוגיה למצבים ריגשיים בהם אנו נמצאים.

בגינון הטיפולי נשתמש בעבודות גנניות כמו: זריעה, שתילה, ניכוש עישבייה וכד’ בכדי לברר תוך כדי עבודה מה אנו מרגישים? מה הצמח לדעתנו מרגיש ואיך מתמודדים עם הרגשה זו.

העבודות המגוונות בגינה מקבילות למאפיינים ערכיים של: אחריות לאורך זמן, סקרנות, סדר וארגון מחשבתי, ראייה לטווח ארוך, הפעלת דמיון ויצירתיות, אופטימיות, סבלנות, דיוק, חמלה, עדינות, עקביות, תקשורת ויחסי אנוש, מוטוריקה עדינה וגסה ועוד.

יש חילוקי דעות בין הח’ברה, לא כולם חושבים שהמתקן צריך להכיל כל כך הרבה מוטות, שאותם אח”כ יש לקשור אחד לשני. עולה גם בעיה נוספת: איך מחברים את המתקן כך שיעמוד יציב על הקרקע ורוח או גשם לא יפילו אותו בעוצמה על הקרקע?

מי מהם זקוק לתמיכה, לאוזן קשבת במיוחד בארץ שלנו, עם תרבות כ”כ שונה, שפה לא פשוטה ללימוד, תנאי מחייה פיזיים לא קלים, געגועים למוכר, למשפחה ובכלל עניינים חברתיים מורכבים שעולים מידי יום…

אחד מהח’ברה מציע לחבר את המתקן למוט שיהיה מקובע לאדמה …השתייכות, מציאת עוגן חזק ויציב, סביבה תומכת ומכילה, שותפות עם הקבוצה ועם כלל קהילת החווה, תקשורת מצמיחה, הבעיה היא הפתרון…

הרעיון מתקבל ומתחילים בביצוע תוך שאילת שאלות להבהרה ותקשורת חיובית .

יש עוד רעיונות שעולים תוך כדי, לבסוף ההסכמה מתקבלת והמתקן מתייצב על הקרקע, קצת מתנדנד -אך בסה”כ נותן את המענה הדרוש לשתילי האפונה…להם ולנו

doperwten

בסיום המפגש נותנים ביטוי לרגשות שעלו במהלך העבודה המשותפת:

ד’: “הרגשתי שתמונה שכל כך ברורה לי, יכולה להיות כל כך לא מובנת לאחר- היה מתסכל בהתחלה”.

א’:” ידעתי שהמתקן צריך להיות גם חזק כדי לתמוך באפונה וגם נתמך…כמונו באיזשהו אופן: אנחנו חזקים בשביל עצמנו ובשביל החווה והחווה והקבוצה מחזיקה ומחזקת אותנו. יש פה סוג של הדדיות, שותפות”.

א’: “הרגשתי שהקבוצה סומכת עלי כמתכנן וכמוביל המשימה מצד אחד, מצד שני בודקים ובוחנים עוד אפשרויות ולא מקבלים את דבריי כמובן מאליו, סוג של ביקורתיות מתוך כוונה חיובית משותפת, אחרי הכל כולנו אוהבים אפונה ורוצים שיצליח לנו”.

החוויה ללא ספק העצימה וחיזקה את הקבוצה ,שיקפה את הרצון של כל אחד ואחת לביטוי אישי תוך התחשבות בסביבה, בכלל ובהצלחת המשימה. ההבנה שכל אחד מהם הוא למעשה חלק חשוב והכרחי במערכת מורכבת שזקוקה ליציבות, לתמיכה על מנת לאפשר מרחב לצמיחה אישית וקולקטיבית .

התרגשתי מאוד מהמפגש ומהתובנות שעלו בשיתוף , הרגשתי שאפשר לסמוך על החבר’ה האלה שמביאים איתם כל כך הרבה בגרות ,אנרגיה חיובית, אחריות אישית יחד עם התחשבות אחד בשני ובסביבה.

%d7%a9

טיפול בעזרת הגינה:
בסביבה טבעית, ירוקה ורחבת ידיים, באווירה תומכת ומכילה הטיפול מותאם לילדים בגילאי 6-12 באופן פרטני מסייע בהתמודדות עם ויסות רגשי ותחושתי, פחדים וחרדות, קשיי תקשורת, קשב וריכוז, עבודה על מוטוריקה גסה ועדינה.

המפגשים מתקיימים ב”חווה ואדם” במודיעין.
לחווה סמל מוסד של משרד החינוך.

לפרטים נוספים – office@havaveadam.org / 08-6225782

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן