ליקוט בסתיו – נבטים נראו בארץ

גוף בריא

זיהוי וליקוט צמחים מצריך מאיתנו התבוננות וסבלנות. כאשר הנבטים מתחילים לצאת מן האדמה אני מציעה להתבונן מהם בקרוב. לזהות מהם המאפיינים היחודיים שלהם שיהיו כללי הזיהוי בפעמים הבאות. בימים הבאים צריך להיות סבלניים ולעקוב אחרי ההתפתחות של הצמח ולראות מהם העלים שצומחים ממנו. פעמים רבות יציאת העלים כבר מאפשרת זיהוי של הצמח, אבל אם העלים הראשונים לא מספקים תשובה, נמשיך לחכות בסבלנות להתפתחות צמח בוגר לפני ליקוטו.

מי הם הנבטים?

אחרי הגשמים הראשונים מתחילים לבצבץ להם מתוך האדמה נבטים של צמחים, את חלקם אפשר ללקט ולאכול.

נבט הינו הצמח הראשוני שפורץ מן הזרע וכולל את החלק העל-אדמתי שאנחנו רואים – נצרון, ממנו יתפתחו הגבעולים והעלים וגם החלק התת-אדמתי שאנחנו לא רואים – שורשרון, ממנו יתפתח השורש.

ראשונים להתפתח הם הפסיגים – אלו אברונים דמויי עלים שנקראים גם עלים מדומים. תפקיד הפסיגים להיות יצרני האנרגיה הראשונים של הצמח והם מתניעים את תהליך הפוטוסינטזה.

לפסיגים מבנה וצורה ייחודיים אשר אינו דומה למבנה וצורת העלים הבוגרים.

הפסיגים עלולים לבלבל אותנו במראם ולכן יש להכיר את המבנה והצורה שלהם כדי לדעת לזהות את הצמח מנביטה.

לאחר הוצאת הפסיגים ובהמשך להתפתחות הנבט הצעיר, יפתח הצמח עלים ראשונים. אלו כבר בעלי מבנה של כלל עלי הצמח ומראם כשל עלים בוגרים, אך בזעיר אנפין. שלב הוצאת העלים הוא שלב המעבר מנביטה לצמיחת הצמח כבוגר.

חשוב לזכור כאשר אנחנו מלקטים נבטים, שמכל נבט קטן צומח צמח גדול. אם נלקט את כל הנבטים לא יתפתחו מהם צמחים שנוכל ללקט השנה ובשנים הבאות.

כמו שכתבה אסתר לחמן פה בבידיים על נבטי הקטניות, גם נבטי צמחי הבר עשירים מאוד באנזימים, מינרלים וחומצות אמיניות. הם מקור נפלא לסיבים ולעומת חלקי הצמח הבוגרים הם רכים יותר ונעימים לאכילה. בעת נביטת הזרעים כל הפוטנציאל התזונתי שטמון בזרע – פחמימות, שומנים וחלבונים מתעצם בעקבות ההתפתחות המהירה של הצמח ומספק לנו מקור הזנה נפלא.

התבוננות

זיהוי צמחים לליקוט ומאכל מצריך מאיתנו התבוננות וסבלנות. כאשר הנבטים מתחילים לצאת מן האדמה אני מציעה להתבונן בהם מקרוב. לזהות מהם המאפיינים היחודיים שלהם שיהיו כללי הזיהוי בפעמים הבאות.

בימים הבאים צריך להיות סבלניים ולעקוב אחרי ההתפתחות של הצמח ולראות מהם העלים שצומחים ממנו. פעמים רבות יציאת העלים כבר מאפשרת זיהוי של הצמח, אבל אם העלים הראשונים לא מספקים תשובה, נמשיך לחכות בסבלנות להתפתחות צמח בוגר.

צילום כלל השלבים, מוסיף המון ועוזר בזיהוי בפעמים הבאות.

אילו נבטים אתם מזהים בתמונה?

אילו נבטים אתם מזהים בתמונה?

 

נבטים של צמחים בולטים

כלי עזר נוסף לזיהוי נבטים למאכל הוא כמובן תמונות שצילמו אחרים שכבר זיהו את הצמח.

חוביזה – לחלמית ולמעוג נבט כמעט זהה, ניתן לזהות את צורת הלב אשר בחיבור בין הפטוטרת לטרף הפסיג יש נקודה קטנה אדומה/סגולה.

נבטי חוביזה

נבטי מצליבים – כלל המצליבים אכילים: חרדל, לפתית, כרוב, צנון ועוד ואת הנבט שלהם ניתן לזהות לפי הצורה המובהקת של שתי כנפי פרפר נפרדות.

נבט חרדל ממשפחת המצליבים

 

נבטי גדילן וברקן – לנבטים פסיגים אליפטיים, בשרניים ובמרכזם עורק לבן. יש לשים לב לצבע השורשון, במידה והוא סגול מדובר בקיקיון שהוא צמח רעיל.

נבט גדילן

נבטי סרפד – נבט הסרפד בעל פסיגים עגולים ובחלק שמנוגד לחיבור לטרף יש מגרעות קטנות.

נבט סרפד

מתכוני נבטים

סלט נבטים וירקות שורש

מצרכים: מגוון נבטים: מומלץ להשתמש בנבטי חרדל ונבטי חמציץ לחיזוק הטעם, סלק אדום, גזר, קולורבי, רימון/ קלמנטינה.

  1. בעזרת פומפיה גרדו קולורבי, גזר וסלק אדום.
  2. ביצעו פלחי קלמנטינה או גרעיני רימון.
  3. ערבבו את כל המרכיבים יחד עם הנבטים ותבלו בעזרת לימון, שמן זית, מלח ופלפל.

בתאבון!

לתוכן זה נכתבו 4 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן