שירותי קומפוסט למפונקים

טכנולוגיה נאותה

שירותי קומפוסט, בואו נודה באמת הקשה, הם לא בדיוק 5 כוכבים. כשסבא או איזו דודה באים לבקר, אפשר לצפות מראש שהן ישתדלו לחסוך את הביקור בבית השימוש ויעשו מאמצים עילאיים (שעלולים אפילו להגיע לידי יציאה למסעדה בורגנית) למצוא אלטרנטיבה לשירותים שאנחנו כל כך עמלנו לבנות. אז הנה מדריך לבניית שירותי קומפוסט דלוקס מאסלת חרסינה.

שירותי קומפוסט, בואו נודה באמת הקשה, הם לא בדיוק 5 כוכבים. כשסבא או איזו דודה באים לבקר, אפשר לצפות מראש שהן ישתדלו לחסוך את הביקור בבית השימוש ויעשו מאמצים עילאיים (שעלולים אפילו להגיע לידי יציאה למסעדה בורגנית) למצוא אלטרנטיבה לשירותים שאנחנו כל כך עמלנו לבנות. אם וכאשר מגיע לבקר איזה אח”מ בבייתנו הצנוע, ראוי שנוכל להציע לו, לצד שלל תופינים וממרחים טבעוניים, גם אסלת חרסינה אלגנטית. ולמען האמת, גם לי (ולא רק למי שמבקר אותי) נחמד מאוד כשאני מצליח לשלב בין חיים אקולוגיים ותנאים משופרים.

לאחר ביקורי באוסטרליה לפני כ10 חודשים חזרתי עם רעיונות רבים והרבה מוטיבציה ובניתי לי עם חברתי דום, גינה, ושירותי קומפוסט דלוקס. השירותים בנויים בחוץ, בתוך חדרון קטן ומוגבה שבנינו מעל מדרון – ככה שהמדריך הזה פונה לכל מי שיש לו גינה ואפשרות לבנות בה איזה מבנה קטן.

נכון לעכשיו השירותים בתהליך הכנה לחורף (קירותעץ, גג, חשמל ועוד), מה שיהפוך אותם למאווררים פחות ועל כן ידרשו גם שדרוגים – ועל כך בפרק ב’.

חדרון השירותים

אפרט כאן כמה נקודות בהקשר למבנה, לא אפרט על איך בונים בעץ. על כך אני מציע לחפש ברחבי הרשת או כאן ב”בידיים”.

המבנה צריך להיות גבוה מספיק כדי שתחתיו תוכל להיכנס חבית או כלי מיכל גדול אחר, שם נערמת הפסולת. אנחנו בנינו את המבנה כך שחלקו האחד על סלע גדול ומשם הכניסה, וחלקו האחר באוויר (על עמודים) כך שתחת הרצפה יכולה להיכנס חבית כחולה גדולה. ניתן במקום זאת לחפור בור עמוק, לבנות מבנה מוגבה, או להשתמש במיכלים קטנים יותר. העיקר שיהיה מקום מתחת לרצפה.

חדרון לשירותי קומפוסט

החבית ממוקמת מתחת לרצפה, עומדת בצורה יציבה

אסלה לשירותי קומפוסט

מיקמנו את האסלה כדי למקם את החבית בדיוק תחתיה.

רצפה לשירותי קומפוסט

חיברנו את הרצפה

האסלה

בגדול המשימה כאן היא לעשות חור בעזרת דיסק (משחזת זוית) בתחתית האסלה כדי שיהיה לפסולת לאן ליפול. לכל אסלה יש את אותה דרך ניקוז: דרך הניקוז נקראת “S” (ראו איור, S כחול שוכב) ובמצב של שירותים רגילים המים בתחתית הS מונעים עלית ריחות מהביוב אלינו. אנחנו צריכים להצליח לחתוך את תחתית הS ולפעור שם פתח גדול – ראו סימון אדום באיור.

פתיחת אסלה לשירותי קומפוסט

כחול - צורת הS. אדום - מיקום החור שיש לפעור בתחתית האסלה.

חיתוך אסלה לשירותי קומפוסט

כאן נחתוך את הפתח

אסלה ניתן לקנות בזול יחסית (מתחיל ב100₪ אם אני לא טועה), או לקנות מיד2 או אפילו להשיג באגורה. כמובן שיש להשיג אסלה שאינה אסלה תלויה. אני ממליץ לא להשתמש באסלה מהסוג הפשוט והסטנדרטי ביותר, זאת מכיוון שהאופן בו הS בהן בנוי לא מאפשר לפתוח פתח גדול מספיק. בנוסף, נראה שדפנות האסלות הסטנדרטיות בנויות כך שיש פוטנציאל גבוה לפסולת שלנו להידבק. נסו להשיג אסלה שדפנותיה הפנימיות רחבות ותלולות כמה שיותר.

צינור הניקוז ימוקם מתחת ובצמוד לחור שנעשה באסלה כמעין המשך של החור עד לחבית שמתחת לרצפה. הוא לא הכרחי, אבל אצלי החבית לא יכולה להיצמד לרצפה מלמטה ולכן נוצר רווח שהצינור אמור לחפות עליו. כדאי לקחת צינור כמה שיותר רחב – אני השתמשתי ב160מ”מ, 6 צול – כדי שלא תדבק אליו הפסולת. האורך תלוי במרחק שבין החבית לרצפה, ועדיף שיהיה כמה שיותר קצר.

חיתוך האסלה

הופכים את האסלה על פיה, לוקחים את הצינור ומסמנים פחות או יותר את קוטרו סביב תחתית הS באסלה.

בעזרת משחזת זוית עם דיסק לאבן/שייש (עדיף דיסק יהלום) מתחילים לפעור חור בתחתית הS לפי הסימון. בפועל, בשימוש במשחזת זוית רגילה (4.5 אינצ’) צריך להתחיל בחיתוכים קטנים ולאט לאט להרחיב.

האסלה לאחר פתיחת החור.

חיתוך אסלה לשירותי קומפוסט

בודקים שהצינור יכול להיכנס בחור שיצרנו, אבל נעצר לפני שהוא נכנס ממש לתוך האסלה. אסור שהחור יהיה גדול מגודל הצינור.

חיתוך אסלה לשירותי קומפוסט

מבט מלמעלה כשהצינור מוצמד

התקנת האסלה

מנתקים את הצינור ולוקחים את האסלה והצינור לחדרון. עכשיו עלינו ליצור את החור ברצפה דרכו יעבור הצינור ולחבר את הכל יחד.

  • מסמנים עיגול בקוטר מעט גדול יותר מהצינור במיקום בו תהיה האסלה. הצינור צריך להצליח לעבור שם.
  • מנסרים בעזרת ג’יגסו (מסור אנכי) את העיגול ומשחילים את הצינור.

רק לאחר שניסרנו חור במקום בו תהיה האסלה והצלחנו ולהכניס את הצינור לחור אנחנו יכולים לחבר את האסלה לצינור ולרצפה.

  • כאשר הצינור כבר נמצא בתוך החור, אנחנו מניחים את האסלה עליו כך שהצינור נכנס לתוך החור שיצרנו ונצמד אליו מלמטה.
  • ממקמים את האסלה בצורה ישרה ונגישה.
  • מורחים סיליקון (עדיף סופר-7, חזק ביותר) על בסיס האסלה וכך מדביקים אותה לרצפה. מי שרוצה והאסלה שלו שלמה וחזקה יכול להשתמש גם בחורים המובנים שבה כדי להבריג אותה לרצפה.
  • לאחר שהאסלה מקובעת סופית לרצפה (הסליקון יבש) מוודאים שהצינור מוצמד כמה שיותר לחור שיצרנו ומדביקים גם אותו בסיליקון. כאן אולי עדיף להשתמש בסיליקון נגד עובש, לשיקולכם. מה שחשוב זה שהחיבור בין החור לצינור יהיה כמה שיותר חלק ותלול כך שלא יוכלו להידבק אליו לכלוכים ופסולת.
  • מחכים שהסיליקון יתייבש סופית.

מבט עילי על האסלה עם הצינור מודבק מלמטה.

לסיכום

כולם שואלים אם זה לא דורש הרבה יותר נקיון משירותי קומפוסט פשוטים יותר. והתשובה שלי היא לא (כמעט): יציאות קשות לא נדבקות כמעט בכלל, זה כנראה בזכות הפתח הרחב יחסית של האסלה. שתן יכול להסריח כשהוא נדבק לדפנות האסלה והצינור, לכן אני מציע לשים תמיד בקבוק עם מים לצד האסלה ולטפטף (ממש לטפטף, לא לשפוך) מים על הדפנות מיד אחרי השימוש. אפשר גם להוסיף קצת סבון אקולוגי למים בשביל הריח הטוב ועבור השקט הנפשי.

מבחינת קומפוסט – אנחנו שתי נפשות, יוצא שפעם בחודשיים בערך אנחנו מרוקנים את החבית כשהיא מתמלאת בערך עד חציה. לא רוצים לחכות עד שתתמלא לחלוטין כי זה עסק כבד.

כמה עניינים שצריך לפתור בפרוייקט הזה לפני בוא החורף:

  1. זחלים: כרגע החבית פתוחה לאוויר – יש מרווח של כ10 ס”מ בינה לבין הרצפה. זה מצויין לאוורור, אבל זבוב החייל השחור (והגיבור) פולש לתוך הפסולת שלנו וזחלים רבים מסתובבים שם. למדתי שזה לא נורא בכלל, אבל זה בהחלט משהו שמתישהו אנסה לפתור עם שילוב של רשת יתושים או משהו כזה.
  2. כשהחדרון יהיה סגור לחלוטין לגשמים ורוחות אני חושש שיותר ריחות יכלאו בו. קניתי וונטה ואני מתכוון להתקין אותה על החבית עצמה כדי שתשאב את הריחות ממנה והלאה ולא תיתן להם לעלות.

לסיכום סופי: דוד ודודה של אמא באו לבקר כאן השבוע, ייקים בורגנים בני למעלה מ70. הם השתמשו בשירותים ולא אמרו מילה. האם החוויה היתה כה מדהימה או כה מזעזעת, אין לדעת. אני מעדיף את האפשרות הראשונה.

התפנות נעימה!

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן