אוהב מתנות יחיה: על נתינה, קבלה ומעגלי מתנות

חינוך, חברה וקהילה

מתחילים. משחקים משחק היכרות כזה נחמד (הרוח נושבת ומעיפה את ….), צוחקים ונהנים, ומתיישבים בחזרה למעגל. מנחי המעגל מתחילים ומסבירים מה זה מעגל מתנות, ומה הולך להיות, ומכאן הדברים ממשיכים, מתעגלים. אנשים מבקשים את כל מה שחפצו נפשם, גופם ורוחם. ומקבלים. לא כולם, אבל חלקם. ויש לי תחושה של קסם גדול, שהכל יכול לקרות. ואני נשבית ביופי ובפשטות של הרעיון.

מעגל ראשון בחיי.
שבוע לפני: משימה לפני. לא סתם משימה, משימה שמצריכה ממני הרבה ריכוז ושקט. אני מתבקשת להכין רשימה של דברים שאני רוצה לתת ורשימה של דברים שאני רוצה לקבל. אני דוחה את המשימה מרגע לרגע, קשה לי להתיישב ולאסוף את עצמי לטובתה.

שלושה ימים לפני: אני דוחקת בעצמי להתיישב, לא קל לי, ואני מחליטה להקל על עצמי בעזרת סיבוב בבית לראות באיזה חפצים לא נגעתי כבר יותר מידי זמן. מסתכלת מתחת למיטה, מעל הארונות, פותחת מגירות. הו. תבלינים. זה מה שיש לי לתת!! ומה אני רוצה לקבל? עזרה עם מקדחה לתלות את הכילה מעל המיטה. זהו? בזה זה מסתכם?

יום קודם: אני חייבת כבר לשבת, אבל מתחמקת. אני כל כך אוהבת לתת, לא יכול להיות שכל מה שיש לי לתת זה תבלינים. אה כן, יש גם קמבוצ’ה שמתרבה ללא הפסק, ומחמצת שאור ללחם. מה? כל מה שיש לי לתת זה חומרי? איפה נעלמתי לי? אורית, הלו, תאספי את עצמך. הרשימה מתחילה לזרום, יש לי ידע במלא דברים, סריגה, ליקוט, מסלולי טיולים, עיסויים שונים, קליעה בחומרים שונים, בישול, תכנון פרמקלצ’ר. הרשימה הולכת ומתארכת. כן, יש לי מרפסת עם נוף מדהים, שיכולה לתת מרגוע נפשי לכל מי שחפצה, ויש לי אוזן קשבת טובה, ואני יכולה להציע קשרים ורעיונות למלא דברים/א-נשים. וכמו שאתם מבינים, אני צוללת לתוך העולם המופלא של עצמי וניזכרת שיש לי מלא מה לתת.

בערך את אותו הסשן אני עוברת עם הרשימה של הדברים שאני רוצה לקבל. רוצה לבקש בלנדר מוט. רוצה לבקש גירלנדה. רוצה לבקש שיבואו לנגן אצלי על המירפסת. רוצה לבקש שיעורי פיתוח קול. רוצה לבקש שיעזרו לי לשווק כל מיני קורסים. תוך כדי הכנת הרשימה אני מרגישה שהלב שלי נפתח ואני מרשה לעצמי לרשום הכל. רוצה זוגיות. רוצה לבקש מחשב חדש. רוצה לבקש קבוצה שתבנה איתי ביחד ערוגות מוגבהות בגינה. איזו דרך נפלאה להכיר אנשים חדשים

איזו דרך נפלאה להכיר אנשים חדשים

לקוח מאתר Sharable

למחרת, בהתרגשות גדולה אני מגיעה למעגל (הראשון בחיי, זה שאחריו יבואו עוד רבים). יש תחושה של חגיגה באוויר. עוד ועוד אנשים מגיעים. את חלקם אני מכירה, והרבה פרצופים חדשים. איזה כיף. האש בחוץ דולקת. ויש נישנושים וכיבוד. חיבוקים, מפטפטים קצת, ומתחילים. משחקים משחק היכרות כזה נחמד (הרוח נושבת ומעיפה את ….), צוחקים ונהנים, ומתיישבים בחזרה למעגל. מנחי המעגל מתחילים ומסבירים מה זה מעגל מתנות, ומה הולך להיות, ומכאן הדברים ממשיכים, מתעגלים. אנשים מבקשים את כל מה שחפצו נפשם, גופם ורוחם. ומקבלים. לא כולם, אבל חלקם. ויש לי תחושה של קסם גדול, שהכל יכול לקרות. ואני נשבית ביופי ובפשטות של הרעיון.

מה זה מעגל מתנות?

מעגל מתנות, פרדס חנה 2011. מקור: קבוצת מעגל מתנות בפייסבוק

מעגל מתנות, פרדס חנה 2011. מקור: קבוצת מעגל מתנות בפייסבוק

מעגל מתנות הוא מפגש קהילתי קבוע (סימן קריאה). בדרך כלל מעגל מכיל בין 5 ל-50 משתתפים ויכול לאחר סדרת מעגלים קבועה גם לצמוח ל 300 איש. במפגש הקהילתי הזה אנו מחזקים כלכלה אחרת (כלכלת מתנות שאינן תלויות בשווקי המסחר), שמגיעה מתוך רצון ליצור אלטרנטיבה לתרבות הצריכה האינטנסיבית שאנו חווים כיום. מעגל מתנות מתחיל בכך במפגש אנושי קודם כל, כשהשלב הבא הוא הבעת הצרכים שלהם: חומריים, רוחניים, לימודיים, חברתיים, וכו’ (החל מסיר בישול, קמין, בייבי-סיטר, עזרה בקניות, שיעורי-עזר, עזרה במכונאות, בטכנולוגיות, טיפולים, חברה לטיולים, ועד התעמלות, יוגה, ניקיון, עריכה, יעוץ ועוד…). אחרים יכולים להציע לעזור להם. העזרה מוצעת כהענקת מתנה. לא מדובר בברטר או החלפת שירותים.

מי יכול לבוא?

כל מי שרוצה לתת ו/או לקבל. יש שאיפה שבכל מפגש יבואו עוד ועוד אנשים שונים ואנשים חדשים יצטרפו למעגל. לאנשים שונים יש מתנות שונות ואפשרות לתת מענה רחב יותר לצרכים השונים.

למה אנחנו אוהבים את זה?

  • קודם כל בגלל המפגש האנושי הקהילתי, והתחושה הקסומה שהכל יכול להתגשם דרך המעגל. הייתי במעגל בו נשים הביעו את רצונן לזוגיות, ומישהי אף ביקשה גבר לאבהות, מישהי ביקשה רכב, ועוד ועוד. וכבר יצא לי לראות במעגל שמישהו קיבל עזרה בקניות למשך כמה חודשים, מישהי קיבלה ספר שחיפשה אחריו במשך המון זמן, ומישהי קיבלה עזרה בבישולים לתקופה ארוכה, ובנוסף ניתנו גם כל מיני מכשירים, סדנאות וטיפולים. בקיצור, התחושה המופלאה שכמעט לכל צורך שעולה לנו יש מענה במעגל, והמענה מגיע דרך אנשים שחיים בסמוך לנו, באותה קהילה, באותו יישוב, באותה שכונה ולפעמים גם באותו רחוב. השפע קיים וחוגג.
  • הרבה משאלות מתגשמות דרך המעגל, לא רק ללא עלות כלכלית, אלא גם ללא צורך לתת בתמורה. 100% מתנה מהלב. 100% נתינה וקבלה.
  • הנתינה במעגל מתנות היא ארוכת טווח. אם איציק נותנת לאפרת ואפרת נותנת לשמוליק, הרי שאיציק גם נתן לשמוליק.
  • יצירת קשרים חדשים בתוך היישוב בו אני גרה, ובקהילה בה אני חיה. המעגל גורם לנו לעשות דברים יחד.
  • כשאני מחזיקה בחפץ שאין לו שימוש, אני לא מכבדת את מהותו, שהרי מה שקיים בעולם, ראוי להתממש.
  • הנתינה גורמת לי להרגיש ראויה, שלמה וטובה. אני שואפת לא להשתמש בה כאסטרטגיה לקבל דרכה משהו, אלא כדרך חיים, בצורה ספונטנית הנובעת מהלב.
  • אני כמובן יכולה לתת ולקבל רק עם/למי שמתאים לי. כשאני מקבלת, אני מאפשרת לאחרים לעזור לי כשאני בנתינה, אני בתחושה שיש לי, וכך השפע חוזר אלי כמו בומרנג. לתת זה כיף.
  • המעגל מאפשר לי לראות את הטוב והחיובי בבני האדם החולקים איתי את המעגל ובכל מחזיר לי את האמון באנושות.
  • המעגל גם משרת מחקר עצמי אודות שאלות מהותיות ביותר, כמו: מה הם הצרכים האמיתיים שלי? איזה דברים אני לא צריכה יותר ואני יכולה לשחרר לטובת מי שצריך אותם יותר? איזה קשרים חדשים נוצרים דרך המעגל הזה? ובמפגש שאחרי המעגל? לאן המעגל הזה לוקח אותי ואת יכולת הנתינה והקבלה שלי? איזה מתנות יש לי לתת לעולם?

אז איך עושים את זה?

  1. מוצאים מקום מתאים, מגדירים תאריך ושעה, ומתחילים לפרסם בקהילה מסביב. המעגל לא חייב להיות גדול בהתחלה. כדאי שתהיה שאיפה למפגשים קבועים (פעם בשבועיים, פעם בחודש) ושאיפה לצמוח ולהגדיל את כמות הבאים למעגל, בצורה איטית ויציבה. הכוונה היא לחשוף את המעגל לכמה שיותר אנשים ולהפיץ אותו גם ליישובים/שכונות נוספות.
  2. מבקשים מכל אחד ואחת שמתכוונים להגיע להכין רשימה של דברים שהם רוצים לתת ורשימה של דברים שהן רוצות לקבל.
  3. נפגשים, זה קורה, תה, קפה ונישנושים.
  4. רצוי לפתוח במשחק פתיחה קליל לשבירת הקרח.
  5. סבב שמות ומה נשמע או אפילו אמירת תודה על משהו (במעגלים הבאים אפשר לומר תודה על משהו שקרה בעקבות המעגל הקודם). רוח ההודיה והלב הפתוח היא רוח חיובית וחזקה שמלווה והכרחית ליצירת מעגל פורה.
  6. הסבב הבא הוא סבב שבו כל אחת אומרת מה היא הייתה רוצה לקבל. מי שיש לו לתת את הדבק המבוקש, מרים את ידו ואומר את שמו. כל אחת רושמת לעצמה את השמות של מי שרוצה לתת לה. גם מי שיש לה רעיון או חיבור לעשות מוזמנת להרים את היד. אפשר לבקש הכל במעגל. לפעמים תקבלו ולפעמים לא. תעיזו לבקש ולא תתאכזבו.
  7. היאן של היאנג – סבב נוסף בו כל אחד מציג את מה שהוא רוצה לתת. גם פה, כל אחת אחראית לרשום לעצמה את הפרטים.
  8. זמן מינגלינג, זמן בו המשתתפים מוזמנים להחליף ביניהם פרטים ולקבוע מתי יפגשו להחלפת המתנות.

מה עוד?

  • המעגל לוקח בין שעה לשלוש שעות. יותר מזה כבר עלול להיות יותר מידי.
  • רצוי להעביר רשימת קשר ולהפיץ אותה אחר-כך בין יושבי המעגל. קורה לא פעם שמישהו נזכר במתנה או צורך רלוונטי לאחר המעגל ורשימת הקשר עשויה להניב חיבורים של אחרי המעגל.
  • רצוי למנות אדם שיכתוב פרוטוקול תוך כדי המעגל ויפיץ אותו יחד עם רשימת הקשר. הפרוטוקול יכיל בין השאר את המתנות ובקשות שנאמרו במעגל ובכך יהיה ניתן להמשיך להדהד את המעגל גם אל מעבר למפגש הפיזי
  • כדאי להביא דפים וכלי כתיבה.
  • המעגל זקוק למישהו שינחה אותו, שיאפשר אותו. האחריות של המנחה היא להגיד מה הולך להיות, לשמור על הזמנים, לשים לב שאנשים מדברים בצורה ממוקדת, להנחות אנשים להקשבה, ליצור מרחב שבו יש אווירה טובה ומאפשרת, ולהיות רגיש לאווירה במעגל. בכל מעגל יכול להיות מנחה אחר.

ואיך הופכים אותו ליציב וקבוע?

מעגל מתנות

מקור: אתר Sharable

כבר בסוף המעגל, לפני זמן המינגלינג והקיפולים, קובעים תאריך למעגל הבא ומיידעים את הנוכחים. הם, כמובן, מתבקשים לעזור בהפצה ובהרחבה של באי המעגל. דבר נוסף שכדאי שיתבצע בסוף המעגל – שואלים מי רוצה להנחות את המעגל הבא. זה מדרבן את הקיום שלו. כדאי שהמנחה של המעגל האחרון ילווה את המנחה הבא/ה, או אפילו לייצר מערכת של “מירוץ שליחים” – לכל מעגל יהיו שני מנחים, כשבכל מפגש אחד מהמנחים מתחלף לסירוגין. כך נוצר מצב שכל מנחה מוביל שני מפגשים, ונוצר סוג של זיכרון ארגוני ועקביות יחסית באופי ההנחיה והמעגל.
אפשר כמובן גם לעזור בהפצה של המעגל בכל מיני ערוצים, ובעיקר בעיקר לדבר על זה בכל מיני שיחות ומיפגשים. כשמדברים פייס טו פייס על קסם שכזה, הניצוץ שבעיניים עושה את העבודה :)

איפה יש? וקישורים חשובים

  • קישור למפה עולמית של מעגלי מתנות. שלחתי בקשה להוסיף גם אותנו למפה. מחכה בסבלנות.
  • לפי מיטב ידיעתי בארץ מתקיימים כרגע מעגלי מתנות בצורה קבועה בזכרון יעקב ובפרדס חנה. בטבעון המעגל מנמנם את שנת הקיץ שלו.
  • באתר רשת מעגלי מתנות תוכלו למצוא מידע רב נוסף על כיצד להקים את המעגל ולמה לצפות ממנו.
  • באותו אתר, אם מדגדג לכם בקצה האצבעות להתחיל ממש היום אחרי הצהריים, תוכלו למצוא עוד מדריך מקיף אודות הקמה ותפעול של מעגלי מתנות, כאן.

ובאינטרנט?

אמנם הרעיון של מעגל המתנות נטוע חזק במפגש הפיזי בין האנשים, אך לרשת יש יכולת להגיע לתפוצה רחבה בהרבה, ותמהיל מסויים מאופיו של מעגל המתנות כן מצליח להתממש גם דרך המקלדות והמסכים. למשל, ראו את קבוצת הפייסבוק מתנות טבעון שמונה נכון להיום מעל ל3,000 חברים מטבעון והסביבה. לדעתי, קבוצה שכזו אינה סותרת או מתחרה במעגל מתנות ממשי, אלא דווקא מחזקת ומעצימה אותו. וגם בפני עצמה, היא מקיימת את כל מטרותיו של מעגל המתנות, ומצליחה לקיים כלכלה אחרת בקנה מידה מקומי.

לסיום, סרטון על מעגל מתנות בעיר פארפקס בארה”ב

 

בהצלחה.

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן