שינוי מוניטרי – מלמעלה למטה או הפוך?

חינוך, חברה וקהילה

ב-18 ליוני התקיים כנס צפון לשינוי מוניטרי, בו כוכב הערב היה ביל סטיל, יוצר דוקומנטרי הידוע בעיקר בזכות הנושא בו סרטיו עוסקים – שינוי מוניטרי. ביל הגיע בתור אורח הכבוד מטעם התנועה לשינוי מוניטרי, והוזמן לתת את ההרצאה שלו, ככל הנראה זאת שהוא בדרך כלל נותן. אני לא משתכנע וממשיך להאמין שהכוח של המערכת היא בשליטה בפרטים, והחלפת המערכת היא רק עוד מאותו דבר. כדי לייצר שינוי אנחנו צריכים להעיר את מודעות הפרטים. אז המערכות כבר לא שולטות בפרטים. הפרטים שולטים במערכת. או יותר נכון, אין מערכת. יש רק פרטים.

ב-18 ליוני התקיים כנס צפון לשינוי מוניטרי, בו כוכב הערב היה ביל סטיל, יוצר דוקומנטרי הידוע בעיקר בזכות סרטיו אדוני הכסף (Money Masters, 1996), והסוד מארץ עוץ (The Secret Of Oz, 2010), והנושא בו הם עוסקים – שינוי מוניטרי. ביל הגיע בתור אורח הכבוד מטעם התנועה לשינוי מוניטרי, והוזמן לתת את ההרצאה שלו, ככל הנראה זאת שהוא בדרך כלל נותן.

למי שרוצה להכיר קצת את הרעיון שמאחורי התנועה לשינוי מוניטרי, מוזמן לעבור על המצגת הזו.

בסרטון הבא אני מצרף את התיעוד המלא להרצאה של ביל (חוץ מהדקה הראשונה). רק אציין שביל בעצמו לא נתן מקום בהרצאה שלו לפתרונות מלמטה למעלה, אלא אך ורק לשינוי המוניטרי ברמה המדינית. איני מתיימר להכיר את המצע המדיני-כלכלי שמאחורי מפלגתו של ביל בארה”ב (הוא חבר בכיר במפלגה הליברטריאנית) רק אומר שמההרצאה שלו, נשמע כי הוא בטוח בכוחה של הדמוקרטיה להחיל את הפתרון הטוב לכולם, מלמעלה למטה.

 

אני אישית, לעומת ביל, מאמין בלב שלם שהשינוי האמיתי נעשה וייעשה מלמטה למעלה, ולא מתוך הקהל המפגין, אלא בקיום פתרונות אמיתיים, אלטרנטיבות לשיטה הקיימת שפשוט יהפכו את השיטה המוניטרית שבה אנחנו חיים היום ללא רלוונטית. בדרך כלל, כשאני אומר זאת לאנשים שאיתם אני שח, עולים שני טיעוני נגד לתמונה שאני מציג:

  1. “זה טיפה בים. פלוץ אחד של תשובה שווה אלף מערכות אלטרנטיביות שמתחבשות עם עצמן על איך לעשות את זה או את זה”.
  2. “אני יותר מאמין בגם וגם… צריך גם את השטח, וגם לשנות מבפנים. אין ברירה אחרת”.

בדר”כ, עם אלו שטוענים בפני את הטיעון הראשון, אני מחזיר ומסביר שכאן נכנסת השאלה “כיצד אני (והקהילה שלי) רוצה לחיות את חיי?”. זה המניע הראשון. אני רוצה לחיות את חיי כשאני מכיר את האנשים שאליהם אני מעביר את אנרגיית החיים שלי, בין היתר הכסף שאני מתפרנס ומגלגל הלאה.

לאלו שטוענים את הטיעון השני, אני מחזיר בשאלה ומבקש מהם לתת לי דוגמא לשינוי אמיתי ורדיקלי (במובן של מכה את הבעיה מהשורש שזה המובן המקורי של המילה, ולא רדיקלי כמו קיצוני שיש התחבר עם אלימות וטרור, שזה הפירוש שבטח עבר לכם בראש) שהתרחש מלמעלה למטה ולא מלמטה למעלה.

בכל מקרה, אני לא מזלזל או מחבל בעבודה דו-סיטרית שכזו. התנועה לשינוי מוניטרי, גם במצגת שלעיל, וגם מתוך מה ששמעתי בכנס, פועלת גם Top Down – עם השינוי המוניטרי סטייל ביל סטיל, וגם Bottom Up – עם מטבעות משלימים, וירטואלים ופעילות סחר אלטרנטיבית לכסף המדינתי. ולמרות זאת, אני לא משתכנע וממשיך להאמין שהכוח של המערכת היא בשליטה בפרטים, והחלפת המערכת היא רק עוד מאותו דבר. כדי לייצר שינוי אנחנו צריכים “להחליף” את הפרטים, או יותר נכון, להעיר את המודעות שלהם. מאותה התעוררות ואילך, המערכות כבר לא שולטות בפרטים. הפרטים שולטים במערכת. או יותר נכון, אין מערכת. יש רק פרטים.

בנק זמן

בנק זמן הוא אחת מני אלטרנטיבות לשינוי מוניטארי מלמטה למעלה. אני מרחיב דווקא עליה מכיוון שיוצא לי להיות חלק מלידתו של בנק הזמן בטבעון. מתוך אתר הארצי של בנק הזמן:

הרעיון בבסיס הפרויקט הוא ש”זמן שווה זמן”. שעה של נתינה בתחום מסוים, מזכה את הנותן בשעה של קבלה בתחום אחר, אותו הוא בוחר ממאגר היכולות שנצברו בקהילה.

בבנק הזמן הזמן של כולם שווה- כל אחד הוא גם נותן וגם מקבל. כל שירות מתומחר לפי משך הזמן הנדרש לספקו ולא לפי הערך שלו בשוק הכלכלי.

בנק הזמן מושתת על הרעיון בו אנשים “מפקידים” את זמנם בבנק ע”י מתן עזרה לאחרים בתחומים מגוונים ו”פודים” את זמנם כאשר הם צריכים שמשהו ייעשה למענם. בבנק אין “מתנדבים” אלא “תורמי זמן” ו”מקבלי זמן”.

ניתן לתרום בכל תחום שהוא, מעזרה בלימודים וייעוץ כלכלי ועד לעזרה בגינה. כל אדם יכול לבחור במה הוא רוצה לתרום ומה הוא רוצה לקבל, בזמן ובמקום הנוחים לו.

בנק הזמן מניע יחסי גומלין בין התושבים בקהילה העוזרים והנעזרים בתחומי חיים שונים במסגרת שלאחד על אחד, ומתאם ביניהם.

חברי הקהילה מתחברים לפרטים אחרים בקהילה וכך נוצרת שרשרת של נתינה וקבלה. שרשרת זו מהווה תשתית לבניית הקהילה.

רוצים לדעת עוד על בנק זמן? איך זה עובד? למה וכמה? הסרטון הבא תיעד את מפגש ההשקה של בנק הזמן בטבעון. בסרטון מופיעים גדעון וישי. גדעון הוא מעמודי התווך של בנקי הזמן בירושלים, וכעת הוא מסתובב ברחבי הארץ (ואולי גם בעולם?!) ותומך בקהילות שמעוניינות להקים בנקי זמן. ישי הינו הרכז של הבנק וזה שיזם את הצוות הצעיר אך המסור שכרגע עובד (תמורת שעות!) על ראיון הלקוחות בבנק ושיבוץ העסקאות בין החברים. מוזמנים לצפות בסרטון ולהתרשם.
יאללה, שינוי מונטיארי. למה אתם מחכים?

 

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן