אדמתעיר – תערוכת החקלאות האורבנית בגינה הקהילתית בת גלים

גינון וחקלאות

ובכן, בשנה החולפת קרו בקהילת הפרמהקלצ’ר הישראלית לא מעט דברים חדשים “תחת השמש”. למרות, ואולי הודות לשמיטה המתקרבת בעצם הימים הלוהטים הללו אל סיומה. זו הייתה שנה פורייה ומשמעותית עבור הקהילה ההולכת ומתרחבת שלנו – עבור כל אלו שהחליטו ‘לקחת את הקיימות בידיים’, אנשי ונשות הפרמקלצ’ר, החקלאים העירוניים ואוהבי הסביבה והפלנטה. רצינו להזמין אתכם לספר לנו על כך, לעדכן אחד את השני ובעיקר להציג את הפרויקטים והפיתוחים שלכם.

חג הסוכות, שלהי הקיץ, סוף השנה החקלאית הוא זמן להתכנסות, חשיבה ותכנון לקראת הסתיו ותחילתו של מחזור חדש. מה היה לנו בשנה החולפת? במה הצלחנו ובמה נכשלנו? על פי המסורת היהודית, בסוכות קוראים את מגילת קהלת. הישיבה בסוכה בלילות שלהי הקיץ הנעימים הם הזדמנות יחידה במהלך השנה, שבה לחקלאי יש רגע מנוחה (כבר סיימנו לקטוף את הפירות, ועדיין לא באו הגשמים.. יש לנו קצת זמן לעצמנו), לכן שואל קהלת את השאלות הקשות: האם אנחנו פועלים נכון? האם אנחנו באמת יודעים מה אנחנו עושים? מאין באנו? לאן אנו הולכים ולמי אנחנו חייבים דין וחשבון? וקהלת, ספק קובע וספק שואל: “מַה-שֶּׁהָיָה, הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה, הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה; וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ” (א’,9)

דרך מעניית להציג את הגידול - צריבה על עץובכן, בשנה החולפת קרו בקהילת הפרמהקלצ’ר הישראלית לא מעט דברים חדשים “תחת השמש”. למרות, ואולי הודות לשמיטה המתקרבת בעצם הימים הלוהטים הללו אל סיומה. זו הייתה שנה פורייה ומשמעותית עבור הקהילה ההולכת ומתרחבת שלנו – עבור כל אלו שהחליטו ‘לקחת את הקיימות בידיים’, אנשי ונשות הפרמקלצ’ר, החקלאים העירוניים ואוהבי הסביבה והפלנטה. רצינו להזמין אתכם לספר לנו על כך, לעדכן אחד את השני ובעיקר להציג את הפרויקטים והפיתוחים שלכם.

גינה קהילתית

 

אינספור פרויקטים קרמו עור וגידים, עשרות גינות קהילתיות הוקמו, אחרות השתדרגו וצמחו. עסקים ירוקים חדשים נבטו, מתכנני פרמהקלצ’ר חדשים ומוכשרים הוסמכו, בתי ספר, גגות, קירות, עיריות (ואפילו מפעלים מזהמים!) הפכו לירוקים יותר, למדנו המון דברים חדשים, הצלחנו לקרב את מקור המזון שלנו קצת יותר לצלחת, ואת חזון הקיימות קצת יותר לאפשרות המעשית למימושו.

אדמתעיר – תערוכת החקלאות האורבנית בגינה הקהילתית בת גלים

הזדמנות לכל העוסקים בתחום, יזמים ומפתחים של פתרונות, רעיונות, סדנאות ומוצרים בתחום החקלאות העירונית: להיפגש, ללמוד אחד מן השנייה, להיחשף בפני הקהל הרחב, למכור את מרכולתם להשתתף ולהדריך סדנאות לציבור.

urbanicaבמהלך חוה”מ סוכות, ימים חמישי-שבת 1-3 באוקטובר 2015 בין השעות 10:00-18:00 תתקיים תערוכת בית גלים – בתים מבפנים בפעם ה 6 בשכונת בת גלים בחיפה. התאריכים חופפים לתאריכי פסטיבל הסרטים בעיר. מניסיון העבר מגיעים לתערוכה כ 30,000 מבקרים במהלך 3 הימים, רובם מבקרי פסטיבל הסרטים. פסטיבל ‘בית גלים’- הוא פרי יוזמתם של אמנים תושבי השכונה ומופק בשיתוף פעולה של תושבים ואגף התרבות בעיריית חיפה.

אחת מהתחנות המרכזיות בתערוכה היא הגינה הקהילתית בשכונה, והשנה הוחלט להציג תערוכת חקלאות אורבנית משולבת בסדנאות לציבור.

מדוע חקלאות? למה אורבנית?

95% מאוכלוסיית מישראל מתגוררת בישובים עירוניים. העיר, היא המהפכה המשמעותית ביותר שיצר האדם במו ידיו בעיקר במאה השנים האחרונות. אולם, כפי שהעיר עצמה היא פרי יצירתו של האדם היא גם הגורל שעמו נגזר עליו להתמודד. הבטון והאספלט הם “הטבע” האמיתי הסובב את חיי היום יום של רובנו. עם כל הכבוד לרומנטיקה והגעגוע לטיולים ארוכים בטבע, לצמרות עצים מצייצות ולציפורים ירוקות. גם המרחבים הפתוחים, הקרויים בפינו “הטבע”- הם לרוב, שדות מעובדים, מרוססים אשר מבחינת המגוון הביולוגי- דומים יותר לכביש אספלט, או למדבר קיצוני. דווקא בעיר, שהריסוסים, הדשנים הכימיים והרעלים למינהם טרם חדרו אליה, נמצאים המרחבים הפוריים ביותר. דבורים מוצאות את מפלטן בעיר, ואפילו מינים רבים של יונקים הנמלטים מאזורים חקלאיים שנפגעו. אם נוסיף על כך את הפוטנציאל שמהווה הפסולת העירונית, והמשאב של הפעילות האנושית, כמו כוח עבודה זמין והפרשות בני אדם נגלה שלמרות הצפיפות, הרעש והבטון- אם רק נרצה ונפעל בכיוון הנכון, נוכל להפוך את העיר לגן עדן אקולוגי ופרודוקטיבי.

זריעהמימוש פוטנציאל לגידול מזון בעיר הוא אחד מהאתגרים הגלובליים החשובים של זמננו (על פי ארגון המזון העולמי של האו”ם). לא רק מכיוון שעל פי תחזיות עד שנת 2050, אוכלוסיית העולם תמנה כ10 מיליארד נפש וכ-80% מהם יתגוררו בערים. אלא גם, ואולי בעיקר, מכיוון שפתרונות לחקלאות עירונית יעילה, מגוונת ובקנה מידה קטן- יקלו על בני האדם את הנגישות למזון בריא, יצמצמו מפגעים אקולוגיים הכרוכים בבירוא יערות, שינוע למרחקים גדולים, זיהום הקרקע והמים ועוד, ולא פחות חשוב מכך- יחזקו את החוסן הקהילתי ואת שיתוף הפעולה והאמון ההכרחי בין שכנים לצורך לקיחת אחריות משותפת על המרחב הציבורי והתזונה של תושבי העיר. אלו הם שני אלמנטים בסיסיים, מתוך המושג הרחב יותר המכונה “נחלת הכלל”, או “המרעה המשותף” שלנו.

מי מציג?

תוצרת יפהכל אחת ואחד מכם יכול להציג בתערוכה – ללא עלות. אם אתם יזם, עסק אקולוגי, מפיצי זרעים של ירקות וזרעים של שינוי. אם אתם גינה קהילתית, או עסק חברתי-אקולוגי שיש לכם מוצר שאולי יכול לשנות את העולם ומאד הייתם רוצים לשתף את כולם, לקבל עליו חוות דעת ולשפר, להפיץ, לחלק או למכור לקהל המבקרים. כל מה שעליכם לעשות על מנת להשתתף הוא לפנות במייל אל שי ערב לוי: shaierev@gmail.com, עד ליום שלישי 18.8.2015, בצירוף תיאור ותמונות של המוצר וכרטיס ביקור.

במהלך שלושת ימי הפסטיבל נקיים סדנאות מגוונות בנושאים שונים הקשורים לחקלאות וקיימות עירונית: שימוש בפסולת ומיחזור, אנרגיה ומים, זריעה ושתילה, גידול ירקות, אגרוטכנולוגיה: הידרופוניקה ואקוואפוניקה, בנייה אקולוגית, מלאכות מסורתיות ועוד ועוד.

כל המעוניין להעביר סדנה – נא לפנות במייל אל עמר צנגוט: omerzengut@gmail.com, עד ליום שלישי 18.8.2015, בצירוף תיאור הסדנה, מספר מינימלי ומקסימלי של משתתפים, עלות מבוקשת לסדנה וכרטיס ביקור. רשימת המציגים והמדריכים תיסגר בקרוב ושמותיהם יפורסמו בברושור ובפלקטלוג של עיריית חיפה ויזכו לפרסום בכלי תקשורת.

קול קורא

 

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן