עשו זאת בעצמכם בתל אביב – חלל המייקרים תאמ”י

חינוך, חברה וקהילה

הסקרנות, האתגר והעניין המשותף הם הבסיס לעשייה, פחות מוכוונות מטרה. מתוך היצירתיות הזו עולים לפעמים רעיונות שממשיכים לפרוייקטים ממומנים ולסטרארט-אפים ולפעמים ממשיכים רק לשיחה עם חברים. יש משהו אידיאליסטי בעשייה, המקום לא ממומן על ידי גורמים חיצונים על מנת לשמור על האוטונומיה של היוצרים, לא יכתיבו לאיש על מה לעבוד או לשתף פעולה עם חברה מסחרית זו או אחרת. בכלל יש פה התבססות של כלים שיתופים ומבוססי קוד פתוח, הרעיון הוא להעביר ולחלוק את הידע ומושקע מאמץ בכך.

נכנס לחלל הזוי ומיוחד. בהתחלה זה נראה כמו מעבדה מגניבה, חלקי מכונות מפורקים, כבלים, חלקים אלקטרוניים, מסכים וכלי עבודה. אנשים עובדים ואף אחד לא שואל מי אני ומה אני, יש אווירה של עשייה. נכנסתי לחלל המרכזי ומתוכו לנגרייה קטנה, עובד שם ג’אגלר שמתקן את המוטות ג’אגלינג שלו, אומר שהוא מגיע מידי פעם לעבוד. הנגרייה מאובזרת בכל מה שצריך, מקדח עמוד, מסור שרשרת, מסורים מסוגים שונים, מלחציים וכלי עבודה בכל פינה. הג’אגלר מספר שאנשים תורמים ציוד למקום, משתמשים ומחזירים מה שצריך ויותר, ממשיך ומסביר שבמקום כולם עוזרים, תבוא תעשה, תתחבר ותיצור. נכנס חבר נוסף ומביא שקית ברגים, אמרו שחסר אז הוא קנה, לשימוש כולם. אחרים עובדים על משהו אלקטרוני מורכב, יש שיחה ערה וזורקים רעיונות לחלל.

תאמי

פגשתי את צביקה מותיקי התאמ”י (Tel Aviv Makers International) שנמצא פה כבר שנתיים, הוא מראה לי את הנקישה הסודית על משקוף הדלת והדלת נפתחת, החבר’ה בנו, למה? ככה שיהיה. בידיים שלו יש מיקרו בקר (ATTAMI) שתוכנן ויוצר במקום על ידי טוסטר שתהליך החימום שלו אלקטרוני J. הם קבעו לו יעד עלות של 5 שקלים וכמובן שכל הפרטים והמפרט מפורטים באתר של הקבוצה. יש התרגשות סביב המיקרו בקר הזול, הבקר ודומיו הם חלק מרכזי בקהילת המייקרים. למשל הארדואינו (Arduino), מיקרו בקר אלקטרוני , סמל של מייקרים בזכות התפעול הנוח והמחיר הזול. הבקר הזה הוא הבסיס לכל מיני מערכות מורכבות שהחבר’ה יוצרים, מהפעלה דוד שמש מרחוק, כדור לדים וכל מיני המצאות שימושיות.

ATtami - (מאוד) זול וקטן

ATtami – (מאוד) זול וקטן

המקום פועל כשנתיים בדרום תל אביב (קיבוץ גלויות 45 ת”א, קומה 3, אולם 106) במסגרת שיתופית. שעות הפעילות גמישות, מתקשרים 03-9786822 ושואלים מי נמצא ועד מתי הוא מתכוון להישאר. יש יומן ומצלמה לראות את הפעילות בזמן אמת.

תאמ”י היא עמותה מנוהלת על ידי מתנדבים ומאוד שקופה. מפרסמים את העלויות של המקום באתר: שכירות – 4680 ש”ח , ארנונה – 3000 ש”ח, עלויות נוספות מגיעות לסה”כ-8099 ש”ח הוצאות לחודש על חלל של 120 מ”ר. החברים הקבועים משלמים 200 ש”ח בחודש מגיעים לפגישה קבועה ומקבלים מפתח. לפי הבנתי מראיונות קודמים המקום לא מכסה את עצמו מתשלומי דמי החבר ויש גרעין של אנשים שמוציאים מכיסם כדי שזה יתממש. המדיניות היא שאם הציוד לא מסומן כראוי הוא לשימוש כולם, יש הרבה ארגזים עם שמות. כל ציוד גדול שמגיע לחלל העבודה מצולם ומועלה לאתר. ציוד שלא בשימוש ולא מסומן עובר שבוע של איתור יורשים באתר ומושלך/נמסר. מי שמוציא ציוד מעדכן ברשימה. אם משתמש בחלק מסויים אתה פשוט מחזיר אותו + 1, תזמין יותר ותחלוק. כמובן שכללי ההתנהגות הנכונים חלים על שמירת המרחב והציוד כמו “סיימת לעבוד סדר את מה שעשית וקצת יותר”. סה”כ מקום די מסודר ומוקפד. תאמ”י לפי האתר מנוהלת על ידי “עשה-זאת-קרטיה (doocracy): מי שעושה משהו הוא מי שמחליט איך צריך לעשות אותו. בעיקרון, אם אתם רוצים לעשות משהו בתמ”י – פשוט תעשו אותו. ברור שאם אתם חושבים שמה שאתם רוצים לעשות עלול להפריע למישהו אחר, בטח שלא יזיק לשאול אותו. איך מצטרפים? פשוט באים ומתחילים. אפשר למצוא שותפים לפרוייקטים, להתחיל חדשים או סתם לעזור וללמוד מהצד.

לפי האתר: “תאמ”י (ההאקרספייס שלנו) היא קבוצה של אנשים בעלי תחומי עניין משותפים (פחות או יותר) שכולם אוהבים לחשוב, ללמוד וליצור. אנחנו לא רק עוסקים במחשבים ואלקטרוניקה – יש בינינו נגרים חובבים, בשלנים, אנשים שמתעניינים ב do it yourself biology, ועוד. האקרספייס מיועדים להאקרים, אמנים, אומנים, נגרים, אלקטרונאים, בוני רובוטים, טיסנים, מכוניות חשמליות וכל דבר אחר – בקיצור אנשים שרוצים לבנות וליצור, ביחד או לחוד, ורוצים מקום נוח, זמין 24/7, עם אווירה טובה, כלי עבודה, ואפשרות למצוא חבר’ה אחרים לשתף איתם פעולה. יש כאלה כבר בעשרות מקומות בעולם, מסן פרנסיסקו ועד למקומות באפריקה שמעולם לא שמענו עליהם.” האקר-ספייס הוא מקום שנותן במה לאנשים שרוצים לבנות דברים, לדבר, להחליף רעיונות ובכלל לספק את הסקרנות שלהם.

ממשיך את הסיבוב עם צביקה, עוברים בין מסכים, בקרים אלקטרונים, מיקרוסקופ, כרסומת, 2 מדפסות חשמליות במצבים שונים, אנשים שכותבים קוד, נגריה מצויידת להפליא, מכונת תפירה, ספרייה מקצועית, מטבח ושירותים. הכל צפוף ונוח, עולים בסולם קטן לחלל שמהווה מסגריה קטנה, ממשיכים לחוות שרתים מאולתרת, הכל בנוי בסדר הגיוני.

צביקה אומר שהתנועה במקום היא לכל הכיוונים, היצירה היא אמורפית, דברים קורים מהנוכחות של האנשים במרחב והשונות שלהם, גן משחקים שקורים בו דברים דרך שיתופי פעולה. צביקה ביקר בכמה מקומות כאלו באמריקה שם הכל גדול ונוצץ יותר, ופה בישראל אין לנו במה להתבייש וקהילת המייקרים צומחת. לא ברור איך כל זה נהפך לקהילה אבל המייקרים גדלים מיום ליום, הם מפיצים את הידע שצברו בשעות על גבי שעות של לימוד עצמי ומוסיפים אנשים חדשים למעגל. נראה שכל אחד מהם ממש מבקש להעביר ידע ודואג שתבין על מה הוא מדבר.

המייקרים פועלים בבתים פרטיים וסדנאות ברחבי הארץ, התארגנות רחבה יותר שלהם היא האקר-ספייס דוגמת תאמ”י שכיום הוא תופעה גלובלית, אשר התחילה בקבוצה בשם Noisebridge שנוסדה ב-2007 בסן-פרנסיסקו. תנועת המייקרים העממית היא דוגמא לחדשנות הפורצת מלמטה ומביאה ממשלות לעודד את צמיחתה. למשל ממשלת סין שמשקיעה במקומות כאלו, האמריקאים העניקו 10 מיליון דולר לתוכניות בתיכונים המקדמות את התנועה והחשיבה הזו. זרוע המחקר של מחלקת ההגנה האמריקאית (DARPA) היא משקיעה העיקרית במחשבה לאתגר ולמשוך צעירים להנדסה.

noisebridge-hexacopter-680x382

המייקרים, כמו כל תנועה אידיאולוגית יצרה לעצמה מניפסט והוא מובא פה בתרגום חופשי. נכתב בלשון זכר ומתייחס לשני המינים.

עשה (Make): עשייה היא אחת התכונות הבסיסיות שמגדירות את המשמעות של להיות אנושי. אנחנו חייבים לעשות, ליצור ולבטא את עצמינו על מנת להרגיש שלמים. יש משהו ייחודי ביכולת ליצור חפצים מוחשיים, חפצים אלו מרכיבים את גרעין הוויתינו.

שתף (Share): לשתף אחרים במה שעשית ואת מה שאתה יודע על עשייה היא הדרך בה העושה מרגיש שלם. אל תעשה ולא תשתף.

תן (Give): לתת מה שעשית זה מעשה טוב לב ומספק. העשייה שמה חלקים ממך במעשה ידיך, כאשר אתה נותן את מעשה ידיך אתה נותן את עצמך. חפצים אלו הם יקרי ערך.

למד (Learn): אתה חייב ללמוד כדי לעשות. תמיד תשאף ללמוד יותר על מה שאתה עושה, בהמשך תהפך לבעל מקצוע ואמן אבל תמשיך בדרכך ללמוד טכניקות, חומרים ותהליכים. תהליך למידה המתמשך לאורך החיים מבטיח חיי עשיה עשירים וחשוב מכך מאפשר לך לחלוק.

רכוש כלים (Tool up): אתה צריך את הכלים המתאימים לעשייה. תשקיע בגישה שלך לכלים כדי שתוכל ליצור מה שאתה רוצה. חפש בסביבתך הקרובה את הכלים המתאימים. הכלים כיום זולים, פשוטים להפעלה וחזקים מאי פעם.

שחק (Play): שחק עם מה שאתה עושה ותהיה מופתע ממה שתגלה.

השתתף (Participate): הצטרף לקהילת המייקרים וחפש את האנשים סביבך שבחדוות העשייה. ערוך סמינרים, סדנאות, מסיבות, שיעורים וארוחות משותפות עם האנשים שבקיהלת המייקרים שלך.

תמוך (Support): תנועת המייקרים נבנית על תמיכה רגשית, אינטלקטואלית, פוליטית, כלכלית ומוסדית. אנחנו שגרירים של תקווה בעולם ואחראיים ליצור עתיד טוב יותר.

שנה (Change): קבל בברכה את השינוי הטבעי שמתרחש בתהליך העשייה שלך. מכיוון שעשייה היא אחת התכונות הבסיסיות שמגדירות את המשמעות של להיות אנושי אתה תהפך לשלם יותר ככל שתעשה.

מייקרים בארץ מסתובבים בקהילה הוירטואלית של הבלוג “הבייט הלבן“, אתר makers.co.il וכמובן “בידיים”. הקהילה מונה כמה אלפי משתתפים. על פי עידו גנדל מהבייט הלבן מה שמאפיין את הקהילה “הוא מוטיבציה פנימית חזקה ליצור, להתנסות וללמוד טכנולוגיה. הם נהנים מעצם היצירה וההתעסקות לא פחות מאשר מהתוצר הסופי – עם יותר דגש על היצירה, מה שמבדיל בינינו לבין חובבי גאדג’טים “רגילים”, ופחות דגש על התוצר הסופי, מה שמבדיל בינינו לבין יזמים.”

הסקרנות, האתגר והעניין המשותף הם הבסיס לעשייה, פחות מוכוונות מטרה. מתוך היצירתיות הזו עולים לפעמים רעיונות שממשיכים לפרוייקטים ממומנים ולסטרארט-אפים ולפעמים ממשיכים רק לשיחה עם חברים. יש משהו אידיאליסטי בעשייה, המקום לא ממומן על ידי גורמים חיצונים על מנת לשמור על האוטונומיה של היוצרים, לא יכתיבו לאיש על מה לעבוד או לשתף פעולה עם חברה מסחרית זו או אחרת. בכלל יש פה התבססות של כלים שיתופים ומבוססי קוד פתוח, הרעיון הוא להעביר ולחלוק את הידע ומושקע מאמץ בכך.

המכנה המשותף וגישת עשה זאת בעצמך (D.I.Y) שהופכת פה לגישת עשו זאת יחד (D.I.T – Do It Together) מתכתבת עם הרעיונות של “בידיים“. המייקרים פורצים מגבולות הנוחות של הצרכנות הפאסיבית המודרנית והופכים ליצרנים יצירתיים. הם מוכנים להשקיע מזמנם ולבנות בעצמם מוצרים בעלות אפסית אל מול מוצרים קיימים בשוק, לבנות לפי צרכיהם ולא להיות מוכתבים על ידי רצונות של תאגידים מסחריים. המייקרים מעודדים קהילה מקומית ויוצרת הבונה את צרכיה ומשרתת את הסביבה המקומית והגלובלית בה היא פועלת.

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן