מדריך לאינסטלטור בעל כורחו

תיקונים ושיפוצים

שרשרת תיקונים בכיור לרחצת ידיים בביתנו, הביאה לכמה תהיות על אינסטלטורים בעל כורחם. הכיור סתום? הברז לא ניתן לפתיחה או לסגירה? חזרתם בערב וכל הבית מוצף? חייבים או רוצים לנסות מזלכם כאינסטלטורים בעל כורחכם? צנרת מודרנית נראית לרבים כמו מין לגו כזה, שהכל בו מתברג למקום בקלות. כפי שנראה בהמשך, למים חיים משלהם ודרכים שונות לצאת לחופשי למגינת ליבנו גם לאחר שטרחנו ותיקנו את הדרוש.

שרשרת תיקונים בכיור לרחצת ידיים בביתנו, הביאה לכמה תהיות על אינסטלטורים בעל כורחם.

הכיור סתום? הברז לא ניתן לפתיחה או לסגירה? חזרתם בערב וכל הבית מוצף? חייבים או רוצים לנסות מזלכם כאינסטלטורים בעל כורחכם? צנרת מודרנית נראית לרבים כמו מין לגו כזה, שהכל בו מתברג למקום בקלות. כפי שנראה בהמשך, למים חיים משלהם ודרכים שונות לצאת לחופשי למגינת ליבנו גם לאחר שטרחנו ותיקנו את הדרוש.

הפעם התחיל העסק כאשר הברז בכיור בשירותי האורחים שוב נתקע, זו הפעם השניה בתוך בערך 12 שנים שאנו גרים כאן. בפעם הקודמת פירקתי את המנגנון וננזפתי בחנות על שקניתי סחורה סינית זולה שאין להשיג לה חלפים. הברז הבא כבר היה מתוצרת חברה ישראלית ומשהגיע יומו של המנגנון, הזמנתי טלפונית מנגנון חדש ב- 30 ש”ח כולל משלוח והוראות הרכבה:

IMG_4127_1_1_1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

באותה הזדמנות התגלתה מתחת לכיור נזילה קטנה שקשה היה לאתר את מקורה. הגומיות בסיפון התייבשו ולא אטמו היטב, צינור המים הגמיש מועד לפורענות עד הצפת הדירה ובכל מקרה של ספק יש להחליפו מבלי לחשוב פעמיים:

20131010_121709_1_1

 

 

 

 

סגירת ברז ניל (הברז הקטן מימין למטה הבולט מהקיר, חסרה בתמונה הידית העגולה הקטנה המאפשרת פתיחה ידנית), פירוק הצינור הגמיש (25 ש”ח) בעזרת מפתח שוודי והחלפתו. התברר שצינור המים דורש התאמה מאוד מדויקת שכן כיפופו יוצר לחץ על המחבר וגורם לטפטוף.

הסיפון עלה 30 ש”ח ולכאורה נראה גם הוא פשוט להתקנה:

IMG_4142_1_1

. במציאות התגלה שפתח צינור הדלוחין בקיר אינו מול מרכז הברז, שהצינור האנכי בסיפון קצר מדי והצריך קניית מאריך, שהרוזטה המסתירה את החור בקרמיקה עבה מדי ודרשה ניסור עדין. המאריך נזל ולכן פירקתי אותו וליפפתי מעט סרט טפלון. הגומיה בצינור הדלוחין אליו מתחברים בקיר הוחלפה גם היא (ולכו חפשו מי ימכור לכם גומיה כזו) הגומיה העבה בין תחתית הכיור לבין הסיפון הותאמה בכח ועל העוקם, ולקח כמה ימים עד שקיבלה את צורתה החדשה והפסיקה לטפטף. במקום פחות בולט (פגיע לחבטות והיתקלויות) כנראה שהייתי מתקין סיפון שרשורי.

כהן ואנשיו מהטמבוריה השכונתית שלנו לא חסכו עצות בכל פעם שחזרתי אליהם ובסוף הכל הסתדר. סופית נרגע הכל אחרי שדוד האינסטלטור של הבנין עבר וקבע שיש להחליף גומיה שלא שמתי לב לקיומה, בין הברז לבין הכיור, שגרמה לטפטוף קטן בכל פעם שאחד הילדים רחץ ידיו והתיז מים על המשטח ליד הכיור.

הנקודה החשובה לחובבי תיקונים היא שסגירת ברז הניל מנתקת את הכיור ממערכת המים הדירתית. כל טעות שתעשו, לא תגרום להמתנה ללא מים זורמים בכל הדירה עד שיגיע האינסטלטור.

אז זהו, חשוב להבין שלא כל דבר מתאים לשרברבים מתחילים. בואו נעשה קצת סדר:

חשוב שתדעו היכן בחצר או בחדר המדרגות נמצא שעון המים של דירתכם, ולידו הברז הראשי של הדירה אותו יש לסגור במקרה של נזילה שאין דרך אחרת לעצור. הידית הצהובה מימין לשעון המים מפעילה ברז כדורי. כאשר הידית מקבילה לצינור הברז פתוח, כאשר היא ניצבת לצינור – הברז סגור.

IMG_4184_1_1

צינור ראשי של דירה, צנרת מים בתוך הקירות, ברז כלשהו היוצא ישירות מהקיר. לעתים מה שנראה כמו חיבור הברגה פשוט, הוא למעשה חיבור של שני חלקי מתכת ללא כל גומיה ביניהם, וטיב האטימה תלוי בידו של בעל המקצוע ובכמויות המדויקות של חוט פשתן וסרט טפלון שישתמש בהן. טעות אחת שלכם ואין לכם מים בדירה עד שהאינסטלטור יגיע, או גרוע מזה, גרמתם נזק ויהיה צורך לשבור חלק מהקיר ולהחליף קטעי צנרת.

פירוק מכונת כביסה או מדיח כלים (מעבר לפירוק פילטר לפי הוראות היצרן) – זה ענין לטכנאי מוסמך, וכרוכה בו גם סכנת התחשמלות. כבו את המכונה, אם צריך נתקו מהשקע (אם החדר מוצף רצוי בכלל לצאת ממנו ולהוריד קודם את המפסקים בארון החשמל), גרפו או ספגו את מי ההצפה אם יש, חלצו את הבגדים מהמכונה וקחו לאמא. חכו לטכנאי בסבלנות.

ברזים שקועים בקיר (“אינטרפוץ”) מהסוג שיש במקלחת – אם אתם יודעים מה אתם עושים, זה לא מסובך יותר מברז רגיל. אם אתם לא בטוחים, אל תנסו לבד, אלו ברזים המחוברים ישירות לצנרת הביתית.

IMG_4137_1_1

ברזי “פרח” כמו הברז בו טיפלתי לעיל, פשוטים מאוד להתקנה חדשה. התקלות בהם הן בד”כ מנגנון מקולקל או נזילה מאחד הצינורות הגמישים (נזילה מצינור גמיש כזה מסוכנת עד סכנת הצפת דירתכם כולה).

לפני כל טיפול בברז, סגרו את ברז הניל מתחת לשיש (אם הברז למים חמים וקרים, סגרו את שני הברזים). בידקו מאיזו תוצרת הברז, האם ניתן להשיג לו חלפים, וודאו שיש לכם את כל החלפים וכלי העבודה הדרושים, ואולי גם תורידו מהרשת הוראות הרכבה מפורטות ומאוירות. במהלך התיקון או הפירוק אתם עלולים להיתקל בבעיות שגרמו הגיל והקורוזיה: לא ניתן לסובב את הטבעת המחזיקה את המנגון במקום, או לא ניתן לשחרר את הברז מהשיש. ברוב הברזים, הצינור הגמיש היוצא מהניל ומתחבר לברז, מצריך פירוק הברז מהשיש כדי להחליפו, וזה כאמור לעתים יחייב בעל מקצוע. לעתים יצריך שחרור הברז מהשיש עבודה מתחת ומאחורי הכיור עם מפתח משושה מיוחד, מול ברגים חלודים ותקועים.

אני נוהג לקנות ברזים מתוצרת הארץ ולטלפן ליצרן הברז לבקש הנחיות ולקנות את הדרוש. במקרה הצורך אפשר גם להזמין שירות מקצועי, אבל אז ייתכן שהיה זול יותר לקנות ברז חדש להרכבה עצמית.

סתימה בכיור, אמבטיה או מקלחת, נגרמת בדרך כלל ע”י סתימת אחד המעברים ע”י שיער, שומן ושיירי מזון.

כיור או אמבטיה מנוקזים ע”י פתח יציאה אחד (במטבח חשוב לכסותו ברשת סינון), ומעליו פתח גלישה למקרה שמישהו שכח את הפקק סגור והשאיר את הברז פתוח:

IMG_4133_1_1

בכיורים נמצא מתחת לפתח זה סיפון כפי שהחלפתי לעיל. סתימה פשוטה תיפתר בפתיחת ה”כוס” בחלקו התחתון של הסיפון, סתימה מורכבת יותר עשויה לחייב פירוק הסיפון כולו לגורמים ושטיפה במים של כל המעברים והגומיות:

IMG_4140_1_1

במקלחת אין סיפון פריק אלא רשת ניקוז אותה נרים בעזרת מברג שטוח וננקה את הקופסא העגולה שמתחתיה (“מחסום מים”).

השלב הבא יהיה לאתר את נקודת הביקורת הקרובה, בדרך כלל ברצפה. אם נקודת הביקורת עשויה פליז ולא פלסטיק – השאירו את פתיחתה וסגירתה לבעל מקצוע. לאחר הרמת המכסה, צריכה להיות סביבו גומיה, רצוי להשלים גומיה אם זו חסרה.

IMG_4131_1_1

נרים את מכסה התיבה בעדינות בסיוע מברג שטוח, ופה נתוודע לחברנו הסטאלבנד, מימין למעלה בתמונה הבאה. קצת קדימה ואחורה מצד הכיור\מקלחת\אמבטיה וקצת מצד נקודת הביקורת, לעתים נמשיך הלאה לנקודת הביקורת הבאה עד שנגיע לצינור האנכי המנקז את הדירה. אם הסתימה אינה מלאה, מומלץ לפתוח את הברז ולהזרים מים במידה, לסיוע בסילוק המשקעים שהסטאלבנד ישחרר. לאינסלטורים יש כלים חזקים ויעילים יותר כמו מיני קפיצים מסתובבים ידנית או חשמלית. הסטאלבנד זול, פשוט לשימוש ובדרך כלל די יעיל. שפיכת כימיקלים “פותחי סתימות” לצנרת – מעבר להיותם חומרים מסוכנים, לא תמיד תפתור את הבעיה. מומלץ להמעיט ככל הניתן בשימוש בהם.

20131010_132105_1_1

עוד בתמונה לעיל: “אקווה מנד” ו”רסקיו טייפ” העשויים להיות יעילים לאלתורים למיניהם, שימו לב כי אינם מיועדים לשימוש עם מי שתיה. מפתח שוודי ומברג שטוח, וכן סרט טפלון מהסוג המשמש לכריכה סביב הברגות בצנרת מים.

סתימות באסלה ותקלות בצנרת הביוב מומלץ להשאיר לבעל מקצוע.

באסלות יש 3 דברים בצד המים הנקיים שאפשר לתקן לבד, וראשית הצינור הגמיש המחבר את ברז הניל לכניסת המים, שתי הברגות ביד ללא שימוש בכלים:

IMG_4132_1_1

לעתים מתפתחת נזילה קטנה מבלי שנרגיש ומנפחת את חשבון המים. ממיכל ההדחה עלולות להיות נזילות שאפשר לתקן לבד, משני סוגים:

אטם תחתון של המנגנון, הסימן לתקלה הוא מים הממשיכים לזרום או לטפטף לאחר סיום ההדחה.

אטם בפתח כניסת המים למיכל ההדחה, הסימן הוא נזילת מים לאחר שעברו כמה שעות מהשימוש האחרון באסלה.

להדגמת פשטות הטיפול במנגנון מיכל ההדחה, ראו מיכל סגור:

20131121_084742_1_1

ואותו מיכל פתוח לאחר הרמת המכסה. צינור כניסת המים נראה כאן משמאל, ואליו מחובר מצוף הנראה מימין. באמצע נמצא מנגנון ההדחה, אותו מפעילים הלחצנים במכסה המיכל. הצבע החום במים הוא לא מה שאתם חושבים, זו חלודה ומשקעי חול שהצטברו במיכל אחרי 12 שנת שימוש. אלו מי שתיה נקיים ואין כל סכנה לגעת בהם.

20131121_084730_2_1

ראו מדריך לאיתור תקלות של יצרן ישראלי, והסבר מאויר כיצד להחליף שני אטמים אלו. עלות כל אחת מהגומיות שקלים ספורים, משך העבודה כמה דקות, ונאמנים לשיטתנו, אם ברז הניל סגור אין סכנה שתגרמו נזק.

אסלות סמויות הן עניין מורכב יותר, ולא כל דבר ניתן או רצוי לתקן בהן לבד.

לתוכן זה נכתבו 171 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן