מאווררים ותיקים לא מתים

תיקונים ושיפוצים

כל חנות למאווררי תקרה תוכל להמליץ לכם על קוטר המאוורר הרצוי, בד”כ סביב “42 לחדר שינה ממוצע. חנות מכובדת תיתן לכם 10 שנות אחריות על מנוע מאוורר התקרה. מאווררים רצפתיים גדולים בד”כ בקוטר “22, תקבלו עליהם אחריות לשנה. עלות החשמל להפעלת מאוורר נעה סביב 5 אגורות לשעת עבודה, בהשוואה להפעלת מזגן העולה סביב חצי שקל לחדר לשעת הפעלה. אז למה לא, בעצם?

הסיקור הזה הולך להיות קצת פולני (בהשראת הפולניה המעבירה לחברתה מתכון, תוך השמטת אחד המרכיבים). הסיבה לכך אינה זדון אלא נגיעתנו בכמה נקודות הדורשות על פי חוק, עבודה של חשמלאי מוסמך. לנו יש את הרצל, חשמלאי מוסמך וחבר, את דוד איתן, טכנאי אלקטרוניקה מדופלם ו”מהנדס של כבוד”, ולי יש שני תארים בהנדסה מהטכניון. בואו נגדיר לכן את האמור כאן כ”סיקור” ולא כ”מדריך”, ובהתאם הצילומים המוצגים לא יכללו את הפירוט המקובל. אפילו אתם מין מגייוור כזה, ממליץ בחום לא לגעת בציוד חשמלי ולא לפרק אותו אלא ע”י חשמלאי מוסמך, ולא לפרק מאווררים אלא אם אתם בטוחים שמה שתעשו לא יוביל ללהבי מאוורר מתעופפים בחלל החדר.

וראשית לתיאוריה: הקיץ הישראלי מוציא אותנו בקלות מתחום הנוחות התרמית שלנו.

הנוחות התרמית היא מדד סובייקטיבי, בו אדם מסוים חש בנוח כתוצאה משילוב גורמים ובהם טמפרטורת האוויר, מידת הלחות באוויר, מהירות האוויר (משב רוח), האם האדם נתון לקרינת שמש ישירה או לקרינה מעצמים סמוכים, מה אותו האדם לובש, ומה רמת הפעילות הפיסית שלו באותו זמן.

מפה פסיכרומטרית הסבר 1את מידת מורכבות המושג ניתן להדגים ע”י טבלה פסיכרומטרית. טבלה זו כוללת רק כמה מהפרמטרים הללו ומסומן בה תחום טמפרטורה ולחות בו אדם ממוצע ירגיש בנוח. לענייננו חשוב איך אתם מרגישים, ומה עוד ניתן לעשות פרט ללחיצה על כפתור המזגן. שעות ארוכות מדי יום בקיץ התל אביבי, זה בדיוק כל מה שנותר לעשות אבל בעונות המעבר, באזורים אחרים של הארץ ובשעות מסוימות של היום, אפשר גם אחרת:

פתיחת חלונות הבית לאוורור בלילה, סגירת התריסים בכיוון מזרח בבוקר ובכיוון מערב אחה”צ, אמורים להביא לאיזון טמפרטורת המסה התרמית של הבית סביב ממוצע טמפרטורות היום והלילה.

הפעלת מאוורר תקרה או מאוורר רצפתי גדול שקט בחדר השינה בלילה, שימוש במאוורר כלשהו בשעות היום בחדר בו אתם נמצאים, לבוש קל, תיעול פעילות פיזית נמרצת לשעות פחות חמות, עשויים לסייע עד גבול סובייקטיבי מסוים מעבר לו אכן נחזור למזגן.

במאמר קודם דיברנו על התייעלות אנרגטית ביתית באופן כללי. עכשיו נדבר על מאווררים:

מחיר מאווררי תקרה סבירים מתחיל סביב 300 ש”ח, מאווררים רצפתיים גדולים עולים החל מ- 200 ש”ח. במקרה של מאוורר תקרה, יש להוסיף לסכום התקנה ע”י חשמלאי ולרוב גם השחלת קו חשמל נוסף למאוורר בנוסף לקו התאורה. מאוורר פשוט ללא שלט, ניתן לחבר לקו (פאזה) בודד, בתנאי שהדלקת וכיבוי התאורה והמאוורר, ובחירת המהירות, ייעשו במשיכת שני הכבלים התלויים מתחת למאוורר וניתנים להארכה עד לגובה נוח. לחלופין ניתן להשחיל ע”י חשמלאי קו נוסף ולהכין מפסק נוסף.

כל חנות למאווררי תקרה תוכל להמליץ לכם על קוטר המאוורר הרצוי, בד”כ סביב “42 לחדר שינה ממוצע. חנות מכובדת תיתן לכם 10 שנות אחריות על מנוע מאוורר התקרה. מאווררים רצפתיים גדולים בד”כ בקוטר “22, תקבלו עליהם אחריות לשנה.

עלות החשמל להפעלת מאוורר נעה סביב 5 אגורות לשעת עבודה, בהשוואה להפעלת מזגן העולה סביב חצי שקל לחדר לשעת הפעלה.

ענייננו פה בשלושה מאווררים שעבר זמן מאז הוצגו בחנות:

הראשון הגיע לארץ עם הנדוניה של אמי בשנת 1965, וכיאה למוצר של ג’נרל אלקטריק הוא עדיין עובד. המאוורר זכה לצביעה עליזה בהמרייט לאחר שהחליד, כבל ההזנה הוחלף לכבל תלת גידי תקני עם בידוד כפול, הותקנה הארקה, והצבעוניות הנוכחית מתאימה לחדר בו משחקים הילדים:

IMG_3903_6_1

המאוורר השני שימש אותנו בחדר השינה כעשר שנים עד שהתחיל לחרוק:

IMG_3886_2_1

אם משהו חורק משמנים אותו, אבל שימון מאוורר תקרה הוא עסק לא פשוט. לציר של מאוורר כזה שני מיסבים. התחתון מביניהם גלוי לעין במקום בו הציר נכנס למעטפת המנוע:

IMG_3894_1_1

כדי להגיע למיסב השני וכדי לשמן את המיסב הגלוי כמו שצריך, צריך לפרק את כל העסק – ניתוק החשמל, הסרת המאוורר מהתקרה, פירוק מעטפת המנוע, ניקוי יסודי (ראו כמות האבק בצילום למעלה), איתור המיסב השני, שימון בשמן מתאים, המתנה לחלחול השמן פנימה, סיבוב ידני, שימון מחדש, שוב המתנה וסיבוב, הפיכת המאוורר לצורך שימון המיסב התחתון ושוב כל הטקס, הרכבה, תליה, חיבור לחשמל. השורה התחתונה – עובד מבלי לחרוק, אבל אם אין לכם חבר חשמלאי בסביבה שקלו לקנות חדש. יש לציין כי עלולות להיות תקלות חמורות יותר כמו מנוע הדורש החלפה או ליפוף מחדש, מיסבים גמורים, או קבלים שרופים, אשר איתורן ותיקונן הוא סיפור אחר וחסר כדאיות אפילו להרפתקנים כמונו. עוד עניין לא פחות חשוב – חיזוק כל הברגים. אצלנו התברר שכמה מהברגים שחיזקו את הכנפיים לציר התרופפו מעט, חצי סיבוב ולא יותר, ממש לא סכנה לנפילת הכנפיים אבל אולי עוד סיבה לרעידות קלות ולרעש העלול לנבוע מהן.

את מאוורר התקרה האחרון לא צילמתי לפני הפירוק אבל בית המנורה המקורי שלו דמה לזה של המאוורר השני עליו כתבתי למעלה, כלומר נראה בערך כך:

IMG_3887_3_1

בית המנורה לא התאים לנורת ליבון חזקה והאהיל היה קטן מכדי לאפשר התקנת נורה חסכונית. המאוורר בן שנתיים, תקין לגמרי, הגיע עם אחריות לעשר שנים ועובד כמו חדש. לכן ויתרנו על האהיל, הותקן בית מנורה חדש הפונה מטה ונקנתה מנורה פלורסנטית קומפקטית 25W המקבילה לנורת ליבון 120W. הנורה בצורת כדור המפזר את האור ללא סינוור, ואינה זקוקה לאהיל חיצוני:

IMG_3904_1_1ומה הניסיון שלכם עם מאווררים? ספרו לנו איך אתם עוברים את הקיץ.

לתוכן זה נכתבו 22 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן