מאווררים ותיקים לא מתים

הדפסה

הסיקור הזה הולך להיות קצת פולני (בהשראת הפולניה המעבירה לחברתה מתכון, תוך השמטת אחד המרכיבים). הסיבה לכך אינה זדון אלא נגיעתנו בכמה נקודות הדורשות על פי חוק, עבודה של חשמלאי מוסמך. לנו יש את הרצל, חשמלאי מוסמך וחבר, את דוד איתן, טכנאי אלקטרוניקה מדופלם ו"מהנדס של כבוד", ולי יש שני תארים בהנדסה מהטכניון. בואו נגדיר לכן את האמור כאן כ"סיקור" ולא כ"מדריך", ובהתאם הצילומים המוצגים לא יכללו את הפירוט המקובל. אפילו אתם מין מגייוור כזה, ממליץ בחום לא לגעת בציוד חשמלי ולא לפרק אותו אלא ע"י חשמלאי מוסמך, ולא לפרק מאווררים אלא אם אתם בטוחים שמה שתעשו לא יוביל ללהבי מאוורר מתעופפים בחלל החדר.

וראשית לתיאוריה: הקיץ הישראלי מוציא אותנו בקלות מתחום הנוחות התרמית שלנו.

הנוחות התרמית היא מדד סובייקטיבי, בו אדם מסוים חש בנוח כתוצאה משילוב גורמים ובהם טמפרטורת האוויר, מידת הלחות באוויר, מהירות האוויר (משב רוח), האם האדם נתון לקרינת שמש ישירה או לקרינה מעצמים סמוכים, מה אותו האדם לובש, ומה רמת הפעילות הפיסית שלו באותו זמן.

מפה פסיכרומטרית הסבר 1את מידת מורכבות המושג ניתן להדגים ע"י טבלה פסיכרומטרית. טבלה זו כוללת רק כמה מהפרמטרים הללו ומסומן בה תחום טמפרטורה ולחות בו אדם ממוצע ירגיש בנוח. לענייננו חשוב איך אתם מרגישים, ומה עוד ניתן לעשות פרט ללחיצה על כפתור המזגן. שעות ארוכות מדי יום בקיץ התל אביבי, זה בדיוק כל מה שנותר לעשות אבל בעונות המעבר, באזורים אחרים של הארץ ובשעות מסוימות של היום, אפשר גם אחרת:

פתיחת חלונות הבית לאוורור בלילה, סגירת התריסים בכיוון מזרח בבוקר ובכיוון מערב אחה"צ, אמורים להביא לאיזון טמפרטורת המסה התרמית של הבית סביב ממוצע טמפרטורות היום והלילה.

הפעלת מאוורר תקרה או מאוורר רצפתי גדול שקט בחדר השינה בלילה, שימוש במאוורר כלשהו בשעות היום בחדר בו אתם נמצאים, לבוש קל, תיעול פעילות פיזית נמרצת לשעות פחות חמות, עשויים לסייע עד גבול סובייקטיבי מסוים מעבר לו אכן נחזור למזגן.

במאמר קודם דיברנו על התייעלות אנרגטית ביתית באופן כללי. עכשיו נדבר על מאווררים:

מחיר מאווררי תקרה סבירים מתחיל סביב 300 ש"ח, מאווררים רצפתיים גדולים עולים החל מ- 200 ש"ח. במקרה של מאוורר תקרה, יש להוסיף לסכום התקנה ע"י חשמלאי ולרוב גם השחלת קו חשמל נוסף למאוורר בנוסף לקו התאורה. מאוורר פשוט ללא שלט, ניתן לחבר לקו (פאזה) בודד, בתנאי שהדלקת וכיבוי התאורה והמאוורר, ובחירת המהירות, ייעשו במשיכת שני הכבלים התלויים מתחת למאוורר וניתנים להארכה עד לגובה נוח. לחלופין ניתן להשחיל ע"י חשמלאי קו נוסף ולהכין מפסק נוסף.

כל חנות למאווררי תקרה תוכל להמליץ לכם על קוטר המאוורר הרצוי, בד"כ סביב "42 לחדר שינה ממוצע. חנות מכובדת תיתן לכם 10 שנות אחריות על מנוע מאוורר התקרה. מאווררים רצפתיים גדולים בד"כ בקוטר "22, תקבלו עליהם אחריות לשנה.

עלות החשמל להפעלת מאוורר נעה סביב 5 אגורות לשעת עבודה, בהשוואה להפעלת מזגן העולה סביב חצי שקל לחדר לשעת הפעלה.

ענייננו פה בשלושה מאווררים שעבר זמן מאז הוצגו בחנות:

הראשון הגיע לארץ עם הנדוניה של אמי בשנת 1965, וכיאה למוצר של ג'נרל אלקטריק הוא עדיין עובד. המאוורר זכה לצביעה עליזה בהמרייט לאחר שהחליד, כבל ההזנה הוחלף לכבל תלת גידי תקני עם בידוד כפול, הותקנה הארקה, והצבעוניות הנוכחית מתאימה לחדר בו משחקים הילדים:

IMG_3903_6_1

המאוורר השני שימש אותנו בחדר השינה כעשר שנים עד שהתחיל לחרוק:

IMG_3886_2_1

אם משהו חורק משמנים אותו, אבל שימון מאוורר תקרה הוא עסק לא פשוט. לציר של מאוורר כזה שני מיסבים. התחתון מביניהם גלוי לעין במקום בו הציר נכנס למעטפת המנוע:

IMG_3894_1_1

כדי להגיע למיסב השני וכדי לשמן את המיסב הגלוי כמו שצריך, צריך לפרק את כל העסק – ניתוק החשמל, הסרת המאוורר מהתקרה, פירוק מעטפת המנוע, ניקוי יסודי (ראו כמות האבק בצילום למעלה), איתור המיסב השני, שימון בשמן מתאים, המתנה לחלחול השמן פנימה, סיבוב ידני, שימון מחדש, שוב המתנה וסיבוב, הפיכת המאוורר לצורך שימון המיסב התחתון ושוב כל הטקס, הרכבה, תליה, חיבור לחשמל. השורה התחתונה – עובד מבלי לחרוק, אבל אם אין לכם חבר חשמלאי בסביבה שקלו לקנות חדש. יש לציין כי עלולות להיות תקלות חמורות יותר כמו מנוע הדורש החלפה או ליפוף מחדש, מיסבים גמורים, או קבלים שרופים, אשר איתורן ותיקונן הוא סיפור אחר וחסר כדאיות אפילו להרפתקנים כמונו.

את מאוורר התקרה האחרון לא צילמתי לפני הפירוק אבל בית המנורה המקורי שלו דמה לזה של המאוורר השני עליו כתבתי למעלה, כלומר נראה בערך כך:

IMG_3887_3_1

בית המנורה לא התאים לנורת ליבון חזקה והאהיל היה קטן מכדי לאפשר התקנת נורה חסכונית. המאוורר בן שנתיים, תקין לגמרי, הגיע עם אחריות לעשר שנים ועובד כמו חדש. לכן ויתרנו על האהיל, הותקן בית מנורה חדש הפונה מטה ונקנתה מנורה פלורסנטית קומפקטית 25W המקבילה לנורת ליבון 120W. הנורה בצורת כדור המפזר את האור ללא סינוור, ואינה זקוקה לאהיל חיצוני:

IMG_3904_1_1ומה הניסיון שלכם עם מאווררים? ספרו לנו איך אתם עוברים את הקיץ.

הדפסה

אודותי

פורסם ב סיקורים ומתוייג תחת , , , . שמור את הקישור הישיר.

15 תגובות למאווררים ותיקים לא מתים

  1. חננאל:

    שלום

    ברשותי מאוורר תקרה שמתג ההפעלה שלו נתקע על המהירות האיטית, ולאחר ניסיונות רבים של דחיפת החוט פנימה ומשיכה בעדינות לא הצלחתי לשחרר את המתג התקוע.
    קצת חבל לי להוציא 600 ש"ח על מאוורר חדש + התקנה.
    האם להערכתכם ניתן להזמין רק את המתד מהיבואן? ואם כן, האם סביר שאעשה החלפה זאת בעצמי? ואם לא, האם סביר שאנתק את המנוע בעצמי על מנת להובילו לחשמלאי שיעשה את החלפת המתג?

    תודה מראש על התגובות.

    • חננאל שלום,

      אני לא יכול להמליץ לך לגעת במכשיר חשמלי, אם אתה לא חשמלאי מוסמך. למזלי יש לי קרוב משפחה חשמלאי מדופלם, כך שכאשר צריך לתקן משהו בבית, קורא לו ועושה בהשגחתו את העבודה השחורה.

      אני אישית תולה ומפרק מנורות אצלי בבית, שזה בערך כמו לתלות מאוורר, רק שבדרך כלל למאוורר יש שתי פאזות (אחת למנורה ואחת למאוורר), כלומר 4 חוטים במקום 3. כיוון שאני פחדן גדול, לעתים מכבה את כל החשמל בבית מהלוח (מפסק ראשי, פחת ומאמ"תים) לפני כן, וגם דואג שיהיה עוד מישהו בבית, למקרה שיקרה לי משהו. בפירוק מסמן כל חוט, ואת החוט המתאים לו במנורה, במדבקה בצבע אחר, ומצלם עם הטלפון, לפני ואחרי הפירוק.

      במאווררים איכותיים, יש אפשרות לפרק את המאוורר לבד ע"י הוצאת תקע מיוחד ובו ארבעת החוטים, המתאים לשקע מיוחד בבסיס המאוורר, והרמת המאוורר מעל מתקן התליה הנותר מחובר לתקרה (כלומר אין צורך לפרק את הברגים המעוגנים בתקרה, ולא להתעסק עם חשמל). במאוורר שיש לי בחדר השינה, זה כאן בתמונות עם הכנפיים הלבנות, זה לא כך, והייתי צריך לקרוא לחשמלאי כדי לתלות אותו מחדש.

      אם היית לוקח את המאוורר לתיקון, הדבר הראשון שהיו בודקים הוא האם הבעיה היא במתג, ואז מחליפים אותו, החלק עצמו לא אמור להיות יקר. תיתכן גם תקלה אחרת, אבל זה באמת עניין לחשמלאי. החלפת מתג כזה, איני יודע האם יש חוט אחד שנכנס וחוט אחד שיוצא, או חוט אחד שנכנס ו- 3 חוטים שיוצאים (כלומר, אני מעריך שויסות המהירות נעשה ע"י נגדים, אך איני יודע האם הם במתג או במקום אחר. ההבנה שלי בחשמל מאוד בסיסית, לחבר פלוס למינוס, לבודד את החוטים ולדאוג לחבר הארקה, ואיני יודע לעבוד עם מולטי-טסטר.

      כיוון שמדובר בכל זאת ביותר מאשר לתלות מנורה, וטווח התקלות גדול יותר, מציע שתשקול להשאיר את הפירוק, התיקון וההתקנה לחשמלאי אמיתי.

  2. ניר:

    ממליץ על שמן 10W non-detergent שזה בדרך כלל נמכר כשמן מכונות תפירה.
    ישנם מאוררים (HUNTER) שיש להם חריר למילוי שמן יש שם אפילו מיכל שמן בעל קיבולת קטנה.

  3. גיא עידן:

    מה עןשים אם נקרעת השרשת שמפעילה את המאורר
    מאוורר תקרה כמו הוותיק שבתמונה

    • גיא שלום,

      השרשרת מחוברת למתג שמפעיל את המאוורר. באחד המאווררים בתמונה עשויה משרשרת חוליות מתכת כמו של דיסקית צבאית, וכשהייתי צריך, הארכתי אותה. במאוורר השני זה פשוט חוט חזק, ואפר לקשור הארכה לחוט הקיים.

      אם השרשרת נקרעה במקום שאתה לא יכול להגיע אליו בלי לפרק את המאוורר, שקול האם אתה לא מעדיף לקחת לחשמלאי.

      יעקב

      • ארקדי סימקין:

        שלום,יעקב.
        האם ידוע לך מקום (חנות או מעבדה) שבו אפשר לקנות את השרשרת להארכה למאוורר תקרה?
        תודה מראש.
        ארקדי סימקין.

        • ארקדי שלום,
          לא מכיר מקום כזה.
          נסה אצל יבואן המאוורר, בחנות חשמל שעושה גם תיקונים, או שתאלתר משהו (זה לא חלק חשמלי, זו הארכה של חוט, אם בקשירה או בהתאמה של משהו כמו שרשרת של דיסקית)
          בהצלחה, יעקב

  4. יעקב:

    פירקתי את מאוורר התקרה ופתחתי את המנוע להחלפת מיסבים עם הרכבתו המנוע מגיב(עושה רעש שהזרם עובר מצד לצד) אך לא מסתובב,לפעמים יש תנועה קלה שלא מגיעה לידי סיבוב. מה הסיבה לכך ? האם חוטים נותקו או שלא מקבל מספיק זרם.

    • יעקב,
      זה מעבר להבנתי בחשמל ובמכניקה של מנועים, ומעבר למה שמומלץ לעשות לבד.
      מציע שתיקח את המאוורר לבעל מקצוע מוסמך, מבלי שתחבר אותו שוב לחשמל.
      יעקב

    • ירון:

      יעקב שלום
      מאוורר או מנוע חשמלי הפועל ע"י "זרם חילופין" כמו זה המסופק לנו הביתה, נעזר בקבל המכונה לעיתים "קבל התנעה" ע"מ שמנוע חשמלי אכן יסתובב.
      אומר בקצרה שתפקיד קבל זה הוא "לתקן" את הפרש הפאזה בין המתח לזרם אשר נוצר בשימוש רכיב חשמלי "סלילי" שהוא אותו מנוע אשר קיים במאוורר.
      קבל זה נחלש לאורך זמן עד לערך נמוך ביותר ועל כן המנוע מסתובב לאט או כלל לא.
      יש לפרק את המאוורר ולבדוק את ערך הקבל בעזרת מכשיר מדידה ואם אכן ערכו נמוך יש להחליפו.
      אם אינך חשמלאי לא אמליץ כאן לעשות זאת בעצמך – בקש מחשמלאי שיעשה עבורך.
      קבל כזה יעלה בערך 40 ש"ח אך אולי אפשר למצוא במחיר נמוך יותר.

      בהצלחה
      ירון

  5. אושרי:

    תודה יעקב (וגם ליאור!)

  6. אלינה:

    יעקב,
    לאחרונה מצאנו ברחוב מאוורר עומד שנראה כמו חדש.
    כשהפעלנו אותו הוא קרטע מאד מאד.
    פירקנו, שימנו (עם שמן מכונות תפירה, זה מה שהיה)
    וואלה… עובד!
    אמנם עדין מקרטע מעט בדקה הראשונה עד שהמהירות מתייצבת (אולי זקוק לשימון נוסף)
    אבל חוץ מזה באמת כמו חדש.

  7. ליאור,
    לא פירקתי את המאוורר לרמה של הוצאת המיסבים ובדיקה מה יש בהם, וללא פירוק גם לא יכולתי להשחיל פנימה אקדח גירוז.
    טיפטפתי פנימה שמן סינטטי המשמש למנועי מכוניות, זה אמור להיות שמן משובח, יציב ועמיד.
    באופניים לא משתמשים ב WD40 אלא בשמן ייעודי לאופניים (למהדרין יש גם שמן דוחה מים לחורף ושמן יבש יותר לקיץ). זאת כיוון שב- WD 40 יש אכן גם דגריזר (נדמה לי שעל בסיס סולר) שמטרתו המסת גריז ועל הדרך הוא גם אוכל גומיות.
    WD40 הוא "שמן חודר", חומר נפלא לפתיחת ברגים סוררים, חומר סביר להתזה על חלקי ברזל להסרת חלודה בשילוב צמר פלדה, מניח שאם עדיין היינו בצבא היינו משתמשים בו גם לניקוי פיח מנשק. מתאים גם לשימון מנעולי דלתות, ידיות, צירים וכו'. מגיע בספריי עם צינורית התזה ומאוד נוח לשימוש. לא מתאים כאמור למאווררים, לאופניים ובכלל למכונות.
    יעקב

    • ליאור זינגר ליאור זינגר:

      כפי שתראה שמצויר על בקבוק הEW40, השמן מתאים לשרשרת האופניים, דואג לנקיון שלה ולשימון שלה נגד החיכוך.
      כמובן שלא למייסבי האופניים (כמו שבגלגלים).

      לגבי שמן מנוע הרכב, מטרתו היא להפחית את השחיקה במנוע, אך יחד עם זאת לנקות את הבוחנות מפיח ולספוג את החום ולפזר אותו בכלל המנוע, לכן אינני יודע כמה הוא השמן המתאים למייסבים (גם אם בחרת בliqui moly).

      סתם אם כבר העלת את שמני המנוע, המספרים מדברים על צמיגות השמן (Viscosity), כאשר הW מציין winter. כאשר השמן קר הוא נוטה להיות צמיגי יותר, וכאשר הוא חם הוא הופך לנוזלי.

      הבעיה היא שכשאר הוא צמיג מדי (למשל בהתנעה בבוקר של חורף קר) הוא לא יזרום במנוע, ולכן דווקא ברגע הכי חשוב (ההתנעה) תיגרם שחיקה במנוע, ולהפך, כאשר המנוע חם, כל השמן יהפוך למאוד נוזלי ולא ישאר בבוכנות כדי לבצע את תפקידו! על מנת לפתור את הבעיות הללו הוסיפו לשמן פולימרים (מולקולות אורגניות ארוכות ארוכות), המולקולות מתקפלות ונפתחות בהתאם לטמפרטורה וכך שומרות על השמן צמיגי במידה הנכונה בלי קשר לאם המנוע חם או קר.

      זהו אלו היו 60 שניות על שמן מנוע ומדוע כדי לקנות שמן טוב! אגב בגלל שאני נוהג על רכב עם ותק אני משקיע בשמן הכי טוב שניתן למצוא (את שמו ציינתי קודם), השמן עולה לי כ160 שקל ל5 ליטר, בוודאי שניתן לקנות שמנים גם ב30 שקל ל5 ליטר, אך הפרש המחיר יבוא בתיקון המנוע…

  8. ליאור זינגר ליאור זינגר:

    יעקב יפה,
    אני רק יכול להוסיף לגבי שימון מייסבים כי לרוב (או בהרבה מהמקרים), בתוך המייסב יש גריז ולא שמן, לכן נסיון לשמן ע"י שמן במיוחד WD40 של האופניים ימס את הגריז ורק יהרוס את המייסב.

    לכן מייסבים זהו סיפור לפני עצמו שבהחלט דורש סקירה נפרדת (אם מישהו מהחוקרים רוצה להרים את הכפפה).

    תודה,
    ליאור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להעלות תמונה (למעלה)