על קנרסים ואנשים

גינון וחקלאות

קיבלתי דוא”ל – נועם מניר בנים רוצה לחלק שתילי ארטישוק לגינות הקהילתיות – אם משהו רוצה שיצור קשר. הרמתי צלצול, קבענו לסוף היום אצלו במושב. מהר, דוא”ל לכל הגינות באזור – מי מזמין וכמה? ויוצאים לדרך. בעונה הזו הארטישוק יבש לגמרי. אבל לא לטעות – הוא לא מת, הוא ממתין. הארטישוק הוא גידול רב שנתי, את צימוחו הוא מתחיל בסוף אוגוסט – אם תתנו לו מים הוא יתן את פריו סביב פסח או קצת לפני, אם תלחצו.

קיבלתי דוא”ל – נועם מניר בנים רוצה לחלק שתילי ארטישוק לגינות הקהילתיות – אם משהו רוצה שיצור קשר. הרמתי צלצול, קבענו לסוף היום אצלו במושב. מהר, דוא”ל לכל הגינות באזור – מי מזמין וכמה? ויוצאים לדרך.

נועם יעקובה

נועם יעקובא

פעם ראשונה אני בתוך המושב ניר בנים. מושב יפה ומטופח. ממש כיף. ילדים, כלבים ובאמפרים לרוב. פוגש את נועם בכניסה למשק ונוסע אחריו לשדה.

בעונה הזו הארטישוק יבש לגמרי.  אבל לא לטעות – הוא לא מת, הוא ממתין. הארטישוק הוא גידול רב שנתי, את צימוחו הוא מתחיל בסוף אוגוסט – אם תתנו לו מים הוא יתן את פריו סביב פסח או קצת לפני, אם תלחצו.

השיחה הייתה לבבית. נועם, דור שני לחקלאים – מהמעטים שנותרו, גם הוא כרבים אחרים מגוון את עבודת החקלאות עם קצת “תיירות” מקומית. כאשר הארטישוק מבשיל הוא מזמין מבקרים לבוא ולטעום וגם לסיור בחלקות השונות. כך הוא אוסף ידע רב, על התרבויות, הטעמים, השימושים והשמות.

אז ארטישוק שהוא בעברית קנרס ובערבית חרשוף או חורשף אבל בטוניסאית גם גרנינה או במרוקאית ק(ע)וק (שורוק גרוני במיוחד). תאוות מאכלי צפון אפריקה. בעונה קונים, מקלפים ומקפיאים שמא יהיה שישי אחד ללא ארטישוק. שלא נדבר על החרשוף (בן דודו הגבוה) שבו אוכלים בעיקר את שדריות העלים המעוצים. ועל בני דודיו הפראיים – הגדילן, הגרנינה והחורשף.

שדהוהוא גם בריא מאוד, מוריד את רמות הסוכר בדם. ואישתי אח”כ הוסיפה שהוא עושה זאת דרך הכבד(?) ובכל מקרה הוא ידוע כמנקה כבד, מחדש רקמות כבד ועוד משהו בכבד שכבר שכחתי.

סיימנו עם הארטישוק עברנו לשוחח על החקלאות בארץ ועל מושבים. שיחקנו את המשחק ומצאנו אנשים ששנינו מכירים. אבא שלו קפץ לשטח לראות שהכל מתקתק. היה ערב מרתק.

והכי חשוב. נועם למד אותי להרבות ארטישוק. כבר שלוש שנים שאני אוסף זרעים מפה ומשם. זורע בגינה הקהילתית ומגדל שיחונים קטנים ומסכנים. אז מסתבר שעדיף לגדל קנרס בצורה וגטטיבית. לכל שיח כזה (נעם קורא לזה קן) יש כמה גבעולים. בחודשי האוגוסט כאשר הצמח נם תולשים חלק מהגבעולים המעוצים מהקרקע.

SAMSUNG

SAMSUNG

את הגבעול התלוש מקצצים בגובה של כ-30 סמ’ ואת השאר משליכים. את הגבעול הזה נועצים באדמה ומשקים.

כאשר השיח מתחיל לגדול ניתן לתלוש חלק מהשלוחות ולייצר שתילים נוספים. את השיחים יש לשתול במרחק של מטר אחד מהשני ולהשאיר גם מקום להגיע ולקטוף.

ייחור ארטישוק באדמה

ייחור ארטישוק באדמה

אחרי שהצמח סיים להנץ וקטפנו כמה שקטפנו. נשאיר כמה פרחים שיפרחו בסגול מקסים בגינה וכדי שנוכל לאסוף זרעים לטובת תרקוחות כבדיות. כאשר הצמח מתייבש יש להפסיק את ההשקיה עד לסוף אוגוסט.

SAMSUNG

לינק לאתר של נועם – עם מאמרים, מתכונים ותמונות.
בתאבון!

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן