עוד דרך להכנת כיפה גיאודזית v2 מברזל מגולוון

בבית המלאכה

לפני שנה פרסם אייל ברקן מדריך להכנת כיפה גיאודזית v2 מברזל מגולוון. אז למה אני מתעקש לשתף שוב במדריך להכנת כיפה בדיוק כזו? כי כמו שאנחנו יודעים – שני מייקרים (Makers), שלוש דרכים. אמנם הכיפה הסופית היא דומה, אך הדרך אליה רצופה בהמון בחירות בה היצירתיות, המקצועיות והגאוניות יכולה להתבטא. זה למה. במדריך הזה תיעדתי את “שיטת גל לווין לכיפה גיאודזית v2”.

לפני שנה פרסם אייל ברקן מדריך להכנת כיפה גיאודזית v2 מברזל מגולוון. אז למה אני מתעקש לשתף שוב במדריך להכנת כיפה בדיוק כזו? כי כמו שאנחנו יודעים – שני מייקרים (Makers), שלוש דרכים. אמנם הכיפה הסופית היא דומה, אך הדרך אליה רצופה בהמון בחירות בה היצירתיות, המקצועיות והגאוניות יכולה להתבטא. זה למה.
במדריך הזה אספתי וליקטתי את השיטות שלימד גל לווין במהלך סופ”ש של בניית כיפות גיאודזיות בסדנא הקהילתית לקיימות בטבעון.

מה היא כיפה גיאודזית, ובשביל מה היא טובה

 

חיתוך הברזל

תוכלו לראות בסרטון שלעיל (זהירות! ארוך!) שהשיקול בחיתוך המוטות שלנו היה לא לייצר פסולת (עקרון פרמקלצ’ר חשוב) ולעשות שני חיתוכים במקום שלושה (אם החישוב של שלוש מוטות הוא בדיוק 6 מטר אפשר לעשות רק שני חיתוכים) וזה אומר פחות אנרגיה ומשאבים (שזה גם עקרונות פרמקלצ’ר חשובים) . לכן, המטרה הייתה להכניס אורך מדוייק של מוטות שייכנסו ב-6 מטר. אתם יכולים לראות את החישוב המקסימלי שעשינו, ולשחק בעצמכם עם המחשבון באתר desertdomes.com המעולה.

desert-fomes

 

אז אחרי שמדדנו שאכן כל המוטות הן 6 מטר באמת (ולא 595 פתאום, מה יכול ידפוק אותנו ולא נדע למה), סימנו את נקודות החיתוך על כל המוטות בשורה אחת, וחתכנו אותם עם המשור השורף. מסמנים את כל המוטות יחדחיתוך המוטות עם המשור השורף

כיפוף המוטות ל-17 מעלות

בעיקרון, לכל סוג דום (v1, v2, v3…) יש זווית רצויה אחרת. בv2 מדובר ב17 מעלות. ל-press של גל (וגם זה שבנינו במשך הסופ”ש עצמו, ועליו סיפרתי במדריך הקודם) יש יכולת מגניבה לשלב את המעיכה של קצה הצינור והכיפוף לזווית הרצויה. מוזמנים לצפות בסרטון.

 
אורי מכופף מוט

אורי מכופף מוט

קדיחה בשתי הקצוות של כל מוט

גם כאן לגל יש טריק – ליצור שבלונה משאריות עץ שמחוברת למקדחת עמוד, ואז מאוד קל למקם את הצינור כל פעם באותו המקום ולדעת שהחור ייצא מדויק. במקרה שלנו (אההמם…) מקדחת העמוד הייתה חלשה משהו ולכן נתקעה לעיתים קרובות והייתה די איטית, ולכן נתנו עזר עם מקדחות ידניות. אבל הרעיון ברור. כדאי להצטייד במקדחת עמוד טובה, ולמרות זאת אפשר גם עם מקדחה פשוטה, אם שומרים לא לשרוף אותה (מה שיכול לקרות די בקלות, מתסבר).

 
אוריאל קודח עם מקדחת העמוד החלשלושה שלנו

אוריאל קודח עם מקדחת העמוד החלשלושה שלנו…

ליטוש קצוות וגראדים

השלב האחרון הוא ללטש בזריזות את הצינורות כדי שלא נחתך כשעובדים איתם, ושלא יהיו שבבי ברזל שסתם יפריעו מסביב לחורים בחיבורים עצמם. נשמע מיותר אבל די חשוב.

 

וזהו… מקימים!

גל נותן הקדמה קצרה על ההקמה…

 

ובסרטון הזה תוכלו לראות שעה וחצי של בנייה ופירוק (עם הפסקה באמצע) מכווצות לשלוש דקות! לכל מי ששאל איך מקימים את הכיפות הללו, נראה לי שזה יענה על השאלה.

 
ההקמה

ההקמה

בין ההקמה לפירוק גל דיבר כמה דקות על איך בונים דלת לכיפה גיאודזית. זאת באמת שאלה טובה! כדאי לצפות בגל ממחיש פתרונות אפשריים.

 

זה הכל. תם ונשלם. תודה למשתתפי הסדנא. היה כיף, ומקוום שנקיים בסדנא הקהילתית לקיימות בטבעון עוד סדנאות כאלו בהמשך.

הכיפה המוכנה

הכיפה המוכנה

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן