הכנת פרס (Press) למעיכת צינורות ושאר עבודות ברזל

בבית המלאכה

את הפרס (Press) הזה הכין גל לוין (הידוע גם בכינויו “מסיבת תה על אופניים”) במסגרת סדנה לבניית כיפת גיאודזיות שקיימנו בסופ”ש האחרון בסדנא הקהילתית לקיימות בטבעון. גל ביצע, ואני תיעדתי כדי שאוכל לשתף אתכם ביצירה של הכלי המדהים הזה. מאז הסדנא (לפני פחות משבוע) כבר הספקתי להשתמש בפרס לכיפופי ברזל אחרים שונים ומשונים, כך שהוא יעיל גם לשימושים אחרים, ולא רק לכיפות גיאודזיות.

את הפרס (Press) הזה הכין גל לוין (הידוע גם בכינויו “מסיבת תה על אופניים”) במסגרת סדנה לבניית כיפת גיאודזיות שקיימנו בסופ”ש האחרון בסדנא הקהילתית לקיימות בטבעון. גל ביצע, ואני תיעדתי כדי שאוכל לשתף אתכם ביצירה של הכלי המדהים הזה. מאז הסדנא (לפני פחות משבוע) כבר הספקתי להשתמש בפרס לכיפופי ברזל אחרים שונים ומשונים, כך שהוא יעיל גם לשימושים אחרים, ולא רק לכיפות גיאודזיות. בנוסף, עם קצת ניסיון במסגרות וקצת יצירתיות, אפשר בקלות להוסיף פלח פה, צינור שם, ולשנות את התפקוד של הפרס לפי הצורך.

Note to Self: את הפרס הבא אני בונה בעצמי (ומקסימום הריתוך יהיה חלש, אז מרתכים שוב).

הכנות

ג'ק בקבוק הידראולילקראת הבנייה כדאי להשיג ג’ק בקבוק הידראולי. את שלי (ג’ק של 20 טון, שזה הרבה) קניתי במכירת יד שניה בחנות בשפלה ב-50 ש”ח, שזה מחיר מעולה בהנחה שהג’ק במצב טוב. ג’ק מהחנות באותו סדר גודל יעלה כמה מאות שקלים. הג’ק כאן בתמונה לקוח מהאינטרנט, ובהמשך תוכלו לראות את הג’ק שאנחנו השתמשנו בו.

המרכיב הגדול השני שצריך לרכוש או למצוא הוא פרופיל עבה וגדול של ברזל. פרופיל 100×100 בעובי 8-10 מ”מ, קורת H עבה, או אפילו פס רכבת ישן. מכיוון שבדרך כלל מחסני ברזל מוכרים בחתיכות של 6 מטר, תתכוננו לקנות חתיכה ארוכה בכמה מאות שקלים טובים ולהשתמש בסוף רק ב-1.5-2 מטרים. לחילופין תוכלו לעשות סיבובים אצל סוחרי ברזל יד שניה עד שתמצאו משהו מתאים. לפרס שלנו השתמשנו בפרופיל 100X100 בעובי 4 מ”מ. בשניה שגל ראה אותו הוא אמר שזה דק מדי, ואכן הפרופיל התעקם קלות בכיפוף הראשון. מצאנו לזה פתרון כמובן, אותו תראו בהמשך.

הפרופיל שלנו, חתיכה של 6 מטריםגל חותך את הפרופיל במסור שורף

 

 

 

 

 

חיתוכים

מלבן מוארך בתור מסגרת לפרסהשלב הראשון הוא לחתוך את הפרופיל לארבע חתיכות שיצרו מעיין מלבן מוארך עומד. בתוך המלבן אנחנו נעמיד את הג’ק אחרי הריתוך והכיפוף יעשה בין הג’ק לפאה העליונה של המלבן. אורך הצלעות בפרס שלנו היו 40 ס”מ על 45 ס”מ.

כדאי לעשות חיתוכים ישרים כמה שיותר, ואם יש צורך ליישר עם דיסק השחזה, כדי שיהיה מגע מלא ככל הניתן בין כל הפאות. זה עוזר לחוזק ומקל על הריתוכים. אחרת צריך להשלים הרבה חורים והריתוך יהיה חלש מהרצוי.

הוספת פלאח על הג’ק

פלאח על הג'קכדי לחלק את הלחץ שהג’ק מפעיל על המסגרת, וגם כדי שנוכל למעוך דברים רחבים, אנו נרתך פלאח עבה להברגה של הג’ק. במקרה שאין לנו פלאח עבה (כמו שלנו לא היה) אפשר לעשות כמה שכבות של פלאח דק יותר, במקרה שלנו יש כאן שתי שכבות של 4 מ”מ, סה”כ 8 מ”מ מעל ההברגה. הפלאחים הם שאריות של חיתוך הפרופיל השלם. בכוונה השארנו זווית על הפלאח התחתון – כל קיפול בברזל מוסיף עוד כוח לפלאח.

המסגרת – מדידות ויציבות

ג'ק בתוך מסגרתעכשיו השלב למדוד את הג’ק בתוך המסגרת, כדי לדעת באיזו גובה אנחנו רוצים את ההברגה של הג’ק, ולראות שאין טעויות. בנוסף, במסגרת שלנו הוספנו עוד חתיכה מהפרופיל כרגל אחורית שעוזרת לייצב את הג’ק לשולחן. את הרגל אפשר לחבר לשולחן עם קליבה, או אם ברגים ישירות לשולחן.

רגל אחורית לפרס

רגל אחורית לפרס

אפשר גם לחבר עם בורג לשולחן

אפשר גם לחבר עם בורג לשולחן

 

ניסיון ראשון

ניסיון ראשון לכיפוףניסיון ראשון למעיכת צינור 1 צול הביא לכיפוף קל במרכז הפאה העליונה של המסגרת במקום בו, מן הסתם נוגע הצינור אותו רצינו לכופף. גל חזר לשולחן הריתוכים והוסיף עוד 8-10 מ”מ ברזל בשכבות של כמה פלאחים באותה נקודה שהג’ק מפעיל את מירב הכוח שלו.

יישור פלאח בפרס ישן יותר לצורך יצירת פלאח לפרס החדש

יישור פלאח בפרס ישן יותר לצורך יצירת פלאח לפרס החדש

מעצור אחורי וקיבוע הג’ק

מעצור אחורי

מעצור אחורי

מאוד עוזר אם מוסיפים ברזל בניין בצד האחורי של הפרס, שמשמש כמעצור שלא נותן לג’ק להסתובב תוך כדי שהוא מתרומם. בנוסף מן הסתם את הג’ק יש לרתך למסגרת עצמה (וצריך לזכור שהג’ק הוא יציקת ברזל כך שצריך להשקיע קצת בריתוך) כדי שלא יעוף תוך כדי עבודה.

דניאל עובד עם הג'ק. תמונה מהצד האחורי

דניאל עובד עם הג’ק. תמונה מהצד האחורי

אז בשביל מה הפרס?

אם משתמשים בג’ק לצורך מעיכת צינורות לבניית כיפה גיאודזית, שזה מה שאנחנו עשינו, צריך להוסיף לו עוד שני אלמנטים. האחד, שאפשר לראות בתמונה שמעל (המטושטשת קמעה) הוא מעצור אחורי שלא ייתן לצינור לגלוש אחורה אל מחוץ למשטח הג’ק.

האלמנט השני הוא מעצור שיעזור לנו לכופף בוודאות את הצינור לזווית הרצויה (במקרה שלנו, 17 מעלות). בפרס שלנו, המעצור עשוי מצינור צול מכופף, כמו שרואים בסרטון. אחרי שמסיימים את המעיכה, נותנים עוד כיפוף לצינור ומגיעים עד המעצור ויודעים שהגענו לזווית הרצויה. שואלים את עצמכם מה עושים אם החלטנו לבנות כיפה שדורשת זווית אחרת? פשוט חותכים את המעצור עם דיסק, מלטשים, מודדים את הזווית מחדש, ומרתכים את המעצור מחדש בזווית הנכונה.

 

ובקרוב – עוד לא החלטתי אם ייצא מזה ממש מדריך, או רק סיקור, אבל מה שבטוח אציג את מה שעשינו בסדנת הכיפות הגיאודזיות. חכו בסבלנות, מחכה לכם הפתעה מגניבה.

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן