עשרה אתרי אינטרנט של פרמקלצ’ר ששווה להכיר

פרמקלצ'ר

לכבוד יום הפרמקלצ’ר הבינלאומי החל היום, ב-5 למאי, החלטתי לסקור עבור כל הפרמקלצ’ריסטים הטכנופוביים שבינינו, עשרה אתרי האינטרנט מעולם הפרמקלצ’ר ששווה לעקוב אחריהם.
בעוד שחומר בנושא פרמקלצ’ר בעברית הוא דל, והמעט שיש לעתים קרובות לא מספק, הן ברמת הכמות והן ברמת האיכות, באנגלית יש לא מעט מקורות מקוונים שאפשר לגשת אליהם. אמנה כאן כמה מקורות מידע, ועוד כמה אתרים של פרוייקטים מעניינים.

לכבוד יום הפרמקלצ’ר הבינלאומי החל היום, ב-5 למאי, החלטתי לסקור עבור כל הפרמקלצ’ריסטים הטכנופוביים שבינינו, עשרה אתרי האינטרנט מעולם הפרמקלצ’ר ששווה לעקוב אחריהם.
בעוד שחומר בנושא פרמקלצ’ר בעברית הוא דל, והמעט שיש לעתים קרובות לא מספק, הן ברמת הכמות והן ברמת האיכות, באנגלית יש לא מעט מקורות מקוונים שאפשר לגשת אליהם. אמנה כאן כמה מקורות מידע, ועוד כמה אתרים של פרוייקטים מעניינים.

1. Permies

פרמיס (Permies) נכון להיום הוא אתר הפרמקלצ’ר הגדול בעולם. האמת, שיותר מאשר שהוא אתר אינטרנט, הוא פשוט פורום. פורום פשוט. או יותר נכון, לכל נושא יש פורום מעצמו – יערות מאכל, קומפוסט, גידול עופות, מים אפורים – לכל אחד מאלה ועוד נושאים רבים אחרים פורום משלו ובתוכו חלוקה לתת פורומים. העניין עם פורומים שהם דורשים מסה קריטית, ולפרמיס בהחלט יש אותה, מה שהופך אותו לפורום פעיל, ואנשים רבים שעוסקים בפרמקלצ’ר משתמשים בו כדלת גישה לחוכמת ההמונים. עניין נוסף עם פורומים הוא שכשהם מתמלאים בתוכן, נוצר קושי בחיפוש אחרי מידע שכבר נשאל בעבר. כך או כך, אפשר לבלות בפורומים השונים שעות על גבי שעות, ולקרוא דיונים בכל תחום בפרמקלצ’ר שתרצו.

http://www.permies.com

http://www.permies.com/

מעוניינים ללמוד פרמקלצ’ר פנים אל פנים? אייל ויואב פותחים קורס ממש עכשיו במרכז האקולוגי בשדמה. הצטרפו לקורס וקבלו לא אחד, אלא שני מורי פרמקלצ’ר מעולים. עוד פרטים על הקורס תוכלו למצוא כאן.

2. WorldWide Permaculture Network

אתר שמטרתו היא למפות כמה שיותר פרוייקטים בפרמקלצ’ר, מתכנני פרמקלצ’ר ומורי פרמקלצ’ר ברחבי העולם. חוץ מהמיפוי עצמו, והיכולת לעדכון אודות הפרוייקטים, אין עוד הרבה מה לעשות באתר. עם זאת,  המיפוי מאוד יכול לעזור למי שרוצה לטייל בין חוות פרמקלצ’ר ופרוייקטים ולהתנדב – קצת בדומה לWWOOFING. האתר נבנה עבור קהילת הפרמלקצ’ר העולמית על ידי המכון לחקר הפרמקלצ’ר האוסטרלי.

permaculture global

http://permacultureglobal.com

3. עקרונות הפרמקלצ’ר – Permaculture Principles

אי אפשר להתגבר על כמות התוכן שאפשר לכתוב, לחקור ולתעד בפרמקלצ’ר. זה פשוט אין סופי. עם זאת, מאחר ומדובר בשיטת תכנון, יחד עם הניסיון המגלומני לתעד את כל האלמנטים האפשריים, לשיטה יש עקרונות שבעזרתם ניתן לתכנן כל אלמנט שהוא. על כן, אומרת התורה – אם נבין את העקרונות, נוכל ליישם פרמקלצ’ר בכל מקום על כדור הארץ גם אם זה לא המגרש הביתי שלנו (ואולי אף מחוץ לכדור הארץ).
דיוויד הולמגרן, שעשה עבודה מאוד ייסודית עם ניסוח העקרונות ופיתוחן בספר “Permaculture – Principles & Pathways Beyond Sustainability” מציג את שתיים-עשרה העקרונות שלו כאן באתר מצוחצח ונקי, שמתרכז בעיקר. אני אישית, מחסידי הולמגרן, מוצא את ההתמקדות בעקרונות ולא באלמנטים כדרך הנכונה ללמוד לתכנן מערכות מחוץ לקופסא.
וגם, האתר החמוד הזה עבר לא מזמן עיצוב מחדש.

http://permacultureprinciples.com/

http://permacultureprinciples.com/

4. מגזין הפרמקלצ’ר – Permaculture Magazine

מגזין הפרמקלצ’ר הבריטי הוא מגזין לכל דבר. אפשר לעשות עליו מנוי, שעולה הרבה כסף, והוא נשלח בדואר. למי שאוהב מגזינים, אז הוא טוב כמו כל מגזין אחר. אם הייתי עושה מנוי למגזין אחד בלבד, כנראה זה היה המגזין.
באתר המגזין עולות חלק מהכתבות שמופיעות גם במגזין הפיזי. לא כולן, כי אחרת כנראה שמעטים היו עושים מנוי מלא למגזין – בואו נניח שמשהו כמו סביב ה-30%. המאמרים טובים סה”כ כך שכדאי להכנס מדי פעם ולראות מה התחדש.
נ.ב: לא ברור לי אם הם שולחים לישראל. לפני שאתם משלמים על מנוי בכרטיס אשראי, כדאי לברר את זה.

4

http://www.permaculture.co.uk/

5. The Permaculture Research Institute Of Australia

ניתן לחשוד באתר הזה שהוא האתר האישי של ג’ף לוטון (פשוט כי הפרצוף והשם שלו מופיעים בכל האתר הזה), אך זה כנראה לא נכון כי ללוטון יש אתר משלו. הסיבה לעובדה הנ”ל היא היות לוטון המנהל של ה-PRI של אוסטרליה (המוסד לחקר הפרמקלצ’ר, בתרגום ישיר). באתר המוסד תוכלו למצוא לא מעט חומר בנושא פרמקלצ’ר ויישומיו והוא מתעדכן בתדירות די גבוהה (לעיתים כמה פעמים ביום).
עוד תוכלו לראות שהעיצוב של האתר מאוד (אבל מאוד!) דומה לעיצוב של אתר מספר 2 למעלה, וזאת בשל העובדה שאתר מספר 2 נבנה ומתוחזק גם הוא על ידי המוסד לחקר הפרמקלצ’ר האוסטרלי.

http://www.permaculturenews.org/

http://permaculturenews.org/

6. ערוץ היוטיוב PermaScience

למי שמעדיף צפייה בסרטים על פני קריאת מאמרים, ניתן למצוא המון סרטוני פרמקלצ’ר ברחבי הרשת (ובעיקר ב-YouTube). ערוץ היוטיוב PermaScience מציג מאות סרטונים (חלק צולמו על-ידי מפעילי הערוץ וחלק פורסמו בערוצים אחרים) מרחבי העולם אודות פרמקלצ’ר ויישומים שונים של השיטה.
ישנם עוד מספר ערוצים שמציגים סרטונים בנושא פרמקלצ’ר, ועוד עשרות או מאות ערוצים שמציגים יישומים של אלמנטים שונים שניתן לשלב במערכות פרמקלצ’ר (כדוגמת הערוץ GreenPowerScience).
אזהרה: צפייה בסרטוני פרמקלצ’ר עשוייה להיות ממכרת. יש להשמע להוראות המציל.

https://www.youtube.com/user/permascience

https://www.youtube.com/user/permascience

7. Permaculture Songs

בעבר כתבתי כבר על הפרוייקט המעניין הזה, בו צ’רלי ג’ונס, מתכנן פרמקלצ’ר מאוסטרליה החליט לנסות לעשות את מה שהוא יודע הכי טוב (להלחין ולבצע) ולשלב את זה בתוך פרוייקט לימודי שיעזור למורי פרמקלצ’ר ללמד את עקרונות הפרמקלצ’ר (גם הוא חסיד הולמגרן). אז הוא הקליט אלבום, בעזרת גיוס המונים דרך אתר WeTheTrees (עליו נדבר עוד מעט), ועכשיו הוא מסתובב בסיבוב הופעות אינטמי ברחבי העולם, מלמד פרמקלצ’ר דרך המוזיקה שלו. השיר היותר מפורסם שלו (לפחות אצלי, הוא הפך להיות צלצול הפלאפון שלי לפני כשנה ומאז לא שיניתי אותו) הוא “There is no such thing as waste” שאתם יכולים לשמוע כאן באחת הגירסאות הראשונות שלו. חוץ מהשיר הזה, באלבום יש עוד אחד-עשר שירים, כל שיר עוקב אחרי עקרון פרמקלצ’ר אחד, ומסביר אותו בדרכו המיוחדת של צ’רלי.
באתר תוכלו למצוא דגימות מהאלבום, מסלול הופעות, מילים ואקורדים של כל השירים, ואפשרות לרכישת עותק מקוון לעצמכם או כמתנה לחבר.

http://permaculturesongs.com/

http://permaculturesongs.com/

8. אנחנו העצים – We The Trees

את האתרים קיקסטארטר או רוקטהאב אתם כבר מכירים? או אולי את הדסטארט ומימונה? המשותף לכל האתרים הללו הוא שהם כולם פלטפרומות לגיוס משאבים באמצעות ההמון (השניים הראשונים הם בינלאומיים ובאנגלית, בעוד שהשניים האחרונים פונים לקהל דובר עברית. לדוגמא, צ’רלי ג’ונס (אתר מספר 7, אחד למעלה) רוצה להפיק אלבום. אז הוא ניגש לאתר גיוס ממון מהמון שכזה, פותח חשבון, מתחיל קמפיין גיוס (שבדרך כלל מתקיים לזמן קצוב) ומציע לתורמים משהו בתמורה לתרומה שלהם. למשל, אני שעזרתי לצ’רלי להפיק את האלבום בסכום של 5$, קיבלתי עותק דיגיטלי של שירי האלבום, ברגע שצ’רלי סיים להקליט.
אז מה זה We The Trees? אנחנו העצים הוא אתר גיוס ממון מהמון שמתמקד בפרוייקטים מתוך עולם הפרמקלצ’ר. מי בוחר להפעיל את הקמפיין שלו באתר זה? מי שרוצה להתמקד דווקא בחתך של תחום עניין ולא חתך גיאוגרפי ומזמין מתכנני פרמקלצ’ר ומתעניינים לתמוך בו מכל רחבי העולם. האתר כמובן באנגלית, ויש לזה חסרונות עבורנו.
היתרונות של האתר, מאידך, כוללים מערך תמיכה נחמד מאנחנו העצים והקטנת החורים בדלי הדולף – הכסף מהעמלות נשאר בקהילת הפרמקלצ’ר, גם אם זה לא באופן מלא.

http://www.wethetrees.com/

http://www.wethetrees.com/

9. אתר עם פוטנציאל – קורס פרמקלצ’ר און-ליין

זה אמנם אתר חדש, שעוד לא הושק רשמית, אבל הרעיון מעניין (ואני לא יכול לטעון שהוא לא עבר לי גם בראש) ומעניין אותי כיצד הם יפיקו אותו. הרעיון הוא לייצר קורס PDC 72 שעות שניתן ללמוד אותו און-ליין דרך האינטרנט. שלושה מרכיבים שחסרים במודל הזה, מה שמאוד יגביל אותו, הם קבוצת הלומדים (שגם אם היא קיימת בלימוד הווירטואלית היא הרבה פחות משמעותית), למידה דרך חוויה, וההתבוננות הלא-אמצעית בטבע (כיוון שדרך המחשב היא מאוד אמצעית).
למרות כל אלו, מעניין איך הם יבחרו להביא את הרעיון לפועל. אני עוקב אחריהם.

אבל מה הקטע עם הטריק השיווקי הזה של בחורה יפה שנועצת בך עיניים ישר בדף הראשון? איבדו נקודה אצלי. אפשר גם אחרת.

http://www.permaculturedesigntraining.com/

http://www.permaculturedesigntraining.com/

10. אתר יום הפרמקלצ’ר הבינלאומי

ואחרון אחרון חביב (ואיך אפשר לו, אחרי הכל זהו יום הפרמקלצ’ר הבינלאומי) – האתר של יום הפרמקלצ’ר הבינלאומי. האתר, שככל הנראה עולה כל שנה מחדש בדומיין אחר (גישה שפעם נקטתי בה, כבונה אתרים, אבל יש בה לא מעט חסררונות) מזמין לאורך כמה חודשים לפני תאריך היעד פרוייקטים וקבוצות פרמקלצ’ר מכל העולם לפרסם את האירועים שיקיימו ביום הפרמקלצ’ר הבינלאומי. ואכן, אפשר לראות שפרוייקטים רבים מרחבי העולם פתחו את שעריהם לקהל הרחב. כמובן שהם עושים זאת לא רק ביום הפרמקלצ’ר, אך אם אתם מאמינים שמסה קריטית גלובלאית של כוונה טובה יכולה לעשות שינוי, אז זה זה – כמו הדיון הנצחי  על מה יקרה אם כל תושבי כדור הארץ יצליחו לקפוץ ביחד ולנחות באותה השניה.

מישראל, חבל לומר, לא ראיתי אף פרוייקט השנה, ואני מקווה ששנה הבאה יהיו לפחות כמה (אולי בעקבות הסיקור הזה?).

http://www.permacultureday.org/

בקרתם באתר חדש או ישן בתחום הפרמקלצ’ר שלא נמצא כאן ברשימה ואתם חייבים לשתף? קדימה! שלחו לנו את האתר שמצאתן, כאן בתגובות או בטופס צור קשר. אנחנו נבדוק, נראה שמתאים ושהכל בסדר, ונדאג להוסיף את האתר לרשימה.

עכשיו – מעוניינים ללמוד פרמקלצ’ר פנים אל פנים? אייל ויואב פותחים קורס ממש עכשיו במרכז האקולוגי בשדמה. הצטרפו לקורס וקבלו לא אחד, אלא שני מורי פרמקלצ’ר מעולים. עוד פרטים על הקורס תוכלו למצוא כאן.

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן