יוצאים מהסופר – נפרדים מנוזל הרצפה!

גוף בריא

יוצאים מהסופר חוזר מהפסקה הישר לסדרת מאמרים על חומרי ניקוי לכבוד פסח, והפעם – נוזל רצפה.

מאמר ראשון בסדרה על חומרי ניקוי לכבוד פסח, חג האביב, ההתחדשות והניקיון.

למה לא?

מבטיחים לנו תכשירים עם 8 פעולות… האם ספונג’ה היא באמת כה מסובכת?

במחקרים מצאו שרמת החשיפה לזיהום מחומרים כימיים מסויימים גבוהה פי 2-5 בתוך הבית מאשר בחוץ, ואף יותר מכך בזמן פעולת הניקוי.

חומר הניקוי העיקרי ששימש את האדם עד לאחרונה הוא סבון. סבונים מבוססים על שומן –  מהצומח או מהחי. כיצד סבון פועל? מולקולת הסבון דומה למולקולת שומן מצד אחד ומולקולת מים מצדה השני. כך הסבון מתפקד כמחבר בין השומן שבלכלוך לבין מי השטיפה, ומאפשר לשומן להשטף במים.

לפני כמאה שנים חלה מהפכה ופותחו הדטרגנטים, שייצורם לא מצריך שומן מהצומח או מהחי.

מה זה דטרגנט?

הדטרגנטים מבוססים על תוצרי נפט, הידועים גם בשם “פטרוכימיקלים” (פטרו מ-petroleum, נפט).

דטרגנטים הם חומר סינתטי, שאינו מוכר לטבע ולא מתפרק כמו שאריות אורגניות, אלא מצטבר בסביבה. הם נשארים בנחלים ובחופים, באדמה, מקשים על מכוני טיהור השפכים ופוגעים ביצורים החיים במים. זיהום המים, האדמה והדגים גורם לחשיפה חוזרת שלנו: אנחנו שותים מים מזוהמים, אוכלים דגים שנפגעו או ירקות שגודלו על קרקע מזוהמת והושקו במים מושבים (מי ביוב שטוהרו במכון לטיהור שפכים עד לדרגה מותרת להשקייה)… ואז שוב שופכים לביוב את הדלי עם נוזל הרצפה אחרי השטיפה… מעגל קסמים.

כשרואים את זרם הביוב האדיר הזורם לירדן (כן, אנחנו שופכים ביוב לירדן), את הילת הקצף העצומה סביבו, תוצאת חומרי הניקוי הרבים, ומריחים את הריח הנלווה, חווים את מעגל הקסמים באופן מוחשי מאד. חוויה מטלטלת אך מומלצת.

אז למה בכלל להשתמש בדטרגנטים, אם הם כל כך רעים, אתם בוודאי שואלים את עצמכם בשלב זה. התשובה היא, שהם מנקים “יותר ביעילות” מסבונים, בייחוד עם מים קשים (מים שמכילים הרבה מלחים), כמו בישראל… אז אולי בכל זאת משתלם לנו לשפשף קצת יותר?

בואו נשחרר את הסטריליות!

לחומר ניקוי אגרסיבי (יעיל, בשפת הפרסומות) יש מחיר – הוא אגרסיבי גם כלפינו – בין היתר כלפי העור, העיניים ומערכת הנשימה שלנו. שכחו את מה שלימדו אותנו הסבתות (סבתא, אל תכעסי עלינו) – כשחומרי הניקוי החדשים הופיעו הם היו בגדר פלא, ונזקיהם לא היו ידועים. היום אנחנו קצת יותר חכמות כדי לדעת שדטרגנטים פוגעים ברקמות חיות, ולכן גם ברקמות שלנו. אז כנראה שעודף “ניקיון” מסוכן הרבה יותר ממעט לכלוך בריא.

מה כן?

קונים משכן!

  • עשירות ב-D-Limonene, קליפות תפוזים

    עשירות ב-D-Limonene, קליפות תפוזים

    התחילו משטיפת הרצפה במים חמים, רוב הלכלוך ירד גם ללא כל נוזל רצפה.

  • השתמשו בכמות קטנה של נוזל ניקוי, פחות מחצי הכמות המומלצת בהוראות השימוש (ליצרנים יש נטיה להמליץ על שימוש בכמות מופרזת – כך יגמר מהר ונרוץ לקנות עוד אחד).

  • העדיפו נוזל רצפה נטול ריח! חומרי הריח שמוסיפים הם בדרך כלל כימיים, כי אלה זולים יותר (כיום יש נטיה להוסיף חומרי ריח לכל מוצר, אפילו למוצרי תינוקות ונייר טואלט… אם חשקה נפשכם בהפצת ריח נעים בחדר, אנחנו ממליצות על הבערת שמן אתרי איכותי במבער שמנים)

  • בקיבוץ שאשא מייצרים סדרה של מוצרי ניקוי בשם Green Care, שטובים מהמקבילה הקונבנציונלית. זה לא אידיאלי, אך לפחות יוצר בארץ. קראו היטב את האותיות הקטנות ובדקו את הרכיבים.

מכינים לבד!

לדלי מים נוסיף מעט חומץ וכמה טיפות של שמן אתרי: לימון, אקליפטוס או אשכולית – לחיטוי, הדס – לטיהור, או לבנדר, שפשוט עושה הכל…

בוטל הכסף!

רגע לפני סוף עונת התפוזים, שמרו את הקליפות, הרתיחו אותן במים ושטפו עם הנוזל את הרצפה. גם מבריק וגם ממלא את הבית בניחוח הדרים.

איך זה פועל? קליפות תפוזים מכילות D-Limonene, חומר ממיס שומנים (הידעת? שמן אתרי תפוז מיוצר מקליפות תפוזים).

ritzpa

מה קורה פה?

בעץבעיר יש לנו בועה חמימה, אבל כשיוצאים החוצה וחוזרים הביתה, עלול להיות קשה לשנות לבד. אנחנו מבינים שהכסף שלנו מזיז דברים בעולם, אבל איך מתחילים?

כל שבוע נפרסם כאן, בפייסבוק ובאימייל מידע על מוצר אחד הנבחר מסל הקניות הסטנדרטי. נשאל האם אנחנו בכלל צריכים אותו, נגלה איך אפשר להכינו בעצמנו, איפה אפשר לקנותו מעסק מקומי, או למה עדיף בלעדיו… הקמפיין נועד גם לשתף במידע ובעיקר ליצור קהילה תומכת שבעזרתה בסוף השנה לא ניכנס לסופר יותר.

למה אנחנו יוצאים מהסופר?

כסף מזיז דברים בעולם, בואו נשים אותו איפה שאנחנו באמת רוצים אותו. כשאנחנו קונים בסופר אנחנו מעודדים מקום די מדכא – חסר אור יום ואוויר, חסר יצירתיות ושמחה, נראה בדיוק כמו הסופר השכן, לא פלא שהקופאית עצובה.

הסופר כמו שאנחנו מכירים אותו היום מכוון כדי לגרום לנו לקנות כמה שיותר! לא משנה האם זה בריא לנו, האם זה מזיק לנו, האם יש צורך אמיתי בזה, איך ייצרו את זה ואיפה, ובעיקר זה לא האיכות שחשובה אלא הכמות…

הכסף הולך לתאגיד, לא ידוע לנו מהם תנאי העובדים, לאן בדיוק הכסף מגיע, מהיכן המוצרים מגיעים – הם לא מכירים אותי ולא אכפת להם ממני, אין להם קשר אישי איתי.

לצאת מהסופר זה גם להפסיק לקנות את ההבטחות שהוא מייצג: מהר, בזול, יותר!
גם אם תקנו מוצר זהה רק ממכר, שנמצא בקהילה, הכסף יישאר בקהילה ותהיה השפעה על מה שקורה איתו, כי עם בעל המכולת שלך יש דו-שיח, קשר.

העולם שאנחנו יוצרות (יחד עם המון-המון אנשים בכל העולם כרגע) הוא עולם שפועל מהלב. מה מרגיש יותר נכון? מה באמת עובד בשבילי ובשביל הסביבה, בכל הרמות. וגם מהראש – כשמתחילים לפרום את פקעת הצריכה הקפיטליסטית, נדרשת הרבה עבודה של איסוף מידע ותמיכה של קהילה ולשם כך הקמפיין שלנו נוצר.

ככל שנתארגן וניצור לעצמנו פתרונות טובים, ייקל עלינו. גם אחרי עשר שעות עבודה עדיין יש בידינו בחירה – גם הנסיעה לסופר היא תוצאת בחירה, ותקבע אותה נקודת המוצא שלנו – מה אנחנו רוצים? אם נחליט, שאת מעט הפנאי לא נשרוף בסופרמרקט ובמכונית, נתחיל למצוא את החלופות, ובסופו-של-דבר גם ייווצר לנו יותר פנאי.

אז נפגש מחוץ לסופר.

כתיבה: תמיא ואלינה ארביטמן.
עיצוב: אודליה ליפשיץ.
תמיכה נפשית: אלון אלירן.

לתוכן זה נכתבו 25 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן