עובדימים #2: חרמש מוטורי

גינון וחקלאות

האידיאל האקולוגי הוא לעבוד עם חרמש ידני: אין שימוש בדלק, אין פליטות גז, אין שינוע מעבר לים, אין צורך בחלפים. במרבית חנויות ציוד גינון מקצועיות ניתן למצוא, גם היום, חרמש ידני, ויש לו ביקוש בכפרי המיעוטים ובחוות אקולוגיות. הבעיה, לפחות עבורי, שעבודה עם חרמש ידני מחייבת כוח, ושרירים קצת יותר מפותחים ממה שיש לי. אז אני משתמשת בחרמש מכני, בעל מנוע שתי פעימות, בנפח קטן, שמשקלו נמוך יחסית.

עונת החרמש הגיעה. מזג האויר שמחליף גשם בשמש בגשם צובע את הטבע בירוק.

בעיסוקי כגננית זעירה אני מזדרזת לקצור עם חרמש את כל שטחי השוליים של שטחי הגינון שלי, שכן מה שנראה בעיני חלקנו כרשק, נראה בעיני מעסיקיי, כשטחי בור שיש למגר.

מצמוץ מיותר בעונה הזו והחלמית והחרצית והגדילן, עולים ומפתחים גבעול סיבי ואיתן שחוט החרמש לא יוכל לו. הסרפד יעלה לגבהים מאיימים.

תוצאות העבודה בחרמש בשטחי בור מופרעים, כלומר כאלה שטופלו על ידי אדם, ניכרות אחרי שנתיים-שלוש. החלמית, הגדילן, חרציות עבות גבעול, סרפדים וחרדל יעלמו לאיטם והשטח יהפוך למרבד רך של דגניים.

עבודת החרמש בעונה הזו, קלה יחסית, והשטח נשאר מכוסה בשכבת חיפוי טבעית, שמונעת עשביה לא רצויה נוספת.

שטחים שטופלו בחרמש, והדגניים מתחילים לעלות בהם, מחורמשים אף הם בטרם יעלו ויהפכו סיביים מדי. גם הם משאירים אחריהם כסחת כחיפוי. הדגניים, עוד מספר שבועות, יתאוששו ויגדלו שוב, נמוכים יותר ועדינים. רגע אחרי הפצת הזרעים, אפשר לחרמש שוב והקיץ יצהיב את השלפים.

מה רצוי – ידני או מכני

האידיאל האקולוגי הוא לעבוד עם חרמש ידני: אין שימוש בדלק, אין פליטות גז, אין שינוע מעבר לים, אין צורך בחלפים. במרבית חנויות ציוד גינון מקצועיות ניתן למצוא, גם היום, חרמש ידני, ויש לו ביקוש בכפרי המיעוטים ובחוות אקולוגיות.

הבעיה, לפחות עבורי, שעבודה עם חרמש ידני מחייבת כוח, ושרירים קצת יותר מפותחים ממה שיש לי. אז אני משתמשת בחרמש מכני, בעל מנוע שתי פעימות, בנפח קטן, שמשקלו נמוך יחסית.

עבודה יעילה עם החרמש

חרמש יד

עבודה בחרמש ידני

עבודה נכונה עם חרמש הופכת את העבודה איתו לקלה, מהנה ומספקת (אני נהנית להביט על שטח ירוק קצור, שעננת ריח של עשב טרי עולה ממנו), בעיני גם מדיטטיבית בגלל התנועה הקבועה.

לחרמש הידני צורה  המעידה על דרך העבודה בו, ואת צורת העבודה הזו צריך להעתיק לעבודה עם חרמש מוטורי.

החרמש הידני בנוי לאחיזה ביד ימין: מניפים אותו במקביל לקרקע מימין לשמאל, כאשר ההנפה ללשמאל היא הארוכה והקוצרת והחזרה לימין היא קצרה וכמובן אינה קוצרת כיון שלהב הסכין מופנה לשמאל בלבד.

חרמש ידני

חרמש ידני

כפי שניתן לראות בצילום העמידה היא צידית לשטח שנקצר, כאשר רגל אחת מושטת קדימה.

עבודה בחרמש מכני חייבת להעתיק את התנועה הזו כדי לקבל עבודה יעילה.

מנגנון הפעולה והמבנה של חרמש מכני מכוונים ומעתיקים את החרמש הידני.

האחיזה היא ביד ימין, כאשר שמאל אוחזת ומכוונת את התנועה. סיבוב ראש החרמש, (הקסטה שמובילה את החוט), הוא לימין, כך שההנפה שמאלה היא זו הקוצרת. כיון שחרמש מוטורי הוא חזק ומהיר פי כמה מזה הידני, הוא מעיף תוך כדי עבודה, ענפים עבים יותר, אבנים וכמובן את רסק העשבים. בעמידה צידית, נכונה, כשהתנועה היא שמאלה, אל מאחורי הגוף, העצמים והרסק שעפים אינם פוגעים בגוף.

העבודה, כפי שרואים אותה בדרך כלל, כשהחרמש הוא לפני הגוף, והתנועות הן ימינה ושמאלה בתנועות קצרות ושוות, מעייפת יותר ויעילה הרבה פחות.

מנוע הכלי (כמו גם מנועי כלים מכניים אחרים) מותאם לעבודה במלוא ההספק. ידית המצערת צריכה להיות פתוחה עד סופה במהלך העבודה, ולהשמיע נהימה בעוצמה קבועה ללא ירידות ועליות.

 

 קצת על מבנה החרמש

חלקי ראש החרמש

חלקי ראש החרמש

 

חלקי מוט החרמש

חלקי מוט החרמש

 

הפעלת החרמש (וכלים מוטורים אחרים)

מנוע שתי פעימות עובד עם תערובת של דלק ושמן. רצוי להשקיע כמה שקלים יותר ולרכוש את השמן של יצרן החרמש, שמותאם לכלי. אחוז השמן בדלק נע בדרך כלל, על פי המלצות היצרן, בין 2% – 4%. בגלל תנאי העבודה בארץ רצוי לנטות כלפי מעלה, כלומר 4%.

בדרך כלל ממלאים מיכל דלק ושמן מראש, וממנו ממלאים את הכלי. צריך לנער האת מיכל התערובת היטב לפני כל מילוי.

מעבירים את מתג ההנעה ל – ON, ומפמפמים את משאבת הדלק הקטנה עד למילוי, סוגרים את הצ’וק עד הסוף (מצב COLD), ומושכים בחוט משיכות ארוכות ומהירות. המנוע יניע ויכבה מיד (תערובת עשירה מידי בגלל הצ’וק הסגור). פותחים את הצ’וק עד הסוף (מצב RAN) ומניעים שוב. מחכים כדקה כדי שהמנוע יתחמם מעט ואפשר להתחיל לעבוד.

 

בטיחות בעבודה

  1. מכנסיים ארוכים ונעלים סגורות
  2. אוזניות
  3. מגן פנים רשת
  4. משקפי מגן
  5. כפפות

אני עובדת רק עם משקפי שמש ובגדים ארוכים, בקיץ כובע להגנה מפני השמש. זה המינימום של הבטיחות.

תחזוקה

חרמש הוא כלי אמין בדרך כלל עם מכלולים פשוטים. יחד עם זאת מספר פעולות אחזקה שוטפות נדרשות:

  • ניקוי מסנן האויר אחרי כל שימוש: שטיפה במעט בנזין נקי או במים וסבון.
  • גירוז מכלול המוט כל 50 שעות עבודה: שחרור הברגים האוחזים את הגיר למקומו, פתיחת הבורג בחלקו העליון של הגיר והחדרת גריז, בעזרת משאבת גריז ידנית. אין צורך בפיטמת גירוז, מניחים את קצה הצינורית על הפתח ומפמפמים עד גלישת הגריז החוצה.
  • ניקוי הפלג מידי פעם, והחלפתו בהתאם לצורך.
  • גירוז גיר: פתיחת בורג בראש הגיר, בדיקת מדיד הגריז והוספת גריז על פי הצורך.

ראש החרמש (קסטה)

יש המון סוגי קסטות בשוק, וחלק גדול מהן מותאם לכל סוגי החרמשים. כדאי להשתמש בקסטה אוטומטית (SPEED PEED), שמקלה מאוד על סלילת החוט.

רצוי לעבוד עם חוט בעובי 2.7 מ”מ שהוא העבה ביותר המתאים לכל סוגי הקסטות.

החלפת קסטה שמתבלה היא פשוטה אבל צריך לזכור שההברגה היא הפוכה (כיוון הפתיחה הוא לימין).

לתוכן זה נכתבו 8 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן