בניית שרותי קומפוסט על פח 50 ליטר

פרמקלצ'ר

רוב המשתמשים בשרותי קומפוסט עושים את שלהם בתוך דלי צבע (בלי הצבע…) בנפח 20 ליטר. סביב הדלי בונים קופסאת עץ שעליה מתקינים את האסלה. ביחד עם הגזם והכמויות הבריאות של זבלאנושי שאני מייצר, זה הרגיש לי קצת קטן. בגלל הקרבה הפיסית ביני ובין החומר המתקמפסט ותדירות הפינוי הגבוהה ניסיתי למצוא פתרון אחר. על כן הגיתי את שירותי הדלי המוגדלים בפח של 50 ליטר.

רוב המשתמשים בשרותי קומפוסט עושים את שלהם בתוך דלי צבע (בלי הצבע…) בנפח 20 ליטר. סביב הדלי בונים קופסאת עץ שעליה מתקינים את האסלה. ביחד עם הגזם והכמויות הבריאות של זבלאנושי שאני מייצר, זה הרגיש לי קצת קטן. בגלל הקרבה הפיסית ביני ובין החומר המתקמפסט ותדירות הפינוי הגבוהה ניסיתי למצוא פתרון אחר. על כן הגיתי את שירותי הדלי המוגדלים בפח של 50 ליטר.

השוס של שירותים מסוג זה הוא הפשטות והקלות לבנייה. במקום לבנות קופסא שלמה ניתן לבנות רק משטח עץ עם חור לאסלה. יש לשירותים מסוג זה גם חסרונות כמובן, אם תחכו שהדלי יתמלא למלוא גובהו הוא יכול להיות די כבד (ניתן לפתור את הבעיה בעזרת חבר ו/או עגלה). חיסרון נוסף לנמוכים שבינינו הוא שהדלי קצת גבוה משירותים רגילים ולכן פחות נוח (ניתן ליצור מדרגה או להנמיך את הדלי אם מתאפשר). כדאי אך לא חובה לעבוד עם 2 דליים כדי למנוע עומס יתר במקרה שכל החברים שלך קופצים לביקור מפתיע והם ממש בקטע לחנוך את השירותים החדשים שלך (לא סביר…).

כאן תוכלו לראות דגמים שונים (וגם את הדגם שלי) ומשובחים בתחרות שירותי הקומפוסט בהפנינג הפרמקלצ’ר 2011.

[על הדרך ניידע אתכם, שממש בקרוב יתקיים ההפנינג השנתי שוב! – ב-10 לדצמבר נתכנס ב”יש מאין”. רוצים להשאר מיודעים – התחברו לאירוע הפייסבוק, כאן]

וכן, עם הקדמה בנושא זבל אנושי בכלל, מדריך לבניית שירותי קומפוסט על גלגלים של מיודעינו א. צ’רטקוף.

אז כך עושים זאת (המדריך).

סימון קוטר הפח ופתח האסלה על משטח העץ

אמנם אלה לא שירותים רגילים אך בכל זאת מעורבים כאן נוזלים… עץ הוא לא החומר האידיאלי למשטח האסלה מכיוון שהוא סופג מים. מומלץ להשתמש בעץ מלא ולצפות אותו בשתי שכבות של לכה להגנה. אם תוכלו להשיג לוח פרספקס בעובי מספק (לפחות 10 מ”מ) ובגודל המתאים זה יהיה אפילו יותר טוב. לוח פרספקס שקוף יאפשר לכם להשאר מעודכנים לגבי תזמון הפינוי הבא מבלי להזקק לפתוח את מכסה האסלה D:

הניחו את הפח על לוח העץ וסמנו את ההיקף עם עיפרון, זה יתן לנו את הגודל המדוייק לעיגול העץ. כדאי להשאיר מקום לטעויות ולהוסיף לקוטר הזה עוד 2 ס”מ. ניתן לעשות זאת על ידי תקיעת מסמר במרכז לוח העץ וחיבור חוט באורך הרצוי לעיפרון בכדי ליצור עיגול מדוייק.

סימון קוטר הפח

עיפרון וחוט כמחוגה

עכשיו הניחו את האסלה שלכם במרכז העיגול שחלקה הקדמי החיצוני נושק לקצה העיגול (אם לא תעשו כן לוח העץ יפריע לכם בירכיים בישיבה).

שימו לב שלא יפריע לכם בירכיים בישיבה

 זה גם הזמן לסמן את החורים של ברגי האסלה. שימו לב שיש אסלות בגדלים שונים ויתכן שתצטרכו להגדיל את לוח העץ בשביל שהאסלה תשב במקומה.

קידוח חורים לאסלה

קידחו את החורים והלבישו את האסלה. אם יש צורך לעשות תיקונים בסימונים עכשיו זה הזמן. עדיף לקדוח חורים גדולים מקוטר הבורג כדי שיהיה מקום למשחק.

הדמייה למדידת החורים פעם נוספתקדיחת החורים

חיתוך האסלה

חיתכו את החלק החיצוני ואת החור של האסלה (אצלי בתמונה היה קיים חור בלוח שמצאתי, כדי להתחיל את החיתוך תוכלו לקדוח 2 חורים צמודים בכדי לאפשר את הכנסת המסורית של המסור האנכי, Jig-Saw או כמו שאומרים באנגלית עילגת של ישראלים – ג’קסון.

סימון החור הפנימי לקראת חיתוךמסוא אנכי, JigSaw, אבל עדיף שלא ג'קסון

כעת , חברו את האסלה לבדיקה שהכל יושב במקומו ואם כן אז אפשר לשייף ולצבוע בצבע לאמבטיה או בלכה.

בנוסף, הבריגו 2 ברגים בחלקו הפנימי הקידמי של הלוח בכדי למנוע מהלוח עם האסלה להחליק לצדדים.

שיוף שפת החיתוךצביעה בלכה

איטום האסלה

האיטום נועד למניעת ריחות וכניסת זבובונים. יש לפרק את הפלסטיקים שמחוברים לאסלה ולחבר 2 צינורות שקופים בין האסלה ללוח העץ ובין מכסה האסלה למושב (תלוי בסוג האסלה שלכם). כדי לחבר את הצינורות בצורה מיטבית חירצו חריץ בצורת X בצד החיצוני של הצינור והבריגו אותו על קרש אחר כדי שיעבור את החלק החיצוני, עכשיו הבריגו את הצינור מתחת לאסלה בזהירות.

איטום האסלה

שימו כמה חופנים של נסורת נקייה לספיגת נוזלים וסיימנו.

מכאן והלאה יש המון מקום לעיצוב ושיפור המראה החיצוני של הדלי, אני מתכנן בקרוב לבנות לו בית מקרמיקה ממוחזרת שיתאים לסטייל של הארמון האקולוגי החדש שלנו.

כל החברים הקקיפובים מוזמנים לבקר אותי שיש להם צורך… הגיע הזמן לצאת לדרך חדשה שבה הומו סאפיאנס, ה”אדם החושב”, לא מחרבן לתוך מי השתיה היקרים והנדירים שיש לו. כיף עצום לא להוריד את המים !

בהצלחה. ואל תתביישו להעלות שאלות בכל נושא הזבל האנושי בתגובות.

כעבור שנתיים מיום הבנייה השירותים מככבים בביתינו החדש

כעבור שנתיים מיום הבנייה השירותים מככבים בביתינו החדש

לתוכן זה נכתבו 26 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן