קולר פסיבי

טכנולוגיה נאותה

פתרון נהדר לימים החמים, קירור מים שלא מצריך חשמל. מאוד פשוט להרכבה, ומצריך מעט ידע טכני. מדובר בעצם בברזייה שיכולה להתאים למגוון רב של מקומות – חצר מוסד חינוכי, גינה קהילתית, חוה חקלאית, גן משחקים ואפילו בבית.

פתרון נהדר לימים החמים, קירור מים שלא מצריך חשמל. מאוד פשוט להרכבה, ומצריך מעט ידע טכני. מדובר בעצם בברזייה שיכולה להתאים למגוון רב של מקומות – חצר מוסד חינוכי, גינה קהילתית, חוה חקלאית, גן משחקים ואפילו בבית.

על רגל אחת

קודם כל חופרים בור, מניחים בו סליל של צינור, מחברים את הצינור מצד אחד לתשתית המים הקיימת, ומהצד השני אל ברז שעומד מעל המתקן. את הבור ממלאים בחצץ או אבנים קטנות והברז מוכן לשימוש. מפרטים בהמשך.

המים מתקררים בשתי דרכים:

  1. מכיוון שסליל הצינור מונח בעומק האדמה, טמפרטורת הצינור נשארת יחסית קבועה וקרירה.
  2. כשפותחים ברז, לפעמים נשפכים קצת מים, נכון? השימוש בחצץ מנצל את המים “המבוזבזים”. כאשר המים מתאדים מהחצץ הם לוקחים איתם גם קצת חום, ומשאירים את החצץ קריר במיוחד. עוד על עקרון האידוי אפשר לקרוא במדריך מקרר ללא חשמל.

קולר פאסיבי - קירור מים ללא חשמל

בחירת המקום

  1. מקום שיהיה נגיש, מזמין ופונקציונאלי. שישתלב עם הנוף ויטיב עימו.
  2. אפשרות חיבור למקור מים שממנו אפשר יהיה לחבר את הברזייה לתשתית המים.
  3. מקום בו חפירת הבור לא תפגע בצינורות שטמונים בקרקע (אם לא בטוחים, אז לחפור בעדינות).
  4. במרחק של מטר 1 לפחות מקיר של בית, בכדי למנוע רטיבות.
  5. ליד צמחיה רב שנתית קיימת שתהנה מעודפי המים.
  6. שילוב הברזייה ליד פינת ישיבה מוצלת יכול להיות נעים. למרות שאין חשיבות גדולה מבחינת אפקט הקירור, בין אם היא תהיה בצל או בשמש. שיקולים אחרים יכולים להיות – התחממות הברז עצמו, בלייה מוגברת בשמש מלאה, התפתחות ירוקת וכו’.
  7. בעונת הפריחה, יכולים ליהנות מהברזייה גם חרקים שונים, שעלולים להוות מטרד. אם זה שיקול מבחינתכם, מומלץ למקם את הברזייה במרחק מסוים מדרך ראשית או מהכניסה לבית.

הכנות

מומלץ שתכינו סרטוט של הברזייה כולל כל המחברים שצריך לבנייתה. בין המחברים הנחוצים – חיבור הברזייה לתשתית המים שלכם, חיבור צינור המים המגולגל אל הצינור הישר שעומד זקוף בחלק הגלוי של הברזייה (יש הרבה ואריאציות שאסקור אותן בהמשך), חיבור הצינור אל הברז. אפשר לבקש יעוץ בחנות לחומרי בניין הקרובה לביתכם. כדאי למדוד את קוטר הצינורות שלכם לפני שהולכים לחנות.

בניית המתקן

  1. סמנו את השטח בו תרצו לבנות את הברזייה, ועצרו עוד רגע בכדי לוודא שאכן זה המקום המתאים למתקן.
  2. ודאו שיש לכם את כל הרכיבים הדרושים לבניה והתקנה.
  3. חפרו את הבור, בעומק של 60 ס”מ לפחות ולא יותר ממטר. ברוחב של 70 ס”מ לפחות ולא יותר ממטר. אם מצאתן אבנים, תוכלו להכניס אותן בחזרה יחד אם החצץ. מצאו מקום הולם לאדמה שהוצאתם (היא לא תחזור אל הבור), התחשבו בכך שב-30 ס”מ העליונים של הקרקע יש כמות גדולה יותר של חומר אורגני ולכן האדמה פורייה יותר וכדאי להשתמש בה לטובת בניית ערוגה או מנבטה.
  4. חפרו את התעלה בה יעבור הצינור המחבר את הברזייה אל תשתית המים הקיימת. אם יש תנועה מעל תעלה זו, מומלץ להשחיל את צינור המים לברזייה בתוך צינור קשיח יותר.
  5. וודאו כי יש לכם מספיק חצץ למילוי הבור, השתדלו לא להשאיר את הבור עומד ריק. במידה ואתם לא ממלאים אותו באותו יום, מומלץ לסמן את הבור באופן בולט בכדי שאף אחד לא יפגע.
  6. חברו את הצינור לתשתית המים, וודאו שהמים יוצאים מהצינור המגולגל ללא נזילות.
  7. הניחו את הצינור בתעלה, ואת הצינור המגולגל בתוך הבור.
  8. חברו את הצינור המגולגל אל הברז שיהיה בחלק העליון והגלוי של הברזייה. אם יש צורך, קבעו את הברז בתוך הבור בעזרת מוט/צינור ברזל.
  9. הניחו את האבנים. מומלץ להכניס את האבנים לבור בהדרגה, כך שאפקט הקירור יגדל. אם זורקים את כל האבנים בבת-אחת הן משתכבות בצורה לא יעילה לגמרי. הנחה איטית יכולה לאפשר הנחה של הצינור בצורה כזאת שתגדיל את שטח הפנים של הצינור עם האבנים.
  10. סדרו את החלק הגלוי של הברזייה כפי שאתם רוצים.
  11. עבדתן קשה, שתו מים מהברזייה החדשה (:

המלצות וואריאציות

  1. ברזים שוניםאפשר למקם מתחת לברזייה, עציץ עם צמח שאוהב מים, כמו נענע או שבטבט.
  2. אפשר למקם את הברזייה כך שהמים המחלחלים ישקו עץ אהוב, או לשתול עץ חדש בקרבת הברזייה.
  3. משיקולים אסטטיים, יתכן ותרצו לשלב חלוקי נחל ב15 ס”מ העליונים של הברזייה.
  4. התייעצו עם החנות בה תקנו את הצינורות והמחברים, בקשר לאיטומים שיכולים להאריך את חיי הברזייה ולמנוע נזילות. גריז בצינורות המתכת או טפלון במחברי הפלסטיק.
  5. וסת לחץ, בעלות של כ50-70 ₪. יכול לעזור לכם בשמירה על ברז רגיש, ולהנמיך את הלחץ ל2-3 אטמוספרות. במידה וחיברתם את הברזייה לצנרת ראשית. מומלץ שמיקום הוסת יהיה ליד החיבור לתשתית המים הקיימת.
  6. לפני או אחרי הוסת, כדאי לשלב ברז שיאפשר סגירה של הברזייה בזמן תיקונים או בשל צורך אחר שיעלה, מבלי לסגור את הברז הראשי של מקור המים.
  7. החלק העליון של הברזייה יכול להיות מעוצב בהרבה דרכים שונות. צינור פלסטיק מוצמד לברזנט היא האופציה הפשוטה ביותר. עם קצת יותר השקעה, תוכלו להתקין צינור ברזל שהברז יוצא ממנו. על צינור הברזל תוכלו להשחיל אבנים שתקדחו בהם חור במרכז, או לשלב אבנים עם סיד/בטון. אפשר גם לבנות ברזייה מבוטנת של ממש או לקנות כזאת בכ-200 ₪.
  8. הברז יכול להיות פשוט וגס, כמו אלו עם הידית האדומה, והוא יכול להיות רגיש כמו בברזיות רגילות. נחמד להתקין ברז שמיועד לבקבוקים, ואפילו את שני סוגי הברזים באותה הברזייה. חשבו על הצרכים שלכם – אסתטיקה, פונקציונאליות, עמידות, נוחות, ואופי השימוש – מילוי בקבוקים, שימוש בכוס או שתייה ישירות מהמתקן.
  9. אפשר להניח אבנים גדולות יחסית בשולי המתקן בכדי להדגיש אותו מהסביבה.
  10. כדאי להוסיף שלט חביב שמסביר את העיקרון.

ישנן מספר דוגמאות בנות כ-6 שנים בחוה האקולוגית במודיעין, ולאחרונה נבנתה ברזיה שכזאת בהמלצתי, בקמפוס המזרחי שבמכללת תל חי. תודה רבה ליוני בוגוסלבסקי על הטיפים המצוינים.

הברזייה המשוכללת שבנה יוני, במכללת תל חי. שימו לב לכך שההמים העודפים בכל זאת מתנקזים לבור עם הסליל והחצץ למרות שהברזייה ממוקמת ליד ולא מעל בור החצץ :

קולר פאסיבי בקמפוס תל-חיקולר פאסיבי בקמפוס תל-חי

 

 

 

 

 

 

 

נשמח מאוד לשמוע הערות, הצעות לשיפור, תמונות מברזיות שראיתם או בניתם.

בהצלחה!

בקשר לאפשרויות חימום מים בצורה אקולוגית, בין היתר בעזרת שימוש בערימת קומפוסט, נפרט במדריך אחר.

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן