לבנות ולהשתמש נכונה בשטיכמוס

בבית המלאכה

כבר זמן מה רציתי לכתוב מדריך על בניית שטיכמוס והשמוש בו, אך לא הגיע שום פרוייקט שהצריך זאת, עד השבוע. במדריך זה נלמד כיצד לבנות שטיכמוס, לאלו מצבים הוא מתאים, לאלו הוא לא מתאים, וכיצד להשתמש בו כראוי.

מה זה בכלל שטיכמוס?

שטיכמוס, על פי ויקיפדיה:

“שטיכמוס הוא כלי עבודה פשוט בתחום הבנייה המסייע בפילוס (יישור אופקי) של חלקי בניין גדולים. השטיכמוס עשוי צינור גמיש שקוף הפתוח בשני קצותיו שבתוכו מים הממלאים אותו כמעט עד קצותיו. אורכו של הצינור מותאם למרחק בין האלמנטים הנבנים.”

באנגלית, השם הנפוץ ביותר לשטיכמוס הוא Water Level (פלס מים).

השטיכמוס הסטנדרטי הינו כלי פשוט מאוד, אשר מורכב מצינור שקוף וגמיש מלא במים, ו… זהו. כשמצמידים את קו פני המים בקצה האחד של הצינור לנקודת ייחוס כלשהי (למשל גובה סופי רצוי), בעזרת עקרון הכלים השלובים, אנו יכולים לדעת בדיוק רב את הפלס של אותו גובה סופי על ידי התייחסות לקו המים בקצה השני של הצינור. השימוש בסוג שטיכמוס זה הוא בפילוס לנקודה קבועה כלשהי.

סכימה של פילוס בשטיכמוס קלאסיווריאציה אחרת של אותו שטיכמוס, מתוארת כאן, נתרגם את שמו של סוג זה לשטיכמוס צינור-מיכל (לצורך הנוחות). יתרונו של שטיכמוס זה הוא היכולת למדוד מבלי להזדקק לאדם נוסף לצורך המדידה (כמו בשטיכמוס קלאסי). המדידה נעשית באמצעות השוואה של שתי נקודות גובה (שאותן ברצוננו לפלס) אל נקודת ייחוס קבועה (נניח דלי גדול שעומד על סולם, המחובר לקצה הצינור השקוף).

פילוס לנקודה קבועה באמצעות שטיכמוס צינור-מיכל - אדם יחיד יכול להשתמש

מדידת הפרש מדוייק

בהוספה של שני סרגלים שווים בקצות השטכימוס הקלאסי נוכל למדוד לא רק פילוס אלא גם את השינוי בהפרש הגבהים. לסוג זה נקרא שטיכמוס סרגלים (לצורך הנוחות). בעזרת שטיכמוס סרגלים נוכל למדוד גם קו גובה של שיפוע (contur) על מנת לבנות לפיו טרסה או דרך, או אפילו לדייק שיפוע של צינור ביוב לשיפוע הרצוי.

כששני הסרגלים שלנו הם באותו האורך, אנחנו יכולים לדעת בוודאות שנקודות הייחוס על הסרגל הן שוות, ובכך לסמוך שההפרשים הנמדדים הם מדוייקים.

בניית שטיכמוס סרגלים

בסרטון הבא תוכלו ללמוד כיצד לבנות שטיכמוס סרגלים מא’ ועד ת’. הסרטון אמנם באנגלית, אך מסביר בצורה די ברורה כיצד לבצע כל שלב.

 

כיול ושימוש נכון בשטיכמוס סרגלים

סרטון זה מציג פילוס של קיר בעזרת שטיכמוס שלנו, שהכנו באותה צורה בדיוק.

 

טיפים לשימוש בשטיכמוס סרגלים

  1. למלא מים עד אמצע הסרגלים, כדי שנוכל לנצל את מקסימום הגובה של הסרגלים במדידה (סנטימטר למטה בסרגל האחד, זה סנטימטר למטה בסרגל השני, בהפרש של שני סנטימטרים. אם גובה כל סרגל הוא מטר, כדי להציג פער של 90 סנטימטר, הסרגל הנמוך יראה 95 סנטימטר מלאים במים, והסרגל הגבוה יראה רק חמישי סנטימטר תחתונים.
  2. כדאי לנסות לצבוע את המים במעט גואש, או צבע אחר, שיקל על קריאת המדידה (לא נוסה) – ההצעה הוסרה אחרי התגובה של דור חבקין. טען, ובצדק, שמהר מאוד הצבע מלכלך את הצינור עצמו.
  3. אורך הצינור ששרוע על הרצפה (זה שלא מחובר לסרגלים עצמם) יקבע את המרחק הגדול ביותר שניתן להגיע אליו בין שתי הנקודות.
  4. לפני כל שימוש יש לכייל את השטיכמוס – מצמידים את שני הסרגלים אחד לשני ומבטיחים שקו המים אכן נמצא באותו גובה. במידה ולא יש לבדוק האם הצינור מקופל בנקודה כלשהי לאורכו, ו/או לדאוג שאין בועות אוויר שמשבשות את המדידה.

סיכום

הצעד הבא יהיה לשלב בין רעיון המיכל, שמאפשר למודד יחיד להשתלט על עבודת המדידה, לבין שיטת הסרגלים שמאפשרת למדוד את הפרש הגבהים של שתי הנקודות. לצורך זה יהיה עלינו להוסיף סרגל יחיד בקצה החופשי של הצנור, כשהקצה השני מחובר למיכל (עדיף שקוף) שקו המים בזמן כיול קבוע במרכז הסרגל. כך נוכל לקבל את הטוב משני העולמות. בפעם הבאה שאבנה שטיכמוס, אדאג לנסות תכנון זה.

לתוכן זה נכתבו 9 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן