מתיאס וונדל – עץ, עצה ואיש עם כשרון

בבית המלאכה

מכירים את האימרה שיש שלושה דברים שאפשר להסתכל עליהם ולא להשתעמם אף פעם? (התשובה: אישה יפה, אש בוערת, ומישהו שעובד במקומך). אז אצלי אפשר להוסיף לרשימה גם את מתיאס וונדל. האיש גאון עם חוש הומור, והכל עובר דרך אתר אחד על עבודות עץ יוצאות דופן באיכות, אינטיליגנציה ומיומנות.

מכירים את האימרה שיש שלושה דברים שאפשר להסתכל עליהם ולא להשתעמם אף פעם? (התשובה: אישה יפה, אש בוערת, ומישהו שעובד במקומך). אז אצלי אפשר להוסיף לרשימה גם את מתיאס וונדל. אמנם אין לי חיבה יוצאת דופן לעץ דווקא, אבל האיש גאון עם חוש הומור, והכל עובר דרך אתר אחד על עבודות עץ יוצאות דופן באיכות, אינטיליגנציה ומיומנות.

לפני חודשיים-שלושה הגעתי לאתר http://woodgears.ca דרך המלצה של חבר טוב, גם אמן עץ בפני עצמו, ומאז אני מבקר באתר אחת לכמה ימים, לראות מה התעדכן.

מתיאס מרתק. הוא שילוב של גיק ואמן, ועם החיוך הנבוך וחסר הפוזה שלו הוא גורם לפרוייקטים שלו להראות כל-כך קלים, שהוא עושה חשק לקום וללכת למחסן, להוציא משם את כל הכיסאות כתר והמנגל החלוד, ולהרים בית מלאכה לתפארת. הוא מצליח להראות איך אפשר לעשות מעץ כמעט הכל. ברוב הפרוייקטים שלו, גם אלו המשלבים כלים מכאניים וחשמליים, הוא מצליח להביא למצב ש-90% מחומרי הגלם לפרוייקט/ מכונה שהוא בונה הם מעץ. רק שזה לא כל-כך קל כמו שזה נראה…

לא ברור לי ממה הוא מתפרנס, אבל באתר שלו, חוץ מפרסומת וחצי של גוגל (שבטוח לא מספקת את כל צרכיו) אין שום פרסומת, והוא גם לא מוכר מוצרים, הדרכה או כל שירות אחר (לפחות לא מצהיר על זה באתר). האתר מלא בסרטונים ומאמרים אודות עבודה בעץ, עד לפרטים הכי קטנים. למתיאס יש נפש של מורה-מדען-ממציאן, כמו אלו שאנחנו מדמיינים באירופה של הרנסנס. למשל, בסרטון הזה הוא חוקר את הסיבה לחריצים שמסור הסרט שלו והוא ממש בנה דגם(!) מעץ (כמובן) שימחיש את העניין.

 

אני מפנה כאן לכמה פרוייקטים של מתיאס שאני ממש אוהב, אבל אני ממליץ לכל אוהבי העץ בפרט והמלאכה בכלל לפנות בוקר או שניים ולעבור על האתר שלו. פשוט תענוג. חלק מהדברים כאן מבחינתי הם בגדר מפעל חיים!

עוגב עץ ושואב אבק

מנגנון מבריק ותכנון עד הפרטים הכי קטנים.

 

טנק חשמלי על שלט (לא רחוק, על חוט)

זה די מדהים. חוץ מהמנוע והכבל, כל הטנק עשוי מעץ, כולל השרשרת והכל! כדי להסתובב לכיוון מסויים הוא מניע את השרשרת רק בצד אחד, כמו טנק.

 

מכונת חישוב

מחשבון מכאני שעשוי כולו מעץ וגולות. מבריק!

 

מכונת הגולות

הוא כנראה ממש אוהב גולות, או שגולות ועץ הולכות טוב ביחד, כי הנה עוד מכונה שעובדת עם גולות – הפעם היא מעיפה גולות לכל הכיוונים תוך כדי תיפוף על מתכת ועץ (חמש דקות זה נחמד, אחר כך זה בטח מעצבן (: )

 

מלחציים עמוקים

מתיאס הוא אמנם אדם שאוהב משחקים, אבל הוא גם כאמור איש עשייה וככזה הוא גם מעריך כלי עבודה טובים, ואוהב לעשות את כלי העבודה שלו בעצמו איפה שאפשר (והוא מצליח לעשות זאת די באופן טוטאלי). בסרטון הבא הוא מדגים כיצד הוא מכין מלחצי עץ עמוקים (שיכולים להגיע עמוק) ומשתף בתוכנית ובטכניקה.

 

מטחנת תפוחים

מטחנת תפוחים זה מסוג הדברים שמעולם לא יצא לי לחשוב עליהם, אך כמובן שכל אדם עובד על פרוייקטים לפי צרכיו. הפרוייקט הזה כן נותן תקווה ליצירת מכשירים אחרים בתחום החקלאות בקנה מידה קטן לצרכי משקי פרמרלצ’ר קטנים. בארץ למשל, אולי אפשר לקחת עץ זית ישן ולבנות ממנו בית בד (בעצם מלחציים גדולים וחזקים) לזיתים, שאמנם יהיה אולי קצת פחות יעיל מבתי הבד התעשייתיים, אך המשק יוכל להיות עצמאי, ולא יצטרך להתחלק בתוצרת עם בית הבד. הדבר המדליק הוא לחשוב על עץ כחומר שקל לעבוד איתו יחסית למתכת, ושאפשרי בהחלט לעשות איתו חלקים נעים שיעבדו לאורך זמן. תחשבו על זה שעד לפני שלוש מאות שנה, רוב כלי הרכב (כרכרות, קרוניות, בעולם היו בכלל עשויים עץ. די מדהים, לא?

 

בקיצור, כנסו לאתר ושוטטו להנאתכם, אבל לא לפני שאתם דואגים לכל המשימות שרציתם לעשות, כי זה ייקח קצת זמן, כן? (:

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן