5+ שימושים מגניבים לפסולת אופניים

יצירה ושימוש חוזר

יש לכם אופניים ישנים שאתם לא יודעים מה לעשות איתם? אספנו בשבילכם כמה רעיונות מעניינים. אותם אופניים אבל מזווית אחרת.

יש לכם אופניים ישנים שאתם לא יודעים מה לעשות איתם? אספנו בשבילכם כמה רעיונות מעניינים. אותם אופניים אבל מזווית אחרת.

ייצור חשמל

התמונה מדברת בעד עצמה. מתוך אתר “יוזמת האנרגיה הטובה”:

“’הגנרטור האנושי’ נבנה במקור ע”י צוות יוזמת האנרגיה הטובה לכבוד קונצרט שעת כדור הארץ שהתקיים בתל אביב לפני מס’ שנים. המתקן נועד להזכיר ולהדגים את האפשרויות הגלומות בשימוש באנרגיה נקייה ומתחדשת. הוא סיפק זרם חשמלי למערכת התאורה שפעלה במהלך ההופעה. המתקן היה אטרקציה מרכזית בשני הקונצרטים, והמתקן זכה לעניין ציבורי ותקשורתי נרחב: אח’מים שונים ביקשו להתנסות בו, כתבי חדשות העבירו את הדיווח תוך כדי דיווש, ותור גדול של מדוושים מתנדבים ניצב לפתחו.”

הגנרטור מורכב ממס’ מודולרי של זוגות פדלים המחוברים לאלטרנטור כלשהו (אני מניח), ומשם לממיר מתח כדי שיוכל להפעיל מכשירים חשמליים סטנדרטיים. כל מפדל מייצר כ-100 וואט, וניתן אף ליצור קשר עם יוזמת האנרגיה הטובה ולהשכיר את המתקן בהרכבים של 4, 12, ו24 רוכבים.

אז אולי לא בשביל החשמל הביתי, אבל זו בהחלט דרך יצרתית לייצור חשמל לאירועים מרובי משתתפים.

טחינת נייר לבנייה

מטחנת הנייר בבניה שלי. ייעודה הוא טחינת נייר ספוג במים, שלב חשוב בתהליך של יצירת בטונייר (Papercrete). מבוססת על תכנון של שני חברים (י. אגוזי וא. בן-שבת), והמטחנה שבתמונה עדיין כשירה לתפקוד (אם כי לא עבדה הרבה במצטבר).

מטחנת בטונייר

חסרונה הוא בהיותה עתירת עבודה. רוצים לקרוא עוד על בטונייר?

סינון אדמה

המעצב התעשייתי יניב ברפמן לקח את השימוש בדיווש ליישומי בנייה צעד אחד קדימה.

המכונה משלבת טכנולוגיה קלה בתהליך הבנייה באדמה שהוא עתיר עבודה בצורות המסורתיות של רבות מן הטכניקות. לפני יצירת התערובת הבנייה, על מנת ליצור חומר אחיד ככל האפשר, יש לסנן אבנים ובעצם כל מה שהוא לא אדמה מתוך האדמה לבנייה. כאן נכנסת המסננת לתמונה.

המסננת מסננת אדמה לשני גדלים 1.3ס”מ, ו 2 מ”מ. מזינים את האדמה מצד אחד של המסננת, האדמה המסוננת נופלת אל המריצה, האבנים שנשארות נפלטות אל מחוץ לתוף ע”י סיבוב הפדלים החוצה. מנגנון פידול האופניים בא להקל על הסינון במקומות בהם אין חשמל זמין.  הסינון דורש מאמץ רב כך שהתנוחת הישיבה מותאמת לשמור על הגב ולנצל את כוח הרגליים המירבי.

לפי נסיונותיו של יניב עד כה, ניתן לחסוך יותר ממחצית מהזמן של סינון אדמה בטכניקות המקובלות. הרעיון שבמסננת הוא השיתוף הקהילתי זהו כלי עבודה שמיועד לקבוצה מאורגנת שיכולה לרכוש ולחלוק אותו. המסננת יודעת להתפרק להארז ולהשלח. ניתן להבין הכל בסרט.

 

כרגע המסננת בתקופת בדיקה כשעל הפרק עבודת סינון בכפר קסר א סיר בפרויקט של עמותת “בוסתן” בניית שלושה מבנים בשיטה האיראנית.
לפרטים נוספים: יניב ברפמן, מעצב תעשייתי, סטודנט לתואר שני בלימודי סביבה, 052-5013208 ,yanivbrafmanone@gmail.com

כביסה

לעשות כביסה וספינינג באותו הזמן. נשמע כיף, נכון?
לפחות זה מה שרוב האנשים חושבים כשהם רואים את המכשיר הבא בפעם הראשונה. המכונה בסרטון נמצאת בפאתי חווה ואדם וככל הנראה אינה בשימוש (עדיין או כבר).

 

אני עוד לא בניתי אחת כזאת, ואולי הסיבה העיקרית לכך היא ההשקעה הרבה הכרוכה בבניית המכונה, כל זאת כשיש סיכוי טוב מאוד שהכוח לדווש שעתיים במשך פעמיים בשבוע (והרבה יותר במשפחה ממוצעת-ילדים) ייעלם, ויותיר מכונה מאוד לא אסטטית להחליד בחצר.

אשמח לשמוע חוויות ממי שיש לו ניסיון ארוך טווח עם מכונה שכזאת.

להוביל ולנקות את המים בו זמנית

ב2007-8 התקיימה תחרות בשם innovate or die, או בתרגום ישיר לעברית – לחדש או למות. התחרות מומנה על ידי חברת אופניים כלשהי וגוגל, כשהנושא המרכזי הוא משהו כמו “המצאות לטובת האנושות שעושות שימוש בכוח פידול”. אמצעי הגשת העבודות היה youtube כך שזה ייצר הרבה סרטונים טובים. אני ממליץ למי שבעניין פשוט להקליד בשורת החיפוש של youtube את שם התחרות ולבטל את המשימות שלו להמשך היום.

אחד הרעיונות שיותר אהבתי בתחרות הוא הרעיון הבא. הרבה מחשבה הושקעה בתכנון הזה, והלב שלו נמצא במקום הנכון. אך כמו שאפשר לראות בתגובות ובמה שעולה בראש בזמן הסרטון, רואים שניסיון של ממש במדינות עולם שלישי עוד לא נעשה.

 

יש הרבה סימני שאלה כאן: מחיר האופניים, התאמה לשטח, החלפת פילטרים (ואיפה משיגים בכלל פילטרים, ובאיזה איכות), ואיך מתקנים פנצ’ר לאופניים ששוקלים מאתיים קילו. ובכל זאת, רעיון חמוד.

מחשבות על דיווש

אז מתי מתאים וכדאי להשתמש בדיווש באופניים? זאת שאלה טובה. לדעתי זה מסתכם בשלושת הקריטריונים הבאים.

  • כשאין חשמל באתר, ואנחנו צריכים כוח סיבובי כדי לבצע פעולה כלשהי.
  • כשיש פעולה סיבובית שיש צורך לעשותה לאורך זמן, אך בתדירות לא גדולה (להיות תלויים על דיווש בחיי היום יום יכול להיות בעיה, לפחות בתרבות שלנו)
  • כשיש הרבה רגליים פנויות ואפשר לנצל אותן לכוח עבודה חברתי

כמו שאני רואה את זה שלושת הסעיפים הכרחיים. בכל מצב שבו רק שניים או פחות משלושת הסעיפים הדיווש ייראה כפעולה מיותרת. חישבו על כך ותכננו טוב לפני שאתם רצים לבנות מאווור על אופניים (פרדוקסלי משהו…)

אם צריך לחשוב קדימה, אני הייתי לוקח את התכנון הבסיסי של קבוצת הספינינג בתכנון של יוזמת האנרגיה הטובה הוא מעניין כיחידה מודולרית בה יכולים לדווש אדם אחד ומעלה, להפוך את הדיווש לחברתי יותר, וגולת הכותרת תהיה להתחבר למגוון כלים (אותם יש לפתח מראש באופן מודולרי) – מכלי עבודה (כמו שראינו לעיל), לכלי מטבח, שאיבת מים, דייש, ועוד… האלמנט הקהילתי כאן יכול בהכרח להפוך את הדיווש ליתרון. כי זה מביא איתו בנוסף למשימה שביצענו גם את הפן החברתי, והרבה פעמים זה אפילו חשוב מהמשימה עצמה.

והבונוס…

בונוס: מאכיל ציפורים ופותחן בקבוקים

אמנם אין כאן פעולת דיווש אך זהו בהחלט שימוש חוזר בחלקים מתוך האופניים.

ובעיקר שניהם העלו לי חיוך, כל אחד מסיבה אחרת. קבלו אותם: פינת האכלת ציפורים ופותחן בקבוקים

מאכיל ציפורים מצחיק
 

פותחן בקבוקים
 

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן