מה היה לנו החודש – נובמבר 2021

זוכר את נובמבר, עננים עננים בעיניי…. שרה פעם מירי מסיקה.

אז כן, היו קצת עננים בנובמבר, וגם קצת גשמים, ממש לא מספיק. אבל מה עוד היה לנו בנובמבר?

הייתה לנו תחרות מגניבה שהגיעה לסיומה, תחרות אפס פסולת. על המנצחים המאושרים תוכלו לקרוא בקישור.

יש לנו תחרות אחרונה לעונה זו של תחרויות, נמשיך את הסדרה בעונה הבאה. לתחרות סיום העונה חברנו עם הרשות לאיכות סביבה וקיימות עיריית תל אביב-יפו כחלק מציון חודש ללא צריכה של העירייה. נושא התחרות: אלקטרוניקה וטקסטיל. ההכרזה על הזוכים בסוף השנה האזרחית – 31/12/21. כל הפרטים על התחרות בקישור הבא: https://bit.ly/3CeYrnT

החודש התקיימה ועידת האקלים בגלזגו שלפי השמועות – נחלה כישלון. הרי גם ככה מדובר בהסכמים ובהתחייבויות ואין באמת סמכות כלשהי שיכולה להטיל סנקציות על מי שלא עמד בהסכם או בהתחייבות, לכן אין לזה המון משמעות. לנו זה נראה שהמון מנהיגים וראשי מדינות מבינים את הלחץ לפעול עכשיו ובכל זאת לא עושים מספיק. אחד הדיבורים החזקים בועידה היה על הפסקת השימוש בפחם להפקת אנרגיה, שזהו המשאב המזהם ביותר ומשמש כשליש מהפקת האנרגיה העולמית. בסך הכול 28 מדינות הצטרפו לאמנה להפסקת השימוש בפחם. מתוך כמעט 200 מדינות ויישויות עצמאיות ברחבי העולם, כבר 165 חתמו על האמנה. ובכל זאת המזהמות הגדולות החליטו להישאר מחוץ לאמנה – סין, ארה”ב והודו. אנחנו מאוד מאוכזבים מארה”ב ומנשיאה ג’ו ביידן, עם כל הרעש והצלצולים שהוא עשה בנושא מאז שנבחר – ציפינו שיפעל אחרת.

עוד מהעולם:

תאילנד בנתה את תחנת הכוח ההידרו-סולארית הגדולה בעולם. הם הציבו אלפי פאנלים סולאריים על גבי מאגר מים עם סכר בו יש מפעל להפקת אנרגיה הידרואלקטרית. תחנת הכוח הזאת פועלת כבר מסוף אוקטובר ומספקת חשמל לתושבים התאילנדים. בכך ממשלת תאילנד מקווה להגיע לאפס פליטות פחמן עד 2050 ולהפסיק להיות תלויה במקורות מזהמים לייצור אנרגיה כמו הגז, שזה המשאב העיקרי בו תאילנד משתמשת כרגע.

ענקית הרכבים הסינית ג’ילי החלה לייצר משאיות חשמליות, וזה בעקבות פרסום של מרצדס ושל טסלה על כוונתן לייצר משאיות שכאלו. בעינינו לרכבים חשמליים יש יתרון קל על פני הרכבים המוכרים, וזה יישאר כך כל עוד מייצרים חשמל מדלקים פוסיליים מזהמים. כשנייצר חשמל מאנרגיות מתחדשות, לרכבים חשמליים יהיה יותר יתרון על פני הרכבים הרגילים.

חוקרים באוניברסיטת סטנפורד גילו תופעה מדהימה בשנת 2015 – זחלי קמח שאוכלים קלקר להנאתם. קלקר! שכל הזמן שמענו וידענו שאיננו מתכלה. אין לנו מספיק מידע על הפרויקט והמחקר, מה פולטים הזחלים אחרי שאכלו את הקלקר והאם אם נאכיל את הזחלים האלו בכל הקלקר שיש בעולם הם לא יתרבו יתר על המידה ויפגעו באיזון האקולוגי? שאלות חשובות. בכל מקרה, התשובה לבעיית האקלים היא תמיד בראש ובראשונה הפחתה וצמצום צריכה, זה דבר ראשון. בין אם נמצא זחלים ופטריות שאוכלות ומעכלות פלסטיקים וקלקרים, זה לא יפתור לנו את הבעיה אם לא יהיה שינוי מהותי בהרגלי הצריכה ברחבי העולם. סוף פסוק.

ובישראל:

גג סולארי על גבי בניין משרד החוץ בירושלים.  יאיר לפיד מתגאה.

סוף סוף המשרד להגנת הסביבה החל לפעול כנגד קצא”א והחרבת מפרץ אילת היקר מפז. על פי כלכליסט, שיגרה המנכ”לית גלית כהן מכתב בו היא לא מאשרת את הרחבת הפעילות של קצא”א במפרץ אילת. הפעילות תשאר כמו שהיא כיום, שזה לא הכי טוב לנו, אבל לפחות היא לא תגדל, שזה הישג. כאמור, על המכתב חתומה המנכ”לית, וזאת לאחר שקצא”א פנו ליועץ המשפטי לממשלה כנגד השרה תמר זנדברג בטוענה שהיא חורגת מגבולות התפקיד שלה ומהסמכות הנתונה לה בדין.

7 שנים חלפו מאז אסון עבורנה, דליפת הנפט הענקית של קצא”א בערבה, והנה – פרקליטות המדינה הגישה כתב אישום כנגד החברה הממשלתית ו-4 בכירים שונים בחברה.

בשבועות האחרונים, בעקבות הלחץ הציבורי ההולך וגדל, יש יותר ויותר שרים בממשלה שיוצאים בהתנגדות להסכם קצא”א. זה התחיל בשרה להגנת הסביבה, הגברת תמר זנדברג, זה המשיך בשרת האנרגיה, הגברת קרין אלהרר, וכמובן שר הבריאות, מר ניצן הורוביץ. ועכשיו גם שר החוץ, האדון יאיר לפיד, יוצא בהצהרות ציבוריות ופומביות שההסכם עם קצא”א כנראה יבוטל. אז שמישהו יעז להגיד לנו שללחץ ציבורי אין השפעה!

כתבת שער בידיעות אחרונות נראית כמבשרת טובות: “אפרוחי המהפכה”. אבל כשקוראים לתוך הכתבה רואים שמדובר בזן תרנגולות מהונדס גנטית שמעתה יטילו ביצים נקביות בלבד, במטרה לחסוך את הרצח האכזרי של מיליוני האפרוחים הזכריים. אלכס קצ’אן, מומחה לגידול תרנגולי חופש בחצר הבית, אגרונום ממולח ושותף ותיק של בידיים, כתב פוסט דעה שמפרט מה בדיוק הבעיה בזן התרנגולות החדשות. אנחנו מסכימים עם כל מילה.

לסיום נרים ל-YNET שהרחיקו לכת ועשו כתבה על…. (הפסקה להעלאת המתח) סקס אקולוגי. מחומרי סיכה ידידותיים לסביבה ועד לצעצועים ולאנג’ריי, שיטת המודעות לפוריות, ועד הימנעות מהבאת ילדים לעולם. כתבה של יובל לוי. הורדנו את הכובע.

 

כמובן שיש עוד הרבה דברים לדבר עליהם; העולם משתנה ללא הרף והחדשות מגיעות ללא הפסקה.

מקווים שנמצא את עצמנו בתוך כל הכאוס, השינויים, הגירויים והסחות הדעת. הישארו מפוקסים! יש לנו מטרות.

שיהיה חודש דצמבר מקסים, סוף שנה אזרחית נהדר, חורף גשום במידה הנכונה, ושנת 2022 הרבה יותר טובה מקודמתה.

נתראה בשנה הבאה!

פיס אאוט

צוות בידיים

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן