מה היה לנו החודש – אוקטובר 2022

חודש נובמבר שמח לכולם!

החודש קצת פישלנו כי כבר התשעה בנובמבר ועדיין לא כתבנו בלוג שמסכם את חודש אוקטובר 2022. הסיבה לכך היא העומס הרב שאנחנו נמצאים בו וכמעט קורסים תחתיו.

בין יתר הדברים שהיו לנו באוקטובר: יום כיפור, חג סוכות, מלא אירועים, כנס הפרמקלצ’ר השנתי בחווה ואדם, התחילה שנת הלימודים האקדמאית, מצעד האקלים בתל אביב, הזזנו את השעון שעה אחורה… למזלנו, הבחירות התרחשו בחודש נובמבר, אז לא נדבר עליהם בסיכום של חודש אוקטובר. אם אתם רוצים לראות פרסומים ולקרוא עידכונים מהפעילות השוטפת של בידיים, אנחנו ממליצים לכם לעקוב אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם. ועכשיו, נתחילה!

אבל קודם כל: קצת איחרנו את המועד כי הוועידה התחילה לפני שלושה ימים. אבל! מה ישראל מתכננת לוועידת האקלים הבינלאומית בסיני? והאם בידיים תצליח להסתנן לשם? תשובה לאחת משתי השאלות האלו, במאמר של מגזין זווית.

וגם: מהו הפתרון למשבר האקלים? שלושה ספרים יצאו לאחרונה שמציעים שלושה פתרונות מעניינים ששווה לשקול אותם. מאמר של מגזין זווית.

תחבורה:

בלונדון החליטו לטפל בזיהום האוויר הכבד שפקד את העיר במשך שנים רבות והחלו להטיל מיסים על נהגים במכוניות מזהמות המונעות על דיזל ודלק.

הישראלים מוכנים לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית במידה ותהיה תחבורה ציבורית נוחה וזמינה, כך עולה מסקר חדש. וגם, יהיו מוכנים לעבור לרכב חשמלי אם הם רק היו זולים יותר.

אנרגיה:

העולם שלנו מכור לאנרגיה, וההתמכרות רק מתגברת. הרבה אנשים מדברים על אנרגיה גרעינית כפיתרון למשבר האנרגיה המתקרב (או שכבר קיים?), ויש כמה חברות שנותנות תקווה, מגייסות כסף ופועלות כדי לפתח טכנולוגיה של אנרגיה גרעינית שאין בה את הסכנות הסביבתיות והבריאותיות הקיימות כיום. קצת קשה לנו להסביר את הכול בעברית כי אנחנו לא מכירים את המונחים הקיימים, אבל בכתבה הבאה מסבירים את זה ממש טוב באנגלית פשוטה וקלילה יחסית: https://bit.ly/3hqNLxK

המצאות:

תוכנית חדשה להשקיע 100 מיליון דולר בפיתוח טכנולוגיות שמוקדשות לחלוטין לטיהור הים מפחמן דו חמצני. בין היתר, חברת ההשקעות המדוברת תשקיע בעוד המצאות ירוקות כמו פיתוח אנרגיה ותרופות ממיקורבים בים, ועוד.

חברת הון חדשה בקליפורניה תשקיע את כל כולה בסטרטאפים שינסו לזהות, למנוע ולנהל שריפות ענק, אסון אקולוגי שפוקד את מערב ארה”ב ואת כל העולם.

ביפן מתכננים לבנות עיר חדשנית עמידה לאסונות טבע ומתבססת על טכנולוגיות ירוקות. האם מדובר על עוד גרין ווש או פשוט חזון שאפתני במיוחד? העיר צפויה להיבנות רק ב-2050 ועל גבי שטח מלאכותי (מעשה ידי אדם) במפרץ טוקיו שעד כה שימש עבור איחסון של מכולות ודברים דומים, ועד שהבנייה תחל, עיריית טוקיו יצאה בקול קורא לחברות הייטק לבצע ניסויים על השטח בכל מה שקשור לפליטות גזי חממה, הפחתת עומסי תנועה ועוד. מה שמעניין שהעיר היא בעצם לא באמת עיר במונחים של יפן. בסדרי גודל כאלו, מדובר בשכונה בטוקיו. שמענו כבר על תוכנית דומה במצרים אבל זה היה נשמע יותר מידי טוב מלהיות אמיתי. האם זה אשכרה יכול לקרות כי מדובר ביפן והיפנים הם רציניים בשיא הרצינות?

חיידקים כדי להציל אותנו ממשבר האקלים. חלום או מציאות? מכון דיוידסון מספר לנו על מחקר שטוען שניתן להשתמש בחיידקים כדי ליצור דלקים ידידותיים לסביבה מפחמן דו-חמצני. זה בהחלט חלום שהיינו רוצים להפוך למציאות. איפה נרשמים?

אם אפשר לייצר כינור טבעוני איכותי, אפשר לייצר כל דבר טבעוני איכותי, כך ניסה להוכיח בונה כינורות מוכשר מאנגליה שבנה את הכינור הטבעוני הראשון בעולם. יצא לו מוצלח ממש.

משברים:

בכל תחומי החיים – משבר האקלים משפיע גם על תעשיית התמרוקים. מה קורה לפרחים והצמחים עליהם מבוססים הבשמים האהובים עלינו ביותר? (רמז: לא משהו טוב)

האם משבר האקלים יגרום למשבר דתי בעיראק? בשל עליית הטמפרטורות, העלייה לרגל עבור ההתכנסות הדתית בעיר כרבלא בעיר עלולה להיות בעייתית עד מסוכנת לבריאות. ובהודו – ההודים לא נשמעו לאיסור על שימוש בזיקוקים במהלך חג ההינדי וכתוצאה מכך נרשמה עלייה חריגה בזיהום האוויר בעיר דלהי המזוהמת גם ככה. הרשתות החברתיות היא מעלות בקריאות לא להשתמש בזיקוקים על מנת להאיר בחג האור ההודי, והתגובות היו לפה ולפה. האם צופה בפנינו משבר נוסף שעלינו להיזהר ממנו ולאן זה יוביל אותנו?

משבר ה-PFAS. מדובר בקבוצת כימיקלים ארורים מעשי ידי אדם שנמצאת במשקעים. מחקר שוודי חדש מצא שאותם כימיקלים נמצאים בכל מקורות המים שלנו, החל מי התהום ועד לגשמים שנופלים עלינו, והזיהום הינו בלתי הפיך. לטענת החוקרים, יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להיפטר מהכימיקלים האלו והם הצליחו להיכנס לקטגורייה הידועה לשמצה “כמיקלי נצח”. האם המדע והטכנולוגיה יצילו אותנו גם מזה? מתי יקום הסטרטאפ הבא שכל מטרתו תהיה לפטור אותם מה-PFAS ויצליחו לגייס מיליארדים של דולרים עבור כך?

גשמי ברכה? לא רק PFAS בגשם אמור להדאיג אותנו, גם עליית המשקעים באזור הארקטי שתגרום להמסת הקרח שם שיישחרר מלא גזי חממה לאטמוספירה ויחריף את משבר האקלים.

משבר המים בארה”ב: ימת סלטון מתייבשת.

יש חברות השקעות שמשקיעות את ההון באנרגיות מתחדשות ויוצאות כנגד השימוש הנרחב בדלקים פוסיליים. אחת מהגדולות ביותר בשם BlackRock Inc. חווה משבר כרגע כי לא מעט מהמשקיעים שלה דורשים את כספם בחזרה. למשל, מדינת לואיזיאנה בארה”ב דרשה כמעט 800 מיליון דולר בחזרה מחשש לכלכלה של המדינה, מדינת מיזורי דרשה כ-500 מיליון דולר בחזרה, וגם מדינת טקסס דרשה את כספה. המסקנה: עדיין אין אמון באנרגיות מתחדשות וכלכלות שלא מבוססות על דלקים פוסיליים. חבל.

הניו-יורקים הצביעו בעד השקעה של 4.2 מיליארד דולר כדי להילחם במשבר האקלים. לא ממש ברור לנו מה קורה כרגע בארצות הברית מבחינת המאבק במשבר האקלים, אבל מהידיעות שמגיעות אלינו, משהו בהחלט קורה. מצד אחד, ממשלה של דמוקרטים בראשות הנשיא ג’ו ביידן מעבירה חוקים אקלימיים חסרי תקדים ומשקיעה סכומי עתק בתוכניות חדשניות שלא נראו כמותן. מצד שני, הרפובליקנים מבטלים כל מיני הסכמות באמצעות בתי המשפט ומעבירים חוקים בתוך המדינות בהם הם סנטורים ומערימים קשיים לביצוע התוכנית האקלימית והכלכלית של הנשיא. למשל, ישנו חוק במדינת טקסס שעבר רק בשנה שעברה, שנת 2021, שאומר שחברות חייבות לאשר שאינן לוקחות חלק במה שהחוק מתאר כחרם על תעשיות הנפט והגז הטבעי במידה והן רוצות לעבוד עם רשויות מקומיות. מסתבר שבנק UBS קיבל תווית של חברה שלוקחת חלק בחרם וזה יצר בעיות לבית ספר מקומי שכספו היה מושקע בבנק. וזאת רק דוגמה אחת ממלחמת החוקים הכלכלית-אקלימית מאחורי הקלעים בארצות הברית.

נאס”א מיפו מעל ל-50 מוקדים של פליטות מוגזמות של מתאן ברחבי העולם, בעיקר במרכז אסיה, במזרח התיכון ובדרום ארצות הברית.

המאבק במפרץ חיפה נוסק ומגיע לגבהים חדשים. על הדרך, גוף התקשורת שקוף החליט לספק סיפורים של האנשים שגרים הכי קרוב לזיהומים החמורים ביותר בישראל. סיפורה של תושבת קריית חיים.

משבר הזיהום באשדוד, לא רק במפרץ חיפה. גוף התקשורת שקוף מביא לכם סיפורים אישיים של האנשים שסובלים מהזיהומים יותר מכולם. רופא אחד ביבנה השכנה לאשדוד ראה קשר בין התלונות של מטופליו ובין זיהום האוויר הכבד ושלח תלונה רשמית למשרד הבריאות. משרד הבריאות פנה למשרד להגנת הסביבה שבתגובה אמר שהם מטפלים בזה, אבל אתם בטח יכולים לנחש מיהו המשרד החזק ביותר במדינה, נכון? זה לא משרד ראש הממשלה, אלא משרד האוצר. בהצלחה לנו.

כמו באשדוד ובחיפה, כך גם בחדרה. לגור ליד אחת מתחנות הכוח הגדולות בישראל זה לא תענוג גדול במיוחד. שקוף מביאים לכם עוד סיפור אישי קורע לב.

ומה יגידו תושבי רמלה שגרים ליד מפעל “נשר” המזהם? שקוף מביאים את סיפורם האישי. האם יש איזור בארץ שלא נפגע מזיהום אוויר?

המאבק על מכתש רמון עולה שלב. מתכננים לבנות בתוך המכתש אמפיתיאטרון, נוסף על הגדלת אתר הגלמפינג הסמוך ומתן אישור למעבר מבנייה קלה שמשתלבת בנוף לבנייה רגילה. וזאת למרות שמכתש רמון הוכרז כשמורת אור כוכבים היחידה במזרח התיכון. שזה בעצם אומר שהולכים להרוס את המקום היחיד בארץ שאין בו זיהום אור וניתן לצפות בכוכבים.

גם אתם נדבקתם למדרכה בעיר מגוריכם? לנו זה קרה, ועכשיו סוף סוף הבנו את הסיבה לתופעה. מין פולש! כנימת עלה המיש הצמרית פוגעת בעצי המיש שהגננים העירוניים בישראל אוהבים ולכן נפוצים בערים בישראל. הכנימה יוצרת מין סוג של נוזל לבן שהוא מאוד דביק ומטפטף מהעצים. הנוזל לא רעיל, אבל הוא מאוד דביק. פחות נעים. מה עושים? מדבירים? עיריית ת”א עשתה ניסוי הדברה.

בחודשים האחרונים החלה להופיע בישראל כנימה ממין שלא היה מוכר כאן בעבר: כנימת עלה המיש הצמרית. כפי ששמה מרמז, הכנימה פוגעת בעצי המיש, הנפוצים בערים בישראל, ומהווה מטרד: מעין “דבק” לבן שמטפטף מהעצים. החומר אינו רעיל, אך הוא עלול להידבק לכלי רכב ולמדרכות. כתוצאה מכך מדרכות רבות כוסו בחומר “דביק”.

משבר הדקלים הגדול: יותר ממחצית ממיני הדקלים בעולם נמצאים בסכנת הכחדה.

הצלחות קטנות:

יוון, הו יוון, ההיית או חלמתי חלום? הצלחה מסחרררת! יוון הצליחה לעבור ל-100 אחוז ייצור אנרגייה ממקורות מתחדשים! בואו נקווה שהיא תשמור על זה כך.

בבריטניה המקבילה המתוחכמת לכאורה של ארה”ב קורה משהו מעניין. בנק HSBC מואשם בגרין וושינג.

הבנק הגרמני AG בכיוון ירוק לגמרי, ולא, לא מדובר בגרין וושינג (אנחנו מקווים). בשנה שעברה הם יצאו בהצהרות, השנה הם פירסמו תוכנית מפורטת ומגובה של איך הם מתכוונים להגיע ל-0 פליטות מחברות ונכסים הקשורים אל הבנק, מה שנקרא Scope 3 emissions או גם פליטות ממומנות. זה בעצם המקומות אליהם הולך הכסף של הלקוחות.

דרום אפריקה מתכננת להשקיע 8 מיליארד בתוכנית להפסיק להשתמש בפחם לייצור אנרגייה ולעבור לאנרגיות מתחדשות.

רק חמש שנים לקח למשרד להגנת הסביבה להגיש כתב אישום נגד בתי הזיקוק במפרץ חיפה על הגידול המשמעותי בפליטות מזהמים לאוויר.

בעוד שפלורידה כמעט נחרבה מהוריקן “איאן” שתקפה אותנו במהלך אוקטובר, ישנה עיירה קטנה שניצלה. לא בגלל שהיא הייתה רחוקה מההוריקן, להפך – איאן עבר במרכז העיירה. ולא בגלל שהיא ממוקמת רחוק מקו המים, להפך – העיירה ממוקמת על החוף. התשובה לכך היא עצמאות אנרגטית ותכנון עירוני מקיים. פלא? אולי. אפשרי? בטוח.

 

רצינו לסיים בנימה חיובית.

שיהיה המשך נעים לחודש נובמבר, נתראה בעוד כשלושה שבועות עם סיכום לחודש.

להתראות

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן