מה היה לנו החודש – אוגוסט 2021

שלום לכולם וברוכים הבאים לבלוג החודשי של אוגוסט 2021.

נתחיל בלספר לכם שהחודש השתדרגנו בכמה תמונות קאבר מגניבות, כמו זאת של הבלוג החודשי שאתם רואים ממש לנגד עיניכם, שהכינה נליני. היא גם הכינה את כל הבאנרים של התחרויות ששיתפנו לאחרונה וגם עוד כמה תמונות קאבר חדשות שמבחיני עניין אולי שמו לב אליהם.

מבחיני עניין וכל מי שעוקב אחרינו גם שם לב שאתמול הכרזנו על הזוכה המאושרת בתחרות גינת הקיץ שלנו, והיא רחלי בוקעי שתקבל מאיתנו במתנה מחשב השקייה AC של חברת RAIN BIRD. גם המשתתפים הנוספים בתחרות, קרינה ודן, לא יוצאים בידיים ריקות וזוכים בגישה חופשית לקורס המקוון של שפע הטבע – קורס מבוא לגידול ירקות בבית בשיטות אורגניות.

מה שמוביל אותנו לתחרות השנייה שיצאה החודש, ב-15 לחודש כמו שהבטחנו, והיא תחרות שחק זאת בעצמך – תחרות משחקי DIY. בתחרות הזאת אנחנו מעניקים לזוכה המאושר/ת במקום הראשון מדפסת תלת-מימד במקור פתוח במתנה! באדיבות חברת פריטק. כל הפרטים בתמונת הקאבר ובקישור הבא: https://bit.ly/3g71Wop.

 

ועכשיו נחל בעידכונים, המבאסים והמשמחים גם יחד:

לשרה תמר זנדברג שלום! כולנו תולים בך אלפי תקוות שתביאי לשינוי המיוחל במדיניות האנרגיה הישראלית. לפחות לגבי עתיד מפרץ חיפה נתת תקווה, וכולנו מתפללים שאינה שווא, במהלך הסיור שערכת בשבוע שעבר באזור. נקודה קטנה לזכותך (יותר כמו פסיק כמעט בלתי-נראה), זה שהצלחת לשנות את המונח מ”גז טבעי” ל”גז פוסילי” או “גז מחצבות”. אפילו פנית לאקדמיה העברית ללשון בבקשה רשמית. הרשמת! (לא באמת)

הגלבוע עלה באש מתישהו באמצע החודש. הידעתם? בטח לא שמעתם על זה בתקשורת, כנראה שגם לא שמעתם בתקשורת על כך שיותר מעשרת אלפים דונם נשרפו בתחילת החודש ברכס רמים בצפון. חלק מהשריפות נגרמו בשל רשלנות צה”ל, חלקן בשל פעילות אנוש עוינת. תושבי הגלבוע התעוררו לבוקר שחור ודאגה גדולה לעתיד עמק חרוד שטורבינות רוח עצומות מימדים מתוכננות לקום לכל אורכו, מה שימנע ממטוסי הכיבוי לסייע בשריפות ברדיוס של 500 מטר סביב כל טורבינה. מה זה אומר? ישראל מדינה שטופת שמש – החוק צריך להכריח כל בית בישראל להתקין פאנלים סולאריים ולייצר את החשמל בעצמו ולא להקים טורבינות שמסכנות את כל בעלי הכנף ומאיימות על יציבות המערכת האקולוגית. ישנו מחקר חדש שמוכיח שניתן להגיע ל-100% אנרגיות מתחדשות מהשמש עד שנת 2030 בישראל, אם רק ננקוט את הצעדים הנכונים ועכשיו! כמה בעלי חיים מצאו את מותם בשריפה הזו? כמה קיני ציפורים עלו באש על גוזליהם? כמה זיהום נפלט אל האטמוספירה? כמה עצים שסייעו בניקוי האוויר הושמדו? בשריפות בהרי ירושלים, בשריפות בטורקיה, ביוון ולכל אורך הים התיכון, ובשריפות בסיביר שהתחילו ביוני ועדיין נמשכות. לפי מחקר, פליטות הפחמן הדו-חמצני מהשריפות בסיביר בלבד בשלושת החודשים מאז החלו עולות על פליטות הפחמן של מדינת גרמניה כולה בשנה שלמה! מדובר במדינה המזהמת ביותר באירופה. אאוץ’.

הבנייה שתהרוג את כולנו – (כי לא מספיקות השריפות) – את מעט השטחים הירוקים הפתוחים שנשארו במרכז הארץ רוצים להעלים ולהפוך לעוד בתים, בניינים, כבישים וקניונים. והפעם על הכוונת: העיר מודיעין. חתמו על העצומה גם אם אתם לא ממודיעין! המערכת האקולוגית היא אחת ומה שקורה במודיעין, לצערנו הרב, משפיע על כל העולם, בצורה כזו או אחרת. (אפקט הפרפר, שמעתם? זה לא רק שם של סרט). תכניות להרחבת מג’ד אל-שמס מאיימות על שמורת טבע ברמת הגולן. החברה להגנת הטבע עשו מחקר ותיעוד מה יקרה לשמורה במידה ותבנה השכונה החדשה והתוצאות, כמובן, הרות אסון ומטילות סכנה ממשית על הישרדותן של חיות מקומיות הנמצאות כבר בסכנת הכחדה. לא בכדי בישראל נכרתים מעל 200 אלף עצים מידי שנה! איפה את, השרה זנדברג?! מי נותן את האישורים לכל הכריתות הנוראיות האלו? כך קיבלנו דיווח שמועצת אלקנה עוברת על החוק בכך שהחלו לכרות קרוב ל-800 עצים ללא רישיון תקף.

קצא”אראשי התיבות הכי פחות אהובים עלינו. החברה שאחראית למספר הגדול ביותר של האסונות הזיהומיים בישראל, הן הימיים והן היבשתיים. ב-30.8 דווח על עוד דליפה של מצינור של החברה שזיהם שטח בגודל של כ-3 דונמים במועצה אזורית חוף אשקלון. המועצה זימנה חקירה של המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, וכולנו במתח. מי יהיה זה שיפיל את קצא”א ואת כל חברות הדלקים הפוסיליים ויצעיד את ישראל לכיוון 100% אנרגיות מתחדשות? אנחנו תוהים… ומה בדבר העסק שנחתם בינם לבין איחוד האמירויות להעברת 70 מיכליות נפט בשנה ממפרץ אילת לאירופה, אתם שואלים? המאבק נמשך.

 

היי, האם ידעתם שישראל מדורגת מקום שביעי בעולם ברמת החשיפה של אזרחיה לאור? במילים פשוטות – יש פה יותר מידי זיהום אור!

 

לפני שבועות בודדים התפרסם דו”ח מקיף של ה IPCC שנערך בידי מאות מדענים במשך 5 שנים ממעל ל-60 והתבסס על אלפי מחקרים. מן הדו”ח, כמו מעשרות דו”חות ומחקרים שהתקיימו ב-50 השנים האחרונות, עולה בבירור שהעולם כולו, וישראל בפרט, יהיו חשופים בעשרות השנים הקרובות לאקלים קיצוני. תופעות אלו יכללו עליה משמעותית בטמפרטורות, סופות גשם חזקות ופתאומיות, ירידה בכמות המשקעים הכוללת ועוד. עוד קובע הדו”ח כי משבר האקלים הוא תוצאה ישירה של פעולות האנושות. אז בזמן ששריפות משתוללות ותכנית בניה מאיימת על הקיום של חיות הבר במרכז ושפלת הארץ ועל מה שנשאר מהמסדרון האקולוגי, רגע לפני שהטבע חומק לנו מבין האצבעות, נרמס תחת דחפורים ואין דרך חזרה, זה הזמן להתעורר.

 

שומרי הבית הם האיום הגדול ביותר של תעשיית הגז המזהם בישראל. הם ייצאו בפנייה לשרים לבטל את ה”פטור” הקיים לזכייניות הגז מתשלום לקרן למניעת זיהום ים בקרן למניעת זיהום הים הצטבר סכום נמוך שאין בו כדי לתת את המענה הכספי הדרוש לאסונות סביבתיים. כך למדנו לאחרונה, בעקבות אסון הזפת החמור, שעלויות הטיפול בו גבוהות והשלכותיו ילווה אותנו בשנים הבאות. התקנות למניעת זיהום ים בנפט חוקקו לפני כ-40 שנה והן אינן מטילות כל חובת תשלום על זכייניות הגז, המייצרות את אחד הסיכונים הגדולים ביותר לים שלנו ומאיצות את משבר האקלים. אם, חלילה, יתרחש אירוע שפך משמעותי מאחת מאסדות הגז שלחופי ישראל יביא הדבר, בסבירות גבוהה, לאסון אדיר ונזק קולוסאלי לחופי ישראל לעשרות שנים. בשל כך מופר עקרון חשוב בחקיקה הסביבתית בישראל- ״המזהם משלם״, והתוצאה: המדינה תישא בהוצאות עתק במקרה של אסון שפך מאסדות הגז, אם חלילה יתרחש. לא כך הדבר צריך להיות. מדיניות האנרגיה הישראלית חייבת להשתנות, ותודה לשומרי הבית שעומדים על המשמר יום ולילה.

למה בכלל להקים עוד אסדות גז אם ממשלת ישראל מתכוונת להתחייב לקראת ועידת האקלים בגלזגו להפחתת 85% מפליטות הגז עד 2050? לנו זה לא ברור כל כך, ולכם? והכי נוראי זה לאפשר לחברות הגז להיכנס לבתי הספר ולהשפיע על הילדים שלנו. חשיפת “שקוף” מגלה כי 20,000 תלמידי כיתות ו’-ז’ נחשפו ללומדות שנרכשו על ידי משרד האנרגיה – המתגלות כתעמולה ממשלתית ליתרונות הגז כאנרגיה חלופית לפחם ולנפט. אותנו באופן אישי זה מזעזע. אז אל תתנו למשרד האנרגיה לשקר לילדים שלכם – גלו להם את האמת על תעשיית הגז המזהמת.

ועוד משהו על שומרי הבית. באחד מהחודשים האחרונים סיפרנו לכם שהם הצליחו לאסוף מספיק תרומות ולרכוש מצלמה טרמית. אנחנו סבורים ויודעים שרבים מכם אינם יודעים מה זו מצלמה טרמית, ולכן צירפנו כאן קישור של כתבה מהחדשות שמסבירה מה זה בעצם: https://bit.ly/3mUuANI

 

ב-12.8 ציינו בכל העולם את יום הפיל הבינלאומי במטרה להעלות מודעות לכך שגם הפילים, כמו כל כך הרבה חיות אחרות, נמצאים בסכנה מתמדת בשל פעולות אנוש ואורחות החיים שלנו.

כמדומינו, הזכרנו בעבר את לגונה מאר מנור פה בבלוג החודשי כשתושבי האיזור יצאו במחאות והפגנות כנגד שימוש של חקלאים בחומרי דישון רעילים. לאחרונה ממש, כ-4 טונות של בעלי חיים ימיים מתים הציפו את האגם והתושבים זועמים.

הים התיכון האהוב שלנו מתחמם לו והגיעה למעלות שיא של 32 מעלות! טירוף.

אז אתם זוכרים את התחזיות הנוראיות מכל על קצב המסת הקרחונים בקטבים? אז מסתבר, כנראה, שהמצב הרבה יותר חמור ממה שחשבנו. נאס”א מודאגת. אנחנו מודאגים. גם אתם צריכים להיות מודאגים. המחשה טובה לסיבות בגינן אנחנו כה מודאגים: הוריקן איידה שפגע לאחרונה בעיר ניו אורלינס ובמדינת לואיזיאנה ועשה את דרכו לניו יורק (ופגע גם בה אנושות, אבל זה כבר קרה בספטמבר אז זה לבלוג של חודש הבא). ההוריקן שכח מעוצמתו במעט כשהכה בחוף הדרומי של ארצות הברית, אך הביא עימו גשמים עזים ואדירים שהציפו הכל וגרמו לנזק רב לרכוש, השאירו מיליונים ללא חשמל, גבו חיי אדם ומאיימים כעת על שוק האנרגיה האמריקאי. המחשה נוספת: גשם בפסגה הגבוהה ביותר בגרינלנד, מקום שמעולם לא ירד בו גשם לפי מיטב ידיעתנו, לא מבשר טובות. פשוט לא.

דו”ח שפורסם ב-YNET מספר לנו מי הם המפעלים המזהמים ביותר בארץ וכמה הזיהום שלהם עולה לנו. אמ;לק: חברת החשמל וזה עולה לנו הרבה. עוד סיבה לעבור לאנרגיות מהשמש!

אנחנו יודעים שציינו את זה גם בבלוג הקודם אבל הנושא עדיין בכותרות ואת נחל סעדיה בחיפה עדיין לא הצלחנו להציל. המשרד להגנת הסביבה שולח התראות לעיריית חיפה בשל זיהום ממי ביוב. מסיבה דומה ובשל התחממות הים ועליית הטמפרטורות, ים מרמרה שבטורקיה נמצא בסכנה עם שלל בעלי החיים שבו. ב-2007 חזו בתופעה בצורה כזו רחבה לראשונה ומאז היא חוזרת כמה פעמים בשנה ובעוצמות מתחזקות שמאיימות על כל צורות החיים בים. בשל זרימת ביוב וכימיקלים לים והתחממותו, מתפתחות אצות על פני המים שמונעות מחדירת אור השמש למעמקי הים ופוגעות באיזון האקולוגי. האצות מפתחות באופן טבעי ואף נעלמות באופן טבעי על ידי חיידקים שניזונים מהן, אך בשנים האחרונות החיידקים לא הצליחו להשתלט על האצות והן הציפו את כל האגם למשך כמה ימים. תופעה מפחידה למדי.

כבר ב-1912 היו כאלו שהזהירו מפני השפעות תעשיית הפחם על האקלים שלנו. אממה, הם לא הביאו בחשבון את הנפט, ועכשיו גם גז. החודש לפני 109 שנים:

 

פינת החדשות הטובות:

זה התחיל בחשיבה של כמה אנשים טובים שדרך מתן קורסים בסיסיים בחקלאות עירונית ודבוראות הם יוכלו לתמוך בהיווצרות מקורות הכנסה חדשים לנשים מרחבי מזרח ירושלים, שם יש מעל ל-75% אבטלה. עם הזמן הקבוצה החלה לטפח גינות על גגות ברחבי העיר וככה להקים סדרה של אזורים ירוקים באזור צפוף, אפור ולא מתוכנן כמו מזרח ירושלים. לא נלאה אתכם בפרטים, אבל נספר לכם שעם החודשים שעברו, הם החלו לספק תכנים קבועים לאנשים מרחבי העיר בנושאי הבראת המרחב העירוני וכך נוצר קשר חשוב בין גגות העיר, מצב העיר כיום, צדק מרחבי והמורשת החקלאית המקומית. קם מרכז שסיפק לא רק את התכנים, אלא גם איפשר נקודת מפגש חדשה וירוקה שנותנת כוח למנהיגות ומנהיגים מהקהילה המקומית לראות ולהכיר את המערכת האקולוגית שבה הם פועלים ולפעול יחד למען שינוי המרחב בו הם חיים. בחודשים האחרונים הנשים עומלות על הקמת קפה קהילתי במרכז. הקפה מנוהל בצורה קואופרטיבית שוויונית (אחד היחידים במזרח העיר), מציע מרחב עבודה פתוח ומנות ביתיות, ויותר מהכל, מאפשר לנשים למכור את התוצרת הביתית שלהן לקהל הרחב. נותן תקווה, שאולי המצב לא אבוד לגמרי…

אזרחים למען הסביבה – עמותה של ערבים ויהודים שפועלת בגליל – יוצאת בקורס אקטיביזם חדש בחברה הערבית שכולו נוגע למשבר האקלים. אנחנו מתרגשים מכאלו יוזמות.

אז יש תושבים שלא מחכים שישראל תשנה את מדיניות האנרגיה שלה ומתאגדים ומקימים ביחד קהילות סולאריות לייצור חשמל פרטי. תגידו לא לתעשיות הדלקים המזהמות! רק ביחד נצליח!

ויש עיריות שלא מחכות ולא ישנות על האף! רשויות השרון החלו לפעול לכתיבת תכניות פעולה אקלימיות לרשויות כבר בשנה האחרונה, תוך מתן דגש על פתרונות מקומיים ואזוריים כאחד: תכניות עבודה מפורטות, יער אקלימי, ניהול נגר, הכשרות לעובדי מוקד, חינוך ועוד… עכשיו זה מרשים!

אתמול, ב-2.9.21, התקיימו מספר הפגנות של הורים ונוער למען האקלים ברחבי הארץ, כשהגדולה מביניהן בתל אביב, כמובן. אנחנו מזמינים אתכם, קוראים יקרים, להיכנס לקבוצת הפייסבוק של הורים למען האקלים ולהצטרף לפעילות שלהם. עכשיו זה הזמן!

זה נהדר לדעת שמשרד החקלאות פתח יישומון לאיתור ודיווח פסולת חקלאית במטרה לנקות את הפסולת, לעשות שימוש חוזר במה שניתן וליצור הפחתה במקור (יענו אצל החקלאים). מעניין. ועוד נהדר ומשמח זה לקרוא על אנשים טובים כמו אביעד בלסקי וכלבותיו הנאמנות שיוצאים וסוקרים את צפון הארץ כדי למצוא מקורות להרעלת חיות בר ולמנוע אותן. תודה לך אביעד!

האקלימיסטים – זירת תוכן חדשה עלתה לאוויר בסוף החודש – ערוץ פודקאסטים שכל כולו מוקדש למשבר האקלים. מזמינים אתכם להאזין, לקרוא ולהפיץ הלאה.

המרד בהכחדה בלונדון עושים פעילות שנותנת השראה לכל העולם. הם החלו במחאה במרכז לונדון בדרישה להפסיק את כל צריכת הדלקים המאובנים המזהמים במדינה. המחאה הגיעה לכתבה בערוץ 4 האנגלי, וכן גם ליוטיוב.

רעיון נחמד להצללה בערים צפופות בהן לא ניתן לשתול עצים נולד בספרד בחודש האחרון – הצללה סרוגה. קבוצה של נשים ממלאגה שבספרד סרגו צל עבור רחוב קניות ראשי בעיר והתוצאה מרהיבה! הזדמנות לאתגר את כל מי שמקבל השראה מהאייטם הזה – ליצור הצללה סרוגה מצמר בשימוש חוזר או משאריות צמר! הרבה יותר מקיים, אקולוגי ושווה. מה דעתכם?

 

צבא ההגנה לישראל מקים צוות שעתידו לתכנן (ובמקרה הצורך גם להניע) תכנית להתמודדות עם השפעות משבר האקלים. איך מגנים על המדינה הזאת בעיצומו של משבר שכזה? איך נלחמים בחום הלוהט? ואיך בשטפונות עזים? על כל זה ועוד הם יצטרכו לתת מענה. ומה לנו יש להגיד בנושא הזה? שיהיה להם בהצלחה.

הנה אייטם שחדש גם לנו: העיר ברקלי שליד סן פרנסיסקו בצפון קליפורניה תפחית את צריכת המזון מהחי שנמכר ברחבי העיר ב-50% בשנתיים הקרובות ותחליף אותם במזון מן הצומח. ממש חסר תקדים העניין הזה! בתקווה שעוד ערים, יישובים, מועצות ואנשים יאמצו גישה שכזאת.

חיה שיצאה מסכנת הכחדה: הפנדה הענקית בסין!

 

לסיום, אנחנו נשמח לקבל ולשמוע את דעתכם לגבי בשר מתורבת שנוצר בתנאי מעבדה. האם זו התשובה הנכונה לזיהום של תעשיית הבשר, בעיניכם?

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן