הספורט שפספסתי כשגדלתי, ומה עושה אותו כל כך מיוחד (ומה הקשר בין ספורט ל”בידיים”)

חינוך, חברה וקהילה

איך קרה שסרט פוסט אפוקליפטי שהפסיד בקופות, היה אחראי לספורט הבינלאומי הראשון והיחיד בנתיים שמקורו בסרט, התפשט לרחבי העולם, ואת כל הציוד שלו… מכינים לבד.

למרות שזה קרה רק לפני חודשיים, אני כבר לא זוכר איך נתקלתי בג’אגר (Jugger) בערב אחד של שיטוט אסוציאטיבי, אבל כבר מהרגע הראשון ראיתי שאני אוהב כל דבר במשחק הזה. כילד, לא הייתי ספורטיבי במיוחד, אבל בעיקר לא ממש התחברתי לספורט קבוצתי תחרותי. כנער, שיחקתי קצת כדורגל, פשוט כי זה מה שכולם עשו, אבל לא התחברתי במיוחד. כך שגם הספורט הזה תפס אותי קצת בהפתעה.

במאמר הזה אנסה להסביר מה בעצם גרם לי להקים את המועדון ג’אגר הראשון (?) והיחיד שכרגע פעיל בישראל, ובעצם אסביר מה בעצם מעניין אותי בג’אגר, וזה יותר רחב רק מהספורט עצמו. ועל הדרך אזמין אתכם להצטרף למהלך רחב ולהפיץ את הג’אגר בישראל, ואולי יום אחד, בעתיד הלא רחוק ישחקו קבוצות ממקומות שונים בארץ את הספורט המטורף הזה.

הכל התחיל מסרט מדע בדיוני כושל למדי

את הבמאי-תסריטאי של הסרט הזה (דיוויד פיפולס) חובבי המדע הבדיוני יכירו כתסריטאי משני סרטים מוצלחים למדי בז’אנר – בלייד ראנר (המקורי כמובן, 1982) ו12 קופים (1995), ועוד כמה סרטים מחוץ לז’אנר (ולכן לא אזכיר אותם כאן כרגע). הסרט הזה, שמוכר בשני שמות: Blood of Heroes, וSalute to the Jugger, איך לומר, לא תפס…  על אף שיש לו ציון 6.3 בIMDB, ומשתמשי האתר ידעו שזה לא כל-כך נמוך ודי בסדר, בקופות הוא נכשל בגדול, כעל תקציב של 15 מיליון דולר הוא הכניס פחות מ900k.

סצנת משחק הג'אגר מתוך "דם של גיבורים"

סצנת משחק הג’אגר מתוך “דם של גיבורים”

ובכל זאת, כדאי להתעכב מעט (ממש מעט) על העלילה לפני שנעבור הלאה: הסרט מתאר עתיד פוסט-אפוקליפטי בזמן לא ידוע בעתיד, בעולם שלא הצליח להתאושש מהמאה ה20 רווית המלחמות, בני האדם בכללי חיים בדלות רבה, בעולם צחיח, אוכלים מהיד לפה מה שיש, ובסך הכל משתדלים לשרוד. בעולם הזה מתפתח משחק רווי דם, שריד תרבותי מהספורט התחרותי של הציוויליזציה שנקרא המשחק. מתחת לפני הקרקע חיה העשירים והשליטים, ומעל פני הקרקע האנושות מפוזרת בכפרי אוהלים ומקלות דלים ופשוטים. הסרט עוקב אחרי קבוצה של שחקנים בדרך הכואבת והמדממת לליגה המקצועית בערי העושר (גם שם משחקים). כאן בגדול מתחילה ונגמרת העלילה.

הקטע הוא שפיפולס כתב משחק שלם, וחידד אותו יחד עם הפעלולן הראשי של הסרט. בסרט עצמו רואים מעט ממנו, אבל בהחלט אפשר להרגיש. בסרט התיעודי שעשו לפני 7 שנים על המשחק שהתפתח מתוך הסרט, פיפולס מביע הפתעה וגאווה גדולה בעובדה שמהסרט שלו, שנכשל כמעט בכל צורה אפשרית (אם כי הוא מאשים רק את עצמו), הצליח בצורה יוצאת דופן בהיותו הסרט היחיד שמתוכו יצא ספורט אמיתי שאנשים משחקים בצורה מאורגנת.

אז למה אני חושב שלג’אגר מגיע מאמר ב”בידיים”?

אז מעבר לחיבתי העזה למדע בידיוני ופנטזיה, ומעבר להנאה הגדולה במשחק עצמו (תצטרכו להאמין לי עד שתשחקו) ולזה שהוא עיוור למגדר (משחקים בו בקבוצות מעורבות, גם במדינות שבהם הוא תפס מבנה של ענף ספורט לכל דבר) ג’אגר הוא אינדי (indie) בכל רמ”ח אבריו. לא תוכלו למצוא בשום חנות ספורט, גם לא בספרד או בגרמניה, שם משחקות את המשחק קבוצות רבות, את כלי המשחק.

כלים בשני צבעים, שאפשר יהיה לשחק בשתי קבוצות

כלים בשני צבעים, שאפשר יהיה לשחק בשתי קבוצות

את הכלים (Spars כמו שרוב העולם קורא להם או Pompfens כמו שהגרמנים קוראים להם) אף חנות או מפעל (למעט חנות אינטרנטית אחת) לא מוכרת ו/או מייצרת. זה טבעו בספורט – את הכלים מייצרים השחקנים עצמם. כמובן שכדי לשמור על בטיחות ותקניות הכלים, יש הוראות ספציפיות (שמותאמות ממדינה למדינה, על בסיס החומרים הזמינים בה) לבניית הכלים, אבל הם diy 100%. זה אפילו יותר חזק בקרב ה”שרופים” שמשחקים את המשחק עם לבוש אותנטי פוסט-אפוקליפטי (הכלים עצמם בכל זאת עשויים ספוג ולא כמו בסרט).

אני עצמי מכין כרגע סרטוני הדרכה בעברית לצורך עיברות הכנת הכלים, כדי שבני ובנות ישראל יוכלו להצטרף לחגיגה.

הקמת מועדון הג’אגר בטבעון, היחיד בארץ (שאני יודע עליו) כרגע

שחקנית צעירה רצה עם ה"כדור"

שחקנית צעירה רצה עם ה”כדור”

כך יצא, שבצל חרבות ברזל, ואולי בזכות המלחמה, כדי לדרוש לעצמי קצת אסקפיזם, החלטתי שאני מקים את מועדון הג’אגר בטבעון. החלטתי, לצורך השלב הראשון, להתרכז בגילאי 8-12, בכוונה ספציפית לערב את הבן שלי. וכך יצא שכבר כמעט חודש אנחנו מתאמנים בג’אגר פעם בשבוע, עם כלים שאני הכנתי. הילדים התחברו, ובמהלך של חבר מביא חבר, משחקים כיום בין 12-18 ילדים בכל יום חמישי, כמו מועדון וותיק. זה קרה בין רגע, אולי זה הצורך של כולם באספקיזם.

ממש תוך כדי תנועה, והתאהבות שלי בספורט הזה, החלטתי שצריך לקדם את הספורט ברמה יותר רחבה, גם כדי שמתי שהוא יהיו לנו קבוצות אחרות לשחק מולן, ולכן הקמתי את אתר ג’אגר ישראל. באתר תוכלו למצוא מידע על המשחק, את ספר החוקים העדכני בעברית, ואת רשימת הקבוצות והמועדונים הפעילים כרגע בישראל.

משחקים ג'אגר ונהנים

משחקים ג’אגר ונהנים

ובקריאה נרגשת זו, אני קורא לחובבי מד”ב, אומניות לחימה וספורט תחרותי (לא בהכרח בסדר הזה) להצטרף אלי ולהניע קבוצות ילדים, נוער ומבוגרים במקומות נוספים בארץ. זקוקים לעזרתי? אין בעיה, שלחו דוא”ל כאן באתר, או באתר ג’אגר ישראל ואעשה כל מה שביכולתי כדי לעזור לכם להתקדם. גם פרסמתי מדריך כתוב (מתורגם מאתר ג’אגר העולמי) לאיך מקימים מועדון ג’אגר חדש. מוזמנים להכנס ולהתחיל לגלגל עניינים.

בשבועות הקרובים אפרסם את המדריכים המצולמים להכנת כלי הג’אגר כאן בבידיים (גם בשביל להגדיל את החשיפה) וגם באתר ג’אגר ישראל. אז 3…2…1… ג’א-גר.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן