שחק זאת בעצמך: חפש את המטמון “בהרכבה” עצמית

חינוך, חברה וקהילה

כל הכלים שצריך כדי ליצור משחק משימות מפעיל לכל אירוע או קבוצה. מגבש או תחרותי, לילדים או חבורת מבוגרים- הכל פתוח ודורש עוד קצת יצירתיות והתאמה אישית.

לפני כמה חודשים חיפשתי רעיון יצירתי לפעילות חוץ חווייתית ולימודית לחניכי תנועת הנוער העובד והלומד, בה אני מרכזת את תחום הקיימות. את המשחק “זה בטבע שלנו” יצרתי כתחרות נושאת פרסים בין קבוצות החניכים שזכתה להיענות מסוימת (מה אתם הייתם עושים בשביל פויקה וסאג’ חדשים?).

דרך המשחק חיפשתי לפתח בחניכיי נקודות מבט חדשות וזיקתיות אל הטבע העירוני, אף על פי שחניכי התנועה פזורים בכל רחבי הארץ, ביישובים שונים ומשונים. לכן הערכה היא מודולרית, ומאפשרת את קביעת נקודות הציון ע”י המד”צ (המדריך הצעיר) במעט הכנה מוקדמת.

לאחר הרצה ראשונה בשבוע כדוה”א, אני מאוד מרוצה מהתוצר. אך לצערי, לעיתים גם בתחום ההדרכה כל פעילות יכולה בקלות להפוך לחד פעמית, ובמובן הלא חיובי. אז כדי להימנע ממצב זה, מדריך זה ינגיש את כלל הכלים (החינמיים!) כדי שכל מי שמעוניינת תוכל ליצור לעצמה גם משחק משימות מותאם בדיוק למטרותיה, וכמובן שניתן גם להשתמש בטמפלט הקיים של המשחק טבע עירוני כפי שיצרתי אותו לחניכי הנוע”ל.

 

קודם כל, למי המשחק?

ואלו השאלות שתצטרכו לקחת בחשבון לקראת התאמת המשחק

כמות משתתפים- במשחק ניווט יכול להשתתף גם אדם אחד, ועד אלפים רבים

גילאי המשתתפים- המשחק בצורתו הנוכחית (עם דפי הנחיתה) יוכל להיות מותאם לכל גיל שיודע להשתמש בסמארטפון. כמובן שניתן לשתף כל אחד ואחת בעזרת התיווך המתאים וליווי, או לעבור לגרסת האולדסקול של פתקים מוחבאים.

החלוקה חברתית- האם התחרות תהיה אישית או קבוצתית? לכמה משתתפים נתאים את המשימות השונות? כעיקרון כללי, רצוי לחלק קבוצות גדולות לצוותים כדי שכולם יוכלו לבוא לידי ביטוי.

תחומי העניין- במה מתעניינים משתתפי המשחק? גם יום הולדת כיתתי בנושא סדרת טלוויזיה או משחק מחשב יכולים לאתגר את המשתתפים ולהיות חוויה משמעותית.

מטרות- האם המשחק לימודי? אקטיביסטי? מגבש? ככל שנצליח לדייק לעצמנו את המטרות תהליך כתיבת המשימות יהיה הרבה יותר קל.

אז מה עושים במשחק הזה?

או! שלב המשימות הוא לב המשחק. ניתן לבקש מהמשתתפים לתעד את כולן ולשלוח לקבוצת וואטסאפ ייעודית על מנת לקבל ניקוד, או להתנות את המעבר לשלב הבא בשליחתן.

קודם כל בטיחות- להתאים את אופי המשימות לאופי המשתתפים ולמרחבים הפיזיים בהם יתבצעו.

רעיונות למשימות (בחלקן השתמשתי גם בתבנית המצורפת)

  • צילומי סרטון / תמונה בנושא- אפשר גם לבחור שזאת תהיה המתודה של כלל המשימות ורק לשנות את ההנחיות של כל תמונה כמשימה שונה
  • השגת פריט קשור
  • שליחת מייל (מכבד…) לעובד ציבור
  • השלמת תשבץ
  • כתיבת מסר מאלמנטים קיימים בשטח
  • הכנת דבר מה פשוט יחסית- דורש השארת חומרי הגלם באיזור..
  • מסלול מכשולים בגן השעשועים, למשל
  • להעלות הופעת רחוב/ הפגנה ספונטנית
  • פאזל

ועוד ועוד….

איך עוברים ממשימה למשימה?

בחירת המיקומים המתאימים למשימות ואיסוף נקודות ציון על מפה. כמובן שיש לקחת בחשבון מה מידת הנגישות והבטיחות בכל אחד מהם, האם המרחק ביניהם סביר (להצמיד ביניהם יוריד חלק גדול מהחוויה, אך גם הליכה מרובה בין תחנה לתחנה)

אפשרויות שונות לחלוקת המיקומים-

מפות תצ”א- באתר המפות הממשלתי ניתן להדפיס תצלומי לווין ולבחור אם להשאיר או לשמוט את שמות הרחובות

גוגל מפס- סימון נקודות העניין ע”י יצירת מפה חדשה (לפי התמונה). ניתן גם לבחור להציג את מסלול ההליכה ביניהם

כתב סתרים/ חידה- ניתן לחלק מראש חידות לגבי המצאותם של קישורי המשימה. ממליצה בחום על הכתב העברי הקדום!

עיצוב דפי המשימה

דבר ראשון בשלב זה- יש להתחבר לאתר החינמי והמצויין קנבה. הוא מאפשר עריכת גרפיקה ברמה גבוהה ביותר, כולל גופנים ותמונות ברישיון.

כדי להקל על עיצוב המשימות, מוזמנים להעזר בתבנית המשימה לפורמט צפיה בסמארטפון שיצרתי לטובת המשחק המקורי. כל תמונה ומלל ניתנים למחיקה או להחלפה בקלות. אפשר להעלות תמונות שלכן, או לחפש מבין האלמנטים שלהם.

לאחר שסיימתם להכניס את המלל ולעצב, הגיע הזמן לפרסם את המשימה. ניתן להוריד ולהדפיס אותה- ולהשאיר את הפתק במקום הנבחר, וניתן גם להעביר אותה לאתר אינטרנטי (ע”י לחיצה על שלוש הנקודות, ולבחור באופציה של פרסום באתר)

אלו הקישורים לדפי המשימות שאני יצרתי: עצים, דבורים, ציפורים, עשבים, חרקים.

 

לבוחרים באופציית דפי הנחיתה - קודי QR

אם בחרתם בדפי נחיתה וקיבלתם כתובות מהקנבה, כעת קל מאוד ליצור קודי QR לכל אחת מהן, בעזרת ממשקים רבים. כמו זה שמצאתי בחיפוש מהיר בגוגל.

זוהי תבנית הקנבה של קובץ הקודים המעוצב באותה שפה עיצובית ולהדפסה בA4. יש להחליף את הקודים מן הסתם (כרגע הם מפנים אל המשימות המקוריות).

 

ויאללה לשחק!

זהו. הכנתם את המשחק המושקע שלכם ואתם מוכנים לצאת לדרך!
צאו החוצה, תלמדו ותהנו!

וכמובן, אל תהססו להתייעץ בכל שאלה.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן