כיצד להקים ולהנחות מעגל גברים בר-קיימא בקהילה

נפש בריאה

מעגל גברים הוא סוג של רפואה משלימה קהילתית. הוא מספק מקום לגברים, מקום להתכנסות ולשיחה על חייהם. אך על מנת להקים מעגל גברים שמחזיק מעמד, מקיים את עצמו, נותן מענה למשתתפיו ומתמשך לאורך זמן צריך להיות בנוי ומתוחזק בצורה ראויה. הנה כמה מחשבות שלי על איך לעשות זאת בצורה טובה.

  1. מעגל טוב יכול להתחיל גם מקו שמחבר בין שני אנשים. כלומר שני אנשים שאוהבים להיות אחד עם השני ונפגשים על בסיס קבוע כדי לדבר על חייהם האישיים בלב פתוח. אם יש לך אדם קרוב כזה שאתה מרגיש בטוח איתו, פשוט תוכלו לקבוע זמן ומקום קבוע למפגשים ביניכם (במקום להחליט זאת כל שבוע מחדש) ושריינו זאת ביומן כמו כל פעילות קבועה. יש בעוגן הזה עוצמה שמשרה ביטחון וכח חיים. היפגשו אחת לשבוע ודברו על חייכם האישיים, אתגריכם ועל הדברים הטובים והמרגשים שקורים לכם. ספרו לאנשים על המפגשים וכמה הם טובים ומעצימים עבורכם ותראו שמהר מאוד עוד אנשים ירצו להצטרף.

    מעגל גברים נמרוד בלוג

    מעגל גברים אבסטרקטי

  2. כאשר יהיו כמה אנשים במעגל חשוב שיהיה לפחות אדם אחד שמחזיק את זמן, משך ומקום המפגש ומודיע על כך במייל או בוואטסאפ. אותו אדם מחזיק את עצם הכוונה להיפגש ומודיע לאנשים ומזכיר להם ש”מחר\היום יש מפגש בשעה זאת וזאת ונא להביא כיסא, דבר מאכל או משקה, עצים למדורה וכו'”. תמיד יהיה מישהו שאש המעגל תבער בו מעט יותר מאחרים והוא יוכל לקחת את התפקיד הזה בשמחה.
  3. כמו שמשפחה זקוקה לאבא גם מעגל זקוק למנחה. המנחה מאפשר למרחב לקרות. תפקידו להיות, גם אם לאותו מפגש (ובמפגש הבא תורו של מישהו אחר) מישהו המביט בצורה רחבה במה שמתרחש. לאותם רגעים של משך המפגש אותו אדם מתעלה מעל בחירותיו, העדפותיו ואהבותיו האישיות והופך לכלי שרת למעגל. הוא מזמין באהבה אנשים לדבר, שואל לשלומם, מציע להם מקום אם העלו קושי או דבר מה משמעותי. המנחה הופך להיות האבא של המעגל בעזרת כוונת הלב בלבד. תודעתו מחזיקה את המשמעות הרחבה של האנשים שמתאספים יחד ובעקבות זאת גם התנהגותו והלך דיבורו ישתנו. להיות המנחה זה אומר להתנסות בלהיות אבא בעולם, כלומר להיות אחראי על משהו שהוא לא אני עצמי וזו התנסות מעולה לכל גבר גם אם יאלץ להתמודד עם שדים ותחושות קשות של חוסר ערך עצמי.

    מעגלי גברים

    מעגל גברים סגנון ואן גוך

  4. חשוב ביותר לקבוע מבנה (סטינג) כמה שיותר קבוע וברור למעגל. הסטינג הוא המבנה, ויש כאלה שאומרים שהסטינג הוא הדבר החשוב והמשמעותי ביותר שיש כי בלעדיו לא תתקיים החוויה עצמה. ולמה הכוונה? סטינג זו הידיעה שהמעגל יחזור על עצמו, באותו מקום, באותה שעה, לאותו זמן ועם אותם אנשים ובאותו אופן בכל מפגש. הקביעות הזו מייצרת תחושה של ביטחון והרגעה. יש מטפלים שאומרים שהסטינג בכבודו ובעצמו עושה את רוב העבודה הטיפולית והמרפאת. כלומר כל מה שקורה בתוך גבולות המפגש חייב גבולות אלה ל מנת שיתרחשו ועצם החזרתיות מזמינה אנשים להישאר.
    קיבעו מקום למפגש, כמה זמן תערך פגישה, מי המנחה, עם או בלי אוכל\סמים\שתיה. לאחר שתקבעו זאת תוכלו גם לשנות לפי רצון המשתתפים.
  5. תחילת המפגש יכולה להשתנות וללבוש כמה צורות בסיסיות שמהן תתפתח השיחה והדינמיקה. מעגל יכול להתחיל בסבב “מה נשמע\בדיקת דופק” שבו אנשים מספרים בקצרה על חייהם, שלומם הנפשי, חוויות שהם עוברים, אתגרים, קשיים או רגעים יפים ומרגשים (תזכורת חשובה היא שהמעגל לא נועד רק לקושי וכאב אלא גם ליופי וחסד כלומר אפשר לשתף גם דברים טובים על עצמי שמחברים לא פחות מאתגרים). הבעיה בסבבים כאלה היא שהם יכולים לפעמים לקחת את זמן המעגל כולו כי גבר מתחיל לשתף, מאריך בדברים וגם זוכה לתגובות אוהדות ולהתייחסויות משאר המשתתפים והופ הלכה שעה שלמה מהמפגש. אפשר לקצוב לפי שעון (ולמנות מישהו כ”אבא של הזמן”) את זמן הדיבור בסבב הראשון ל2-4 דקות. מהלך זה יוצר איזון ומאלץ את הגברים לדבר “מהלב אל הלב וללב העניין”.

    מעגלי גברים נמרוד בלוג

    מעגל גברים סגנון צבעי פסטל

  6. המנה העיקרית של כל מפגש תלויה באורך הזמן הכולל של המעגל. לאחר שהסתיים החלק הראשון של הסבב בו המשתתפים סיפרו מה שלומם והביאו את עצמם בקיצור יחסית אפשר לעשות שני דברים שבעצם מובילים לדבר אחד. האפשרות הראשונה היא שמישהו יבקש את חכמת המעגל וייקח מקום לעצמו. משתתף יכול לשתף בקושי או אתגר שיש לו שאלה לגביו או רצון לקבל בהירות לגבי נושא בחייו. המעגל יכול להתייחס בסבב או בספונטניות לבקשת המשתתף ולהגיב למצב או לדברים אותם הביא אותו משתתף.
    האפשרות השנייה היא שמתוך הסבב הראשון יעלה נושא שמעסיק אדם אחד או יותר ונדמה שיש לאנשים עניין לדבר עליו. המנחה יכול להיות קשוב וער לאיזה נושא מבקש לעלות על פני השטח. אז יכולים המשתתפים להגיב לנושא ולספר איפה הם נפגשים איתו בחייהם.
  7. תגובות במעגל או איך המעגל מתנהל שיחתית זה נושא מורכב שאפשר לדבר ולכתוב עליו רבות. הרי כל אחד יכול להגיב או לשתוק כרצונו ואין מישהו שאומר לאנשים מה נכון וראוי לומר ומה לא. וכאן נכנסת המורכבות והעוצמה של רב-שיח או היכל של מראות. אנשים יכולים להגיב לדברים מכל מיני מקומות. הם יכולים לתת עצות ופתרונות למשתתף כי זה מה שגברים עושים ולפעמים זה מה שהאדם זקוק. אפשר פשוט להקשיב ולתת לאדם ששיתף את המתנה הגדולה ביותר שזו הקשבה טהורה ללא תגובות אך לעיתים שקט יכול להותיר את האדם ששיתף לבד, במיוחד אם הדברים שאמר היו קשים.
    תגובה טובה ופעמים רבות מועילה היא הדהוד (מלשון הד), אך גם מאתגרת עבור האדם שמגיב. במקום זה המקשיבים נותנים לדברים שהמשתף אמר לעבור בהם ולקחת אותם ליבשות של חייהם הפרטיים ולהגיב משם. מה שיפה בהדהודים הוא שלא תמיד התגובה קשורה ישירות לדבריו של האדם. לדוגמא גבר יכול לשתף קושי עם בת הזוג ומישהו יכול להדהד משהו שעולה בו מהיחסים עם הוריו, ילדיו או מעבודתו. הסיפור שמשותף ומה שמקבל הד יכול להיות רחוק לכאורה רק על פני השטח אך פעמים רבות הסיפורים קשורים בתמה או נושא כמו דימוי או ביטחון עצמי, יכולת לבטא כעס או ביטוי רגשי חסום. במעגל שבו המשתתפים לומדים להדהד “נכון” הם לא מתייחסים בצורה ישירה לאדם ששיתף כי אז דבריהם יכולים לבטא עמדה שיפוטית, מייעצת או מתנגדת אלא רק אומרים מה הדברים הזכורים להם מתוך חוויותיהם האישיות.
    תגובה נוספת נקראת שיקוף והיא צריכה להעשות בזהירות ורק שמרגישים שנוצרה כבר אווירה של ביטחון במעגל. בתגובה זו אדם יכול לשתף קושי מתמשך עם זוגתו ושיקוף יכול להיות משהו בסגנון: “אני שומע שאתה מעלה את אותו הקושי כבר מספר פעמים ואני תוהה עד כמה אתה רוצה באמת לייצר שם שינוי” או “הקושי שאתה מביא פעמים רבות מעלה בי תחושה שאולי אנחנו לא ממש מסייעים לך”.
    הערה חשובה – טוב לשאול את האדם המשתף למה הוא זקוק מהמעגל או אילו תגובות הוא מבקש לשמוע ובכך לדייק את המתנה שהאדם יכול לצאת איתה.

    נמרוד בלוג מעגלי גברים

    מעגל גברים סגנון פיקאסו

  8. פרידה במעגל – שאדם רוצה לעזוב את המעגל חשוב שיעשה זאת בתוך תהליך פרידה ולא בהודעת וואטסאפ או היעלמות מתפוגגת. לעיתים רבות אנשים לא מבינים את חשיבותה הרבה של פרידה הדרגתית מאחר והתרגלו לנטוש או להינטש בעברם. על המנחה לדבר על כך אחת לכמה זמן ולהזכיר למשתתפים שאם מישהו רוצה לעזוב זה הכי בסדר בעולם ואפשר לעזוב את המעגל בכל עת אך הבקשה היא להודיע על העזיבה במפגש קרוב ולבוא לאחר מכן לפחות לעוד שני מפגשים על מנת שהמעגל יעכל בצורה ראויה את הפרידה.
  9. המעגל הוא יצור חי ונושם, משתנה, מרגיש, חושב ופועם. לעיתים יש בו תחושות קירבה ואינטימיות, לעיתים ריחוק וחוסר משמעות. לפעמים המפגש מרגיש מדויק ומרגש ולעיתים מרגיש סתמי ומבוזבז. המעגל הוא מקום שעלול לקחת את המשתתפים לחוויה רגרסיבית של משפחת המוצא שלהם ולתפקידים ההיסטוריים שהם למדו להיות בהם על מנת לקבל את מקומם. ולכן יש אנשים שבאופן טבעי ידברו יותר, כאלה שישתקו כמעט תמיד, כאלה שיכנסו לקונפליקטים וכאלה שימנעו מהם כמו מאש. מעגל שמצליח לייצר קירבה גדולה בין המשתתפים ומאפשר להם לדבר לא רק על מה שקורה להם מחוץ לשעות המעגל אלא גם על היחסים שמתקיימים בתוך המעגל, יכול להשיג את הריפוי הגדול ביותר שישנו. הריפוי של יחסים בין אישיים ובניית תקשורת אישית מיטיבה. אך לעיתים על מנת להגיע לרמת אינטימיות וקירבה אלו המעגל יזדקק לאיש מקצוע שלמד הנחיית מעגלי גברים או הנחיית קבוצות בצורה מקצועית.
  10. מעגל גברים הינה דרך אחת מיני רבות של גברים לרפא את עצמם בעת המודרנית. מעגל יכול להיות עוצמתי מאוד ולהתמיר את חייהם של המשתתפים בו וגם יכול להיות מפגש חברתי נחמד ונעים שנותן למשתתפים חוויה של קהילה ושייכות. עוצמת המעגל והדרך בה ישפיע תלויה בכל רגע נתון ברצון המשתתפים, במנחה ובדרך שהם עושים יחדיו.

מוזמנים לפנות אליי לעזרה מקצועית בהקמה והנחיית מעגל גברים.

תודה על הקריאה!

לתוכן זה נכתבה תגובה אחת

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן