אופניים – החלפת הצמיג האחורי

תיקונים ושיפוצים

פירוק הגלגל האחורי באופניים והחלפת הצמיג שהגיע יומו

יורד מהאופניים בבוקר נאה בשלהי הקיץ. לרגע נח המבט על הגלגל האחורי – אבוי, השמש מאירה בדיוק בזווית שגם קסוקר כמוני יכול לראות את הסדקים בצמיג.

במכונית יש טסט שנתי, ומקפידים להחליף את הצמיגים כל 4 שנים. את האופניים לא כל אחד בודק באופן שוטף, ובסך הכל גם אם צמיג האופניים סדוק – יש פנימית והיא תחזיק את האוויר, זה לא צמיג טיובלס כמו במכונית.

כשהגיע יומו של הצמיג הקידמי, דבר שהתגלה אצל מתקן האופניים כשניסה לתקן פנצ’ר, היה לו רק צמיג סיני פשוט להציע במידה המתאימה. הצמיג החדש לא ברמת אחיזת הכביש אליה הורגלתי בצמיגים המקוריים, והנה סיבה לעשות סקר שוק לפני החלפה יזומה של הצמיג האחורי.

 

קניית הצמיג, ונפלאות הדואר

צמיג כביש סיני לרבות הרכבה, עולה בחנות 80-100 ש”ח.

פרטי הצמיג הנמכר כעת עם אופניים כמו שלי, הופיעו באתר יבואן האופניים. בירור אצל יבואן הצמיג העלה שמחירו לצרכן 205 ש”ח, לפני משלוח והרכבה. כמי שקנה לא מזמן 4 צמיגים איכותיים למכונית המשפחתית בכ- 350 ש”ח לצמיג כולל איזון והרכבה, הסכום נשמע קצת גבוה לצמיג לאופניים.

חיפוש מהיר ברשת, והנה אתר אירופאי מוכר אותם צמיגים ב 70 ומשהו ש”ח לצמיג. נשמע מפתה למרות תוספת 60 ומשהו ש”ח למשלוח עד הבית. ידנו קלה על הזמנות ברשת, מחוט ועד שרוך נעל, והנה כבר אישור הזמנה, מספר מעקב ותאריך משוער להגעת הצמיג, בדיוק בזמן לאירוע של עיריית תל אביב בו אוכל להיעזר במומחים ממני כדי לעשות פחות טעויות בהרכבה.

לדואר ישראל היו תכניות אחרות. חבילה מוזרה בגודל חריג (בתמימותי חשבתי שהצמיג יגיע מקופל כמו שמגיעות פנימיות), ומישהו החליט לעכב ולפתוח אותה, כדי לבדוק מה יש בפנים. עד כאן הכל בסדר, זכותם המלאה של עובדי הדואר לוודא שבתוך החבילה יש מה שהצהיר המוכר ולא דברים אחרים – אבל למה לשלוח לנמען חשבון עבור “עמילות מכס”?

פירוק הגלגל האחורי

את אירוע תיקון האופניים המקורי פיספסתי, אבל ב”חודש האופניים” בחסות עיריית תל אביב היו גם אירועים נוספים, ולאחד מהם נרשמתי.

אז הנה פירוק הגלגל האחורי:

הפיכת האופניים כמו כאן בתמונות, או תלייתן על מתקן מתאים (למי שיש).

העברה להילוך הגבוה ביותר, לנוחות ניתוק הגלגל מהשרשרת. שיחרור המעצור האחורי.

שיחרור הציר האחורי, בדרך כלל שיחרור ידית בקצה אחד של הציר, ואחר כך סיבובה תוך קיבוע באצבע של הקצה הנגדי של הציר. אם אין ידית – יהיה אום.

הוצאת הגלגל ביד אחת תוך שיחרור השרשרת ביד השניה.

פירוק הגלגל הקידמי פשוט יותר – לא צריך להתעסק עם השרשרת.

הידיים המקועקעות בתמונות לא שלי, אלא של מכונאיות האופניים האדיבות והסבלניות שסייעו לי. אני צילמתי.

החלפת הצמיג

מי שיעבור על התמונות הבאות, יתמה בוודאי לשם מה לפרק ולהסיר שוב את הצמיג החדש, שזה עתה הותקן.

האמת היא שבלהט הפירוק לא צילמתי בצורה מסודרת, אבל אחרי הרכבת הגלגל על האופניים גיליתי שהוא הפוך – לצמיג כזה יש כיוון סיבוב מומלץ. הצמיג הורכב נכון יחסית למיקום קסטת ההילוכים  – באופניים ההפוכים…

אז הנה הצמיג מפורק, מותקן הפוך ומורכב שוב.

ריקון חלקי של הפנימית מאוויר ע”י לחיצה במרכז הוונטיל.

פירוק דופן אחת של הצמיג בעזרת כפות, הוצאת הפנימית, והוצאה מלאה של הצמיג.

בדיקה שסרט ההגנה מפני פנצ’רים, הממוקם בין הפנימית לבין החישוק – תקין.

הרכבת דופן אחת של הצמיג.

החזרת הפנימית, יש להקפיד שהוונטיל בדיוק במקום. אם הפנימית חדשה או ריקה לגמרי מאוויר – זה המקום לניפוח חלקי. לוודא שהפנימית נוגעת באופן חלק, ואם חסר אוויר – אין בה קמטים. הרכבה מלאה של הצמיג, תוך הקפדה לא לצבוט את הפנימית.

 

הרכבת הגלגל

בתמונה הראשונה – ככה לא מרכיבים גלגל. לפני הנחת ציר הגלגל על התושבת בשילדה, יש להרים את מעביר ההילוכים, כך שהקסטה (גלגלי השיניים) תהיה בין שני חלקי השרשרת.

אחרי הנחת הציר על התושבות בשילדה, מחזקים ונועלים את הציר, תוך הקפדה על לחיצת הציר כנגד שני חלקי התושבת, פעולה הפוכה לפירוק שתואר מקודם.

הרכבת המעצורים, ובדיקה שהגלגל מסתובב חלק. בדרך כלל הבעיה תהיה בציר שלא יושב טוב על אחת התושבות, או בגומיות המעצור שזזו ממקומן. שמיניות בגלגל זה סיפור אחר, איזון גלגל כזה נעשה ע”י סיבוב החישורים (“שפיצים”) במידה המתאימה ובעזרת כלי מתאים, ודורש מיומנות.

 

בסופו של יום

תודה לבנות ליל”א (לומדות יחד לתקן אופניים) שתיקנו, סייעו והדריכו, ולעיריית תל אביב שיזמה את האירוע.

בערב חיכתה הפתעה לא נעימה – פנצ’ר בגלגל החדש.

סוליית הצמיג החדש הגיעה עם רצועת הגנה ממסמרים, וההשערה היתה שהפנימית הישנה שהוחזרה היתה עייפה והיה ראוי להחליף אותה באותה הזדמנות, או שהורכבה לא טוב ונפגעה בהרכבה.

לא נורא – מחר יום חדש. בבוקר נחפש כפות ונפרק הכל שוב.

למחרת שאלתי כפות משכני הטריאטלט רון. בהיותו רוכב רציני ממני העשוי להגיע ברכיבתו למקומות רחוקים, הוא לא יוצא לרכיבה בלי כלים לתיקון עצמי של פנצ’רים ותקלות קלות. פנימיות היו מהפעם שבננו החזיק אופניים לגיחות מחוץ לבסיס בו שירת. בדיקת הפנימית הנקורה ע”י ניפוח וטבילה בדלי מים, הביאה לגילוי חור ממנו יצאו בועות אוויר, ובהתאמה לו פגם בפס הגומי המפריד בין החישוק לפנימית. הדבקת טלאי על אותה נקודה בחישוק, הרכבת הפנימית החדשה – וברוך. הפנימית עם “חומר נגד תקרים”, וזה התגבש דווקא בתוך הוונטיל. הברגת צינור משאבת היד על הוונטיל הביאה לשבירת הוונטיל, ולתקיעת חלק מהוונטיל הישן בתוך הצינור.

אם אין פנימית ואין משאבה – מרכיבים את הצמיג על פנימית ריקה, והולכים ברגל עם האופניים לחנות האופניים השכונתית, “שלום בן, שוב ניסיתי לתקן את האופניים לבד“. אם אנחנו כבר בחנות – פס גומי חדש בין החישוק לצמיג, פנימית בלי “חומר פלא נגר פנצ’רים”, ורכיבה הביתה

 

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן