מדריך למי שלא רוצה שיגנבו לו את האופניים

חינוך, חברה וקהילה

גניבת אופניים הפכה למכת מדינה, או לפחות למכת עיר, אצלנו בתל אביב.
הנה כמה דברים שאפשר לעשות כדי להגדיל את הסיכוי שהגנב ילך לחפש אופניים אחרים, ולא את אלה שלכם

כרוכב אופניים מושבע השתתפתי לאחרונה בהאקתון שערכה עיריית תל אביב בנושא גניבות אופניים. המפגשים נערכו סביב שולחנות עגולים, שכל אחד מהם ניסה להתמודד עם צד אחר של הבעיה.

התמונה בכללה לא טובה. לעתים הגנב הוא נרקומן שיגנוב אופניים ברחוב כדי לקנות מנת סם, וימכור ל”חנות אופניים” שתנסה לטשטש את מראה האופניים ולמכור הלאה. לעתים מדובר בכנופייה שתגיע בלילה עם רכב מסחרי וכלי פריצה, ותרוקן לכם את מחסן האופניים המוגן והמאובטח בבניין.

מכיר אישית אנשים שגנבו להם את האופניים פעמיים ושלוש, שמעתי גם על אנשים שנפגעו אפילו יותר מכך.

המשטרה יכולה לעשות יותר כדי לפגוע בגנבים ובסוחרים באופניים גנובים, והעירייה ומוסדות אחרים יכולים לשפר את מתקני העגינה, שני גופים אלה מבינים את המצב ומתכוונים לפעול לצמצום הבעיה. מעבר לכך – הנה מה שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לעשות, כל אחד לעצמו.

מכירים את הסיפור על שני האנשים שהולכים ביער ופתאום רואים אריה? אחד מהם מתיישב ומחליף לנעלי התעמלות. שואל אותו חברו “אתה חושב שעם הנעליים תוכל לרוץ יותר מהם מהאריה?”, והוא עונה: “אני לא צריך לרוץ יותר מהר מהאריה, אני צריך לרוץ יותר מהר ממך”.

והנמשל – קשרו תמיד את האופניים במקום בטוח ככל הניתן, עם מנעול טוב ובצורה יסודית. גנב שיראה אופניים כאלה – יחפש ובדרך כלל ימצא בסמוך, אופניים שיותר קל לגנוב.

 

 

מה הבעיה בקשירת האופניים לעמוד או למתקן עגינה ברחוב?

בתמונות הבאות מתקני עגינה וגדרות שנחתכו ואף נעקרו, והאופניים שהיו קשורים אליהם כבר לא נמצאים ברשות בעליהם החוקיים.

את הגדר בתמונה השלישית חתכו דווקא עם “תוכי”, אבל כל גדר בעובי הזה, כמו גם מעקה של חדר מדרגות, אפשר לחתוך בכמה דקות ובשקט עם מסורית קטנה שנכנסת לכיס, מהסוג שמשמש בסרטים לבריחה מבתי סוהר. בתמונה האחרונה שתיים כאלה, עם ידית ובלעדיה.

את מתקני העגינה בעלי החתך העגול אפשר לחתוך עם חותך צינורות, קצת יותר גדול מהכלי האדום הקטן באותה תמונה.

בדקו תמיד שמתקן העגינה, או שלט התמרור, אליו אתם קושרים את האופניים – יציב ולא מתנדנד. היו מקרים שגנבים עקרו מראש שלטי תנועה ומתקני עגינה, והחזירו אותם למקומם באופן שמשיכה בריאה תספיק לעקור אותם ולקחת את האופניים.

מה התמונות האלה מלמדות אותנו? לנסות לדאוג שגם אם הגנב ינסר את מתקן העגינה או את הגדר – עדיין לא יוכל לרכוב על האופניים, ויצטרך להשקיע זמן בפריצה רועשת של המנעול.

איך לא לקשור אופניים ברחוב?

כל האופניים בתמונות הבאות ניתנים לגניבה מהירה ושקטה תוך שימוש במסורית או חותך צינורות, כלים קטנים מספיק כדי להחזיק בכיס.

המנעול בתמונה הראשונה הוא בדיחה, וניתן לחיתוך עם קאטר, והשני לא הרבה יותר טוב ממנו. כמה שנים אחרי כתיבת שורות אלה, תיעדתי בפוסט חדש פריצה של מנעול דומה ואפילו יותר מסיבי ממנעול זה.

עם זאת, שימו לב לאופניים בשלוש התמונות האחרונות – אופניים סבירים וקורצים לגנב, ובעליהם השקיעו במנעול שעולה 300 ש”ח (בתמונה האחרונה – שני מנעולים כאלה, 600 ש”ח). עדיין מי שינסר את מתקן העגינה או הגדר, כאמור כמה דקות עבודה שקטה עם כלי מתאים, יוכל להסתלק ברכיבה, ולטפל במנעול במקום מרוחק וסגור אליו יגיע ברכיבה.

עידכון – זמן מה אחרי פירסום הפוסט, פגשתי אחד מבעלי האופניים המצולמים פה, ושמחתי לראות שקשר אותם טוב יותר. מתברר שהפוסט עבר בשכונה אחרי שפורסם בפייסבוק השכונתי, והסבו את תשומת לבו לאופניו שכיכבו פה כדוגמא ל”איך לא לקשור אופניים”.

איך כן לקשור את האופניים?

בשלוש התמונות הבאות אופניים שנקשרו במנעול פרסה גדול וכבד, העובר דרך מתקן העגינה, דרך שילדת האופניים וגם דרך אחד הגלגלים. חיתוך מתקן העגינה עדיין ישאיר את אחד הגלגלים מקובע לשילדה, הגלגל לא יוכל להסתובב ואי אפשר יהיה לרכוב על האופניים מבלי לפצח את המנעול. אם המנעול איכותי, פריצתו אמורה להיות פעולה רועשת וממושכת שקשה לעשות ברחוב. אם אפשר, עדיף לנעול את הגלגל סביב החישוק ולא דרך השפיצים.

לא כל המנעולים בתמונה זהים, אבל אופן הנעילה ברור. לפני קניית מנעול, גגלו ובדקו האם היצרן והדגם עברו ביקורת חיצונית כלשהי – יש דירוגים למידת העמידות של מנעול. מנעולים טובים בדרך כלל יהיו כבדים – ויקרים. באחת התמונות שני מנעולים – זה רעיון עוד יותר טוב.

אפשר להשתמש במנעול פרסה וגם במנעול שרשרת, אם המנעולים סבירים והפורץ הוא אחד שמסתובב ברחוב, התקווה היא שיקשה עליו לפרוץ את שני המנעולים עם אותו כלי פריצה.

אפשר להוסיף למנעול בודד גם כבל פלדה העובר דרך המנעול וממנו לגלגל השני. רצוי להסיר מהכיסא ומהגלגלים ידיות שחרור מהיר, ולהחליף אותן בברגים רגילים, לי כבר גנבו כיסא מהאופניים. את הכיסא אפשר גם לקשור באופן קבוע עם כבל או שרשרת אופניים ישנה. אפשר להסיר את הפנסים בזמן החניה, ואפשר להסתפק בפנסים פשוטים המחוברים באזיקונים לאופניים. אנחנו מחזיקים תמיד בבית כמה פנסים מעליאקפרס, לכל פעם שמישהו חומד את הפנסים מהאופניים של הילדים.

אפשר לקבע לאופניים מנעול הולנדי בתור מנעול שני. זה מנעול בגודל של מעצורי אופניים, הנועל אחד הגלגלים לשילדה. לא תמיד זה מנעול רציני אבל הוא קטן ולכן קשה להתעסק איתו. בתמונה האחרונה מנעול דומה, מותקן על אופניים להשכרה (אלו לא “אופניים שיתופיים”, זה לא קיבוץ או קואופרטיב, הציבור הוא לא בעלי האופניים. זו חברה מסחרית המתפרנסת מהשכרת אופניים, דבר ראוי לכשעצמו)

מתקן החניה הגרוע ביותר

אחרי שהבנו כיצד ולמה קושרים אופניים, הנה בתמונה כנראה מתקן החניה הגרוע ביותר האפשרי.

אפילו החשמלוק בתמונה קשור לאחד מעמודי המתקן, ולא במקום המיועד לאופניים.

הסיבה פשוטה – למתקן כזה ניתן לקשור רק את הגלגל הקידמי, ולא את השילדה. כבר היה אצלנו בשכונה מקרה שגנב פירק את הגלגל הקידמי מאופניים שהיו קשורים למתקן כזה, שיחרר את השילדה ואת הגלגל האחורי, פירק גלגל קידמי מאופניים אחרים, ונסע לו לדרכו. פירוק והרכבה של גלגל קידמי לוקחים לאדם מיומן בערך עשר שניות לכל פעולה.

מתקנים כאלה טובים לשמירה על הסדר בתוך חנויות אופניים, לא בשום מקום בו צריך לנעול את האופניים.

נעילת אופניים שלא ברשות הרבים

אופניים הקשורים ברחוב, הם מטרה לגנב המזדמן.

כך גם אופניים הקשורים בלובי בית מגוריכם, או למעקה חדר המדרגות. דלת האינטרקום היא לא ממש מכשול לפורץ.

זה בסדר לנעול אופניים ברחוב כשיוצאים לסידורים. נעילה לזמן ממושך עדיף לעשות במקומות מאובטחים יותר. חפשו מקום מואר והומה אדם, מול בית קפה מלא או שני מטר מהשומר של הקניון הסמוך. בבנייני משרדים וקניונים, לעתים תמצאו מקום חניה לאופניים, שמור יותר (חדר אופניים נעול) או פחות (בטווח ראיה של שומר החניון), עיריית תל אביב כנראה תחייב התקנת חדרי אופניים בכל בניין משרדים חדש.

בבית – מחסן אופניים של הבניין, נעול בפלדלת, והאופניים שבו נעולות במתקני עגינה, ישמור עליכם מגנב הרחוב הממוצע. שרשרת של אופנוע, כבדה מכדי לשאת איתכם ביום-יום, אפשר להשאיר לשימושכם על מתקן האופניים הביתי. להעלות את האופניים הביתה לתוך דירתכם – עוד יותר טוב.

היתה תקופה שהיו לנו 5 זוגות אופניים בתוך הבית, הפעמיים שגנבו לג’ינג’י את האופניים היו כאשר קשר אותן בחוץ. באחד המקרים האופניים נקשרו במנעול פרסה טוב, דרך הגלגל והשילדה למתקן עגינה, ועדיין נגנבו, מה שמביא אותנו לפיסקה הבאה:

כנופיות מקצועיות, כאלה המגיעות עם טנדר סגור ושלל כלי עבודה, יתגברו גם על מנעולים טובים, ואם לא יצליחו לפרוץ את המנעול – יישאו את האופניים על כתפיהם ויכניסו אותן כך לרכב. כנופיות כאלה כבר רוקנו חדרי אופניים שלמים בבתי מגורים, אחרי שפרצו את הפלדלת וניסרו מתקני עגינה ומנעולים. נסו להרתיע אותם עם מצלמות, אמיתיות או מדומות, בכל מקרה עם שלט “מצלמים אתכם”, תאורה עם חיישני תנועה ושאר אפקטים.

יש גבול כמה אפשר להצליח להגן על האופניים מגניבה, אבל צריך לעשות ככל הניתן כדי להקשות את חיי הגנבים.

פלאי הטכנולוגיה

רצוי להגן על האופניים גם באמצעים לא פיזיים –

אפשר להתקין אמצעי מעקב ואיתור על האופניים – להסליק בהן איירטאג, Tile, או משדר אחר, או לעשות מנוי לשירות מסחרי כמו שירות האופניים של איתוראן. אם האופניים נגנבו ויש לכם מיקום שלהם, מאוד מומלץ לגשת למשטרה, ולא לנסות להתעמת לבד עם הגנבים או הסוחרים. יצא לי עם השנים להבריח גנב אופניים, גנבי מכוניות ואפילו פורץ, אבל זה היה במקומות ציבוריים, ללא עימות פיזי, כאשר רגע לפני שבירת המנעול הגנב הבין שמסתכלים עליו, ושיש לו דרך מוצא בטוחה לכיוון השני.

אפשר לרשום את פרטי האופניים – תיאור, מספר שילדה וצילומים – באפליקציית האופניים של משטרת ישראל, אותה אפשר להוריד לאנדרואיד או לאייפון. רישום האופניים יגדיל את הסיכוי שאם ייגנבו ויגיעו לאחד ממחסני המשטרה כמו זה שבתמונה – אפשר יהיה להחזיר לכם את האופניים.

לסיכום

לסיכום, אין מנעול שאי אפשר לפרוץ, ואין אופניים שאי אפשר לגנוב.

מומלץ לכל אחד להקשות על הגנבים ככל הניתן, כדי שיחפשו אופניים של מישהו אחר.

מוזמנים להעלות בתגובות, כל הערה או רעיון לשמירה על האופניים

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן