הליכה יחפה- פעולה בריאותית, מחברת ומחייה

גוף בריא

“כף הרגל האנושית היא יצירת מופת הנדסית ועבודת אומנות” – ליאונרדו די וינצ’י
בואו נבין למה הוא אמר זאת

מיליוני שנות אבולוציה עיצבו את גופינו לצורה שהיא היום ולא סתם, כפות הרגליים מאפשרות לנו לשאת את משקלינו על שטח קטן מאד יחסית. בעת ריצה מופעל עומס של פי 2.5-3 ממשקל גופינו על כפות הרגליים אם סגנון הריצה שלנו טוב, ופי 8 אם סגנון הריצה אינו מדוייק. ותחשבו שזה עומס על רגל אחת בכל פעם! זוהי מערכת מופלאה עם המון בולמי זעזועים טבעיים (קרסול\ קשת כף הרגל\ מפרק הירך ועוד), השרירים הכי גדולים וחזקים בגוף, מאות אלפי עצבים רק בכף הרגל (יותר קצות עצבים מכל אזור אחר בעור כולל כף היד!), 26 עצמות ו29 מפרקים בכף הרגל.
הבעיה שרובינו מקבעים ולא מאפשרים לאותה מערכת הנדסית משוכללת לעשות את עבודתה נאמנה.

הספר נולדנו לרוץ

ספר שהתפרסם בנושא ריצה יחפה נקרא  “נולדנו לרוץ” (מאד ממליץ על הספר) מקדוגל הסופר, מספר שיש לו אוסף גדול של “פציעות ריצה” (כל מה שקשור לכפות הרגליים, הקרסול, גידי הרגל כולל “אכילס”) ושהוראת הרופאים הייתה ברורה: “הפסק לרוץ!”. משהו לא הסתדר לו עם התפיסה הזו ואחרי צפיה ומחקר שערך על בני שבט הטראהומרה שוכני אזור “קניון הנחושת” במקסיקו הבין “איפה טעינו”.   הוא גילה כי על אף בחירתם ללכת ולרוץ כשלרגלם סנדלי רצועות פשוטות עם סוליות עור דקות\יחפים לא סבלו בני השבט מאותן “פציעות ריצה” מהן סבל. בנוסף הבחין בעוד כמה דברים מוזרים ב”אינדיאנים” של הטראומרה: הם חיים כמו לפני 400 שנה וכבר מאז האסטרטגיה שלהם הייתה לברוח (בניגוד למאיה והאצטקים שנלחמו ונכחדו מול הלבנים הם ברחו והתחבאו והם חיים בתוך קניונים ואזור הררי עם מלא מקומות מסתור שקשה מאד להגיע אליו. גם בגיל 70-80 הם לא רצים מרתונים אלא רצים אולטרא מרתונים 150-250 ק”מ בפעם וללא פציעות ונכויות וכו’ (בניגוד לכל אתלט היום ש60% יוצאים נכים והשאר עם בעיות ברכיים ולרוב לא יוצאים בריאים מהספורט הזה) עוד דבר אין להם בעיות בריאותיות כמו שלנו יש. בנוסף ראה שאין הבדל בין נשים וגברים וצעירים ומבוגרים מבחינת יכולת הריצה ותנועת הגוף (מתואר  שם אנשים בני 70 פלוס שעוברים 200 ק”מ בריצה עם גוף זקוף.                                               אחרי מחקר מקיף ובחינות רבות הגיעה לשתי מסקנות מרעישות:                                                                                                  1. נעלי ריצה לא טובות לרגלים שלנו. הן לא באמת מספקות תמיכה לרגל ולקרסול. בנוסף לכך נראה כי ככל שמחיר הנעליים גבוה יותר חומרת הפציעות עולה וככל שהנעליים משתכללות כך גם אחוזי הפציעות עולות.
2. עדיף לרוץ יחפים. בצורה הזו, בולמי הזעזועים הטבעיים שיש ברגל נכנסים לפעולה, משקל הגוף מתפזר בצורה אופטימלית על כף הרגל והסיכון לפציעות ופגיעות יורד.
נעילת כף הרגל עם נעליים (מעניין השורש של מנעול) תעשייתיות, משנה לנו את מנח כף הרגל והנחיתה משתבשת וגורמת לנזקים בריאותיים בגלל כמה סיבות:
*העקב יותר גבוה משאר כף הרגל ומרופד מה שגורם לנו לנחות עליו ובצורה לא פרופורציונלית ולא לחלק את משקל עם שאר כף הרגל. כשנוחתים על העקב הרגל ישרה ואנו נוחתים על הברך, וכל בולמי הזעזועים הטבעיים והאיכותיים שלנו לא בשימוש. הברך לא אמורה לבלום את הזעזוע ובגלל שהיא בכל זאת בולמת נוצרות בעיות ברכיים (כדאי לשמור על ברכיים כפופות). העקב המרופד מאפשר נחיתה עם רגל קדימה ולא במרכז הגוף ואז נוצר זעזוע גדול שעובר לברך ולגב ונוצרים לנו בעיות גב, צוואר, ברכיים ועוד .
אותו מנגנון של ה”קפיץ” והקשתות המופלאות שנמצאות בכל גופינו פשוט נעלם- והגוף הופך למקשה אחת.
*הנעל מאד מרופדת ולא מרגישים את הקרקע מה שגורם לחוסר תקשורת עם מערכת העצבים והמוח ואנו לא יכולים לתקן את המנח בהתאם.
*השרירים, המפרקים, הרצועות, הגידים ברגליים מתנוונים.
*הבוהן שלה תפקיד חשוב כעוגן מלפנים לא יכולה לייצב ולהיפתח וכך נוצרת קריסה שמצריכה אותנו ברבות השנים לקנות מדרסים וסוליות מתקנות למינהן.
.גם הריפוד לקשת לא מאפשר לשרירים המייצבים לעבוד והקשת קורסת ונוצר כאב חולשה והתנוונות.
*אין אפשרות לאצבעות כף הרגל ולקשת להימתח ולהתכווץ אז גם שטח הפנים קטן וגם פעולת האצבעות והקשת לא מצליחות לתפקד.
נכון שיותר נוח זה ריפוד וריכוך אבל לטווח ארוך אנו מתנוונים ויוצרים בעיות בריאותיות לגופינו היקר. לדוגמא: לשבת על כורסא מרופדת ולשקוע לתוכה שעות מבלי להפעיל את שרירי הגב בסופו של דבר מחליש אותו – הפתרון הוא לא ספא\ מיטה יותר רכה כי הרכות והקפיצים התומכים מיטיבה רגעית, אלא להפעיל את השרירים שמסביב לעצמות שיתמכו ויחזקו את העצמות. וכן יותר נוח יהיה אולי לנוע עם כסא גלגלים במרחב אבל כולנו יודעים שאם נפסיק ללכת ונשתמש רק בכסא גלגלים הרגליים אחרי זמן מה יפסיקו לתפקד או כל איבר אחר בגוף שנפסיק להשתמש בו! אז למה לקבע את כף הרגל שלנו מגיל 0 ?
אנו המין היחידי על הכדור שמשתמש בעזרים חיצוניים לתנועה.. וגם המין היחידי עם בעיות ברכיים, וגב ואגן ודלקות ועוד ועוד. כנראה כי המינים האחרים משתמשים בגופם בלי אמצעים משכחים ומתווכים ונותנים לגופם לנוע באופן טבעי.
מציע כפעולה בריאותית מיטיבה וחינמית כמה שיותר תנועה ותזוזה של כל איבר ושריר בגוף.
הפעולות הכי טבעיות ופשוטות שלנו כמו ריצה והליכה לדעתי הפכו לדבר קצת מסוכן בגלל תעשיית הנעליים.
היום יש חברות נעליים ודגמים שתומכים בהליכה כמו יחפה המתרבים מיום ליום ונכנסים למיינסטרים (למשל:Vivobarefoot Israel ).
זוהי הזמנה להליכה יחפה! בואו נסמוך על חוכמת הגוף שלנו הוא מסוגל לכל כך הרבה יותר ממה שאנו חושבים!!

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן