השלכנות: מעטפת אחת של שאיפה סביבתית עם שאיפה חברתית

חינוך, חברה וקהילה

בשנים האחרונות, בתוך קבוצות שונות של פעילים סביבתיים, נולדה המילה “השלכנות”, המתארת תפיסת עולם ששואפת לחיות חיים מיטיבים, בהם התרומה שלנו לחברה ולסביבה גבוהה מהנזק.

אדם ששואף לחיות חיים מיטיבים עם הסביבה, עושה זאת מתוך אכפתיות עבור החברה האנושית, עבור חיות הבר, וגם עבור עצמו. לכן, טבעי שאותו אדם יבטא את האכפתיות שלו בדרכים נוספות ובשאיפה הכללית להיטיב עם העולם, גם בהיבט הסביבתי אך לא רק. המטרה שלו היא לחיות את חייו כך שבסופם יוכל לדעת שהוא יותר הועיל לעולם מאשר הזיק לו, ובמובן זה חייו היו נכס לעולם.

השאיפה להיטיב עם הסביבה בלתי מופרדת מהשאיפה להיטיב עם החברה, ולשתי השאיפות יחד קוראים: השלכנות.

ההגדרה הזו מעוררת שאלות חשובות, כמו: כיצד ניתן למדוד את הנזק והתועלת? כיצד ניתן להשוות בין אינטרס סביבתי לאינטרס חברתי? השאלות הללו בהחלט חשובות, והן מבססות דיון מורכב ונתונות לשיקול דעת. אך גם בלי לענות עליהן ניתן להצביע על קווים כלליים שמאפיינים את אורח החיים ההשלכני.

הדוגל בגישה מצמצם את נזקיו הסביבתיים באמצעות צעדים כמו צמצום הצריכה, ויתור על רכב פרטי, ודרכים שונות לחסוך במשאבים ובקרקעות. הוא גם יימנע מפגיעה בחיות הבר: יימנע ככל הניתן מאור מלאכותי בשעות הלילה, שיט מרעיש ומזהם, ועוד.

הדוגל בגישה יצמצם את השימוש ברכב פרטי

כמו כן, הוא ינסה לעזור אקטיבית לטבע באמצעות פעולות כמו ניקיון סביבתי, הקמת גינה אקולוגית בעיר ועוד, ובמיוחד הוא ינסה להעלות מודעות חברתית לנושאים הסביבתיים הללו, ולעזור לאנשים סביבו למצוא דרכים למזער את הנזק.

כאמור, העשייה ההשלכנית לא נשארת רק בתחומי השיח הסביבתי. מי ששואף להיטיב עם העולם יעבוד בעבודה בה תרומתו לחברה תהיה מקסימלית, הוא יתנדב וייזום למען החברה, הוא יעלה מודעות לנושאים חברתיים, הוא יילחם בניצול ובאלימות, או יבצע כל מאמץ אחר לתרום לחברה. הכול בהתאם ליכולותיו. לבסוף, הוא יחנך את ילדיו לאור התפיסה הזו.

האם בכוחה של גישה זו לשנות את פני החברה ולפתור בעיות גדולות כמו עבדות ומשבר האקלים? השאלה הזו מורכבת, אך ניתן לומר שהתשובה לכך חיובית ולו רק מהטעם הזה שאדם אשר דוגל בהשלכנות לא יעביד אנשים ולא יחמיר במכוון את משבר האקלים. אמנם ייתכן שהוא עדיין יתמוך בעקיפין, בעל כורחו, באותן עוולות, אך אם כל האנשים בעולם ימנעו מגרימה ישירה להן (או לפחות יצמצמו אותה), הן תיעלמנה.

בנוסף, חוקר או ממציא אשר דוגל בגישה יוכל לחפש פתרונות מעשיים שיאפשרו להימנע מאותן עוולות, כדוגמת הפיתוח של פאנלים סולאריים. מחוקק אשר דוגל בגישה זו יוכל לחוקק חוקים כנגד אותן עוולות. אדם אשר איננו חוקר או ממציא בתחום ואיננו מחוקק, יוכל להפיץ את התפיסה ההשלכנית עד שהיא תגיע להאנשים הרלוונטיים.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן