איך לבנות פרגולה בחצר

תיקונים ושיפוצים

תמיד רציתם שתהיה לכם פרגולה משלכם בחצר? בעזרת המדריך הבא תלמדו איך להקים אותה במו ידיכם.

רבים מכירים את הפרגולה – אותו מבנה עץ (או מתכת) שמקימים בחצר או במרפסת ואשר מספק צל ומקום ישיבה נוח ונעים. כדי לבנות אחת צריך להתכונן היטב ולמדוד את השטח לפני שמקימים יסודות, אך ברגע שהיסודות כבר קיימים, נשאר רק לסיים עם הגג ופה נגמרת העבודה. עם החומרים הנכונים, גם אתם יכולים לבנות פרגולה יציבה שבה תוכלו לשבת ולהירגע, וכך תעשו זאת.

פרגולת עץ

שלב ראשון – הכנות ומידות

לפני שאתם מתחילים עם הבנייה, ודאו קודם כל האם אתם צריכים לקבל היתר בנייה. ישנן שלל תקנות הנוגעות לפרגולות, כשלמשל פרגולה למרפסת לא תמיד מצריכה היתר מיוחד, אולם סביר להניח שתצטרכו להגיש טופס עבודה פטורה מהיתר באתר העירייה שבשטחה אתם גרים. מומלץ פשוט לחפש בגוגל “חוק הפרגולות” כדי להבין האם אתם נדרשים לקבל אישור או לא. בנוסף, מכיוון שתצטרכו לחפור עמוק באדמה שבחצר, מומלץ לוודא האם עוברים בשטח צינורות ביוב או כל תשתית אחרת.

אחרי שווידאתם את כל הדברים האלה, צאו לחצר וסמנו על הרצפה שטח בגודל 2.4 מטר על 2.4 מטר. סמנו כל פינה בריבוע שיצא עם ספריי צבע או גיר אם אתם מקימים פרגולה בפטיו – כאן תקימו את עמודי הפרגולה. תוכלו כמובן להקים פרגולה גדולה או קטנה יותר, זה פשוט הגודל הממוצע של פרגולה. שימו לב שאם תבחרו לבנות פרגולה גדולה יותר, תצטרכו להשתמש בעצים גדולים יותר מאשר אלו שיוצעו לכם במדריך זה.

כעת חפרו בור בכל פינה שסימנתם, כשהעומק שלו צריך להיות בסביבות 71-122 ס”מ והרוחב שלו צריך להיות לפחות 20 על 20 ס”מ. ודאו שכל בור שאתם חופרים הוא באותו עומק, ומלאו כל בור ב-10 ס”מ חצץ – אם לא תעשו את זה הפרגולה תשקע. שוב, כל החורים צריכים להיות באותו עומק, גם עם החצץ. אם אתם מקימים פרגולה בפטיו, תצטרכו במקום זה פשוט לחבר עוגני מתכת לרצפה.

את חפירה

שלב 2 – הקמת קורות היסוד

הציבו קורה בגודל 20 על 20 ס”מ ובאורך 3 מטר בתוך אחד הבורות שחפרתם. ודאו שהקורה נחה כמו שצריך ויישר על החצץ בעזרת פלס, והיעזרו בחבר כדי למסמר לכל קורה קרשי עץ בגודל 0.30 מטר על 1.22 מטר ב-30 מעלות מכל צד. זה אומר 4 קרשים לכל קורה ו-16 קרשים בסך הכול. ברגע שהקורה תהיה מקובעת למקומה עם הקרשים תוכלו לעזוב אותה. המשיכו כך עם כל הקורות.

כעת הכינו בטון בשביל לקבע את הקורות. תצטרכו כ-35 ק”ג בטון, לכן מומלץ לרכוש מעט יותר. שפכו את הבטון היבש למריצה וערבבו אותו עם מים לפי ההוראות שעל האריזה. ודאו שאתם שופכים את המים על הבטון באיטיות, וערבבו אותו היטב בעזרת את חפירה. כעת שפכו את הבטון לתוך הבור של אחת הקורות, עד שהוא מגיע לגובה של 8-15 ס”מ מפני השטח. היזהרו שלא לשפוך יותר מדי בטון – אתם לא רוצים שיציף את הבור. ערבבו את הבטון בתוך הבור עם מקל – זה יסייע להיפטר מבועות אוויר. עשו זאת עבור כל הבורות האחרים והמתינו 24 שעות לייבוש. אחרי הייבוש תוכלו להסיר את המסמרים והקרשים.

מריצה עם בטון

שלב 3 – בניית הגג

בניית פרגולה לא תהיה מושלמת בלי הגג שיספק הצללה. סמנו X כ-0.60 ס”מ מחלקה העליון של כל קורה בחלקה הפנימי של הפרגולה. כעת תקעו מסמרים באזורים שסימנתם, אך אל תחדירו אותם עד הסוף. השתמשו במסמרים באורך 10 ס”מ והחדירו אותם רק עד החצי. המסמרים האלה יהיו זמניים, וישמשו אתכם כדי להחזיק את הקורות שתציבו בתחילה על הגג.

כעת הניחו קורות באורך 3.05 מטר על המסמרים, בחלקה הפנימי של הפרוגלה. השתמשו רק ב-2 קורות והניחו אותן אחת מול השנייה, כלומר כל 2 קורות בסיס צריכות להחזיק קורת גג אחת. ודאו שהקורות מפולסות, ולאחר מכן הניחו עוד 2 קורות עליהן וביניהן, שוב מחלקה הפנימי של הפרגולה, כך שיחברו בין קורות הבסיס שלא עברו ביניהן קורות. קדחו דרך 2 הקורות האחרונות שהצבתם ברגים כדי להצמיד אותן לקורות הבסיס של הפרגולה. השתמשו בברגים באורך 10 ס”מ, וב-2 ברגים לכל צד. כעת תוכלו להסיר את שתי הקורות הראשונות שהצבתם על המסמרים, וכן את המסמרים עצמם עם חלקו האחורי של הפטיש. אם קדחתם את הברגים כמו שצריך, הקורות החדשות צריכות לשבת במקומן כמו שצריך.

עכשיו עליכם להניח 8 קורות לאורך הגג, כשכולן באורך 3.05 מטר. סדרו אותן כך שיוצבו לאורך שתי קורות הגג שקדחתם קודם לכן, וודאו שבין כל קורה יש מרווח של 0.30 מטר. תוכלו כמובן להוסיף עוד קורות אם תרצו יותר צל, או פחות אם תרצו פחות צל, אך תצטרכו לשנות את המרווח ביניהן בהתאם. כל קורה תצטרכו להצמיד לקורות הבסיס של הגג (משני הצדדים) בעזרת מסמרים באורך 10 ס”מ. את המסמרים תחדירו מהצד של הקורות ובזווית אל עבר קורת הבסיס של הגג.

הציבו עוד 8 קורות על הקורות ששמתם קודם לכן, הפעם לאורכם, כך שייצרו צורת פלוס ביניהם. הפעם השתמשו בקורות קצרות יותר, באורך 2.4 מטר. גם במקרה זה תוכלו להשתמש ביותר או פחות קורות. לבסוף מסמרו את הקורות האלה לקורות הגג שתחתן, וסיימתם.

פרגולה

לסיכום

כפי שאתם רואים, בניית פרגולות עץ זו לא משימה קשה, והיא רק מצריכה קצת תושייה. מקווה שעזרתי לכם להבין איך להקים פרגולה לבד בגינה שלכם, ואם כן, ספרו לי על כך בתגובות

 

מקורות מידע:

פרגולות ישראל

https://www.wikihow.com/Build-a-Pergola

תמונות מאתרים: https://pixabay.com

https://unsplash.com

 

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן