איך להחליף מצבר לרכב ב-9 שלבים פשוטים

תיקונים ושיפוצים

אם יצא לכם להחליף גלגל ברכב, אתם גם יכולים להחליף מצבר, ורק צריכים לדעת איך עושים את זה. בשביל זה הכנתי לכם את המדריך הבא…

מצבר לרכב הוא לא דבר שנועד לשרוד לנצח, אפילו אם מטפלים בו הכי טוב שאפשר. אם אתם מבחינים בכך שהאורות ברכב מתחילים לעמעם, אם צריך להתניע את המצבר עם כבלים לעיתים תכופות או אם המצבר בן 3 שנים או יותר, כל אלו הם סימנים לכך שהגיע הזמן להחליף אותו. למרבה המזל, קל מאוד לעשות זאת, וכל מה שאתם צריכים זה מצבר חלופי שמתאים לרכב שלכם. עקבו אחרי 9 השלבים הבאים ולמדו איך להחליף מצבר לבד.

שלב 1: מכינים את הרכב להחלפה

החנו את הרכב על אזור מישורי וכבו את המנוע. הימנעו מלהחליף את המצבר בצד הדרך, ובחרו במקום בטוח כמו חנייה, ורחוק כמה שיותר מתנועת רכבים אחרים, וכן הימנעו מלעשות זאת במקום שיש בו מים, ניצוצות או אש. הוציאו את המפתחות מהרכב וודאו שהרכב לא מונע ושידית הבלם מורמת.

מפתח של אוטו

שלב 2: שמים ציוד מגן ופותחים את מכסה המנוע

החלפת מצבר היא תהליך שיכול להיות מסוכן, מכיוון שמצברים מכילים תמיסה חומצית שיכולה לשרוף את העור, ובאופן כללי כי עובדים עם חשמל. לכן עליכם לשים כפפות מגן מבודדות, בגדים ארוכים ומשקפי מגן. טיפ נוסף וחשוב – הסירו מגופכם כל תכשיט מתכתי, כמו שעון או טבעת ואפילו שרשרת, כדי להגן על עצמכם מפני התחשמלות. לבשו גם בגדים ישנים שאין לכם בעיה ללכלך. אחרי שאתם מוגנים ומוכנים, הרימו את מכסה המנוע והשעינו אותו על המוט שלו אם צריך.

משקפי מגן

שלב 3: מאתרים את המצבר

מצבר לרכב בדרך כלל נמצא באחת הפינות מתחת למכסה המנוע – ליד המגבים או ליד הבאמפר הקדמי, בצד ימין או שמאל. חפשו קופסה מרובעת עם 2 כבלים שמחוברים אליה. אם יש לכם רכב חדש, ייתכן שהמצבר יהיה מתחת למכסה פלסטיק, אז תצטרכו להסיר אותו. אם אתם עדיין לא מצליחים למצוא את המצבר, הסתכלו בספר הרכב וחפשו שם איפה הוא נמצא. ברכבים מסוימים, כמו של ב.מ.וו או מרצדס, המצבר נמצא לפעמים בתא המטען.

מצבר

שלב 4: מנתקים את הכבלים

קודם כל נתקו את הכבל השלילי ואבטחו אותו בעזרת אזיקון. לעולם אל תתחילו עם הכבל החיובי, מכיוון שתוכלו לגרום לקצר חשמלי. בדרך כלל הקוטב השלילי של המצבר הוא בצבע שחור, ולידו תראו סימן מינוס (-). אם יש כיסוי פלסטיק על הקוטב, הסירו אותו, ולאחר מכן שחררו את הברגים של הכבל עם מפתח ברגים (7/8/10/13 מ”מ) והחליקו מעלה את הכבל. לעיתים אין צורך במפתח ברגים ואפשר פשוט לשחרר את הכבל בעזרת לחיצה. לכל אורך התהליך, ודאו שהכבל לא בא במגע עם מתכת.

הקוטב החיובי הוא בדרך כלל בצבע אדום ולידו תראו סימן פלוס (+). כמו שהסרתם את הכבל השלילי, עשו זאת גם עבור הכבל החיובי. ודאו שהכבלים לא נוגעים אחד בשני, וכמו שאמרתי קודם – גם לא במתכת.

מצבר

שלב 5: הסרת המצבר הישן

שחררו את המצבר מהגשר או פלטת הברזל שתופסת אותו (ייתכן שתצטרכו מברג) והרימו אותו בעזרת הידית שלו. הניחו את המצבר על רצפת בטון. שימו לב שהוא יהיה קצת כבד (יותר מ-9 קילו), לכן אם אתם צריכים עזרה אל תתביישו לבקש מחבר שיעזור לכם להרים אותו.

מכסה מנוע

שלב 6: ניקוי הכבלים מקורוזיה

שלב זה אינו חובה, אך מומלץ מאוד. בדקו האם יש קורוזיה על מחברי הכבלים – חפשו הצטברות אבקתית בצבע ירוק, כחול, אפור או לבן. תוכלו לשייף אותה עם נייר זכוכית, והימנעו מלגעת בחלקים האלה עם עור חשוף או אפילו שייגעו בבגדים שלכם.

מצבר

שלב 7: רכישת מצבר מתאים

יש המון סוגים של מצברים בשוק, לכן צלמו את המצבר הישן שלכם וכל מידע שרשום עליו, כמו המידות שלו, מידת האמפר שלו וכדומה. תנו את המידע הזה למוכר בחנות המצברים, וכן מידע על מודל הרכב שלכם, כולל השנתון וסוג המנוע. אם למשל יש לכם מנוע Start&Stop תצטרכו מצבר שיודע להתמודד עם סוג רכיב שכזה.

מצבר

שלב 8: הרכבת המצבר החדש

אבטחו את המצבר החדש בפלטת הברזל או בגשר, ומומלץ שבשלב זה גם תמרחו גריז על הקטבים שלו כדי להגן עליהם מפני קורוזיה. כעת חברו את המצבר בדיוק כמו איך שניתקתם אותו, רק הפוך. התחילו עם כבל הפלוס וסיימו עם כבל המינוס. ודאו רק שאתם מכניסים את המצבר באותו הכיוון שבו היה הישן, בדקו שהוא לא זז במקומו ולא רועד אם מזיזים אותו והיזהרו שלא ליישם גריז על המנוע או בכלל על כל רכיב אחר שמתחת למכסה המנוע. אם למצבר שלכם יש מכסה פלסטיק, הניחו אותו עליו.

 

מכסה מנוע

שלב 9: מניעים את הרכב

ודאו שלא השארתם כלים תחת מכסה המנוע (למשל מפתח הברגים) וסגרו אותו. אם עשיתם הכול נכון, אתם יכולים להתניע כעת את הרכב ללא שום בעיה. ודאו שכל הרכיבים האלקטרוניים עובדים כמו שצריך ואתם מוכנים לצאת לנסיעה. אם הרכב לא מניע, יכול להיות שלא חיזקתם מספיק את חיבורי הקטבים, או שאולי יש בעיה באלטרנטור, בסטרטר או במערכת ההצתה. גם אם אתם לא מתכננים לצאת לנסיעה, מומלץ שתשאירו את הרכב מונע למשך 10 דקות כדי שיטעין את המצבר.

איש נוסע ברכב

כמה מילים לסיכום

חשוב לי לציין שוב שכל התהליך צריך להתבצע עם שמירה על הוראות הבטיחות, שכוללים גם לא להחליף מצבר בגשם. אם אתם לא יודעים איזה מצבר הרכב שלכם צריך, ברחבי הרשת תוכלו למצוא מידע על כך, למשל באתרים של ספקי מצברים כמו שנפ או וולטה. החלפתם מצבר בהצלחה בעזרת המדריך? ספרו לי על כך בתגובות – אני אשמח לשמוע.

 

מקורות מידע:

טופ מצברים

https://www.wikihow.com/Change-a-Car-Battery

תמונות מאתר: https://pixabay.com

 

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן