על החשיבות בחיבור לאבא (או מציאת אבא חדש)

נפש בריאה

יום אחד אחה”צ שהייתי ממש מפורק, עייף ומובס התקשרתי לאבא שלי שיבוא. “פשוט תבוא אמרתי לו”. והוא בא לחבק אותי ונתן לי לבכות את כל העצב והתסכול והחרא שאגרתי בתוכי הרבה זמן. שנרגעתי ניסה לומר לי שאני צריך להתמודד וכל מניי דיבורי חיזוק, אבל אני ביקשתי שרק יקשיב וייתן לי להוציא ויהיה שם עבורי. והוא היה.

הקשר בין גבר לבן שלו ובין גבר לאבא שלו עלולים להיות סבוכים ומורכבים. השתיקה הגברית, הציפייה הגברית, הזעם הגברי, כל אלה עוברים בין אב לבן. כלכך נדירים האבות שמצאו את האיזון השביר והעניקו לבנים שלהם עוצמה וכח חיות ומהצד השני אפשרות להביע את רגשותיהם. זה נשמע כמו משימה קשה.

בעולם מסתובבים הרבה גברים מצליחנים – מהנדסים, אנשי מכירות ותקשורת, בעלי מלאכה, יוצרים ואומנים אך רק מעטים מתוכם חווים תחושת סיפוק רוגע ושקט. אצל רבים מהגברים הרצון להצליח, לגבור, להרוויח, להילחם, לנצח והשיג את מטרותיהם נובע מתחושה פשוטה שלא ראו אותם, שאבא לא פירגן להם ואמר: “איזה יופי בן, כמה אני גאה בך על מי שאתה ועל מה שאתה משיג, כמה אני אוהב ומקבל אותך על כל הצדדים שלך”. וככה, גבר מסתובב בעולם, עם בור ללא תחתית בנפש, וכל משימתו הפנימית הוא להשביע את רצון אביו, לקבל ממנו מילה טובה, את בירכתו.

גבר מקבל את העצמה והרכות שלו מהוריו. על מה בדיוק אחראי האבא? זאת שאלה טובה כי לא כל האבות אותו הדבר כמובן. יחד עם זאת מהניסיון שלי בהנחיית מעגלי גברים, כמעט תמיד למשתתפים היו יחסים מורכבים יותר עם אביהם – נתק בתקשורת של שנים רבות, מערכות יחסים עכורות הנובעות מביקורתיות וציפיות גבוהות של האב, נוכחות חסרה בבית ובמשימות גידול הילדים וגם אלימות והתקפי זעם.
אני מאוד אוהב את הסיפור שמופיע בספרו של גבריאל בוקובזה “הדרמה של הגבריות החדשה”: בשמורת טבע גדולה באפריקה, הפקחים שמו לב לחבורת פילים זכרים צעירים שהתנהגה באופן אלים לחיות אחרות שנכנסו לטריטוריה שלהם. בדיקה הראתה שהפילים הזכרים הצעירים הם בעצם יתומים מאבותיהם לאחר שהזכרים הבוגרים נורו ע”י ציידים למטרות סחר בשנהב. הפילים הזכרים הצעירים הפכו למעין כנופיית רחוב והתנהגותם הפרועה והמסוכנת הייתה בהתאם. לאחר שבמבצע מורכב הוחזרו הפילים הצעירים לעדרים נורמטיבים עם זכרים ונקבות, ראו שהתנהגות זו פחתה ונעלמה בהדרגה. המסקנה מאותם מקרים הייתה שלפילים הזכרים הבוגרים יש תפקיד משמעותי בלהקה והוא ריסון ומישמוע הזכרים הצעירים. מאחר ופיל היא חיה גדולה ועוצמתית היא חייבת ללמוד איך להשתמש בכוחה הרב ואיך לנהוג בעדינות בשאר הפילים ובחיות אחרות. הפילים הבוגרים, אם כן, מלמדים וחונכים את הזכרים הצעירים כיצד יש להתנהג בחברה. כאשר אין את הגורם המרסן והמגביל – התוצאה היא פיל עברייני. לצורך השוואה – כל בתי הכלא מלאים באנשים שחיפשו גבול, הכוונה שמישהו (דמות אב שבאה בצורת החוק) יעצור אותם, ירסן אותם, יגביל את כוחם כי הם בעצמם אינם יודעים איך לעשות זאת וכתוצאה מכך הם עוברים על חוקי החברה ונאלצים לשלם במחיר החופש.

מעגל גברים, כאשר גבר מחליט להצטרף לאחד כזה, מתחיל לשחזר מבנה משפחתי קדום. למעשה כל קבוצה, (טיפולית, תמיכתית) לאחר שאנשים מתוודעים אחד לשני ונוצרת אינטימיות, משחזרת באופן כזה או אחר תחושות ורגשות ממשפחת המוצא וכך אפשר לעשות עבודה של צמיחה והתפתחות. במעגל גברים שאר המשתתפים ויחידת ההנחיה משחזרים את תפקידי אחים (לי זה נפלא כי תמיד רציתי אחים בנים ויש לי שלוש אחיות) ואבא כמובן. במעגל הגבר מוזמן לעשות עבודת ריפוי מול אבא שלו – לומר לו דברים שרצה לומר שנים אבל לא הצליח, להתעמת ולהיות בקונפליקט – דבר שאולי מעולם לא העז לעשות (קונפליקט עם אבא עלול לעורר חרדה רבה) וגם אם האבא אינו בין החיים עוד או שעבודה מולו ישירות ל מתאפשרת מסיבה כלשהי, תמיד ניתן לעשות עבודה רגשית על אבא מול המשתתפים בקבוצה – זה מה שיפה בקבוצה בכלל ובקבוצת גברים בפרט – מישהו שם ישחזר ויזכיר למשתתף את אביו, בתכונת אופי, בטון דיבור או באנרגיית ההשתתפות שהוא נושא עמו.
גברים! לכו והתחילו להשתתף במעגלי גברים. רפאו את פצעי הקשר שלכם עם אביכם. זה ישחרר אתכם מעול כבד.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן