תיקונים בבית – קצת אחרת

תיקונים ושיפוצים

מניח שרבים מאיתנו מנסים לתקן דברים קטנים בבית.
במדריך הבא נדבר על תיקונים שנראים מסובכים יותר, במכשירי חשמל שהאינסטינקט הראשון הוא לא לגעת בהם, ואכן מי שלא מבין מתבקש להזמין טכנאי מוסמך.
מי שיש לו היגיון בריא במה לגעת ובמה לא, לעתים יצליח לתקן לבד

תקלה בדלת המקרר או מכונת הכביסה, כפתור שנשבר בתנור, בכיריים או בטלוויזיה, הם בדרך כלל סיבה לקרוא לטכנאי מוסמך.

לא ממליץ לאף אחד וגם לא לעצמי, לגעת במעגלים חשמליים, וכשצריך – גם אני מזמין איש מקצוע. לדוגמא, תיקון דלת של מקרר אפשר לנסות לבד, החלפת חלקים במערכת החשמל או הקירור – רק על ידי טכנאי מוסמך.

ברור? אז הנה כמה סיפורים משפחתיים, חלקם מוצלחים יותר וחלקם פחות, וגם מכישלונות יש מה ללמוד.

דלת המקרר

דלת של מקרר בנויה כך שאם תשאירו אותה פתוחה עד כ- 90 מעלות, היא תיסגר לבד כדי לשמור על הקור.

לאט לאט, דלת המקרר כבר לא שבה למקומה בעצמה. אם לא נתקן – יקרה די הרבה שהדלת תישאר פתוחה וצריכת החשמל תעלה. לאורך זמן ביום חם – אולי מנוע המקרר לא יעמוד בעומס והמזון יתחיל להתקלקל.

לבדיקה מה התקלה, ראשית יש לפנות את הבקבוקים שעל הדלת, ולבקש מאחד מבני הבית להחזיק את הדלת שלא תיפול בעת הפירוק.

מעל המקרר, קרוב אלינו, אפשר לראות את מכסה הציר:

כאן המקום להכיר מברג ביטים, ביט פוזידרייב PZ2 (אפשר גם פיליפס PH2) וביט טורקס (כוכב) 20. אלה יפרקו לכם את רוב המכשירים החשמליים בבית. מומלץ כמובן להחזיק גם מידות נוספות, וכשיצרן מכשירי החשמל מתחכם – לקנות גם ביטים ייחודיים כמו ביט משולש או ביט טורקס עם חור. ביט עולה שקלים ספורים בחנות לכלי עבודה, ולצרכים ביתיים אפשר בהחלט להסתפק בביטים זולים מעליאקספרס

פירוק הדלת גילה ציר נירוסטה תקין ואיתן, וסביבו תותב אוקולון לבן שנשחק מרוב שימוש. טלפון ליבואן העלה הצעה להזמין טכנאי שיחליף את הדלת כולה במחיר מפולפל. שם היבואן ומותג המקרר אינם רלוונטיים לענייננו, מניח שזו התשובה שתקבלו מכל אחד ממתחריהם.

גוגל הכיר לנו כמה ספקים ישראליים של חלפים למכשירי חשמל. כולם היו אדיבים וענו מהר אך לא היה להם החלק. גיגול באנגלית  “Door Hinge Insert” בצירוף שם היצרן והדגם, הביא אותנו לאתר בריטי, ותמורת כ- 50 ש”ח כולל משלוח הגיע במהרה החלק הדרוש, ואיתו גם כמה תשורות – עט ומגנט למקרר. שוב פירוק והרכבה של הדלת, שימו לב לאזן את הדלת כמו שצריך מאחר וכמה מהחורים מאורכים כדי לאפשר כוונון עדין, והדלת נסגרת היטב עד היום.

פה המקום לציין שתקלות במערכות החשמל והקירור במקרר הן מחוץ לתחום – עברנו החלפת חיישנים ומאווררים, על ידי טכנאים מוסמכים מטעם היבואן. מי שלא מבין היכן הגבול בין מה שאפשר לנסות לתקן לבד ובין מה שלא – שלא ייגע במכשירים האלה.

מכונת כביסה

במשפחה עם שלושה ילדים, מכונת הכביסה עובדת קשה. יום אחד גיליתי שחצי מידית פתיחת הדלת נשארה לי ביד. המכונה עובדת היטב – אז מנסים לתקן. שוב חיפוש באתרים מקומיים וגם אצל היבואן, כולם היו מהירים ואדיבים וביקשו את דגם המכונה וצילום של הדלת. מתברר שהיצרן מייצר עכשיו דלת מסוג אחר שאמנם תתאים למכונה שלנו, אבל שוב יהיה צורך בהחלפת כל הדלת בחצי ממחיר מכונה חדשה. בירור מול ספקים בחו”ל העלה גם הוא אותה תשובה

פתיחת כמה ברגים, הסרת הדלת והנה למטה ציר הידית השבור:

מודבק בדבק אפוקסי ביתי:

ואחרי שההדבקה התפרקה, נוספו לה שני חיזוקי מתכת שנגזרו במספרי פח משארית ניצב של קיר גבס. הדלת משרתת אותנו נאמנה, שנה וחצי אחרי התיקון:

מברגה

במדריך קודם תועדו שיפוץ ופירוק לגורמים של מקדחה ידנית, אלו כלים המיועדים לעבודה בעומס נמוך ובמהירות איטית, ושיפוצם היה הנאה צרופה.

כלי עבודה חשמליים לעומת זאת, הם לא עניין שמומלץ לתקן לבד. מנוע שמסתובב במהירות עצומה, ראש קידוח או השחזה שיודע לחתוך מתכת – והסכנה לשלמות איברי גופכם ברורה. המברגה שבתמונה נשלחה לניקוי וגירוז לטכנאי מדופלם ומוסמך, כיוון שעמדתי לידו בעת התיקון צילמתי, ובטוח שאתם סקרנים לראות איך נראה הבפנוכו שלה:

תנור אפיה - אנטומיה של כישלון

צהריים אחד עם סיום חימום השניצלים לילדים, נשארתי עם כפתור התנור ביד. התנור אמנם בן 17 אבל עבד היטב. בכמה ממכשירי החשמל יש משמעות לגיל –  טלוויזיות בהן הטכנולוגיה התקדמה מאז, מקררים שחלה בהם התקדמות בחיסכון באנרגיה (המקרר אינו צרכן חשמל גדול, משהו כמו 600-700 וואט בלבד, אבל כיוון שמערכת הקירור פועלת שעות ארוכות יש ליעילותו אפקט מצטבר, והוא אחראי למשהו כמו 5% מחשבון החשמל הביתי, כמה מאות ש”ח בשנה), או מזגנים שגם בהם חל שיפור בצריכת החשמל.

תנור אפיה לעומת זאת כולל גוף חימום או שניים ובדרך כלל גם מאוורר, ופאנל בקרה. אם הוא עובד ומתאים לצורכיכם – אפשר לנסות לתקן אותו.

כך נראתה חזית התנור ללא כפתור בורר המצבים שנשבר:

לאחר ניתוק התנור מהחשמל, עזרו הבנים לשלוף אותו מארון המטבח ולהניח על השולחן. מצידו האחורי של הפאנל נראה הבורר כך:

חלק שמתחבר בתקע אני מוכן לנסות להחליף אם אמצא חלק זהה מקורי שמתחבר לאותו תקע. חיפוש באינטרנט בארץ ובחו”ל, שיחה עם היבואן – ואין יותר להשיג חלק כזה.

בירור עם ידידנו א’, טכנאי מדופלם לכל דבר ועניין, פירוק הבורר לגורמים והבנה שזה לא כפתור פשוט אלא הרבה יותר מזה, מין צומת רבת חיבורים. ניסיון להדביק את ציר הפלסטיק השבור נכשל, וניסיון לקדוח אותו ולהרכיב ציר חדש הסתיים בנזק.

פה ויתרנו והזמנו תנור חדש.

 

 

לסיכום

לסיכום, בחלק ממכשירי החשמל הביתיים ניתן לעשות תיקונים קלים בעזרת היגיון בריא וידיים סבירות.

מי שלא ניחן באלה – מתבקש להשאיר את הטיפול לטכנאי מוסמך.

גם מי שחושב שהוא מבין, מתבקש לשקול שוב, ובכל מקרה לא לגעת במעגלים חשמליים

 

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן