מנעולנות למתחילים

תיקונים ושיפוצים

פה ושם נזדקק בבית להחלפת או לתיקון מנעול.
יש דברים שלא מציע לאף אחד לנסות ומוטב להשאיר למנעולן מקצועי, לדוגמא החלפת מנגנון של פלדלת.
מנעולים פשוטים יותר, ובייחוד כאלה שלא יתקעו אותנו מחוץ לדירה אם נסתבך – אפשר לנסות לתקן או להחליף לבד

המנעול בדלת האינטרקום בבניין שלנו נזקק להחלפה.

אחד השכנים נוהג מילדותו לפרק כל מה שנופל לו לידיים, הוא כמובן גם ועד הבית כך שבסמכותו לקנות מנעול ב- 90 ש”ח ולנסות להרכיב לבד במקום להזמין טכנאי, והוא גם כותב פה. אז הנה הסיפור

מתי מומלץ להחליף מנעול ו\או צילינדר?

נכנסתם לשירותים, נעלתם את הדלת ולא הצלחתם לצאת?

המפתח מסתובב בקושי, צריך לשחק איתו פנימה-החוצה כדי שיסתובב, יש איזו נקודה שצריך לעבור בכוח? בדקו את הצילינדר וגם את המנגנון.

כאשר הדלת סגורה, הידית אינה אופקית אלא נראית כאילו מישהו לוחץ אותה מטה? הלך הקפיץ של הלשונית ויש להחליף מנגנון.

ישר לעניין - פירוק המנגנון הקיים

בשני פוסטים קודמים (כאן וכאן) תוארו התקנות דלתות פנים מעץ, החלפת המנעולים בהן והתאמת הנגדית במשקוף. אלה דלתות עם “מפתח אפס” בהן המנעול הוא חלק בלתי נפרד מהמנגנון. הדלת והמשקוף עשויים עץ, וניתן בקלות לחצוב בהם להתאמת מנעול או נגדית שונים מהמקוריים.

הפעם התקלקל המנגנון בדלת האינטרקום. זו דלת אלומיניום וכל שינוי בה הוא סיפור לא פשוט.

ראשית נפרק את המנגנון הקיים. הנה המנגנון המפורק. שלבי הפירוק הם בדיוק הפוכים משלבי ההרכבה שיפורטו להלן:

ואיזה צילום שמסביר איך העסק מורכב – הידית מחוברת ללשונית הקפיצית בעזרת מוט בחתך ריבועי, הצילינדר מחובר ללשונית הנעילה בעזרת בורג:

קדימה לחנות

השלב החשוב מבחינתו כחובבים, הוא לפרק את המנעול הישן ולגשת איתו לחנות פירזול מקצועית. בעל מקצוע טוב יידע להתאים מנעול חדש שייכנס בדיוק או בערך לאותו מקום, ולכם יישאר רק להבריג כמה ברגים. בדרך כלל תהיינה הפתעות, בדקו עוד בחנות את המידה החיצונית של המנעול ואת מיקום חורי הברגים והלשוניות, ובמקרה הצורך בקשו הנחיות הרכבה. לפעמים יהיה צורך בהפיכת הלשונית בהתאמה לכיוון פתיחת הדלת – בקשו מהמוכר בחנות לעשות את זה. שימו לב שבינתיים אין לכם מנעול בדלת, זו עוד סיבה לא לשחק עם הפלדלת בכניסה לדירה.

הרכבת המנעול

והנה ההרכבה. סדר הפירוק – בדיוק הפוך.

ראשית נרכיב את המנעול כולו בעזרת בורג עליון ותחתון. לא להדק עדיין את הברגים עד הסוף, סביר להניח שתהיינה תזוזות:

לפני הרכבת הצילינדר, שימו לב למיקום הלשונית השחורה. סובבו את המפתח עד שהלשונית לא תבלוט הצידה, רק כך תוכלו להכניס את הצילינדר למקומו. הבורג בצילום מקבע את הצילינדר למנעול, ויוכנס למקומו רק בהמשך.

בעת הפירוק – קודם הוצאת הבורג, אח”כ סיבוב המפתח עד הנקודה בה ניתן למשוך את הצילינדר החוצה. אם אין לנו מפתח ניאלץ לקדוח את הצילינדר, זה דבר שלא ניסיתי ולא בטוח שאני רוצה לנסות. יש מקרים בהם קצה הצילינדר בולט מפני הדלת, אפשר לאחוז בו עם פלאייר פטנט ולשבור את הצילינדר לשניים בקו הלשונית

אז סובבנו את המפתח לנקודה המתאימה, הכנסנו את הצילינדר עד שייצא מצידה השני של הדלת, אולי גם שיחקנו עם כל המנגנון מ”מ למעלה או למטה עד שהצילינדר נכנס (זוכרים שבשלב הקודם לא נעלנו את הברגים?), עד שניתן בדיוק לסובב את המפתח למצב נעילה בו הלשונית בחוץ. כעת נכניס ונבריג את הבורג שמקבע את הצילינדר, ונחזק את כל הברגים:

לפני הרכבת הידית נכניס את המוט המרובע למקומו. אם הוא ארוך מדי – נקצר אותו בעזרת מסורית

לפני הרכבת הידית יש לשים לב איך היא מחוברת לדלת. יש ידיות עם 4 ברגים, יש ידיות עם 2, יש ידיות עם 6 חורים המתאימות לשני המקרים. שימו לב שהבורג השמאלי העליון גדול יותר – זה מה שקורה בדלתות אלומיניום שהידית נשברה והוחלפה כמה פעמים – החור מתרחב.

וסיבוב הרוזטה יסתיר את הברגים

נגדית

דבר אחד לא עשיתי מחוסר ידע, והוא עלה לנו בהזמנת טכנאי לבסוף.
הנגדית (החלק במשקוף המקבל את לשונית המנעול) זזה ממקומה בשש השנים שעברו מאז הוחלפה, ופתיחת הדלת הצריכה שימוש בכוח.
זו נגדית חשמלית המחוברת לפאנל האינטרקום ולא רציתי לטפל בה בעצמי. שני הברגים הקטנים באמצע מחברים את המנגנון החשמלי למסגרת. פתיחתם, הזזת הנגדית מ”מ-שניים פנימה – והדלת נפתחת ונסגרת כיאות.

מחזיר שמן

פעם בכמה זמן מישהו יעבור דירה והמוביל ישאיר את הדלת פתוחה עד הסוף יום שלם. משהו עלול לקרות למנגנון הסגירה, אך כיוונו מחדש מאוד פשוט.

שני הברגים בדופן הבוכנה ליד מקום החיבור למשקוף – אחד מהם אחראי למהירות הסגירה (וגם להתנגדות הדלת לפתיחה) עד כחצי מטר מהסוף, השני אחראי לטריקה. אצלי הדלת מכוילת לטריקה מאוד שקטה, ודואג גם לשימון הלשונית בדלת. טריקה שקטה משמעה פחות רעש לשכנים אם מישהו גר בקומת הקרקע, וגם חיים ארוכים יותר למנגנוני הדלת. סיבוב הברגים חייב להיעשות בעדינות, רבע סיבוב ולא יותר בכל פעם, ומיד אח”כ בדיקה מה הועיל אותו רבע סיבוב.

אם המנגנון כבר לא בר כיוון או אם התקלקל (מה שבדרך כלל יתבטא בנזילת שמן) – פרקו את המנגנון מהכנף ומהמשקוף וגשו איתו לחנות פירזול מקצועית. הראו להם את המנגנון ותארו את מידות ומשקל הדלת. ההרכבה פשוטה – ארבעה ברגים למשקוף, שניים לכנף, ואת הזרוע המתכווננת קצרו או האריכו לפי מידות הזרוע הקודמת. אחר כך כיילו בעזרת שני הברגים כמו מקודם

עוד כמה כלים שכדאי להכיר

למקרה שצריך לנסר או לשייף משהו: מסור למתכת (למעלה) כאשר יש לנו מקום לעבוד. המסור הקטן למטה שמורכבת בו חצי מסורית מהמסור הגדול, יתאים כאשר המקום מוגבל. שופין למתכת, ותרסיס שימון. לפעמים שימון הגון יכול לסייע בפתרון בעיות קלות ולהאריך את חיי המנעול. מומחים ממני ממליצים על שימון המנעול בעזרת תרסיס סיליקון, ולא WD 40, שהוא חומר אשר מלבד שמן דק, מכיל גם דיגריזר העשוי להסיר יחד עם פעולת הניקוי, גם את השמן הקודם.

לסיכום

לסיכום, יש מנעולים שאפשר לתקן או להחליף לבד. עם זאת מומלץ לדעת היכן המגבלות שלנו ולא לשחק עם הפלדלת בכניסה לבית

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן