שעון קיר חתוך בלייזר

טכנולוגיה מתקדמת

אז נכון שהגישה לכלים לייצור דיגיטלי כמו מדפסות תלת-מימד ומכונות חיתוך לייזר וכרסום מונחה מחשב אינה עדיין קלה, אך היא בהחלט השתפרה בשנים האחרונות (הנה, תראו, אפילו אני נכנסתי לזה חזק…). רציתי לשתף אתכם בפרויקט קטן ויחסית פשוט, שמדגים בצורה טובה הזדמנויות שונות שנפתחות בפנינו כשכן מתאפשרת לנו גישה לכלים לייצור דיגיטלי. והי, אצלנו בסדנא הקהילתית לקיימות אפשר למצוא את המכונות הללו, אז אתם מוזמנים לבוא לבקר.

בקורס לייצור דיגיטלי שהתחלתי ללמד בסדנא הקהילתית לקיימות שבבי”ס אורט “גרינברג” טבעון, חלק מהלימוד הוא תרגול דרך פרויקט מסוים (כאילו, דא…) כשאני מראה איך הקווים הכללים והבסיסיים לביצוע הפרויקט, ואז אני (בדרך כלל) נותן חופש יצירתי למשתתפים להכניס טאץ’ אישי לפרויקט. מטרת הקורס היא להכשיר את באי הסדנא לעבודה באגף הדיגיטלי של הסדנא.

במפגש שעסק ביצירה משולבת של הדפסה ב-3D וחיתוך בלייזר, המשתתפים התבקשו לייצר שעון קיר, כשאת הצעדים אני מציג בשני הסרטונים הבאים, והשאר נתון לפרשנות. הסרטונים לקוחים מתוך ערוץ יוטיוב (עדייך בחיתוליו) שאני מפעיל ונקרא “ייצור דיגיטלי למתחילים” (מוזמנים, כמובן, להירשם). אלו שהצפייה בסרטונים לא תיתן להם כלום (כי אין להם גישה לכלים כאלו עדיין) יכולים לראות את המדריך הזה כמו צוהר לתהליך ייצור בכלים דיגיטליים. בקיצור, אולי זה יעשה לכם חשק, אם לא היה לכם חשק עד עכשיו.

קודם כל - אצלנו מתחילים במידול

כיוון שמדובר בקורס, קודם כל, אז המטרה הראשונה שלי הייתה, ועדיין, ללמד לעבוד נכון. הגישה שאני מוביל בקורס היא תמיד להתחיל לעבוד בתוכנית CAD, ז”א, להתחיל ב3D גם עבור המרכיבים שבסוף יחתכו בלייזר, על ידי יצוא “חזרה” ל2D. אני שם על זה דגש כיוון שאנחנו מכוונים לייצור דיגיטלי מורכב, וכזה בדרך כלל דורש שילוב של שיטות ייצור שונות, מה שאומר כלים שונים שכל אחד מהם מקבל את הקבצים שלו בדרך שונה ומסוגל לבצע דברים שונים.

אבל, מכיוון שבשעון מעורב איזה שהוא ציור או אלמנט קישותי, אנחנו מתחילים בInkscape, ואז עוברים לCAD. במקרה שלנו, תוכנת ה-CAD היא בסרטון שלמעלה היא Onshape המצויינת שהיא בכלל תכנת Freemium ולא צריך רישיון כדי להתקין אותה לשימוש עצמי. בכלל, לא צריך להתקין אותה! היא על ענן! איזה כיף! נסו אותה.

אז התחלנו בעיצוב בInkscape (אפשר לראות איך עשינו זאת בסרטונים שלמעלה) וטענו לתוך Onshape את הקובץ בלי העיצוב.

כך זה נראה כשזה עוד בOnshape

הקובץ לצריבה וחיתוך כמו שהוא נראה בInkscape לפי שעבר לתכנה של הלייזר

הקובץ לצריבה וחיתוך כמו שהוא נראה בInkscape לפי שעבר לתכנה של הלייזר

הכנת החומר

אני מציג כאן שני שעונים שונים. השעון הראשון עשוי מMDF פשוט בעובי 6 מ”מ אותו הכנתי למכונה שלנו שגודל משטח העבודה שלה הוא 60 ס”מ על 40 ס”מ. בשעון השני החלטתי להתחכם בטקסטורה, אז לקחתי MDF בעובי 3 מ”מ וצבעתי אותו בלבן תוך כדי שאני משאיר עננות מסוימת. התאים לסגנון הקיטשי שתכננתי.

שימו לב שMDF שותה הרבה צבע, כך שבצביעה בריסוס קיבלתי את הגוון המעונן, ואם הייתי צובע בצבע אטום וסמיך הייתי מקבל משטח אחיד יותר. המטרה של הצביעה היא להגביר את הקונטרסט בין המשטח לאיזור הצרוב.

המשטח המעונן בלבן לשעון הקיטשי

המשטח המעונן בלבן לשעון הקיטשי

עננות על MDF עם ספריי לבן

חיתוך וצריבה בלייזר של משטח השעון

הקבצים של הלייזר ממשיכים מהInkscape לתכנה שבה אנחנו משתמשים להפעלת חותך הלייזר שלנו, Rdworks8. באמצעות התכנה אנחנו מכינים קובץ שחותך הלייזר יודע לקרוא. בקובץ זה יסדר את פעולות העבודה לפי צבעים, כשחריטה תעשה קודם כל, לאחר מכן חיתוכים פנימיים ובסופו של דבר הניתוק הסופי מהלוח (מה שנקרא בעגה המקצועית Inside-Out). הסיבה לכך היא שאחרי ניתוקים המיקומים עשויים לזוז מעט, לכן כדי להתחיל בניתוק של האובייקטים מקטן לגדול.

חשוב: שימו לב שקוטר החור לגוף השעון הוא 8 מ”מ. אם החור יהיה גדול מדי, יהיה קשה את גוף השעון כי נצטרך דיסקיות רחבות. שימו לב גם לגובה הציר של השעון, ותדבקו מבעוד מועד שעוביו של החומר שאתם עובדים איתו קטן מגובה הציר.

לאחר שליחת הקובץ הלייזר עושה את הקסם שלו, ויוצא משטח צרוב וחתוך לפי התכנית.

הקובץ כמו שהוא נראה לפי צבעים בRdworks8

הקובץ כמו שהוא נראה לפי צבעים בRdworks8

חותך הלייזר שלנו - 60w, עם שטח חיתוך של 40cmx60cm

חותך הלייזר שלנו - 60w, עם שטח חיתוך של 40cmx60cm

העבודה הסתיימה, הלוח עדיין במכונה

העבודה הסתיימה, הלוח עדיין במכונה

הדפסה ב3D לספרות

אפשר, כמובן, פשוט להוציא את ספרות השעון בחיתוך בלייזר. אבל אנחנו כתרגיל רצינו לשלב הדפסה ב-3d, אז את הספרות ייצאנו להדפסה (גם את החלק הזה תוכלו לראות בסרטון). זה אולי נראה מסובך, אבל מאוד פשוט, ברגע שקצת מכירים איך Onshape עובדת.

בתמונה ניתן לראות את השעון שבחרתי להדפיס לו את הספרות.

צי מדפסות התלת מימד שלנו בסדנא הקהילתית לקיימות

צי מדפסות התלת מימד שלנו בסדנא הקהילתית לקיימות

השעון ההיברידי - הדפסה וחיתוך בלייזר: צד קדמי

השעון ההיברידי - הדפסה וחיתוך בלייזר: צד קדמי

השעון ההיברידי - הדפסה וחיתוך בלייזר: צד אחורי עם גוף השעון

השעון ההיברידי - הדפסה וחיתוך בלייזר: צד אחורי עם גוף השעון

הרכבת מנגנוני השעונים

מנגנוני שעונים פשוטים אפשר למצוא בכל חנות יצירה. שוב, שימו לב לקוטר וגובה הציר כבר כשאתם מתכננים את השעות שלכם.

 

מגנוני שעון פשוטים מחנות יצירה

מגנוני שעון פשוטים מחנות יצירה

התוצר הסופי

לאחר הרכבת מנגנון השעון, שימו לב שהגב מתרחק מהקיר.
בגדול, זהו זה. ברגע שיודעים מה צריך לעשות, כל התהליך לא צריך לקחת יותר משעה ועוד זמן ההדפסה והחיתוך (שבו אתם יכולים לעשות דברים אחרים).

חפשו את מכונת חיתוך הלייזר הקרובה למקום מגוריכם ותתחילו להשתעשע.

 

שעון הורדים המוכן

שעון הורדים המוכן

שעון מהיר ועצבני, מתנה לבן דוד איטי ורגוע

שעון מהיר ועצבני, מתנה לבן דוד איטי ורגוע

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן