קומפסטר תולעים לדירה – הדור הבא – דגם flow through 2.0

טכנולוגיה נאותה

אחרי שנים של ציפייה, קבלו את הדגם המשופר של הקומפוסטר הדירתי דגם flow through 2.0. קטן, פשוט וזול לבנייה, דורש תחזוקה מינימלית פשוט זורקים את הפסולת האורגנית מלמעלה ונותנים לה “לזרום” דרך הקופוסטר עד שקוצרים דשן (הומוס) איכותי בתחתית הצינור כעבור כמה שבועות.

אחרי שנים של ציפייה מאז המאמר איך [לא] לעשות קומפוסט בדירה, העולם כולו היה במתח איך כן לעשות קומפוסט בדירה. קבלו את הדגם המשופר של הקומפוסטר הדירתי דגם flow through 2.0.
יתרונותיו הן בהיותו: קטן ומתאים לכל דירה (דורש פחות מ0.25 מ”ר ולא מצריך חיבור לקרקע), פשוט וזול לבנייה (מחומרים שכולנו יכולים למצוא בקלות), דורש תחזוקה מינימלית (אין צורך בערבוב או בהפרדת התולעים כפי שנדרש בדגמים אחרים), סובלני לאי טיפול (להערכתנו ניתן לצאת לחופשה של שבועיים ולהניח לו), מפרק את החומר האורגני במהירות גבוה יותר מקומפוסטר רגיל., לא מסריח ולא מושך חרקים. פשוט זורקים את הפסולת האורגנית מלמעלה ונותנים לה “לזרום דרך” הקופוסטר עד שקוצרים דשן (הומוס) איכותי בתחתית הצינור כעבור כמה שבועות. את כל שאר העבודה באמצע התהליך עושות עבורנו ידידתנו הטובות תולעי הקומפוסט האדומות (Eisenia fetida). תולעים אלה מפרקות חומר אורגני, מעכלות אותו וכך מייצרות דשן. את הדשן מנצלים לטיוב האדמה באדניות המרפסת, בגינה הקהילתית, או כמתנה של זהב שחור לשכנים וחברים. מידע נוסף על תולעים אדומות ואיך לטפל בהן ניתן למצוא כאן וכאן וברחבי הרשת. לחוששים מזבובונים וחרקים מעופפים, או מתולעים שיטיילו ברחבי הבית – בתחזוקה פשוטה ובסיסית, כפי שמפורטת בסוף המדריך, בעיות אלו לא יקרו.

הקומפוסטר הזה הוא דור 2.0 של קומפוסטרים מסוג flow Through – FT העשויים מדליים. אנחנו רוצים להמשיך לפתח ולשכלל את הדגם וגם לבחון אותו (יש לנו ניסיון בעבודה של כמה שנים עם דור קודם 1.0 של הקומפוסטר, עדיין לא נצבר נסיון מתמשך עם דגם זה). נשמח אם תנסו אצלכם בבית, או במטבחון המשותף במשרד ותשתפו אותנו בתובנות שלכם ובדגמים נוספים שתפתחו. עשו זאת בתגובות למדריך זה וגם בקבוצת הפייסבוק קומפוסט להמונים.

מדריך זה נכתב במסגרת האקתון UPSCALING של מרכז השל לקיימות, הדגם הזה של הקומפוסטר פותח על ידי צוות במסגרת תוכנית העמיתים של מרכז השל, מחזור י”ח. תודה רבה גם לכל החברות שעזרו בפיתוח וניסוי הדגם הקודם של הקומפוסטר.

רוב שלבי ההכנה נמצאים בסרטון הבא

 

פתיחת התחתית של שני דליים

העמידו את הדלי הצבע באופן יציב על פתחו. בעזרת סכין קשיחה עשו חור צמוד לשוליים של התחתית. בעזרת משורית או סכין קשיחה המשיכו לחתוך את כל התחתית סביב סביב.
חיזרו על הפעולה עם דלי צבע שני. דלי אחד (רצוי עם ידית) ישמש לרכיב הצינור והדלי השני ישמש כבסיס שעליו הצינור ישב.

הכנת תריס החיזוק

השכיבו את דלי הצבע השלישי (רצוי עם ידית) וייצבו אותו. חיתכו אותו לרוחבו באמצע.
החלק העליון, עם הידית, ישמש לחיזוק, כתמיכה בצינור וגם כתריס שסוגר את הפתח התחתון.

חיתוך הדלי הקטן

הניחו את הדלי הקטן על פתחו באופן יציב. פיתחו אותו כמו את שני דליי הצבע.

לאחר מכן עלינו לחתוך את השפה העליונה של הדלי כך שיכנס לתוך דלי הצנור ויהיה המשך שלו. מטרתנו היא ליצור צינור ארוך יותר כדי שיהיה לנו יותר נפח לקומפוסטר. מכיוון שהמבנה של שני סוגי הדליים הוא קצת קוני, יש לחתוך את הדלי הקטן כך שיגלוש עד לתחתית דלי הצבע ושם יתקע. אם הדלי הקטן לא יורד כמעט עד תחתית דלי הצבע, סימן שעלינו לגלח עוד מעט מהיקף הדלי הקטן. אם הדלי הקטן לא נתפס על שולי התחתית של דלי הצבע – סימן שחתכנו יותר מידי.

הכנת הבסיס

בדלי שמשמש כבסיס שעליו יישב הצינור, חיתכו פתח בצורת קשת כך שחלקה הישר פונה לשפה של הדלי. עשו זאת בעזרת סכין חדה וקשיחה כמו את שאר החיתוכים עד כה. מומלץ לשרטט מראש בעזרת טוש את קו החיתוך. תכננו את גודל הפתח כך שיספיק לכם כדי להכניס בנוחות את היד פנימה ולהוציא אותה עם חופן הומוס בשל ביד. גובה סביר לקשת הוא כ15 ס”מ ורוחב סביר הוא כ20 ס”מ. לא כדאי שהפתח יהיה הרבה יותר גדול מכך.

סגרו את המכסה על הדלי שהכנתם והניחו אותו על המכסה. הבסיס שלכם מוכן.

הכנת השתי / גריל

כעת עלינו לחורר חורים שדרכם נשחיל את חוט הפלסטיק (או הכבל הישן). אנו רוצים ליצור מעיין גריל, או “שתי” (כמו בשתי וערב). לצורך כך קחו את הדלי הקטן. חוררו בהיקף חלקו התחתון 8-10 חורים.

השחילו את הכבל או חוט הפלסטיק העבה ליצירת הגריל. הקפידו לא להשאיר קצוות בולטים מידי. שימו לב שאנחנו רוצים ליצור פסים לכיוון אחד בלבד (שתי ולא שתי וערב) כדי שיהיה קל לגרוף את ההומוס המוכן בקלות.

צבעיה וקישוט של הקומפוסטר

תנו דרור ליצירתיות שלכם – קשטו או צבעו את הקומפוסטר כך שיתאים לכם לדירה. בסרטון אנו צבענו עם ספריי. יכול להיות שטוב יותר להשתמש בצבע שמן או בטפט. תנסו ותספרו לנו.

הרכבת הקומפוסטר

הכניסו את הדלי השחור לתוך החלק העליון של הצינור כך שיחליק פנימה וישב בתחתיתו באופן יציב.

השחילו את תריס החיזוק על הבסיס כך שהשפה העליונה של שני החלקים תפנה כלפי מטה.

הניחו את הצינור בתוך הבסיס. הוא אמור לשבת יפה בתוכו.
תוודאו שתריס החיזוק יכול לעלות ולרדת בחופשיות.
חברו בעזרת איזולירבנד חבלה (גאפה-טייפ) את הצינור לבסיס כך שיתחברו.

הקומפוסטר שלכם מוכן!

איתחול הקומפוסטר

בשלבים הראשונים יש לבנות בהדרגה את החומר האורגני:

ראשית נניח שכבה לא עבה של עיתון (3-4 דפי עיתון יספיקו).  את הפעולה הזו נעשה רק בפעם הראשונה, כדי שהחומר האורגני לא ייפול דרך החורים של הגריל.  בהמשך, לאחר שכבר יהיה לנו קומפוסט, הוא יחזיק את עצמו ולא נצטרך לחזור על פעולה זו.

כעת אפשר להתחיל לזרוק את שאריות החומר האורגני שלנו.  אחרי כל שכבה נכסה בגזרי עיתון או נייר מהמגרסה המשרדית.  נפעל כך במשך כשבוע.

חשוב מאוד לשמור על הקומפוסטר סגור במכסה. בכל פעם שנכניס חומר אורגני, נקבור אותו תחת גזרי הנייר או הקרטון ונסגור. כך נימנע מכניסה של חרקים לא רצויים.

לאחר שבועיים נוכל להכניס לחווה חופן תולעים אדומות. מאיפה משיגים תולעים אדומות? ממישהו אחר שכבר יש לו (ובעתיד הקרוב תוכלו גם אתם לתת חופן תולעים למישהו אחר). איפה מוצאים מישהו שיתן לכם תולעים? בתגובות למדריך זה או בקבוצות בפייסבוק כמו קומפוסט להמונים, או קבוצות אחרות העוסקות בגינון אורגני או פרמקלצר.

תפעול שוטף

באופן יום-יומי נוכל לזרוק את שאריות האוכל והפסולת האורגנית שלנו לקומפוסטר (מהצלחת ישר לקומפוסטר) ולהצניע אותה מתחת לשכבת הנייר/קרטונים. מאד מומלץ להוסיף שאריות קפה – קפה שחור או פילטר.

מה לא לזרוק? התולעים לא אוהבות אוכל חריף מאד, כדאי להמעיט מאד בפרי הדר או דברים חמוצים מאוד, לא נזרוק שאריות של בשר ואוכל מן החי (אם יש מעט בתוך שאריות המזון, זה בסדר). גם כמות גדול של פירות מתוקים בבת אחת (במיוחד בקיץ) עלולה להיות בעיתית.

בסופו של תהליך גודל אוכלוסיית התולעים מתאים את עצמו לכמות החומר האורגני.  יחד עם זאת יש לזכור שבתקופה הראשונה כדאי להיות רגישים להתקדמותם.  לא להכניס יותר מדי חומר אורגני, ואם אנחנו רואים שהערמה לא נעשית קטנה יותר, יש להמתין מספר ימים.ככל שהזמן מתקדם מתייצבת החווה ולא צריך לחשוב על זה יותר מדי.

יש לשמור על שכבה של כ 5 ס”מ של נייר או קרטונים בשכבה העליונה של הדלי. שכבה זו תעזור למנוע הגעה של זבובונים. כל שבועיים שלושה, כשהשכבה הזו מתחילה להתפרק, יש להוסיף שכבה חדשה.

כדאי מידי חודש-חודשיים להוסיף חופן קטן של חול או של קליפות ביצים טחונות. חומרים אלו יסייעו לתולעים בעיכול.

אם מקפידים לסגור את המכסה, לשמור על שכבה עליונה של ניירות/קרטונים, לא לזרוק פירות חומציים או כמות גדולה של פירות מתוקים ולא להעמיס באוכל מעבר ליכולת של התולעים לפרק- לא אמורים להגיע מרעין בישין.

לחוששים מתולעים שיטיילו ברחבי הבית – התולעים אינן אוהבות אור ויובש, הן חייבות להיות בסביבה לחה ולכן לא יוצאות מהקומפוסטר. הן לא ישרדו מחוץ לו.

קציר הדשן

כאשר החומר האורגני, שחור והומוגני, מגיע לתחתית ה”צינור” ניתן להתחיל לקצור אותו (בפעם הראשונה יכול לקחת כ3 חודשים). קציר ההומוס נעשה בגריפה של החומר דרך הגריל. את ההומוס כדאי לפזר אדנית בבית או בגינה הקהילתית הקרובה.

בנוסף להומוס, הקומפוסטר גם אוסף את עודפי הנוזלים לתוך הצלוחית שבתחתית הקומפוסטר. את הנוזל הזה יש לרוקן בכל פעם שהצלוחית כמעט מלאה. כדאי לדלל אותו במים (כלל האצבע הוא ביחס של 1:10) ולהשקות איתו צמחים או לרססו על עלים. מידע נוסף על שימוש בתה קומפוסט ניתן למצוא במדריך של עדית

לסיכום

אנו מקווים שתצליחו להקים את הקומפוסטר בקלות, ותשתפו אותנו בתובנות שלכם אודות תפעולו השוטף ואולי אפילו תיצרו או תתרמו ליצירה של הדור הבא FT 3.0 . קחו בחשבון שצריך סבלנות לתהליך וגם קצת סובלנות לחבלי הלידה. תלוי בכמות הזבל האורגני שאתם מייצרים – יכול להיות שהקומפוסטר יתקשה להכיל את כל הזבל שאתם מייצרים. אך אם לא עשיתם קומפוסט בכלל עד היום – מוטב לייצר קומפסט בעצמכם מרוב הפסולת שלכם, מאשר לזרוק אותה לפח האשפה הרגיל ולתרום לאי-הסדר בעולם.

בהצלחה!

שרון, מארק, אור, גדעון ויואב

לתוכן זה נכתבו 9 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן