כליבות עץ – חלק ב’

בבית המלאכה

המשך הכנה עצמית של חלק מכלי עבודתו של הנגר החובב, והפעם כליבות קטנות וקצת מורכבות יותר

הפעם כליבה קטנה יותר, הנקראת באנגלית Cam Clamp, בתרגום חופשי, כליבת זיז.

זו אינה כליבה גדולה וכבדה המיועדת לתת כח לחיצה של 200 ק”ג בעת הדבקה, אלא כליבה קטנה לאחיזה עדינה של עבודות קטנות. כליבות כאלה מיוצרות באופן מסחרי ונמכרות תחת השם Klemmsia, הנה אחת שצילמתי בסדנת נגרים אמנים. נעילת הכליבה נעשית ע”י משיכת הזיז הבולט בלחי התחתונה:

בניגוד לכמה פוסטים קודמים, פה נדרשת רמת מיומנות גבוהה יותר בנגרות עדינה. כרגיל, נוח לי לעבוד לפי הסרטונים של פול סלרס. מי שרוצה לבנות כליבה כזו, מומלץ שיגגל Paul Sellers Cam Clamp, יעקוב אחרי ההסברים והמידות, ויבין לעומק את שיטות העבודה. אחרי ההבנה, אפשר לבנות את כל העסק עם שתי מפסלות (לי יש 6 ו- 12 מ”מ), מסור ומקדחה. למי שיש מסור שולחן ומעדיף לעבוד איתו ולא עם כלים ידניים, יש ברשת גרסאות של כליבה זו, המתאימות לבניה עם מסור שולחן. מומלץ להכין תרשימים מפורטים ובהם מידות ושלבי הביצוע:

ניסור הגלמים ללחיי הכליבות. מידות הבלוק בערך 2.5/4/14 ס”מ, עץ בוק שנאסף מהרחוב. הקרש כלוב לשולחן בזוג כליבות עץ מפוסט קודם:

הקצעת (יישור והחלקת) העץ. השימוש במקצועה שקט, נטול אבק ומדיטטיבי, ולא ניתן להשוואה לליטוש ידני או בעזרת מלטשת חשמלית. בתמונה מקצועת בלוק זווית נמוכה, קטנה מספיק לאחיזה ביד אחת:

הכנת המגרעת בלחיים בשיטה פשוטה בעזרת זוג שופינים (בכליבות הבאות מאותו סוג הוכנה המגרעת עם מפסלת ומקבת וצורתה לכן מעט שונה):

הקדח שבתמונה נועד למנוע סדיקת הלחי, הקידוח בסיוע שבלונה להבטחת האנכיות:

סימון וניסור מדויקים של החלק הנע בלחי התחתונה:

…לא מספיק מדויקים, מסתבר:

והתיקון:

תחילת העבודה על השקע בלחי התחתונה. פינוי במפסלת, לאחר ניסור שני קווים מקבילים:

והמשך הפינוי בחלק הקידמי עד קו הניסור הקודם, לאחר הכנסת לוח דיקט להגנה על החלק הקפיצי של הלחי:

התוצאה:

הזיז איתו נועלים את הכליבה, שימו לב לקידוח האקסצנטרי לציר:

ועכשיו נעבור לשידרה (אצלי 6/25/300 מ”מ), אותה ניסרתי ממעקה ישן של חדר מדרגות, ולאחר מכן הוסר ממנה צבע שמן ישן בסיוע פטיש ומברג כאיזמל מאולתר:

ונשלחה ליממה של טבילה בחומץ להסרת החלודה:

והנה כל החלקים, שימו לב לפינים בקוטר 4 או 5 מ”מ שאורכם כעובי לחי הכליבה. הם נקראים באנגלית Roll Pins ואפשר להשיגם בקלות באיביי, או לחפור במחסנים של חנויות בדרום תל אביב:

חציבה עם מפסלת למעבר השידרה דרך הלחיים:

בורג שמטרתו למנוע פיצול הלחי התחתונה. לפני ההברגה יש לקדוח קדח מקדים, ושקע לראש הבורג:

קידוח בלחי העליונה, דרך הלחי והשידרה. שימו לב להשתמש במקדח המיועד למתכת. שימו לב, בלחי התחתונה הקידוחים יהיו מחוץ לשידרה, אבל קרובים אליה:

והנה הכליבה בפעולה:

משקל הכליבה יצא 560 גרם, כפול מכליבה מסחרית דומה וכבד עד כדי יכולת להפוך את זוג הקרשים שבתמונה. לכן נבנתה כליבה נוספת עם שידרת עץ, שמשקלה הסתכם ב- 240 גרם בלבד. כיוון שמדובר בחלקים נעים, הוקצעה שידרת העץ. שוב, העבודה עם מקצועה ידנית, מהפנטת. בתמונה מקצועה סטנלי מס’ 4 בת כ- 60 שנה, שהגיעה אלי חלודה ושיפוצה תואר בפוסט נפרד:

והנה שתי הכליבות, לאחר שנוסף ציפוי שעם על הלחיים, להגדלת החיכוך:

לסיום ניסוי נוסף, כליבה גדולה יותר עם שדרת אלומיניום, כ- 20 ₪ עלות החומרים, מוצגת להשוואה ליד שתי הקטנות יותר, וליד כליבה מסחרית קטנה וטובה באורך ברוטו של כ- 30 ס”מ:

לסיכום

לסיכום, אלה כליבות לעבודות קלות, הניתנות לבניה עצמית משאריות ודורשות מיומנות מסוימת בנגרות עדינה.

אפר לשחק עם המידות, ואם אפשר, לבנות את השידרה מאלומיניום

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן