קלנדולה מצמח לשמן

גוף בריא

עם בוא הגשמים הראשונים יחלו ללבלב צמחי הקלנדולה. אם אין לכם צמחי קלנדולה מתורבתים בגינה, אפשר לקנות את הצמח היבש ולהתחיל את התהליך המוסבר פה לאחר שלב הייבוש. במדריך קצר זה נלמד איך להכין שמן קלנדולה, היישר מהצמח. נעבור על כל השלבים מקטיף ועד למזיגה לבקבוק.

במדריך קצר זה נלמד איך להכין שמן קלנדולה, היישר מהצמח. נעבור על כל השלבים מקטיף ועד למזיגה לבקבוקשמן קלנדולה כבר מזמן נמצא על המדפים, בחנויות הטבע ומיטב חברות הקוסמטיקה מתהדרות במוצר זה, או בשימוש בשמן זה במוצריהן.

אז נצא לשדות ונתחיל

עם בוא הגשמים הראשונים יחלו ללבלב צמחי הקלנדולה. אם אין לכם צמחי קלנדולה מתורבתים בגינה, אפשר לקנות את הצמח היבש ולהתחיל את התהליך המוסבר פה לאחר שלב הייבוש.

בשדה

קלנדולה בשדה

לייבש

1אופציה נוספת וטובה באותה מידה היא ליקוט פרחי קלנדולה מהבר. צמחי הבר קטנים בהרבה ובדרך כלל צבעם יהיה צהוב, בשונה מהקלנדולה המתורבתת שצבעה כתום עז. יש שיאמרו שהיא פחות פוטנטית בשל כך, אך יש עוצמה מאוד גדולה לצמחים שגדלים בר. הם עמידים מאוד וזה מעיד על תכולת חומרים פעילים ברמה טובה.

בנוסף, כאשר תהליך מיצוי הצמח נעשה בשלמותו, משלב הקטיף ועד השימוש בשמן על העור שלנו, נכנס גם אלמנט הוליסטי, אשר מעצים את תהליך הריפוי.

דבר חשוב אם אנחנו מלקטים מהבר, להשתדל לקטוף צמחים לא משולי הכבישים ולא ליד מקומות מופרים, שכן המשמעות היא שפיח ולכלוך ואולי גם שאריות חומרי הדברה משדות שכנים, שגם הם מסיסים בשמן, מצטברים בצמח ומורידים באופן קריטי את כדאיות השימוש בו.

אז יצאנו ומצאנו מרבדי קלנדולה. דבר אחרון, תמיד תשאירו צמחים לא נגועים, ככה בשביל הריספקט לצמחים ולטבע המאפשר.

כך נראים הזרעים של הקלנדולה

קטיף וייבוש

שמן קלנדולה הינו שמן תשרית, משמע, תוצר של השריית צמח בשמן נשא כלשהו (זית, שקדים וכו‘), ולא עובר תהליך של כבישה או זיקוק (כן, הוא גם לא שמן אתרי).

קטיף – רצוי להצטייד בסלסילה ומזמרה טובה. החלק שנשתמש בו הוא הפרחים בלבד, לכן יש לקטוף את הפרחים מבסיסם, בנקודת החיבור עם קצה הגבעול.

ייבוש – תהליך קריטי בהפקת השמן. על מנת להבטיח ששמן התשרית שלנו לא יתקלקל עלינו לוודא טוב טוב שהפרחים יבשים לפני שמתחילים בתהליך ההשריה. זאת למה? הסיבה היא פשוטה, צמח טרי מכיל מים, ואם נכניס מים להשרייה בשמן, השמן יתחמצן, יתעפש ובגדול יתקלקל וכל המאמץ ירד לטמיון. לכן עדיף להמתין בסבלנות, גם עוד שבוע אם יש צורך. תהליך הייבוש יכול לקחת בין שבועיים בשיא הקיץ לשלושה ארבעה שבועות בחורף. חשוב מאוד! ייבוש נעשה במקום מוצל ומאוורר, כדי לשמר בצורה המיטבית את החומרים הפעילים בצמח. כשמדובר בפרחים, הכי פרקטי לייבש על רשת. איך יודעים שיבש? לוקחים מדגם של פרחים ובודקים עם היד אם הם נשברים או לא. נשברים? יופי! סימן שיבש.

השרייה

שמני תשרית רבים נעשים עי השריית צמח בשמן לשבועיים שלושה, בהם רוב החומר הפעיל עובר לשמן בתהליך של דיפוזיה. במקרה שלנו, החומר הפעיל העיקרי הינו בטאקרוטן. בטא קרוטן הינו הפיגמנט הכתום של הטבע, ונמצא גם בגזר למשל. בהיותו כזה הוא קשור חזק מבחינה מולקולרית ולכן צריך להשתמש בכוח כדי להפרידו, במקרה שלנו נשתמש באש. מומלץ בחום לבצע את התהליך בסיר כפול, באן מרי.

יש למלא את הסיר בצמח יבש ולשפוך מעליו את שמן הנשא עד שיכסה את כל החומר הצמחי. ניתן להשתמש בשמן זית, שמן שקדים, שמן חמניות. היחס בין צמח לשמן צריך להיות סביב 5:1, בהתאמה.

הערכה

בישול, מזיגה ואחסון

נדליק את הגז ונביא לרתיחה, לאחר מכן ננמיך את האש, וניתן לסיפור לעבוד כ-4 שעות. יש לשים לב למספר דברים. ראשית, שהטמפרטורה לא תעבור את 60 מעלות צלזיוס, שנית שהמים בסיר הגדול לא נגמרים. אפשר לשים טיימר ולבדוק כל רבע שעה, חצי שעה, מה המצב. אחרי 4 שעות, ניתן לכבות את האש ולתת לשמן להתקרר כשהוא מכוסה.

כעת ניתן לסנן ולמזוג, שתי פעולות במחיר אחד (:

הכינו מראש בקבוק/צנצנת בגודל המתאים. על מנת לוודא שהשמן יישמר היטב ולאורך זמן כדאי לעקר את הצנצנת. ניתן לבצע עיקור עי השרייה במים רותחים במשך 20 ד‘. לאחר מכן לייבש היטב היטב. לפני שמוזגים לוודא שהבקבוק יבש לחלוטין. בשביל הסינון כדאי להשתמש במסננת רשת צפופה או בד ולסחוט את חומר הצמחי עד הסוף כמה שניתן. עכשיו אפשר לראות שהשמן קיבל גוון כתום ואולי גם קצת ריח של פופקורן.

7

שמן קלנדולה מוכן

שמן קלנדולה מוכן

יש לנו שמן קלנדולה! איזה יופי (:

כמובן שמומלץ להוסיף מדבקה עליה רושמים את הפרטים של מה יש בשמן, באיזה שמן נשא השתמשנו, ותאריך, למשל קלנדולה בשמן זית 1/1/16′.

שמן קלנדולה מתאים במיוחד לכל תופעות העור, פריחות, אדמומיות, גרד, עקיצות, יובש, סדקים, ומצוין לתפרחת חיתולים.

קלנדולה הינה בעלת השפעה אנטי דלקתית, נוגדת זיהום, מחטאת, מפחיתה נפיחות, ואנטי בקטריאלית. קלנדולה נחשבת צמח עדין ולכן מתאימה במיוחד לתינוקות, לתפרחת חיתולים ולכל שאר הסימפטומים העוריים.

בשמן קלנדולה ניתן להשתמש כמו שהוא כשמן גוף, או לשימוש מקומי באזור הבעייתי.

בנוסף, בעצם יש בידינו חומר גלם משובח שניתן להשתמש בו להכנת משחת קלנדולה או שפתון, עי שילוב עם חמאה ואולי גם דונג.

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן