דיגיטל פרמקלצ'ר: Inkscape לתכנון פרמקלצ'ר

רוצה להיות הראשון?

הפעם אתמקד בנושא קצת שונה מהרגיל באתר, ואציג בפני קהילת מתכנני הפרמקלצ'ר (שהינה חלק לא מבוטל מקהל אתר "ידיים") תכנה מעולה וחינמית בשם אינקסקייפ (Inksacpe) שאיתה אני עובד בשנים האחרונות לתכנוני פרמקלצ'ר פיסיים – כאלה עם מפות, תצ"אות, מערכות מים וצמחים לגידול מזון. לשם כך הכנתי שלושה סרטוני הדרכה, אבל על זה – עוד בהמשך. נתחיל מההתחלה.

הפעם אתמקד בנושא קצת שונה מהרגיל באתר, ואציג בפני קהילת מתכנני הפרמקלצ'ר (שהינה חלק לא מבוטל מקהל אתר "ידיים") תכנה מעולה וחינמית בשם אינקסקייפ (Inksacpe) שאיתה אני עובד בשנים האחרונות לתכנוני פרמקלצ'ר פיסיים – כאלה עם מפות, תצ"אות, מערכות מים וצמחים לגידול מזון. לשם כך הכנתי שלושה סרטוני הדרכה, אבל על זה – עוד בהמשך. נתחיל מההתחלה.

אז למה בכלל לעבור לדיגיטלי?

קהילת הפרמקלצ'ר מתחלקת, ככל הנראה, לשתי קבוצות בעניין הזה. בקבוצה אחת, ה-Old School, שעובדים ידנית עם צבעי עיפרון, שקפים ודגמים, ובקבוצה השנייה, ה-New School כמובן, שממחשבים את הכל ישר לסקאצ'אפ ומוציאים הדמיות ממחוחשבות שלא מביישות מהנדסי נוף (ואכן, חלקם הם אכן מהנדסי נוף).

זאת כמובן הקצנה. זה לא שחור או לבן, וגם אני אוהב לזגזג בין המסך לנייר עיתון, והאמת שלפחות עבורי, עד עכשיו, הבעיה המרכזית עם עולם התוכנה היא שלא באמת קיים פתרון טוב לתכנון פרמקלצ'ר. יש תוכנות לתכנון גינת ירק, שאולי עושות אחלה עבודה ומאוד קלות ללמידה אך הן מאוד מוגבלות; ומן הצד השני תוכנות לשרטוט אדריכלי והדמיה תלת-מימדית שמוציאות תוצאות מדהימות אך בעלות עקומת למידה איטית, ממש לא אינטואיטיביות ולעיתים קצת Over Kill לצרכים שלנו, מתכנני הפרמקלצ'ר.

בקיצור, שנים שאני עושה חיפושים איטיים אחרי התכנה שתתאים לצרכי (לא כתבתי "התכנה האידיאלית" בכוונה, כי אין כזו ולא תהיה), ולכשמצאתי אותה ולימדתי את עצמי להשתמש בה, החלטתי לספר גם לכם על מה ניתן לעשות איתה וכלל למה להכניס ראש בריא כמו הפרמקלצ'ר, למיטה החולה של המסך המרצד.

יתרונות של תכנון פרמקלצ'ר דיגיטלי:

  • תיעוד כרונולוגי – כולנו מכירים את זה, כשתחום עובר לדיגיטלי (נניח, כמו האלבום המשפחתי), התיעוד נהיה הרבה יותר פשוט. גם כאן, אנחנו מחליפים ערימות של דפים, ביכולת לשמור קבצים אפילו בצורה כרונולוגית ולחזור כל פעם אחורה בזמן לשלבים מוקדמים יותר תכנון.
  • "מזלוג" – Forking (או בתרגום חופשי שלי "מזלוג", מהמילה מזלג) הוא רעיון שלקוח מעולם התוכנה הפתוחה, שמאפשר לעצור בשלב מסויים וליצר ענפים שונים של התוכנה שמתפתחים באופן שונה אחד מהשני. בתכנון פרמקלצ'ר, מזלוג יאפשר לנו לפתח רעיונות שהולכים לכיוונים שונים מאותה הנקודה מבלי לוותר על אף אחד מהם עד שמגיע רגע ההחלטה.
  • מחיקה שלא משאירה סימן – בתכנון דיגיטלי, אין בלאי לחומר. אפשר תמיד למחוק ולהחזיר ושוב למחוק עד אין סוף.
  • אין סוף לצבעים והטושים לא מתייבשים – בתכנון דיגיטלי אף פעם לא יהיה חסר צבע או דרך לסמן אלמנט מסויים או שכבת תכנון כזו או אחרת – ההגבלה היחידה היא העין האנושית והדמיון שלכם.
  • אין סוף לרזולוציה – בתכנון דיגיטלי (לפחות כמו זה שאציג בפניכם כאן) הרזולוציה היא אינה מגבלה – אפשר לתכנן שטח של 20 דונם ממבט על ואז לרדת לפרטים עד לאיזה צמחים נשתול אחד ליד השני ומה יהיה רוחב דלת הכניסה לחצר. אין רזולוציה שהמכונה לא יכולה לה, באופן עקרוני.

אז למה דווקא Inkscape?

  • תוכנה חינמית בקוד פתוח – אף אחד לא יגבה מכם כסף על להשתמש בה, וקהילת המשתמשים היא חלק חשוב בקביעת המשך הפיתוח של התוכנה.
  • תוכנת ציור וקטורית – Inkscape היא למעשה תכנת ציור, בדומה לצייר של ווינדוס ותוכנות אחרות, אך בשונה מהצייר של ווינדוס היא תוכנה וקטורית (לקריאה על ההבדל כאן) ולכן, כמו שכבר ציינתי, אין (כמעט) גבול לרזולוציה (לדוגמא, אין פיקסלים כשמגדילים אלמנטים ששרטטנו על המסמך).
  • מאפשרת טעינת קבצי PDF כאלמנטים חיים (בניגוד לתמונה קפואה) – אפשר לפתוח קובץ PDF של מדידת שטח ולפרק אותו למרכיבים שלו – מאוד שימושי בתכנון פרמקלצ'ר מתוך מפה שכזו.
  • מאפשרת עבודה דינמית בשכבות – ניתן ליצור אינסוף שכבות של מידע, אחת על גבי השניה, לכבות ולהדליק אותן כאוות נפשנו ובכך אנחנו לא מוגבלים בעומס על מפת התכנון.
  • מאפשרת תכנון בקנה מידה – בעזרת פיצ'ר נחמד, הרחבה של התוכנה, ניתן להגיע לתכנון מאוד מדוייק בקנה המידה, מה שעוזר לנו להפוך את התכנון מסכמה רעיונית וקצת שרירותית למפת עבודה שלפיה אפשר לשתול למקם אלמנטים
  • מאפשרת הטמעת כלי תכנון פרמקלצ'ר בקלות יחסית – כמו סקטורים ווקטורים או אזורים
  • ניתן לשמור מאגר של אלמנטים לעבודה – ואת זה אני מראה בשיעור שלישי כאן למטה (בסרטון)
  • שמירת גירסאות ו"מזלוג" – טוב, כבר דיברנו על זה. אין צורך להוסיף.

אז ניגש לעניינים? עכשיו, אני מציע לראות את הסרטונים עד הסוף (ביוטיוב אפשר לשים מהירות גבוהה מהמהירות המקורית של הסרטון אם מישהו ממש רוצה) אם אתם ממש רוצים להבין על מה אני מדבר כשאני אומר שזאת ה-תוכנה שמתכנני הפרמקלצ'ר צריכים לאמץ. קפיש?

דוגמא לתכנון פרמקלצ'ר בתוכנת Inkscape

שיעור #1: טעינת PDF, ויצירה ראשונית של שכבות מידע

בשיעור נלמד כיצד ניתן לטעון קובץ מדידה ב-PDF, וכיצד ניתן לפרק לשכבות את המידע שמצוי בקובץ, לנוחיות התכנון בשלבים מאוחרים יותר.

להורדת התוכנה גשו לכתובת – https://inkscape.org/en/download/

שיעור #2: יצירת קנה מידה ומדידה מדוייקת בInkscape, גם בשרטוט וגם בתצ"א

בשיעור נלמד כיצד להשתמש בתוסף קטן ונחמד לInkscape שעוזר לדייק את קנה המידה והופך את התוכנה לכמעט CAD. את המדידה ניתן לדייק גם על PDF וגם על תמונות כמו תצ"אות. כל מה שאנו זקוקים לו זאת קו אחד מדוד וידוע על המפה.

לדף הורדת תוסף קנה המידה "RealScale", לחצו כאן

שיעור #3: עבודה עם ספריית הסמלים

בשיעור הקצר נתנסה בעבודה עם תקיית הסמלים שמאפשרת לנו לעבוד עם אלמנטים מוגדרים מראש כמו עצים, שיחים, אלמנטים בנויים וכל מרכיב בתכנון פרמקלצ'ר שאפשר לחשוב עליו.

למדריך מצולם שמסביר איפה לשים את קבצי הסמלים, כאן.
לתקיית הסמלים שלי, שנקראת PermaLib וניתנת לשימוש חופשי, כאן

אז לאן הולכים מכאן?

אני מרגיש שיש לי עוד המון מה ללמוד ולחקור בתכנה, אבל אני בכיוון הנכון. היום כשאני כבר אחרי כמה וכמה תכנונים באמצעות Inkscape (כולל עבודות ללקוחות), אני מרגיש שאני מוכן לצעוד צעד קדימה ולהתחיל להשפיע על הפיתוח של התוכנה עצמה (הרי היא תוכנת קוד פתוח) אם באמצעות תוספים והרחבות ואם באמצעות פיתוח לב התוכנה. התכונות החסרות שאני מזהה ככאלו שישפרו את התוכנה עבורנו, מתכנני הפרמקלצ'ר, הולכות ומצטברות, אבל אני מרגיש שזו היא התוכנה המתאימה. היא לא מקצועית מדי, אך גם לא חובבנית מדי. היא אינטואיטיבית וגמישה מספיק כדי להכיל את הבלאגן של הפרמקלצ'ר והיא מוציאה תוצאות ויזואליות טובות למדי כשמשקיעים בה.

לסיכום סיכומת, אשמח אם כל קוראי המדריך הזה יענו על שאלון שהתגבש לי להעביר ביניכם, ממש תוך כדי כתיבת שורות אלו (שאלון בגוגל טפסים) – כאן

מקווה שגם אתם, כמוני, מתרגשים מתהליך המחקר הזה.
לשאלות ומחשבות, ניתן ליצור איתי קשר דרך האתר או כאן בתגובות.
בהצלחה לכולם.

לתוכן זה נכתבו 8 תגובות

  • תודה על המדריך.

    ניתן להתקין את התוסף על mac אבל אני לא הצלחתי להפעיל אותו כראוי.

    ההתקנה לא טרוויאלית. יש לשמור את קבצי התוסף במחיצת extensions, אליה ניתן להגיע באמצעות ה-terminal.

    אולם כאמור, לאחר ההתקנה והפעלתו כמתואר במדריך, התוסף פשוט לא עושה דבר.

    • במקום להשתמש בתוסף, ניתן לבצע scaling ידני:

      1. מבצעים group all כך שהשרטוט כולו יהיה אובייקט אחד.
      2. בוחרים את האובייקט.
      3. משנים את ה-scaling של השרטוט ע״י משיכה של החץ בפינת השרטוט.
      4. מודדים באמצעות כלי הסרגל אלמנט בשרטוט עם גודל ידוע.

      חוזרים על שלבים 2-4 עד שהאלמנט הנמדד יתקבל בגודל הרצוי.

  • אחלה מדריך, תודה
    שאלה לגבי משתמשי מק, האם התוסף של הרילסקייל מותאם גם למק? ברשותי מק ולא הצלחתי למצוא את הדרך להתקינו. יצא לך להתקל בזה?
    בנוסף, האם השימוש באינקסקייפ דומה לשימוש בתוכנה וקטורית מקצועית אילוסטרייטור, או שיש בה (באינקסקייפ) כלים שיותר רלוונטים לתכנון נוף/פרמקלצ׳ר?
    תודה!

    • אסף צ'רטקוף

      הי אורן, אני לא משתמש במק, כך שאין לי מושג. אבל אם אפשר לעבוד עם inkscape על מק, אני לא רואה סיבה שלא יהיה אפשר להתקין הרחבות כאלו. הרילסקייל עובד בדיוק כמו כל הרחבה אחרת לInkscape.
      מעולם לא השתמשתי בתוכנה וקטורית אחרת, לא באילוסטייטור ולא באחרות, כך שאין לי מושג לענות לך. בכל מקרה, אף אחד (חוץ ממני (:) לא ייעד את Inkscape להיות רלוונטית לתכנון פרמקלצ'ר או תכנון נוף. אני החלטתי להשתמש בInkscape כבסיס, ולבנות עליה סט של כלים (למשל באמצעות תוספים ועוד אחרים) שיעזרו לי להשתמש בה בצורה הזאת, בעיקר כי היא מאוד אינטואיטיבית לדעתי.

  • כמה טיפים:
    1. התוכנה זמינה גם לwindows וגם ל-linux (כנראה גם ל-mac)
    2. התוכנה כבדה יחסית. זה ירוץ על מחשב "רזה" או "חלש", אבל לאט, ועלול להתקע.
    3. התוכנה אצלי קורסת לפעמים (windows) כשאני "מאתגר" אותה. זה לא נורא, רק צריך לזכור לשמור לעיתים קרובות, ולעשות גיבוים (כמו עם כל תוכנה)

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות