מכניסים את הידיים למיינסטרים!

גינון וחקלאות

לפני שנה וחצי התאספנו שישה תושבי שכונת הדר בחיפה, חובבי פרמקלצ’ר ואוהדים מושבעים של האתר, במטרה להקים יחד גינה קהילתית. בשבילי זו הייתה הזדמנות מעולה לנסות חלק מהמדריכים שקראתי כאן בשטח. התחלנו הכי פשוט – עם רפסודות מהרחוב וכלי עבודה שהבאנו מהבית, וככה בערך זה נראה

לפני שנה וחצי התאספנו שישה תושבי שכונת הדר בחיפה, חובבי פרמקלצ’ר ואוהדים מושבעים של האתר, במטרה להקים יחד גינה קהילתית. בשבילי זו הייתה הזדמנות מעולה לנסות חלק מהמדריכים שקראתי כאן בשטח. התחלנו הכי פשוט – עם רפסודות מהרחוב וכלי עבודה שהבאנו מהבית, וככה בערך זה נראה:

בונים אדניות ראשונות בגן הדר

בונים אדניות ראשונות בגן הדר

וכמובן שכל מי שמבקר הרבה באתר יודע שאי אפשר בלי לחתוך כמה בקבוקים :)

בקבוקים חתוכים

מאד נהננו מהעשייה והתוצר אבל לצד הרבה הענות ושיתופי פעולה, חווינו בגינה גם ונדליזם וקושי לשתף פעולה עם גוף ממוסד כמוזיאון המדע, המדעטק (סמוך לגינה) שפחות התלהב מהרעיון של יצירות ממוחזרות כאלו בפתח המוזיאון – בכנות, אני יכול להבין למה. גם השכנים שלי בבניין לא ממש התלהבו מגינת הבקבוקים שפתחתי בחצר והחתולים שגילו ענין גרמו לגינה היפה בתחזוקה מינימלית שלי להראות יותר ויותר כמו מיחזורית. החיפאים ביניכם גם בטח מכירים את המראה הזה בירידה לעיר התחתית שמהווה מונומנט של כוונות טובות וממחיש את הקושי בתחזוקה של גינות מאולתרות שכאלה.

וככה לפעמים נראות כוונות טובות

עד כאן הצגת הבעיה – קיים חסם שמונע מהרבה אנשים להנות משימוש חוזר – והנה בא הפתרון. יום אחד באנו למעבדה לייצור דיגיטלי – “פאב לאב” שמה, הנמצאת במדעטק כדי לחרוט את הלוגו של הגינה על מדף שמצאנו ברחוב

איזה יפה יצא!

איזה יפה יצא!

בדיוק פגשנו את יונתן נתן, אחד העובדים במעבדה ואיש רב כשרונות יוצא עם הקופסא שהוא הכין בחיתוך לייזר, חיברנו 1+1 ואם לקצר סיפור ארוך – נולד לנו פרוייקט ושמו Rebottle – פרוייקט אדניות בשימוש חוזר שהעלנו להדסטארט בימים אלו.

איזה יפה - הא?

איזה יפה - הא?

"בקבוק חתוך, אתה אומר?"

“בקבוק חתוך, אתה אומר?”

המטרה של אדניות Rebotlle היא לאפשר לכולם להנות משימוש חוזר בבית בצורה קצת יותר ממוסדת- לפנות ליותר אנשים שעד היום לא דמיינו את עצמם חותכים בקבוק, ולהציע פתרון יפה וסביבתי שמתאים לכולם (טוב, כמעט כולם).

בינתיים כבר הדבקנו כמה עשרות אנשים בקדחת הבקבוקים ומקווים להמשיך עוד.
כמו שאייל ברקן כתב פעם בתגובה לכתבה המעולה שלו – “מבחינתי שלא ישארו בקבוקים במיחזורית וכל הקירות בארץ יהיו ירוקים ” – מקווים שעזרנו לקדם את היום הזה. עוד קישורים ופרטים על הפרוייקט הזה למטה, אני ממשיך.

בכל מקרה הבנו שהחיבור הזה בין הגינה לפאב לאב יוצר אפשרויות חדשות ומרגשות ושיש עוד הרבה פוטנציאל במקום הזה שבו קהילה ואקולוגיה פוגשות טכנולוגיה – אפשר למצוא ביחד פתרונות מקומיים לצרכים מקומיים, עם חומרים מקומיים וליצור פתרונות שמנגישים את עקרונות הקיימות לציבור רחב יותר.

קיבלתי רוח גבית מהמלגה המדהימה שאני חבר בה – “כפר הסטודנטים” בהדר ופתחנו קבוצה חדשה “גן הדר lab”, התאספנו יחד, כל מי שהתעניין בכך (ובעיקר תושבי השכונה) תחת העקרונות שפורטו כאן בפסקה למעלה וכפרויקט ראשון אחרי סיעור מוחות החלטנו להרים את הכפפה שזרק אסף צ’רטקוף כאן, ולקחנו על עצמנו להכין מנבטה כמה שיותר פשוטה, זולה, בשימוש חוזר ומותאמת לציבור רחב.

ככה נראה המפגש הראשון

ככה נראה המפגש הראשון

בינתיים אנחנו מתקדמים בקצב מסחרר עם 3 חלופות תכנוניות במקביל – העבודה המשותפת והפתוחה של אנשים מתחומים שונים (אדריכלות נוף, הנדסת מכונות, פסיכולוגיה, חינוך, הנדסת סביבה ועוד) וכל כלי הייצור והידע שזמינים לנו במעבדה פשוט מעודדים דמיון והשראה.

זהירות! מנבטה סביבתית בדרךתום סופר - מנהל הפאב לאב חושב מחוץ לקופסאאנחנו צפויים להחליט על דגם ולשכלל אותו לרמת מוצר עוד החודש ולקיים בהמשך סדנה פתוחה לציבור להרכבת המנבטה.
בינתיים אנחנו מתעדים כל שלב בתהליך הפיתוח – ניתן לעקוב או אפילו להצטרף כאן.

מבטיח שנעלה מדריך מפורט שמיועד רק למנבטה כשנסיים.
אז מה דעתכם – הגיע הזמן להיכנס למיינסטרים?

פרטים נוספים על Rebottle: מי שמתעניין מוזמן לצפות בפרויקט שלנו ולהצטרף אלינו בפייסבוק. אם אהבתם, נשמח לתמיכה בדף הפרוייקט בהדסטארט ועזרה בהפצה!

גירסא עדכנית יותר של המנבטה

גירסא עדכנית יותר של המנבטה

לתוכן זה נכתבו 4 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן