פטיש חדש עם ראש ישן (ומיוחד)

בבית המלאכה

הפטיש הזה נקנה במין שוק פשפשים תמורת כעשרה ש”ח. הידית היתה שבורה ומעוקמת, אך זוג פסי המתכת המחברים את הראש לידית (במקום טריז בחור שבראש הפטיש), נראו מעניינים. סוג זה של פטיש נראה באנגלית strapped hammer, בתרגום חופשי, פטיש המחובר ברצועות. הוא אינו נפוץ כיוון שעולה יותר לייצר אותו, וקשה לתקן אותו. פטיש כזה מתאים ליצרן שיודע לעבוד במתכת, אולם אין לו סבלנות לעבד את ראש ידית העץ. סיבה נוספת היא שבעבר הרחוק, החור בראש הפטיש היה אחיד לכל עומקו ולכן היה קשה לקבע את הידית, ולעתים היתה משתחררת ועפה ממקומה.

הפטיש הזה נקנה במין שוק פשפשים תמורת כעשרה ש”ח. הידית היתה שבורה ומעוקמת, אך זוג פסי המתכת המחברים את הראש לידית (במקום טריז בחור שבראש הפטיש), נראו מעניינים.

סוג זה של פטיש נראה באנגלית strapped hammer, בתרגום חופשי, פטיש המחובר ברצועות. הוא אינו נפוץ כיוון שעולה יותר לייצר אותו, וקשה לתקן אותו. פטיש כזה מתאים ליצרן שיודע לעבוד במתכת, אולם אין לו סבלנות לעבד את ראש ידית העץ. סיבה נוספת היא שבעבר הרחוק, החור בראש הפטיש היה אחיד לכל עומקו ולכן היה קשה לקבע את הידית, ולעתים היתה משתחררת ועפה ממקומה. לפני כמאה וחמישים שנה החל יצרן פטישים אמריקאי לייצר פטישים בהם החור היה צר יותר בצד בו נכנסת הידית והתרחב בהמשך, ולכן קיבוע הראש לידית בעזרת טריז הפך יעיל יותר.

פטיש עם ראש מיוחד - strapped Hammer

פטיש עם ראש מיוחד – strapped Hammer

היום כאשר פטיש טוב עולה עשרות ש”ח ספורים ולכן עלות הייצור חשובה, כמעט ולא מייצרים פטישים כאלה. סיווג נוסף של הפטיש הוא לפי זוג השיניים לחליצת מסמרים, באנגלית claw hammer, פטיש בעל טופרים. משקל הראש 300 גרם, זה בערך מה שהייתם תולים איתו תמונה על הקיר. פטישים כבדים יותר, חצי קילו ומעלה, עם שיניים חולצות, משמשים לעבודות בנין ובפרט להכנת טפסות (תבניות) ליציקת בטון, ומכונים בארץ פטישי טפסנים.

לגבי תחזוקת strapped hammers, בפטיש רגיל קודחים ומפרקים את קצה הידית הנתון בראש, ומתאימים ידית חדשה בגילוף קל. בפטיש כזה צריך לנסר את המסמרות, ולעבוד יותר בהרכבה. ראו איזה עיוות קיבל הפטיש (הידית אחוזה במלחציים באופן שראש הפטיש היה אמור להיות מקביל לשפתי המלחציים) עד שבעליו הקודמים החליט לנטוש אותו:

העיוות שקיבל הפטיש - הידית אחוזה במלחציים באופן שראש הפטיש היה אמור להיות מקביל לשפתי המלחציים

פירוק הראש התאפשר רק לאחר ניסור המסמרות בעזרת מסור למתכת, וחילוץ בדלי המסמרות בעזרת שפיץ פלאייר. שימו לב כמה עקומים היו פסי הפלדה:

העיוות שקיבל הפטיש - הידית אחוזה במלחציים באופן שראש הפטיש היה אמור להיות מקביל לשפתי המלחציים

תמונה כללית לאחר הפירוק:

תמונה כללית לאחר הפירוק

הידית הוכנה מרגל ישנה של שולחן, מעץ בוק. החלטתי לנסר ידנית, בחרתי את המידה הרצויה ברוטו וניסרתי לאורך בעזרת מסור יפני 30 ס”מ של אירווין. בדקתי מידותיהם של כמה פטישים אחרים הנוחים ליד שלי, והחלטתי כי אורך הידית ברוטו (כולל החלק שבתוך ראש הפטיש) יהיה 30 ס”מ (אפשר גם קצת יותר), מידות חתך עקב הידית 3.5/4.5 ס”מ (נקבע לפי נוחות אישית שלי ומתוך מחשבה שאפשר להוריד בהמשך), מידות חתך ראש הידית בערך 2.5/2 ס”מ (נקבע לפי רוחב ברוטו של ראש הפטיש לרבות, וגובה נטו של הפתח בראש הידית). אלו כאמור מידות ברוטו של ה”גולם” ממנו תעוצב הידית בהמשך:

הידית הוכנה מרגל ישנה של שולחן, מעץ בוק

הידית הוכנה מרגל ישנה של שולחן, מעץ בוק

לשמירה על האנך נעזרתי בזוויתן מתכת. יש לשים לב להשתמש בזוויתן רק לאחר תחילת הניסור ולאחר שראש המסור שקע בעץ, כדי ששיני המסור הבולטות מעט מהמישור, לא ישתפשפו במתכת:

לשמירה על האנך נעזרתי בזוויתן מתכת

והנה להמחשה מידת הדיוק האנכי שהתקבלה בניסור:

הנה להמחשה מידת הדיוק האנכי שהתקבלה בניסור

הנה להמחשה מידת הדיוק האנכי שהתקבלה בניסור

סימון ראש הידית לניסור. זה ניסור די גס, ורחב מהדרוש כדי לאפשר המשך גילוף להתאמה לראש הפטיש. חשוב להקפיד על סימון קו האמצע:

סימון ראש הידית לניסור

סימון ראש הידית לניסור

כנגר חובב שאינו מנסר מדי יום, ידוע לי שקו הניסור ביד חופשית אצלי נוטה ימינה, ראו הקו הימני. קו כזה אפשר לתקן בשיוף או גילוף, שממילא יידרשו להתאמת ראש הפטיש. את המצב ההפוך לעומת זאת לא ניתן לשנות ולכן ניסרתי מראש בזווית (מוגזמת, למען האמת), את הניסור השמאלי:

ניסרתי מראש בזווית (מוגזמת, למען האמת), את הניסור השמאלי

התאמת ראש הפטיש נעשתה בעזרת מפסלת:

התאמת ראש הפטיש נעשתה בעזרת מפסלת

שופין בינוני:

שופין בינוני

גילוף ליצירת שקע להתאמת ראש הפטיש ל”כתפיים” שיגולפו בידית:

גילוף ליצירת שקע להתאמת ראש הפטיש ל"כתפיים" שיגולפו בידית

גילוף ושיוף לקבלת פסי המתכת שהוכנסו עכשיו לאחר יישורם:

גילוף ושיוף לקבלת פסי המתכת שהוכנסו עכשיו לאחר יישורם

לגבי ה”כתפיים”, קיבלתי הערה מקצועית לאחר העבודה, כי עדיף שלא לעשות כאלה, והנימוק הוא מתחום השתחררות ראש הפטיש בעת שימוש מתמשך. ראו הפטיש השני בתמונה הבאה – ראש שהולך וצר קל לדפוק בחזרה פנימה. ועכשיו ליתר הידית. לידית של פטיש חתך שאינו אחיד לכל האורך. החתך הולך וצר כלפי הראש, ובשני מקומות לאורך הפטיש שקעים לאחיזה נוחה יותר – אחד סמוך לעקב הידית לשימוש בעת הכאה בכח מלא, והשני לאחיזה יציבה בעת דפיקה עדינה. נעזרתי בפטיש אחר בעל ידית במידות דומות, כדי לסמן היכן להצר את הידית:

נעזרתי בפטיש אחר בעל ידית במידות דומות, כדי לסמן היכן להצר את הידית

לו היה לי מסור סרט, היה השלב הבא נעשה יחד עם הניסור הראשוני. אין לי – ולכן שייפתי בעזרת שופין גס:

לו היה לי מסור סרט, היה השלב הבא נעשה יחד עם הניסור הראשוני. אין לי – ולכן שייפתי בעזרת שופין גס

המשך השיוף נעשה בשופין עדין יותר, ולאחר מכן בנייר לטש האחוז ביד, ולא כמקובל מלופף על קוביית עץ או אחוז במתקן עם ידית ובסיס שטוח. בשיוף ידני כזה נוח יותר להרגיש את קימורי העץ ולתקן היכן שנדרש. התחלתי בנייר לטש גס מס’ 80, תוך בדיקה האם הידית מעוגלת דיה, ואם צריך חזרתי שלב אחד אחורה לשיוף גס יותר. החתך אמור להיות אליפטי עבה בעקב הפטיש, ואליפטי דק יותר באמצעו. לסיום עברתי לניירות 120 ו- 180. בדרך כלל נוהג להשאיר ידיות עץ ללא גימור, הפעם ניסיתי 3 שכבות של לכה עמידה במיוחד על בסיס מים של טמבור.

בשיוף ידני כזה נוח יותר להרגיש את קימורי העץ ולתקן היכן שנדרש

בשיוף ידני כזה נוח יותר להרגיש את קימורי העץ ולתקן היכן שנדרש

לשם הסקרנות, נעשתה ההרכבה ללא טריז בראש הפטיש. ראשי המתכת הונחו במקומם, סומנו ונקדחו חורים בידית, ובדלי המסמרות הוכנסו בדפיקת פטיש ללא דבק. פטיש 300 גרם משמש כאמור בערך לתליית תמונות על הקיר, ולכל היותר אם העסק יתפרק, אתקין טריז ואדביק את ראשי המסמרות.
והנה פרט ראש הפטיש לאחר ההרכבה:

ראש הפטיש לאחר ההרכבה

ראש הפטיש לאחר ההרכבה

 

לתוכן זה נכתבו 4 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן