מחברים וצינורות – בניה בגינה, חלק א’

טכנולוגיה נאותה

צינורות הם פסולת מצויה מאוד. חשוב להבין את זה. המון צינורות זרוקים נמצאים סביבנו ואין שום סיבה לקנות חדש. בכל שדה חקלאי ניתן למצוא כמויות בלתי נדלות של צנרת השקיה אבל אני רוצה לדבר דווקא על הגינון העירוני.

אז לא שצריך שנת שמיטה בשביל לבנות בגינה אבל בגלל שלא שותלים אצלנו כמעט בכלל חיפשתי עיסוק לידיים ואשמח לשתף אתכם במספר דברים שבניתי בזמן האחרון. במדריך הזה אראה לכם כמה מהפרויקטים שיצרנו בגינות בלוד בתקופה האחרונה אך המטרה שלו היא ללמד ולתת רעיונות לאיך אפשר לעבוד ולבנות עם חומרים שנמצאים סביבנו כל הזמן. במדריך זה אתמקד בעבודה עם צינורות השקיה ומחברים ואשמח מאוד אם תוכלו לשתף כאן גם בניסיונות שלכם עם חומרים אלו, בשיטות ובפרויקטים נוספים.

לבנות מצינורות (?)

צינורות הם פסולת מצויה מאוד. חשוב להבין את זה. המון צינורות זרוקים נמצאים סביבנו ואין שום סיבה לקנות חדש. בכל שדה חקלאי ניתן למצוא כמויות בלתי נדלות של צנרת השקיה אבל אני רוצה לדבר דווקא על הגינון העירוני.

בגינון של שטחים פתוחים (לא כיכרות וכניסות בניינים) הרבה צמחים מקבלים השקיה רק בשנה הראשונה עד שיתבססו ואח״כ מנתקים להם את המים. את הצינורות לא שווה כלכלית לאסוף ולכן משאירים אותם בשטח. הפקרת הצינורות הזו נפוצה מאוד והכי נפוצה בשתילות עצים. אם עוד יש סביבם צינורות, והעצים בוגרים די בטוח שהם מנותקים.

סופית מבקבוק - לא חסרים צינורות בגינה ולא חסר מה לעשות איתם

סופית מבקבוק – לא חסרים צינורות בגינה ולא חסר מה לעשות איתם

עדיין מפחדים ורוצים להיות בטוחים בטוחים בטוחים? עקבו אחרי הקו עד שתראו איפה הוא נגמר או מתחיל. אם איפשהו לאורכו (מהברז ועד סופו) יש חור אחד או שיש קצה שאינו סגור/מחובר אתם יכולים להיות בטוחים בטוחים בטוחים. כי אם הוא היה בשימוש מים היו פורצים בכמויות והיתה נוצרת נזילה שסימניה היו ניכרים גם מספר ימים אחרי.

בקשר למחברים זה קצת יותר סיפור. נאלץ לקנות מחברים וזה לא יצא מאוד זול אבל גם לא נורא, מי שעובדים בגינון יכולים להניח בצד מחברים ישנים ונוזלים ולעשות בהם שימוש חוזר כמחברים לבניה.

אוקיי, כמה דברים בסיסיים ממש…

  • הצינור הוא חומר פלסטי, צינורות שעומדים בשמש או מתחממים, מתרככים והחוזק של המבנה יכול להיות מושפע מזה.
  • הצינור אלסטי מאוד ואחיד לכל אורכו, שימרו עליו כך. תכונותיו כולל התנגדות לכיפוף נשמרות רק בצורה ״הצינורית״ שלו, אל תמעכו או תקפלו את הצינור. צינור שהתקפל או שנמעך בנקודה מסויימת לרוב ישאר יותר חלש באותה נקודה.
  • תיקון מסוים ניתן בכל זאת לעשות ע״י ״מעיכה מתקנת״, מועכים את הפינות שנוצרו ו״מעגלים״ את הצינור חזרה.
  • תיקון נוסף וחזק בהרבה לנקודה ״שבורה״ הוא לחתוך אותה ולחבר מחדש במחבר ישר.

בואו נבנה

כדי לא לשעמם אתכם נעבור לרעיונות ישומיים ותוך כדי אסביר על הטכניקות שבהן נעזרתי ואני מקווה שאיתן תוכלו לעוף גם על דברים שעולים לכם לראש.

דבר ראשון, המנבטה

יישום מאוד מאוד פשוט, יכול לקחת פחות מחצי שעה להרכבה ויש לכם חממה מיניאטורית להנבטה של ״סטארטרים״. מאוד נחמד ופשוט לבתי ספר, גנים והדרכה לילדים אבל בעיקר בעיקר לגינות ואנשים שרגילים להוציא הרבה כסף על שתילים. הניילון שומר טיפה על חום (תהליך הנביטה עצמו גם פולט חום) ולחות אך בעיקר מגן מפני רוחות שמייבשות ושוברות נבטים זעירים או גשם חזק ששוטף את הזרעים.

מנבטה קומפלט

נגד כיוון השעון. כל החומרים הדרושים. קיבוע הצינורות עם מחבר T לתחתית. מנבטה מוכנה.

  •  חיברתי את הניילון לצינורות בעזרת נעצים משרדיים, הנעץ נתקע בקלות ומפני שרוב הכוחות שהניילון מפעיל על הנעץ אופקיים (תחשבו על זה רגע..) הנעץ נשאר ולא יוצא. מי שירצה יכול להשתמש בברגים קטנים אך באמת שזה לא הכרחי.
  • הוספתי גם מקל ושני ברגים. המקל כדי לגלגל את הניילון כשרוצים לעבוד או לאוורר והברגים בולטים מהצינור כתפס בשביל המקל.
  • כדי לייצר זוית ישרה בין מגש ההנבטה לצינור פתחתי קצת את החור הקטן שבמגש העברתי את הצינור דרכו וסגרתי אותו בקצה עם מחבר T (אפשר גם ר׳)

חממית לשתילים בוגרים ועצים צעירים

אוקי, אז זה כבר קצת פרוייקט, לקח לי כארבע שעות, ריכוז וגם 80 ש״ח על חומרים (אבל אפשר בפחות). החממית טובה לצמחים גבוהים – עצים צעירים, ייחורים, שתילים בוגרים, עגבניות בחורף וכו׳. הצורה הכדורית מקטינה את שטח הפנים ובכך שומרת יותר טוב על החום.

חממית קומפלט

שורה עליונה מימין לשמאל – כל הצינורות מחוברים בשורה. אחרי סגירת הבסיס למעגל, מוטות ברזל בפנים. מחבר כוכבית. סגירת כל הקצוות.

  • אוקיי אז העיקרון הוא באמת ליצור כדור או אליפסה וסימטריה היא שם המשחק. חשוב שכל הצינורות שאתם שמרכיבים יהיו באורכים זהים. כל הצינורות שמרכיבים את המעגל בבסיס וכל הצינורות העומדים.
  • כדי לקבל חצי כדור היחס בין הצינורות העומדים לשוכבים צריך להיות 2:3 לטובת העומדים, כדי לקבל צורה אלפסית יותר אתם יכולים להאריך קצת את הצינורות העומדים.
  • מחבר כוכבית או ״ 6-דרך״, קצת קשה למצוא אבל בלי ספק מאוד שווה ותכל׳ס הוא הבסיס של הקסם הזה. לקוראים מהמרכז אפשר למצוא בחנות שבלוינסקי  75 בת״א.
  • מהקצת ניסיון שצברתי בנושא, חממית גבוהה (80 ס״מ ויותר) תצטרך חיזוקים. מוט תומך במרכז, צינורות בחצי הגובה כמו בתמונה ו.. מוטות ברזל מושחלים בתוך הצינורות יחזקו את המבנה ממש.
  • לצינור 16 מ״מ (גם כזה עם טפטוף מובנה) אפשר להשחיל ברזל בניין 10 מ״מ ומטה בלי בעיה אבל לעניינו נצטרך משהו גמיש יותר וברזל 6 מ״מ עגול יעשה עבודה מצויינת. איפה שמוכרים ברזלי בניין בד״כ יהיה אפשר למצוא את ה6 מ״מ ובטוח שבמחסני ברזל וחנויות לחומרי בניין גדולות. המלצה שלי היא להשחיל את המוטות לפני שמעמידים את החממית בשלב הפרוס.
  • בנינו חצי כדור, וודאו שהוא חזק ויכול לשאת בעומס ובקצת רוח ועכשיו נשאר לנו לכסות עם ניילון בעזרת נעצים כמו במנבטה. בגלל הצורה הכדורית בלתי אפשרי לכסות בניילון ישר מבלי להישאר עם עודפים בקצוות. אני מתחתי את הניילון כל פעם על דופן אחת, השתדלתי לשמור מתוח ואת השאריות פשוט גזרתי. חושבים על דרך חסכונית יותר? יהיה מגניב אם תשתפו..

קומפוסטר כדור

ה״6- דרך״ (מחבר בצורת כוכבית) פשוט מבקש שיצרו ממנו עיגולים וכדורים אז עשינו גם כדור שלם שאני מאמין שיכול לשפר את חווית הקומפוסטציה. איך?

כבר הזכרנו שלכדורים שטח פנים קטן ביחס לנפח, מה שגורם לאיבוד חום קטן יותר ואותו דבר גם לגבי לחות. חום הוא פקטור חשוב (השלב התרמופילי) ביצירת קומפוסט טוב ולכן הכדור צריך להיות קומפסטר מצויין. היתרון השני הוא באמצע ובסוף התהליך. פעולת הערבוב היא טוב… פשוטה, רק צריך לגלגל.
בגלל שדפנות הקומפוסטר הזה עשויות מרשת ברזל לא צפופה מאוד אפשר להשתמש בו גם כמסננת לקומפוסט מוכן, פורסים יריעה על הקרקע או ישירות על האדמה שאותה רוצים לדשן ו.. מגלגלים.
אין לי עדיין קומפוסטר כזה שעבר תהליך מלא ואני משתף אתכם באמצע השלב הניסויי, אשמח לשמוע הערות, רעיונות וניסיונות משלכם.

קומפוסטר קומפלט

מימין לשמאל – הצלבת החוטים בצמוד לצינור. ליפוף החוטים לצמה ויצירת ״ידית״ למתיחה. הקומפוסטר מוכן לפעולה.

  • חשוב שתקפידו לחתוך את כל הצינורות בדיוק באותו אורך. אני השתמשתי בצינורות של 0.9 מ׳
  • לא להגזים. כדור גדול מידי לא יעמוד במשקל. אם בכל זאת בחרתם לעשות כדור גדול הוסיפו לו חיזוקים כדוגמת אלו שהשתמשנו בהם כדי לחזק את החממית.
  • כאן נעצים כבר לא יספיקו והשתמשתי בחוט ברזל. קצת מצחיק אבל שווה להתרגל לעשות את זה כמו שצריך כבר מההתחלה – קשירה בחוט ברזל לפי שלבים.
    1. הצלבת החוטים במצב מתוח וצמוד לצינור
    2. סיבוב החוטים סביב עצמם עד יצירת צמה קטנה
    3. כיפוף הצמה ב90 מעלות ליצירת ״ידית״ וסיבוב ה״ידית״ עד למתיחה הרצויה.
  • גם כאן מתחתי את הרשת על כל דופן בנפרד וגזרתי את השאריות, הרשת טיפה דוקרת וצריך להתרגל לעבוד איתה אבל זה לא נורא.
  • צריך לזכור להשאיר פתח נוח להכניס את הזבל האורגני ושיהיה אפשר לסגור בסוף התהליך.

זהו, אלו הפרוייקטים שיצא לי ליצור בעצמי. כמו שראיתם האלסטיות והאחידות של הצינורות מאפשרים לנו ליצור צורות עגולות. צורות די נדירות בטבע ובגינות בכלל.

קצת רעיונות ממקומות אחרים

רעיונות טובים שראיתי אצל אחרים הם יצירת קשתות מצינורות כשהייצוב לקרקע נעשה עם בזנטים או השחלה על ברזלי בניין 10. את הצינורות אפשר לצבוע ולקבל תוצאות ממש יפות. קחו דוגמא.

חופה מצינורותעוד רעיון מגינת ״מעגלי יבנה״ בקטמונים, ירושלים הוא תיחום צנוע, יפה ומוצלח בעזרת צינורות

תיחום צינור - מעגלי יבנה

פרויקט שעוד לא ראיתי אבל תוכלו ליצר באמצעות אותן טכניקות בדיוק הוא יצירת כיפה גיאודזית או כיפות דומות עם מחברי ה6-דרך.

אשמח ממש אם תעלו רעיונות נוספים כדי שיכולו להיות השראה לכולנו.  החלק הבא יתעסק בבמבוקים, קנה מצוי ואיך לא – קוים ישרים!
בניה נעימה!

לתוכן זה נכתבו 11 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן